Dao de jing Dumul și puterea lui ( fragment)
Marele Drum se pierde:
Acum avem umanitate și justiție,
Au apărut prudența și cunoașterea;
Există cultivarea comportamentului.
Drumul despre care se poate vorbi
Nu este drumul permanent;
Numele care poate fi rostit
Nu este numele permanent.
Lipsite de nume au fost începuturile cerului și ale pământului;
Atribuirea numelor a fost mama miriadelor de creaturi.
Eu numesc mare ceea ce este indefinibil.
Indefinibilul îl numesc departe.
Departe numesc întoarcere.
Cel care este pururi fără dorință
Percepe partea spirituală a acesteia.
Cel care trăiește permanent în dorință
Percepe doar limita acesteia.
De aceea păstrează lucrurile care sunt consistente.
Caută simplicitatea; îmbrațișează limpezimea;
Diminuează ego-ul, diminuează dorința.
Necultivarea celebrității înseamnă că oamenii nu invidiază;
Neprețuirea averilor înseamnă că oamenii nu fură;
Refuzul de a privi la ceea ce naște dorință face inima liniștită.
Taie în pereți uși și ferestre pentru a face o cameră.
Adaptează nimicul a toate săpânitor nevoilor tale și camera va deveni locuință.
Astfel Ceva și Nimic se crează reciproc;
Dificilul și lesniciosul sunt complementare;
Ce este lung și ce este scurt se echilibrează oră de oră.
Ce este elevat și ce este scund se înclină unul către celălalt.
Cerul și pământul sunt nemiloși, tratează miridele de creaturi precum porcii pleava;
Filozofia este neiertătoare, tratează oamenii ca pe câini.
Cel care merge în vârful degetelor nu este stabil; cel care sare nu poate merge.
Cel care se premărește nu este evident;
Cel care se consideră fără greșeală nu este ilustru;
Cel care iese în față nu are merit;
Cel care se laudă nu dăinuie.
Cinci culori orbesc ochii omului;
Cinci note muzicale fac urechile surde;
Cinci gusturi rănesc cerul gurii;
Vânătoarea și echitația sălbătăcesc mintea.
Invățătura crește prin acumulare zilnică, dar practica Tao simplifică.
Simplifică, simplifică până când contaminarea cu gândirea relativistă și conflictuală este eliminată.
Cineva poate cunoaște lumea fără a ieși pe ușă afară.
Cineva poate vedea Drumul Cerului fără a privi pe fereastră.
Cu cât cineva merge mai departe, cu atât cunoaște mai puțin.
Ințeleptul aderă la faptele care nu presupun acțiune și practică învățătura care nu necesită cuvinte.
El nu poate fi prins și folosit;
El nu poate fi prins și rănit;
El nu poate fi prins și onorat;
El nu poate fi prins și umilit;
De aceea este stimat de toată lumea.
El produce, dar nu deține,
El crează, dar nu pretinde,
El ajunge la valoare, dar nu și-o însușește.
Faptul că nu și-o însușește
Il face să locuiască în bună vecinătate cu aceasta.
......................................
Când marile ziduri cad în paragină
Apare compasiunea și decența;
Când inteligența intervine,
Apare ipocrizia cea mare;
Când cele șase legături de sânge nu sunt consistente
Apar copii ascultători.
Când în stat morala decade până la limita de jos
Apar miniștri loiali.
Albia spiritului nu seacă:
Ea se numește femeia misterioasă.
Poarta femeii misterioase
Se numește rădăcina Universului.
poezie de Lao Tse, traducere de Petru Dimofte
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!
Citate similare
Daodejing (fragment)
Marele Drum se pierde:
Acum avem umanitate și justiție,
Au apărut prudența și cunoașterea;
Există cultivarea comportamentului.
Drumul despre care se poate vorbi
Nu este drumul permanent;
Numele care poate fi rostit
Nu este numele permanent.
Lipsite de nume au fost începuturile cerului și ale pământului;
Atribuirea numelor a fost mama miriadelor de creaturi.
Eu numesc mare ceea ce este indefinibil.
Indefinibilul îl numesc departe.
Departe numesc întoarcere.
Cel care este pururi fără dorință
Percepe partea spirituală a acesteia.
Cel care trăiește permanent în dorință
Percepe doar limita acesteia.
De aceea păstrează lucrurile care sunt consistente.
Caută simplicitatea; îmbrățișează limpezimea;
Diminuează ego-ul, diminuează dorința.
Necultivarea celebrității înseamna că oamenii nu invidiază;
Neprețuirea averilor înseamnă că oamenii nu fură;
Refuzul de a privi la ceea ce naște dorință face inima liniștită.
