Legislația rațiunii omenești (filosofia) are două obiecte, natura și libertatea, și cuprinde deci atât legea naturii, cât și legea morală, la început în două sisteme diferite, iar la sfârșit într-un singur sistem filosofic. Filosofia naturii se raportează la tot ceea ce «este», pe când filosofia moravurilor numai la ceea ce «trebuie să fie».
Orice filosofie însă este sau o cunoaștere din rațiune pură, sau o cunoaștere rațională din principii empirice. Cea dintâi se numește filosofie pură, cea de a doua, filosofie empirică.
Immanuel Kant în Critica rațiunii pure
Adăugat de Avramescu Norvegia - Elena
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vezi și următoarele:
- citate despre filozofie
- citate despre natură
- citate despre legi
- citate despre început
- citate despre sfârșit
- citate despre principii
- citate despre moralitate
- citate despre libertate
- citate despre cunoaștere
Citate similare
Legislația rațiunii omenești (filosofia) are două obiecte, natura și libertatea, și cuprinde deci atât legea naturii, cât și legea morală, la început în două sisteme diferite iar la sfârșit într-un singur sistem filosofic. Filosofia naturii se raportează la tot ceea ce este, pe când filosofia moravurilor numai la ceea ce trebuie să fie.
Immanuel Kant în Critica rațiunii pure
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Audioteca Citatepedia
Voce: Michelle Rosenberg
Vezi citate de Immanuel Kant despre natură, citate de Immanuel Kant despre legi, citate de Immanuel Kant despre filozofie, citate de Immanuel Kant despre început, citate de Immanuel Kant despre sfârșit, citate de Immanuel Kant despre moralitate sau citate de Immanuel Kant despre libertate
Orice filosofie este fie cunoaștere din rațiune pură, fie cunoaștere rațională din principii empirice. Prima se numește filosofie pură, a doua filosofie empirică.
citat celebru din Immanuel Kant
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Audioteca Citatepedia
Voce: Michelle Rosenberg
Vezi și citate de Immanuel Kant despre principii sau citate de Immanuel Kant despre cunoaștere
Metafizica deci, atât cea a naturii, cât și cea a moravurilor, mai ales critica unei rațiuni care cutează a zbura cu aripi proprii și care precedă ca «exercițiu preliminar ˂propedeutic˃» constituie propriu-zis, ele singure, ceea ce putem numi filosofie în adevăratul sens al cuvântului. Aceasta raportează totul la înțelepciune, dar pe calea științei, singura cale care, odată deschisă, nu se acoperă niciodată și nu permite rătăciri. Matematica, știința naturii, însăși cunoștința empirică a omului au o înaltă valoare ca mijloace pentru niște scopuri ale omenirii, care în cea mai mare parte sunt contingente, și dacă în cele din urmă ele duc totuși la scopurile ei necesare și esențiale, o fac numai prin mijlocirea unei cunoașteri raționale din simple concepte, cunoaștere care, oricum am numi-o, nu este propriu-zis decât metafizica.
Immanuel Kant în Critica rațiunii pure
Adăugat de Avramescu Norvegia - Elena
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vezi și următoarele:
- citate despre știință
- citate despre înțelepciune
- citate despre înălțime
- citate despre zbor
- citate despre valoare
- citate despre superlative
- citate despre metafizică
- citate despre matematică
Rațiunea pură conține deci, ce e drept, nu în folosirea ei speculativă, dar totuși într-o anumită folosire practică, anume cea morală, principii ale posibilității experienței, anume ale unor astfel de acțiuni care, fiind conforme cu regulile morale, ar putea fi întâlnite în istoria omului. Căci din moment ce ea ordonă că astfel de acțiuni trebuie să se întâmple, ele trebuie să se și poată întâmpla, și trebuie deci să fie posibilă o specie particulară de unitate sistematică, anume cea morală, pe când unitatea sistematică a naturii n-a putut fi demonstrată prin principii speculative ale rațiunii, căci rațiunea are în adevăr cauzalitate în raport cu libertatea în genere, dar nu în raport cu întreaga natură, iar principiile morale ale rațiunii pot produce în adevăr acțiuni libere, dar nu legi ale naturii. Prin urmare, principiile rațiunii pure în folosirea ei practică, dar mai ales în cea morală, au realitate obiectivă.
