Ceea ce are de spus Freud despre rolul sexualității, al plăcerii infantile și al conflictului ei cu "principiul realității", despre incest și altele asemenea este în primul rând expresia cea mai adevărată a psihologiei sale personale. Este expresia modelată fericit a celor deja găsite subiectiv. Nu sunt un oponent al lui Freud, deși miopia sa ca și cea a discipolilor săi vor să mă eticheteze ca atare. Nici un psihiatru experimentat nu poate să nege că a avut cel puțin zeci de cazuri a căror psihologie corespunde în toate aspectele ei esențiale cu cea a lui Freud. De aceea, Freud a ajutat la nașterea unui mare adevăr omenesc tocmai cu crezul său cel mai subiectiv. El însuși este exemplul școlar al psihologiei sale și și-a dedicat viața și creația împlinirii acestei misiuni.
Carl Gustav Jung în Opere complete vol. 4, Freud si psihanaliza
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Citate similare
- Kundalini
- Kundalini, în termenii psihologiei, este cea care ne inspiră aventurile esențiale ale vieții. Este căutarea care face viața suportabilă; este impulsul divin.
definiție celebră de Carl Gustav Jung în Psihologia Kundalini Yoga
Adăugat de Micheleflowerbomb
Comentează! | Votează! | Copiază!
Dacă ce spune Freud este adevărat, atunci eu sunt de partea lui. Nu dau doi bani pe o carieră în care adevărul este ucis și cercetarea mutilată.
Carl Gustav Jung în congresul din Munchen (1906)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Un sentiment nu poate deveni o sursă de energie decât dacă este el însuși expresia unei puternice trebuințe.
Sigmund Freud în Angoasă în civilizație
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Inconștientul este asemănător cu un cerc mare care ar include conștiința ca pe un cerc mai mic. Nu poate exista fapt de conștiință fără o preparație inconștientă, în timp ce inconștientul se poate lipsi de stadiul conștient, având totuși o valoare psihică. Inconștientul este psihicul însuși în realitatea esențială. Natura sa intimă este la fel de necunoscută ca și aceea a realității exterioare, iar conștiința se informează despre el într-un fel atât de incomplet ca și organele noastre de simț despre lumea exterioară.
Sigmund Freud în Psihologia vieții cotidiene
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
În scrierile mele am tratat mult mai puțin despre sursele cele mai profunde ale sentimentului religios, cât despre ceea ce gândește omul obișnuit când vorbește despre religia sa și despre acel sistem de doctrine și de făgăduințe care pretind, pe de o parte, să clarifice cu o certitudine de invidiat toate enigmele acestei lumi și să-l asigure pe credincios, pe de altă parte, că o Providență plină de solicititudine veghează asupra vieții sale, urmând ca într-o existență viitoare să-l despăgubească de privațiunile îndurate în viața de acum.
Sigmund Freud în Angoasă în civilizație
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Se pierd obiecte atunci când te-ai certat cu cei care le-au dăruit și când nu mai vrei să te gândești la aceștia. Se mai pierd obiecte și atunci când nu mai ții la ele și vrei să le înlocuiești cu altele, mai bune. Aceleiași atitudini cu privire la un obiect îi corespunde, firește, faptul de a le lăsa să cadă, de a le degrada, de a le sparge. Oare este o simplă întâmplare atunci când un școlar pierde, distruge, strică obiectele sale de uz curent, cum ar fi ghiozdanul sau ceasornicul său, chiar în ajunul zilei sale de aniversare?
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Sursa plăcerii produsă de cuvântul de spirit trebuie situată în inconștient; nu același lucru poate fi susținut și despre comic. Sursa plăcerii comice constă mai curând, așa cum arată toate analizele de până acum, în compararea a două consumuri psihice, care țin amândouă de preconștient. Așadar, cuvântul de spirit și comicul se deosebesc în primul rând prin localizarea psihică. Cuvântul de spirit este o contribuție adusă comicului din domeniul inconștientului.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Principiul plăcerii și instinctul de conservare sunt departe de a-și veni unul altuia în ajutor de la început. Dar există ceea ce poate da, probabil, soluția căutată. Este vorba de mărimi relative; mărimea sumei emoțiilor care au o influență asupra factorului traumatic care paralizează acțiunea principiului plăcerii este aceea care conferă gravitate situației periculoase. În acest caz, angoasa nu ar mai fi un simplu semnal, ci ar acționa ca o creație nouă și pentru motive noi.
Sigmund Freud în Angoasa și viața instinctuală
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Eram și nu eram
mi-a fost greu să fiu simplu
mi-a fost ușor
am avut curaj - nu
mi-a fost frică și am avut timp
să-l citesc pe jung -
eram și nu eram intere
sat (!?) de psihoterapia
clinică
nu mi-a fost greu să-l citesc
pe freud
eram și nu eram
interesat de psihanaliză
impulsuri și nevroze
l-am lăsat pe jung
l-am lăsat pe freud
m-am refugiat pe moldova
eram și nu eram nomad
stăteam pe malul râu
lui jung i-am pus gând rău
și lui freud
eram și nu eram un caz
psihiatric într-un conflict
inconștient legat de dorințele
refulate
eram și nu eram
poezie de Vasile Culidiuc
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!
