Nimic mai rar decât o pasiune veritabilă, căci ea presupune o foarte mare forță a imaginației creatoare; dispoziții spirituale, în același timp delicate și profunde, dar care nu și-au găsit obiectul veritabil; o putere excepțională de concentrare, adică de fidelitate; în sfârșit, disprețul bunurilor pământești și al fericirii. Aliajul acesta nu e chiar atât de comun cât ar vrea să ne facă să credem romanele și opera. Consider, de fapt, că nu există mai mulți mari îndrăgostiți decât adevărații mistici, pasiunea fiind pentru sentimentul normal ceea ce este mistica pentru religia medie.
Denis de Rougemont în Partea Diavolului
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Citate similare
Nick: Și de fapt, ce sunt acești "bani"?
Nistor: Niște bancnote dreptunghiulare mai mici sau mai mari, confecționate din plastic sau hârtie, sau niște monede rotunde confecționate din diverse aliaje metalice, având fiecare o anumită valoare; de obicei bancnotele și monedele de dimensiuni mai mici au o valoare mai mică, iar cele mai mari au o valoare mai mare. Și tot de obicei, în general, bancnotele au o valoare mai mare decât monedele. Iar când cineva ia ceva de o anumită valoare, trebuie să dea atâția bani cât sunt necesari pentru a achita acea valoare. Asta înseamnă a plăti. Iar cel care cere și primește obiectul dorit se numește client, consumator sau cumpărător și se spune că el cumpără cu ajutorul banilor ceea ce-și dorește, în timp ce cel care dă obiectul solicitat de cumpărător, primind de la acesta suma de bani aferentă, se numește vânzător și se spune că el vinde ceea ce-i interesează pe oamenii care cumpără, produsele fiind cunoscute sub denumirea de "marfă". Pe Terra, în general, aproape totul se bazează pe sistemul de vânzare-cumpărare prin intermediul banilor. Este ceea ce s-ar denumi "comerț".
Nick: Mda... Interesant! Dar și foarte amuzant.
Nistor: Amuzant?! Găsești asta amuzant?
Nick: Păi... așa este. E chiar foarte nostim.
Nistor: Și voi chiar nu plătiți? Nimic?
Nick: Bineînțeles că nu! De ce ne-am complica atât? Să ieșim, să continuăm discuția asta afară. Mi se pare cel puțin interesant.
replici din romanul Proxima, Partea a-II-a: "Planeta Proxima" de Cornelia Georgescu (2009)
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Minutele
Trec repede peste timp,
o lume de n-ori mai mare decât o știm,
cineva întreabă ce este frica.
Grea temă. Mulți mint.
Nu mă tem de nimic și de nimeni
este cel mai prostesc răspuns.
Chestiunea morții am rezolvat-o. Nu există.
Este o altă lume, o altă viață.
Apropierea reține privirea,
Apropoul o-ndepărtează.
Drag mi-este omul primitiv,
Curat ca lacrima dimineții.
Lumina fără umbre este pentru orbi.
Minciuna deosebește pe om de animal.
Mefisto vrea răul și face binele.
Șperaclul științelor- mistica.
Între somn și sclavie există ceva comun.
Catârul este sterp ceea ce explică restul.
poezie de Boris Marian Mehr
Adăugat de Boris Marian Mehr
Comentează! | Votează! | Copiază!
- gelozie
- Gelozia este un fel de teamă legată de dorința de a păstra stăpânirea unui bun oarecare. Ea nu provine atât de mult din temeinicia motivelor care ne ar face să credem că l-am putea pierde, cât de la marele preț pe care-l punem pe acel lucru, ceea ce ne face să scrutăm cele mai mici pretexte de bănuială și să le luăm drept motive foarte temeinice. Întrucât trebuie să avem mai multă grijă la păstrarea bunurilor care sunt foarte mari decât a acelora care sunt mai mici, această pasiune poate fi în unele cazuri justă și onorabilă. Dealtminteri, această pasiune este legată doar de bănuieli și de neîncredere, căci a încerca să eviți un rău atunci când ai un motiv real de a te teme nu înseamnă, la drept vorbind, să fii gelos.
definiție celebră de Descartes
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!
Secole de-a rândul, magia, religia și știința au dus o luptă surdă pentru a-și susține și impune, fiecare, adevărurile ei, străduindu-se, din răsputeri, să nu vadă decât ceea ce le diferenția și le îndepărta una de alta. Oricât de paradoxal ar putea fi, datorită nivelului actual al științei, se pare că a venit, în sfârșit, vremea în care cele trei surori să caute cu bunăvoință și bunăcredință marile adevăruri pe care le proclamă și le susțin. În fața alchimistului, cufundat în opera sa, se desfășoară demonstrația unității lumii spirituale și a lumii materiale. Oamenii de știință contemporani au repetat această experiență cu oarecare succes, dar există și voci autorizate, care susțin că, din punct de vedere științific, acest lucru este imposibil. Neîndoielnic rămâne însă faptul că un mare număr de adepți acordau mai mare importanță transmutației de ordin spiritual care se opera chiar în persoana lor.