Immanuel Kant în Critica rațiunii pure
Adăugat de Avramescu Norvegia - Elena
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vezi mai multe citate despre posibilitate, citate despre realitate, citate despre istorie sau citate despre adevăr
Fericirea este satisfacerea tuturor înclinărilor noastre (atât extensive, după varietatea lor, cât și intensive, după grad, precum și protensive, după durată). Numesc pragmatică (regula prudenței) legea practică determinată de mobilul fericirii; iar morală o numesc pe aceea, dacă așa ceva există, care nu are alt mobil decât demnitatea de a fi fericit (lege morală).
Cea dintâi sfătuiește ce trebuie să facem, dacă vrem să avem parte de fericire, cea de-a doua ordonă cum trebuie să ne purtăm pentru a fi numai demni de fericire. Cea dintâi se bazează pe principii empirice; căci altfel decât prin experiență eu nu pot ști nici care sunt înclinările ce vor să fie satisfăcute, nici care sunt cauzele naturale ce pot produce satisfacerea lor. A doua face abstracție de înclinările și de mijloacele naturale de a le satisface și consideră numai libertatea unei ființe raționale în genere, și condițiile necesare, fără de care nu ar putea fi armonie, după principii, între această libertate și distribuirea fericirii, și deci ea poate cel puțin să se bazeze pe simple Idei ale rațiunii pure și să fie cunoscută a priori.
Immanuel Kant în Critica rațiunii pure
Adăugat de Avramescu Norvegia - Elena
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vezi mai multe citate despre fericire, citate despre prudență, citate despre idei, citate despre existență sau citate despre diversitate
Platon și Goethe reprezintă filosofia devenirii, Aristotel și Kant filosofia a ceea ce este devenit.
Oswald Spengler în Declinul Occidentului (1996)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vezi mai multe citate despre devenire, citate despre Platon, citate despre Immanuel Kant sau citate despre Goethe
Prima întrebare este pur speculativă. Am epuizat (cum îmi închipui) toate răspunsurile ei posibile și, în sfârșit, am găsit pe acela cu care rațiunea trebuie, desigur, să se mulțumească și, dacă nu e vorba de domeniul practic, are și motiv să fie mulțumită; dar am rămas tot atât de departe de cele două mari scopuri spre care era îndreptată propriu-zis această întreagă străduință a rațiunii pure, ca și când, din comoditate, am fi renunțat chiar de la început la această muncă. Dacă este vorba deci de cunoaștere, atât cel puțin este cert și hotărât, că niciodată nu vom avea parte de ea cu privire la cele două probleme.
Immanuel Kant în Critica rațiunii pure
Adăugat de Avramescu Norvegia - Elena
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vezi mai multe citate despre mulțumire, citate de Immanuel Kant despre posibilitate sau citate despre muncă
Exact ca o lege a naturii, și o propoziție juridică leagă două elemente. Însă legătura care își găsește expresie în propoziția juridică are un înțeles cu totul diferit de cea care descrie legea naturii: cauzalitatea. Este evident că legătura dintre crimă și pedeapsă, delict civil și execuție silită, boală contagioasă și internare nu este una de tipul cauză-efect. În propoziția juridică nu se afirmă, ca în legea naturii că, dacă este A, este și B, ci că, dacă este A, trebuie să fie și B, chiar dacă în realitate B nu este. Faptul că sensul legăturii dintre elementele propoziției juridice este diferit de cel al legăturii dintre elementele legii naturii își are originea în aceea că legătura în propoziția juridică este realizată de către o normă stabilită de autoritatea de drept, deci printr-un act volitiv, în timp ce legătura de tip cauză-efect afirmată în legea naturii este independentă de orice asemenea intervenție.
