În lumile vechi, poetul era un meseriaș, o porta-voce prin care trecea șoapta zeului. Astăzi este un lucrător cu foarfeca, creator de colaje cumpănite de cuvinte, nu de imagini.
Noemi Bomher în Hiper-prefață la Cezeisme (1 mai 2008)
Adăugat de Costel Zăgan
Comentează! | Votează! | Copiază!
Citate similare
Astăzi, statutul poetului pare, în mare măsură, subordonat preocupărilor de a re-scrie ceea ce au compus predecesorii.
Noemi Bomher în Hiper-prefață la Cezeisme (1 mai 2008)
Adăugat de Costel Zăgan
Comentează! | Votează! | Copiază!
Literatura contemporană are și astăzi rapsozii ei, numai că imaginile fundamentale nu aparțin doar vorbelor spuse, ci se recopun cu textele scrise.
Noemi Bomher în Hiper-prefață la Cezeisme (1 mai 2008)
Adăugat de Costel Zăgan
Comentează! | Votează! | Copiază!
Față de alte literaturi, în cuprinsul literaturii române există tot timpul un centru, vizibil pentru romantici, ascuns pentru moderni, centru la care se raportează această literatură, și despre care, astăzi, se crede că nu mai există.
Noemi Bomher în Hiper-prefață la Cezeisme (1 mai 2008)
Adăugat de Costel Zăgan
Comentează! | Votează! | Copiază!
Poate că aici este adevărata ființă a poeziei: aceea care solicită fructul însuși, a bucuriei de a sta sub clipa binecuvântată a funcției orfice a cuvântului, a scrutării adevărului cu ajutorul sonurilor.
Noemi Bomher în Hiper-prefață la Cezeisme (1 mai 2008)
Adăugat de Costel Zăgan
Comentează! | Votează! | Copiază!
Misiunea oricărui critic literar este aceea de a explica apariția poeților, patronați de muza Clio, sensibili receptori ai graiului zeilor.
Noemi Bomher în Hiper-prefață la Cezeisme (1 mai 2008)
Adăugat de Costel Zăgan
Comentează! | Votează! | Copiază!
Bardul este caracterizat, de obicei, printr-o dorință de a-și ucide tatăl, complexul lui Oedip manifestându-se în plăcerea de a tăia, a rearanja altfel ceea ce au compus înaintașii.
Noemi Bomher în Hiper-prefață la Cezeisme (1 mai 2008)
Adăugat de Costel Zăgan
Comentează! | Votează! | Copiază!
Participă la discuție!
Chiar dacă tonul originar, neptunic, este uneori simțit ca prea sidefat de critica literară, atent aplecată asupra plutonismului vizionar, humusul natal al poeziei eminesciene, de sorginte autohtonă a devenit pentru un anumit public o formă acceptată.
Noemi Bomher în Hiper-prefață la Cezeisme (1 mai 2008)
Adăugat de Costel Zăgan
Comentează! | Votează! | Copiază!
- lucrător
- Este individul care
De realitate-i rupt,
Îți face câte-o lucrare
Bună... dar pe dedesubt.
Lucrător (definiție)
definiție epigramatică de Valeriu Cercel
Adăugat de Valeriu Cercel
Comentează! | Votează! | Copiază!
Credem, însă, că a apărut o refacere organică a tabloului postmodernist, mai ales în literatura noastră. Ne referim la ceea ce am numit paradigma oralității în literatura română, paradigmă ce reface originile poeziei, cu rădăcini în zăcământ folcloric.
Noemi Bomher în Hiper-prefață la Cezeisme (1 mai 2008)
Adăugat de Costel Zăgan
Comentează! | Votează! | Copiază!
Geografia fără cuvinte
Doar zăpezile veșnice care
sunt mai vechi decât istoria
nu pot fi încadrate în aceasta
deoarece
despre zăpezile veșnice
nu s-a putut spune niciodată nimic în plus
de ceea ce sunt astăzi...
Geografia prin ce nu poate fi schimbătoare
sau înșelătoare?
De la o zi la alta,
Pământul poate fi umed sau uscat;
apele pot ieși din matcă sau seca;
plantele pot fi verzi sau uscate,
însă zăpezile veșnice au fost întotdeauna
și sunt de asemenea reci
și unicele prin alcătuirea care
n-a înșelat așteptările...
Geografia fără zăpezile veșnice
se poate menține viabilă doar
punând în plan cimitirele
când acestea
sunt etalate prin simple imagini
fără a fi prezentate în cuvinte
fiindcă atunci ar părea istorie...
poezie de Vasile Dan Marchiș
Adăugat de MG
Comentează! | Votează! | Copiază!
Un scriitor, dacă este un bun meseriaș, va valora exact cât valorează misiunea pe care o acceptă și pe care și-o asumă. Diavolul va mai fi amestecat și aici, fără îndoială, în toate artificiile delirului creator, dar mânat spre un scop pe care el îl ignoră; căci slăbiciunea sa unică este că el nu crede în bine.
Denis de Rougemont în Partea Diavolului
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Secretul unei publicități eficiente nu este crearea unor cuvinte sau imagini noi și complicate, ci transpunerea unor cuvinte și imagini familiare în relații noi.
citat din Leo Burnett
Adăugat de Micheleflowerbomb
Comentează! | Votează! | Copiază!
Trecea poetul
L-am văzut de curând pe marele poet
la târgul de carte.
El era.
Parcă venit din război,
din războiul de țesut intrigi,
parcă strângând mai multe neiubiri
ale arhitecților speranței.