Taie în pereți uși și ferestre pentru a face o cameră.
Adaptează nimicul a toate stăpânitor nevoilor tale și camera va deveni locuință.
Astfel Ceva și Nimic se creează reciproc;
Dificilul și lesniciosul sunt complementare;
Ce este lung și ce este scurt se echilibrează oră de oră.
Ce este elevat și ce este scund se înclină unul către celălalt.
Cerul și pământul sunt nemiloși, tratează miriadele de creaturi precum porcii pleava;
Filozofia este neiertătoare, tratează oamenii ca pe câini.
Cel care merge în vârful degetelor nu este stabil; cel care sare nu poate merge.
Cel care se preamărește nu este evident;
Cel care se consideră fără greșeală nu este ilustru;
Cel care iese în față nu are merit;
Cel care se laudă nu dăinuie.
Cinci culori orbesc ochii omului;
Cinci note muzicale fac urechile surde;
Cinci gusturi rănesc cerul gurii;
Vânătoarea și echitația sălbăticesc mintea.
Învățătura crește prin acumulare zilnică, dar practica Tao simplifică.
Simplifică, simplifică până când contaminarea cu gândirea relativistă și conflictuală este eliminată.
Cineva poate cunoaște lumea fără a ieși pe ușă afară.
Cineva poate vedea Drumul Cerului fără a privi pe fereastră.
Cu cât cineva merge mai departe, cu atât cunoaște mai puțin.
Înțeleptul aderă la faptele care nu presupun acțiune și practică învățătura care nu necesită cuvinte.
El nu poate fi prins și folosit;
El nu poate fi prins și rănit;
El nu poate fi prins și onorat;
El nu poate fi prins și umilit;
De aceea este stimat de toată lumea.
El produce, dar nu deține,
El creează, dar nu pretinde,
El ajunge la valoare, dar nu și-o însușește.
Faptul că nu și-o însușește
Îl face să locuiască în bună vecinătate cu aceasta.
......................................
Când marile ziduri cad în paragină
Apare compasiunea și decența;
Când inteligența intervine,
Apare ipocrizia cea mare;
Când cele șase legături de sânge nu sunt consistente
Apar copii ascultători.
Când în stat morala decade până la limita de jos
Apar miniștri loiali.
Albia spiritului nu seacă:
Ea se numește femeia misterioasă.
Poarta femeii misterioase
Se numește rădăcina Universului.
poezie de Lao Tse
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!
Primăvara este aici dar nu lucrurile nu sunt cu nimic mai bune
primăvara este aici
dar nu lucrurile nu sunt cu nimic mai bune
omul pentru care nu există tratament nu poate schimba
faptul că va muri
femeia lipsită de frumusețe
este cu un an mai bătrână
asta-i ceea ce eu aș numi " insultă peste rană"
cineva care a așteptat și-a tot așteptat
a sfârșit prin a deveni nebun
incapabil să înfrunte curgerea timpului
cineva care a trăit o viață trepidantă
va sfârși bolnav fără leac
toate se întâmplă din cauza zbuciumului neîndurător
pentru cineva prăbușit adânc în depresie
glumele sunt o completă pierdere de timp
iar pentru un idiot
cel mai sincer sfat este o completă pierdere de timp
când cineva deja departe pe drumul către dezastru
ajunge în vârful stâncii
se va arunca în hău
fără cea mai mică ezitare
poezie de Sheng Xing, traducere de Petru Dimofte
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!
Tao, care poate fi spus nu este eternul. Tao, numele care poate fi numit nu este etern. Nemurirea este originea cerului și pământului. Ceea ce este numit este mama tuturor lucrurilor.
citat din Lao Tse
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Jurnalismul este imposibil fără o poziție morală. Fiecare jurnalist este un moralist. Asta este inevitabil, în mod absolut. Jurnalistul este cineva care privește lumea și modul în care funcționează, cineva care analizează de aproape lucrurile în fiecare zi și ne spune ce vede, este cineva care reprezintă lumea. Jurnalistul nu poate să-și facă munca fără a judeca ceea ce vede.
citat din Marguerite Duras
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!