Hans Kelsen în Doctrina pură a dreptului (2000)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vezi mai multe citate despre timp, citate despre medicină, citate despre independență, citate despre boală sau citate despre autoritate
În filosofia vieții
În filosofia vieții se cuprinde tot ce vrei
Potrivit cu încredințarea și credința minții ei,
Dar folosul din aceasta ți-l vei trage cu temei
Doar de poți a ști ce-i viața și filosofia cei.
epigramă de Ioan Hapca din Gânduri și reflecții
Adăugat de Adelina
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vezi mai multe epigrame despre viață, citate de Ioan Hapca despre viață sau epigrame despre filozofie
Logicienii și juriștii spun că dreptul ar fi ceea ce legile dintr-un anumit loc și o anumită epocă au susținut și susțin că este... Dar problema de a ști dacă ceea ce ele prevăd este just și ceea ce este just sau injust le va rămâne obscură, dacă nu abandonează un moment criteriile empirice și nu caută sursa acestor judecăți în simpla rațiune (deși aceste legi le-ar putea servi într-un mod excelent drept fir conducător), pentru a stabili temeiurile unei posibile legislații empirice. Asemenea capului de lemn din fabula lui Fedru, o știință pur și simplu empirică a dreptului este un cap care poate fi frumos, dar are un mic defect: este lipsit de creier.
citat celebru din Immanuel Kant
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Spune-ți părerea!
Audioteca Citatepedia
Voce: Michelle Rosenberg
Vezi mai multe citate despre logică, citate despre lemn, citate despre frumusețe, citate despre creier sau citate despre cadouri
Nu există cunoaștere inferioară sau superioară, după cum nu există cunoaștere "științifică" sau experiențială. Întreaga cunoaștere, experiență sau simțire este cea mai abilă înșelăciune, este Mahamaya/iluzie, este suferință. Orice cunoaștere care pornește de la separare de la ""eu" care cunosc" este cea mai neștiută sabotare a ființei tale reale. Adevărata cunoaștere este ființare, este unitate, nu poate fi duală. Asta înseamnă că în fapt atât cunoscătorul cât și obiectul cunoașterii sunt iluzorii. Tu nu ai formă, nu ai fost născut vreodată!
citat din Atmaji Maharaj
Adăugat de George Aurelian Stochițoiu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vezi mai multe citate despre suferință sau citate despre naștere
Profesorul de filosofie: Tot ce nu e proză, e vers; și tot ce nu e vers, e proză.
Domnul Jourdain: Și cum vorbește omul, ce e?
Profesorul de filosofie: Proză.
Domnul Jourdain: Adică așa să fie? Când zic: Nicole, adu-mi papucii și dă-mi scufa de noapte, e proză?
Profesorul de filosofie: Da, domnule.
Domnul Jourdain: Pre legea mea, de peste patruzeci de ani fac proză fără să știu!
replici celebre din piesa de teatru Burghezul gentilom, scenariu de Moliere
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vezi mai mult umor despre vorbire, umor despre versuri, umor despre timp, umor despre proză, umor despre profesori, umor despre poezie, umor despre noapte, umor despre legi sau umor despre filozofie
Orice lucru al naturii acționează după legi. Numai o ființă rațională are facultatea de a acționa conform reprezentării legilor, conform principiilor, adică, numai ea are voință. Cum pentru derivarea acțiunilor din legi se cere rațiune, voința nu este altceva decât rațiune practică.
Immanuel Kant în Întemeierea metafizicii moravurilor, Trecerea de la filosofia morală populară la metafizica moravurilor (1972)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Audioteca Citatepedia
Voce: Michelle Rosenberg
Filosofia e totuna cu cultura, că e atâta cultură câtă filosofie e implicată într-o formă de viață.