Trecea, așa, ca abulicul organizator al târgului,
în care și clipa năștea puii vii,
ca o întâmplare a sănătății de expresie.
Trecea poetul, aruncând zâmbetele,
ca pe niște cuțite,
spre cititorii cu tarif normal.
Orbiți de atâta frumusețe,
nemaiavând ochi să se vadă unii pe alții,
admiratorii acopereau toate oglinzile,
în calea poetului.
Una câte una, se stingeau luminile,
oglinzile se topeau și se scurgeau
la canal.
Hoț fără aplecare, poetul
se trezea măturând străzi
care nu există,
până departe,
pe strada dosnică
a numelui său.
Cu șapca ascunzându-i inteligența,
când pe-o parte, când pe alta,
poeziei de mai,
iubind femei efeminate
sau vânzând ciorapi proaspeți,
poetul își ducea viața mai departe,
mult mai departe,
ca un șirag de imperfecțiuni.
Cu paparazzii după el,
scria pe ziduri cu viță de vie.
Drumurile i se desfășurau singure.
Ajuns la perfecțiune,
totul se destrama în jur și disparea,
în fel de fel de perfecțiuni,
care mai de care mai perfecte.
Nu mai era nimeni în jur,
ca în politică, intrau cu toții.
Iubind până la uitare de sine,
trecea poetul poporului său
experimental.
poezie de Victor Martin
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Poetul
Boem incorigibil,
Dosar cu foi nescrise,
Un creator teribil
Alimentat de vise...
epigramă de Corneliu Ioan Iovuța din Pledoarie pentru epigramă (aprilie 2007)
Adăugat de Gheorghe Culicovschi
Comentează! | Votează! | Copiază!
Noemi: Mi-e teamă...
Juan: De ce?
Noemi: Că voi înnebuni din cauza ta.
Juan: Înainte de a înnebuni trebuie să-ți spun ceva ce nu ți-am zis niciodată.
Noemi: Nu, nu-mi spune... Nu vreau să mă minți, nici să te înșeli...
Juan: Să nu te înșeli tu... Ceea ce-ți voi spune nu e minciună: ți-e mai greu să rămâi fidelă decât infidelă.
replici din piesa de teatru Între viciu și virtute, scenariu de Salvador Amore
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Haina cuvântului
Ce straniu gol în liniștea dintre imagini de timp uitate în valiză
am purtat-o prin anii existenței perene
mă asurzește profunzimea necuvintelor ce stau ascunse pe foaia albă
se cred fantome, ele cuvintele
chiar au devenit fantome din cauza tăcerii dintre noi
nu-mi urlu neputința de a îmbrăca frumosul în haina cuvântului
zi de zi cos literele una de alta cu emoția risipirii de mine
nu toate hainele cuvinte ce le creez îți îmbracă sufletul.
Poate sufletul tău nu e pe măsura creației mele
nu am făcut școala stilistilor în arta scrisului pe măsura celor inteligenți
am doar școala vieții la care mulți se cred premianți
pentru că știu să coase cuvinte ce uneori nu le înțeleg nici ei în profunzime
asta nu-i împiedică să desconsidere efortul meu de a coase cuvinte din boabe de roua
nu vreau să ajung mare creator de modă în arta scrisului
visez să nu mai simt atât de pregnant acest gol din liniștea dintre imagini
care imagini? Deschide cartea vieții și privește foia albă a timpului neînceput
Spune-mi ce vezi? Trecut, prezent?
vei vedea doar viitorul ascuns în haina de cuvinte fantomă
destinul îți pregătește garderoba pentru suflet. Nu pierde acul timpului.
poezie de Marioara Vișan
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Îmi răbufnesc imagini vechi sub pleoape
tot mai vorbesc, dar parcă aș tăcea
prin care sorb, prin ce vîrtej de ape
se scurge tainic tinerețea mea...
catren de Corneliu Vadim Tudor
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!
Poetul
fără zestrea de cuvinte
poetul este orfan
supraviețuitor
al nopților
în care se repetă epoci
irevocabil de veghe
timpului
poezie de Ovidiu Cristian Dinică
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Omul trăiește în toate lumile, dar fiecare dintre ele are un mod specific de manifestare. Aceasta înseamnă că înainte de toate el este influențat de lumea cea mai apropiată, cu care se află în contact cel mai deplin. Lumile mai îndepărtate influențează de asemenea omul, fie direct, fie indirect, trecând prin lumile intermediare, dar acțiunea lor este diminuată direct proporțional cu depărtarea lor sau diferențierea lor față de om. Influența lumii imediat următoare, cea a lumii stelelor, este deja evidentă în viața omului - deși "știința", desigur, nu este capabilă să identifice și să controleze aceste influențe.
P.D. Ouspensky în Fragment dintr-o învățătură necunoscută (23 noiembrie 2016)
Adăugat de Tibi
Comentează! | Votează! | Copiază!
Prin extaz - al cărui obiect e un dumnezeu fără atribute, o esență de dumnezeu - ne înălțăm spre o formă de apatie mai pură chiar decât aceea a zeului suprem, și, cufundându-ne în divin, suntem totodată dincolo de orice formă de divinitate. Este etapa finală, punctul de sosire al misticii, punctul de plecare fiind ruptura cu demiurgul, refuzul de a-l mai frecventa și de a-i lăuda lucrarea. Nimeni nu-i mai cade în genunchi, nimeni nu-l mai venerează. Singurele cuvinte ce i le adresăm sunt rugi în răspăr - unic mod de comunicare între o creatură și un Creator deopotrivă de căzuți.
Emil Cioran în Demiurgul cel rău
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Spune-ți părerea!