Tilia Linden în Pelerini la porțile luminii
Adăugat de Cristian Muresanu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Scopul este cel spre care se tinde. Direcția este ceea ce ne face să ajungem mai ușor la scop. Căci oricine urmărește un scop își conduce acțiunea după el și cine se îndreaptă mai perseverent spre capăt ajunge mai repede. Căci există bunuri spre care nici chiar mai multe mișcări nu produc un avans prea mare, pe când altele aduc cu efort puțin roade bogate. Deci, ceea ce trebuie distins și mai ales este ceea ce este mai util. Căci toate cele mai utile sunt mai bune și fiecare lucrare trebuie judecată după roadele sale. Fiindcă mulți nu au acest discernământ, au depus mult efort și au avansat puțin, pentru că au avut ochiul îndreptat doar exterior, spre înfățișarea lucrării, și nu interior, spre rodul virtuții. În fapt, ei se bucurau mai mult să facă lucruri mari decât să se exerseze în cele folositoare și le-au preferat pe cele prin care puteau fi mai degrabă admirați decât îndreptați.
Hugo de Saint-Victor în Meditații spirituale
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!
Oamenii ajung să se simtă vinovați că se odihnesc. Că se opresc la șapte seara din lucru și n-au apucat să termine ce și-au propus peste zi. Dar de ce n-au terminat? Pentru că și-au propus mai multe lucruri decât ar fi putut ei să facă. De ce și-au propus mai multe lucruri decât ar fi putut să facă? Pentru că societatea le dă senzația că ceilalți oameni fac mai multe lucruri decât ei. De ce toți au sentimentul că ceilalți fac mai multe lucruri decât ei? Pentru că au 5.000 de prieteni pe Facebook, iar pe wall-ul lor apare că fiecare dintre ei are succes. Dar fiecare are succes o dată pe an. Numai că, fiind 5.000, el vede în fiecare zi că unul are succes. Și e frustrat că n-are și el succes în fiecare zi. Uitând să se gândească la ceilalți 4.998 ca el, care nu au succes. Unde ajungem așa?
citat din Tudor Chirilă
Adăugat de Micheleflowerbomb
Comentează! | Votează! | Copiază!
Cuvântul pasiune ne spune că pasiunea este suferință cu sens, adică exact frustrarea ta cea mai mare căreia îi găsești sensul. Cu alte cuvinte, îmbrățișează domeniul care îți provoacă cea mai mare suferință și caută toate sensurile posibile. Cuvântul pasiune își are rădăcinile în secolul XII și are ca sinonim patima, adică suferința. Pasiunea așadar, este suferința de bunăvoie pentru un drum și un sens ales de noi în mod conștient. Să fii dispus să înduri suferințe pentru ceea ce iubești acesta este înțelesul profund al pasiunii. Când vei răspunde la întrebarea "pentru ce anume sunt dispus să îndur orice suferință?", îți vei descoperi vocația. Ce te pasionează pe tine? Care este liantul din povestea ta, acel lucru care-i dă însemnătate și care, totodată, constituie o sursă de inspirație pentru cei din jurul tău? Feodor Dostoievski a spus la un moment dat că: "Am o singură frică, aceea de a nu fi vrednic de suferințele mele." Ai creat ceva din durerea ta? Aceste rânduri despre pasiune ne spun că putem alege să profităm de fiecare eveniment din viața noastră, oricât de negativ ar părea la momentul prezent, după dictonul "Tot ce mi se întâmplă este spre binele meu".
citat din Pera Novacovici
Adăugat de George Aurelian Stochițoiu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Răul în sine nu există cu titlul cu care Binele există în sine. Răul nu e decât o rea folosire a binelui, înțelegând prin aceasta a ceea ce există.
Denis de Rougemont în Partea Diavolului
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Tensiunea interioară produsă de conștiința tragică e nu numai cea mai fecundă, credem, dintre toate tensiunile sufletești de care dispunem. Ea face posibilă cea mai mare concentrare a acestor forțe, și poate și concentrarea forțelor vitale extraordinare. Pasiunile mari sunt creatoare în gradul pe care-l știm - creatoare de ceea ce numim bine și de ceea ce numim rău - datorită faptului că sunt, în fond, astfel de concentrări de forțe sufletești.
