Numim frumos ceea ce este reprezentat fără concept ca obiect al unei satisfacții universale. Această definiție a frumosului poate fi dedusă din cea precedentă care-l prezintă ca pe un obiect al unei satisfacții cu totul dezinteresate. Căci cel care este conștient că un lucru i-a produs lui însuși o satisfacție dezinteresată nu poate aprecia acest lucru altfel decât că el trebuie să conțină cauza satisfacției pentru oricine.
Immanuel Kant în Critica facultății de judecare
Adăugat de Avramescu Norvegia - Elena
Comentează! | Votează! | Copiază!
Citate similare
- gust
- Gustul este facultatea de apreciere a unui obiect sau a unei reprezentări printr-o plăcere sau neplăcere, fără niciun interes. Obiectul unei astfel de satisfacții se numește frumos.
definiție celebră de Immanuel Kant în Critica facultății de judecare
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Audioteca Citatepedia
Voce: Michelle Rosenberg
Deoarece satisfacția nu se bazează pe vreo înclinație a subiectului (nici pe vreun interes asupra căruia el a reflectat), ci cel care judecă se simte pe deplin liber față de satisfacția pe care i-o provoacă obiectul, el nu poate găsi nici o condiție particulară ca temei al satisfacției de care subiectul acesteia să depindă în mod exclusiv; ca atare, satisfacția trebuie considerată ca întemeindu-se pe ceea ce el poate presupune la altul; în consecință, el trebuie să se considere îndreptățit să atribuie fiecăruia o satisfacție asemănătoare. El va vorbi deci despre frumos, ca și cum frumusețea ar fi o proprietate a obiectului, iar judecata ar fi logică (oferind prin concepte o cunoștință despre obiect), deși ea este doar estetică și conține numai o raportare a reprezentării obiectului la subiect; căci ea se aseamănă totuși cu judecata logică prin aceea că valabilitatea ei poate fi presupusă pentru fiecare.
Immanuel Kant în Critica facultății de judecare
Adăugat de Avramescu Norvegia - Elena
Comentează! | Votează! | Copiază!
Un om poate fi pentru mine și un obiect de iubire, de frică sau de admirație, care poate merge chiar până la uimire și totuși să nu fie pentru aceasta un obiect de respect. Firea lui hazlie, curajul și forța lui, puterea pe care o are prin rangul său printre semenii lui îmi pot insufla asemenea senzații, totuși lipsește încă respectul interior față de el.
Immanuel Kant în Critica rațiunii practice, Despre mobilurile rațiunii pure practice (1788)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Spune-ți părerea!
Audioteca Citatepedia
Voce: Michelle Rosenberg
Când concepem substanța, concepem numai un lucru care există în așa fel, că nu are nevoie decât de el însuși pentru a exista. Aici pot exista nelămuriri în ceea ce privește explicarea cuvintelor: a nu avea nevoie decât de el însuși: căci, la drept vorbind, nu există decât Dumnezeu care să fie astfel și nici un lucru creat nu poate exista nici o singură clipă fără a fi susținut și menținut prin puterea lui. Dar pentru că între lucrurile create unele sunt de așa natură că nu pot exista fără altele, noi le distingem pe acestea de cele care n-au nevoie decât de ajutorul obișnuit al lui Dumnezeu, și le numim substanțe, iar pe celălalte le numim calități sau atribute ale acestor substanțe.
Aristotel în Despre suflet
Adăugat de Adina
Comentează! | Votează! | Copiază!
- milă
- Mila este o mișcare de simpatie prin care ea ne face să depășim propriul nostru eu; în loc de a mări suferința, ea o împarte, cu alte cuvinte, în două și contribuie la promovarea unei duble satisfacții: aceea pe care eul nostru, într-un mod general, o încearcă prin faptul largii sale participări la stările psihice ale altuia și aceea pe care o încearcă altul pentru că vede în mila căreia el îi este obiect, manifestarea unei sincere iubiri și a unei profunde participări.
definiție de M. Scheler
Adăugat de Lucian Velea
Comentează! | Votează! | Copiază!
Legea morală nu exprimă deci altceva decât autonomia rațiunii pure practice, adică a libertății, și această autonomie este însăși condiția formală a tuturor maximelor, singura prin care ele pot fi de acord cu legea practică supremă. Dacă prin urmare materia volițiunii, care nu poate fi altceva decât un obiect al unei râvniri, care este legată, cu legea, intervine în legea practică ca condiție a posibilității acestei legi, de aici rezultă heteronomia liberului arbitru, anume dependența de legea naturală, de a urma vreun impuls sau vreo înclinație, și voința nu-și dă ea însăși legea, ci numai preceptul pentru supunerea rațională la legile patologice; dar maxima, care în chipul acesta nu poate conține în sine niciodată forma universal legislativă, nu numai că nu creează în acest mod nicio obligație, ci este ea însăși contrară principiului unei rațiuni pure practice, prin aceasta contrară deci și simțământului moral, chiar dacă acțiunea care provine din el ar fi conformă legii.
Immanuel Kant în Critica rațiunii practice, Legea fundamentală a rațiunii pure practice (1788)
Adăugat de Avramescu Norvegia - Elena
Comentează! | Votează! | Copiază!
definiție celebră de Immanuel Kant în Critica facultății de judecare
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Spune-ți părerea!
Audioteca Citatepedia
Voce: Michelle Rosenberg
Timpul nu este un obiect sau un lucru, ci un concept. Se va stinge în intelect.
Dostoievski în Demonii
Adăugat de albastru.nemarginit
Comentează! | Votează! | Copiază!