Vasile Băncilă în Filosofia vârstelor
Adăugat de Doina Bumbuț
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vezi mai multe citate despre cultură sau citate despre viață
În filosofie, existența lui Dumnezeu este demonstrată prin folosirea naturală a rațiunii, în timp ce, în teologie, gândirea află despre natura lui Dumnezeu și aplică dialectica la datele revelației acceptate prin credință. Cunoașterea filosofică și teologică(dialectica) sunt modalități de cunoaștere a lui Dumnezeu care se realizează prin experiența mistică, o cunoaștere întemeiată pe iubire sau o iubire ce îl cunoaște pe Dumnezeu.
citat din Aristides
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vezi mai multe citate despre religie, citate despre iubire, citate despre gânduri, citate despre dialectică sau Ne poți propune o poezie de dragoste?
- transcendental
- Numesc transcendentală orice cunoaștere care se ocupă în genere nu cu obiecte, ci cu modul nostru de cunoaștere a obiectelor, întrucât acesta este posibil a priori.
definiție celebră de Immanuel Kant în Critica rațiunii pure
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Audioteca Citatepedia
Voce: Michelle Rosenberg
Rațiunea pură este în sine practică și dă (omului) o lege universală, pe care noi o numim legea morală.
Immanuel Kant în Critica rațiunii practice, Legea fundamentală a rațiunii pure practice (1788)
Adăugat de Avramescu Norvegia - Elena
Comentează! | Votează! | Copiază!
Datorită acestei precăderi, pe care filosofia morală o are asupra oricărei alte achiziții a rațiunii, s-a înțeles și la cei vechi totdeauna sub numele de filosof în același timp și în primul rând moralistul; și încă și azi, aparența externă a stăpânirii de sine prin rațiune face ca, printr-o anumită analogie, cineva să fie numit filosof, în ciuda științei lui mărginite.
Immanuel Kant în Critica rațiunii pure
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Audioteca Citatepedia
Voce: Michelle Rosenberg
Vezi mai multe citate de Immanuel Kant despre știință, citate de Immanuel Kant despre timp sau citate despre prezent
Legea morală nu exprimă deci altceva decât autonomia rațiunii pure practice, adică a libertății, și această autonomie este însăși condiția formală a tuturor maximelor, singura prin care ele pot fi de acord cu legea practică supremă. Dacă prin urmare materia volițiunii, care nu poate fi altceva decât un obiect al unei râvniri, care este legată, cu legea, intervine în legea practică ca condiție a posibilității acestei legi, de aici rezultă heteronomia liberului arbitru, anume dependența de legea naturală, de a urma vreun impuls sau vreo înclinație, și voința nu-și dă ea însăși legea, ci numai preceptul pentru supunerea rațională la legile patologice; dar maxima, care în chipul acesta nu poate conține în sine niciodată forma universal legislativă, nu numai că nu creează în acest mod nicio obligație, ci este ea însăși contrară principiului unei rațiuni pure practice, prin aceasta contrară deci și simțământului moral, chiar dacă acțiunea care provine din el ar fi conformă legii.
Immanuel Kant în Critica rațiunii practice, Legea fundamentală a rațiunii pure practice (1788)
Adăugat de Avramescu Norvegia - Elena
Comentează! | Votează! | Copiază!
Nu încape nicio îndoială că orice cunoaștere a noastră începe cu experiența; căci prin ce altceva ar putea fi deșteptată spre funcționare facultatea noastră de cunoaștere, dacă nu prin obiecte care exercită influențe asupra simțurilor noastre și care, pe de o parte, produc ele însele reprezentări, pe de altă parte, pun în mișcare activitatea noastră intelectuală, pentru a le compara, a le lega sau a le separa, prelucrând astfel materialul brut al impresiilor sensibile într-o cunoaștere a obiectelor care se numește experiență? Astfel, cronologic, nicio cunoaștere nu precede în noi experiența, și cu ea începe orice cunoaștere.
Immanuel Kant în Critica rațiunii pure
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Audioteca Citatepedia
Voce: Michelle Rosenberg
Vezi mai multe citate despre simțuri, citate de Immanuel Kant despre simțuri, citate despre mișcare sau citate despre cronologie