D.D. Roșca în Existența tragică
Adăugat de Homo Novus
Comentează! | Votează! | Copiază!
Cum se face că pasiuni foarte diferite concordă prin aceea că sunt forme ale iubirii? Nu este necesar nici să deosebim tot atâtea feluri de iubiri câte obiecte diferite există pe care le putem iubi. Căci de exemplu, cu toate că, pasiunile pe care un ambițios le are pentru glorie, un avar pentru bani, un bețiv pentru vin, un brutal pentru o femeie pe care vrea s-o violeze, un om de onoare pentru prietenul său sau pentru iubita sa și un tată bun pentru copiii săi, se deosebesc mult între ele, totuși, prin aceea că sunt forme de manifestare ale iubirii, ele sunt asemănătoare. Primii patru însă n-au iubire decât pentru posesiunea obiectelor la care se referă pasiunea lor, neavând deloc iubire pentru obiectele însele, față de care simt doar o dorință amestecată cu alte pasiuni aparte. În schimb iubirea pe care o nutrește un tată bun pentru copiii săi este atât de curată, încât el nu dorește să aibă nimic de la ei și nu vrea deloc să-i stăpânească altfel decât îi stăpânește și nici să și-i alipească mai strâns decât acum;privindu-i ca pe alte întrupări ale lui sine -însuși, el urmărește binele lor ca pe al său propriu, ba chiar cu mai multă grijă. Afecțiunea pe care oamenii de onoare o au pentru prietenii lor este de aceeași natură, cu toate că rareori ea este atât de perfectă;iar afecțiunea pe care o au pentru iubita lor ține în bună măsură de o asemenea iubire, dar ține oarecum și de cealaltă.
citat celebru din Descartes
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!
Domnul nu ne dojenește pentru folosirea bunurilor pământești, căci El însuși spune că, datorită condițiilor vieții noastre pământești noi avem nevoie de toate aceste lucruri; adică toate lucrurile care ne fac viața mai liniștită și drumul nostru către locuința noastră cea cerească mai luminos și mai ușor.
Sfântul Serafim de Sarov în Scopul vieții creștine (2010)
Adăugat de Micheleflowerbomb
Comentează! | Votează! | Copiază!
De vreme ce tot ce există și se petrece pentru om nu e prezent imediat decât în conștiința sa și nu se petrece decât pentru aceasta, e evident că predispozițiile conștiinței sunt ele însele lucrul cel mai important și că lucrurile depind mult mai mult de ele decât de figurile care apar în ele. Ceea ce un individ posedă pentru sine, ceea ce îl însoțește în singurătate și ceea ce nimeni nu poate să-i ia sau să-i dea, iată ce e mult mai important decât ceea ce posedă sau este în ochii celorlalți. Un om de spirit se simte excelent într-o singurătate totală grație propriilor gânduri și imaginației sale, în timp ce un prost se plictisește chiar dacă își petrece timpul numai în spectacole, serbări și ieșiri în lume. Un caracter bun, blând și moderat poate fi mulțumit în circumstanțe care lasă de dorit, în timp ce un caracter rău și plin de invidie nu va fi mulțumit nici dacă este acoperit de bogății.
Arthur Schopenhauer în Arta de a fi fericit
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!
Tot ceea ce depinde de timp, sau ia timp este Maya, iluzia. Dacă vine și pleacă chiar un milion de ani de ar rămâne este iluzoriu. Iluzia este doar o vrajă care ți se pare reală, dar nu e. Exact cum vezi un număr de iluzionism la circ, tot așa fără realitate este această lume. Când privești un film și te identifici cu acțiunea, personajele de pe ecran par reale, dar în fapt sunt doar imaginare. Exact cum spune IIsus când afirmă: "Umbră și vis este lumea acesta, deșertăciune a tuturor deșertăciunilor!" Iar Buddha spune: "Absolut totul este iluzie!" Ceea ce nu are permanență, ceea ce se schimbă, se transformă, ceea ce ia timp așa cum sunt toate practicile sau așa-zisele căi spirituale, religii, absolut toate acestea sunt iluzorii, după cum întreaga manifestare este iluzie. Singurul care este Real fiind atemporal este Sinele, Este Dumnezeu, este Supremul. Fiind veșnic necreat nenăscut, mai înainte de toți veci El este adevărata noastră ființă. Noi suntem Dumnezeu cel veșnic fără formă dar ne credem o formă muritoare și de aici rezultă întreaga suferință umană. Nu vedem că tot ceea ce este născut este iluzie, este vis și că noi în fapt nu am fost născuți vreodată, ci doar mintea visează asta. Tot ceea ce este efemer chiar și milioane de ani de ar rămâne este iluzie, după cum ceea ce este etern este fără formă și este unicul Real!