După ce am stabilit limitele, punctul de plecare poate fi considerat acela că actele ratate sunt acte psihice care rezultă din interferența a două intenții. Acesta este primul rezultat al psihanalizei în ceea ce privește actele ratate; psihologia n-a bănuit nicicând aceste interferențe și nici fenomenele care decurg din această cauză. Psihanaliza a reușit acest lucru extinzând considerabil domeniul psihicului, anexând psihologiei fenomene care anterior nu-i aparțineau.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Tutorele care se scuză în fața copilului său că a uitat să-i îndeplinească dorința, nu este deloc absolvit în ochii acestuia, care imediat gândește: "nu-i nici o iotă de adevăr în ceea ce spune tutorele meu, pur și simplu el nu vrea să-și țină promisiunea făcută." Tocmai de aceea, uitarea este interzisă în anumite împrejurări ale vieții, iar diferența dintre concepția populară și concepția psihanalitică despre actele ratate este anulată.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Principiul plăcerii este acela care determină scopul vieții, guvernând de la bun început operațiile aparatului psihic; nici o îndoială nu poate exista cu privire la utilitatea acestui principiu; cu toate acestea, întregul univers atât macrocosmosul, cât și microcosmosul caută gâlceavă programului său, care este absolut irealizabil; întreaga ordine a universului i se opune; am fi tentați să spunem că nu a intrat nicidecum în planul "Creațiunii" ca omul să fie "fericit".
Sigmund Freud în Angoasă în civilizație
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Categoric este dificil de dat o definiție a ceea ce, convențional, este numit "caracter"; totuși poate fi remarcat faptul că acesta din urmă poate fi atribuit eului în mod univoc și am putut cunoaște câțiva dintre factorii care îl determină: în primul rând transformarea vechii instanțe părintești în supra-eu, fapt care este de departe cel mai important și cel mai decisiv dintre toate, mai târziu identificarea cu părinții sau cu alte persoane influente, apoi încă alte identificări care sunt reziduurile relațiilor obiectuale abandonate. La toate acestea se adaugă formațiile reacționale care își joacă întotdeauna rolul în formarea caracterului și pe care eul le acumulează prin mijloace mai normale, mai întâi în refulările sale și mai apoi când el respinge impulsiunile instinctuale indezirabile.
Sigmund Freud în Angoasa și viața instinctuală
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Concepțiile despre refulare, geneza visului și a tulburărilor înrudite cu el, despre formarea și interpretarea viselor, precum și despre rolul vieții afective și tipul de vindecare al unor astfel de tulburări sunt departe de a fi intrat în patrimoniul științei și cu atât mai puțin, al oamenilor cultivați.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Civilizația trebuie, prin urmare, apărată împotriva individului, iar organizarea, instituțiile și legile sale trebuie puse în serviciul acelei misiuni; toate acestea nu au drept singur scop instituirea unei anumite repartiții a bunurilor, ci și scopul de a o menține ca atare, împotriva pornirilor ostile ale oamenilor, trebuind să fie apărat tot ceea ce slujește la dominarea naturii și la producerea de bunuri.
Sigmund Freud în Viitorul unei iluzii
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Teoria susține că o angoasă (Angst) corespunde unei dorințe de odinioară, acum refulate. Aceasta corespunde de asemenea și faptului că inconștientul este opusul contradictoriu al conștientului.
Sigmund Freud în Omul cu șobolani
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Odată cu nașterea spiritului științific toată această ingenioasă mitologie a fost devansată de psihologie și, în zilele noastre toți savanții, cu excepția unui mic număr, sunt de acord să atribuie visul activității psihice a însuși celui care doarme.
Sigmund Freud în Interpretarea viselor
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Evident, toate aceste concepte religioase sunt atât de infantile în spiritul lor, atât de îndepărtate de realitate, încât, pentru orice suflet de om sincer, devine dureros de gândit că niciodată marea majoritate a muritorilor nu se va putea înălța deasupra acestei concepții despre existență.
Sigmund Freud în Angoasă în civilizație
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
În unele cazuri, actele ratate înlocuiesc acele omina (omen în latină cuvânt care circulă și în limba germană, cu sensul originar de prevestire, piază, semn prevestitor), sau premoniții ale anticilor. Și într-adevăr, unele omina nu erau decât acte ratate, ca în cazul când cineva se împiedica sau cădea. Altele aveau totuși caracteristicile unui eveniment obiectiv, nu pe acelea ale unui act subiectiv. Însă este greu de deosebit dacă un eveniment dat aparține uneia sau alteia din aceste categorii. Adesea actul își pune masca unei întâmplări pasive.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Cercetarea produselor psihologiei popoarelor relevă că miturile sunt vestigii deformate ale fantasmelor unor întregi națiuni, corespunzătoare visurilor seculare din tinerețea umanității.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!