- extraversie
- Extraversia înseamnă orientarea în afară a libidoului. Desemnez prin această noțiune o relație evidentă a subiectului cu obiectul în sensul unei deplasări pozitive a interesului subiectiv față de obiect. Cineva care se află într-o stare extravertită gândește, simte și acționează în raport de obiect, și anume într-un mod direct și limpede perceptibil, în așa fel încât nu poate exista nici o îndoială în legătură cu atitudinea sa pozitivă față de obiect.
definiție clasică de Carl Gustav Jung în Opere complete vol. 6, Tipuri psihologice
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Când medităm asupra unui obiect trebuie să începem întotdeauna prin a judeca provizoriu, trebuie să presimțim într-un fel oarecare conștiința, care ne este dată parțial prin meditație. Iar când vrem să facem intervenții sau descoperiri trebuie să elaborăm întotdeauna un plan provizoriu; altfel gândurile rătăcesc doar la întâmplare.
Immanuel Kant în Logica generală
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Audioteca Citatepedia
Voce: Michelle Rosenberg
Cel mai frumos lucru pe care un băiat îl poate spune unei fete este: "Următoarea fată pe care o voi iubi vreodată pe acest pământ este fiica noastră!"
autor necunoscut/anonim
Adăugat de Micheleflowerbomb
Comentează! | Votează! | Copiază!
Singurele obiecte ale unei rațiuni practice sunt deci cele de Bine și Rău. Căci prin cel dintâi se înțelege un obiect necesar al facultății de a râvni, prin cel de-al doilea unul al facultății de a detesta, ambele însă după un principiu al rațiunii.
Immanuel Kant în Critica rațiunii practice, Despre conceptul unui obiect al rațiunii pure practice (1788)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Audioteca Citatepedia
Voce: Michelle Rosenberg
Cutter: Orice truc magic constă în trei părți sau acte. Prima parte este numită "Promisiunea". Magicianul îți arată ceva banal: un set de cărți de joc, o pasăre sau un om. Îți arată acel obiect. Îți va spune poate să te uiți cu atenție la el pentru a vedea dacă este într-adevăr real sau normal sau neschimbat. Dar bineînțeles... că nu este. Cel de-al doilea act se numește "Transformarea". Magicianul va face ca acel lucru banal să devină ceva extraordinar. În acel moment începi să cauți secretul.... dar nu-l vei găsi, pentru că, desigur, nu privești cu atenție. De fapt nici nu vrei să-l afli. Vrei să fii amăgit. Dar nici nu aplauzi încă. Pentru că a face un obiect să dispară nu este de ajuns; trebuie să-l și aduci înapoi. De aceea orice truc magic are și un al treilea act, cel mai dificil, pe care noi îl numim "Prestigiul".
replici din filmul artistic Prestigiul, după Christopher Priest
Adăugat de Anamaria Licurici
Comentează! | Votează! | Copiază!
Răspunzând violenței cu și mai multă violență, nu facem decât să multiplicăm această violență, să adăugăm și mai mult întuneric unei nopți fără stele. Ura nu poate elimina ura: doar iubirea este capabilă de acest lucru.
citat din Martin Luther King
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Un lucru, până nu are nume, este inexistent. Un obiect fără nume nu are valoare. O emoție fără nume nu este credibilă; nu poate fi deslușită, nu poate fi nici vindecată. Și oamenilor, dându-li-se un nume, li se dă un rost.
citat din romanul Ambroise de Doina Postolachi (iulie 2017)
Adăugat de Doina Postolachi
Comentează! | Votează! | Copiază!
Politica îți poate da din când în când satisfacții și onoruri, dar pentru un om iubitor de țară și conștient de răspunderile sale, politica este un șir neîntrerupt de griji și jertfe, un drum pe care ești sortit să culegi mai multă nedreptate decât răsplată.
citat din Ion I.C. Brătianu
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vino acum să-ți spun singurele căi posibile de investigare pe care le putem gândi. Prima cea care spune că este și că nu poate fi decât să fie, este Calea Convingerii (căci ea conduce către Adevăr). Cealalată, cea care spune că nu este și că trebuie în mod necesar să nu fie, afirm că este cea întru totul de nedeslușit. Fiindcă nici nu se poate cunoaște ce nu este - aceasta este imposibil - nici nu se poate afirma ce nu este, pentru că este același lucru a gândi și a fi.
citat din Parmenide
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Nu este clar dacă limbajul current desemnează prin angoasă, frică, groază, același lucru sau lucruri deosebite. Angoasa se raportează mai degrabă la stare și face abstracție de obiect, pe când, în cazul fricii, atenția este precis concentrată asupra unui obiect. Cuvântul groază, în schimb, pare a avea o semnificație cu totul specială, desemnând îndeosebi un pericol în legătură cu care nu am fost pregătiți printr-o stare prealabilă de angoasă. Se poate afirma că omul se apără împotriva groazei prin angoasă. Oricum ar fi, cuvântul angoasă este folosit în sensuri multiple, ceea ce îi dă un character vag și nedeterminat.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
- frumusețe (vezi și frumos)
- Frumusețea este forma finalității unui obiect, întrucât o percepem fără reprezentarea unui scop.
definiție celebră de Immanuel Kant în Critica facultății de judecare
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Audioteca Citatepedia
Voce: Michelle Rosenberg
Țelul comunicării scrise este de a ușura aservirea. Folosirea scrierii în scopuri dezinteresate, pentru a obține satisfacții intelectuale și estetice este un rezultat secundar.
Claude Levi-Strauss în Tristes Tropiques (1990)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!