citat din Atmaji Maharaj
Adăugat de George Aurelian Stochițoiu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Un om care împărtășește opinia lui Copernic, că acest Pământ al nostru este o planetă condusă în jurul Soarelui și luminată de acesta, la fel ca celelalte, nu poate scăpa uneori de închipuirea că restul planetelor își au propria haină și propriul mobilier, ba chiar proprii săi locuitori, așa cum are Pământul acesta al nostru. Dar am putut întotdeauna să conchidem, spunând că este zadarnic să cercetăm ce i-a plăcut naturii să facă acolo, văzând că nu există nici o probabilitate de a ajunge vreodată la finalul cercetării. Însă, cu ceva vreme în urmă, cugetând destul de serios asupra acestei chestiuni (nu mă consider un observator mai fin decât acei oameni mari din trecut, ci am avut norocul să trăiesc după cei mai mulți dintre ei), m-am gândit că cercetarea aceasta nu este atât de impracticabilă și nici calea atât de presărată cu dificultăți, ci doar că rămâne foarte mult loc pentru conjecturi probabile.
citat din Christiaan Huygens
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Căzut dintru cele veșnice, Satana vrea infinitul. Căzut dintru ființă, dintru A Fi, el vrea să aibă, tinde spre A Avea. Însă problema nu va putea fi rezolvată niciodată. Căci pentru a avea și a poseda, ar trebui ca el să fie, și el nu mai este. Tot ceea ce anexează el, el însuși distruge.
Denis de Rougemont în Partea Diavolului
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Este adevărat că, în democrații, poporul pare să facă ceea ce vrea; dar libertatea politică nu constă de fel în a face ceea ce vrei. Într-un stat, adică într-o societate în care există legi, libertatea nu poate consta decât în a putea face ceea ce trebuie să vrei și în a nu fi constrâns să faci ceea ce nu trebuie să vrei. Trebuie să ne fixăm în minte ce înseamnă independență și ce înseamnă libertate. Libertatea este dreptul de a face tot ceea ce îngăduie legile; și dacă un cetățean ar putea să facă ceea ce ele interzic, el nu ar mai avea libertate, pentru că și ceilalți ar putea să facă la fel.
Montesquieu în Despre spiritul legilor, partea a doua / cartea XI / cap. III (1748)
Adăugat de Avramescu Norvegia Elena
Comentează! | Votează! | Copiază!
Gândul își imaginează că într-o zi și el va fi "sinele". După cum, în tot acest timp, tu nu ai fost, nu ești și nu poți fi nimic altceva decât Sinele. Pentru gând, Sinele fie e veșnic acolo, fie e o absurditate, abstractă, care "DE FAPT", nu există. După cum pentru cel realizat; gândul, mintea e un mit. Iar Sinele e singurul fapt de o concretețe Absolută. Tu cum de nu vezi asta? Cum de nu vezi că gândul care îți promite că îți va da Sinele; dacă urmezi condițiile lui veșnic interminabile? De fapt, tot ceea ce îți oferă gândul, e si mai multă "devenire", el nu ți-l poate da, pentru că Sinele, libertatea fiind infinită este și incognoscibilă! Dacă nu ar fi acum gândul care să te eticheteze, să te definească întru veșnica lui separare și limitare, tu cine mai Ești?
citat din Atmaji Maharaj
Adăugat de George Aurelian Stochițoiu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Dovada că Diavolul există, acționează și reușește constă tocmai în faptul că noi nu mai credem în el.
Denis de Rougemont în Partea Diavolului
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Nu realizăm frumusețea a Ceea Ce Este pentru că mergem cu mintea să cumpărăm Ceea Ce Este. Nu realizăm că nu există nimic mai simplu decât Sinele și nimic mai complicat decât mintea. Confundăm Sinele cu optimismul ieftin și desuet al minții: charismă, energie, euforie, forță etc.
Atmaji Maharaj în Acest Acasă este de o Veșnicie Aici. Satsang cu Atmaji, partea a III-a
Adăugat de George Aurelian Stochițoiu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Eu consider acțiunea lui Hitler ca fiind mai diavolească în realitate decât și-o închipuie cei care au crezut că văd în el pe Diavol în persoană. Dacă Führerul era Diavolul sau Anticristul, lucrurile ar fi poate prea simple. Ar fi fost de ajuns ca el să fie suprimat pentru a suprima tot răul care este pe lume. Și, să-mi fie iertat, dacă Diavolul ar fi fost Führerul, atunci n-ar fi fost vorba decât de un biet Diavol destul de penibil.
Denis de Rougemont în Partea Diavolului
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!