Dacă atenția este ancorată în Liniște, sunetul nu este neglijat. Dimpotrivă. Orice sunet devine mai clar când este ascultat din Liniște; orice sunet este onorat când este ascultat din Liniște; orice sunet este celebrat când este ascultat din Liniște. Și toate formele sunt sunete, pentru că, în lumea formelor, primul nivel de existență este chiar unda-sunetul-vibrația. Așadar, cel ce cunoaște Liniștea cunoaște și sunetul, însă această cunoaștere nu este mentală - pentru că mintea relativă nu poate descărca informații absolute. Cunoașterea Liniștii nu este analitică, deoarece Liniștea nu poate fi nici explicată, nici înțeleasă, întrucât Liniștea nu este un concept. Tocmai de aceea, dacă vorbești despre Liniște ca fiind un concept, înseamnă că te-ai îndepărtat de la Liniște. Liniștea nu poate fi vorbită, dar se poate vorbi despre Liniște. Cuvintele pot arăta către Ea, dar nu o pot cuprinde. Și tu citești acum despre Liniște, însă nu cuvintele te conectează la Liniște, ci spațiile dintre cuvinte, spațiile dintre rânduri, spațiile dintre litere. Tocmai de aceea, cel care aleargă după informații despre Liniște nu va găsi Liniștea în direcția aceasta.
Cătălin Manea în Întoarcerea la Liniște, Liniștea, Partea I
Adăugat de George Aurelian Stochițoiu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Eliberarea de gânduri
Mintea rămâne indecisă în marele Vid.
Aici cea mai înaltă cunoaștere este nețărmurită.
Cel care face ca lucrurile să fie așa cum sunt nu poate fi izolat de lucruri.
Astfel, atunci când vorbim de limite', rămânem închiși în lucruri limitate.
Limita nelimitatului se numește plenitudine.'
Nemărginirea a ceea ce este limitat se numește vacuum.'
Tao este sursa amândurora.
Dar el însuși nu este nici plenitudine și nici vacuum.
poezie de Chuang Tzu, traducere de Petru Dimofte
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!
Cineva poate cunoaște întreaga lume fără să se zbată să ajungă peste hotare. Cineva poate vedea calea cerului fără să se uite pe fereastră. Cu cât cineva merge mai departe, cu atât știe mai puțin.
citat din Lao Tse
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Tao care ar fi numai cale nu este veșnicul Tao. Numele ce i l-am dat nu este Numele Veșnic. Fără nume este principiul Cerului și al Pământului. Când îl putem numi, este puterea infinită care creează nenumăratele ființe, lucruri și energii. Iată pentru ce în veșnica lipsă de dorințe i se poate vedea esența. În ființarea înfățișării dorințelor i se văd înfăptuirile sale. Cele două înfățișări au aceeași obârșie, deși au nume deosebite. Această identitate este un abis de adâncime și mister, ea este adâncul adâncimilor și poarta tuturor esențelor.
Lao Tse în Tao Te King, 1
Adăugat de Lucian Velea
Comentează! | Votează! | Copiază!
Misiunea fiecărui om pe pământ este să facă lumea mai bună și fiecare are propriul fel de a face asta în funcție de combinația de trăsături de personalitate pe care o are și care îi permite să aibă anumite talente pe care le poate transforma în abilități. Mulți oameni confundă incompetența cu spiritualitatea. Faptul că nu poți să faci destui bani nu te face o persoană mai spirituală ci dimpotrivă. Dacă ți-ai urma misiunea spirituală, de a face lumea mai bună prin talentele tale, ai face și destui bani ca să nu mai muncești niciodată. Uită-te la toți oamenii de succes și vei vedea același tipar: Au găsit o cale de a oferi valoare lumii, de a face lumea mai bună, în o infinitate de domenii de activitate. Am un set de legi spirituale care au aplicabilitate foarte practică.. Aceste legi sunt: 1. Fii puternic TU prima oară. 2. Culegi ceea ce semeni. Karma. 3. Vocația. 4. Rătăcirea spirituală. 5. Evoluția. 6. Totul este unul. 7. Oamenii din jur ne sunt oglinzi. 8. Totul este o lecție.
citat din Pera Novacovici
Adăugat de George Aurelian Stochițoiu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Printre realități, există și materie există și suflet, și acestea sunt într-un singur loc, căci nu există un loc separat al materiei și unul separat al sufletului(cum ar fi unul pe pământ pentru materie și unul în aer pentru suflet), ci locul sufletului este separat, în sensul că nu se află în materie. Aceasta înseamnă faptul că sufletul nu este unit cu materia, iar același lucru nu se poate naște și din suflet și din materie, adică nu se poate naște din materia ca substrat (pentru că ea nu este formă)și anume este separat. Materia așezându-se pe sine însăși sub suflet este luminată de el și nu poate să pună stăpânire pe cel de la care primește lumină;sufletul nu poate suporta materia fiindcă din cauza acestei materii rele este incapabil să vadă. Aceasta este căderea sufletului: faptul de a veni astfel în materie și de a deveni slab, fiindcă nu toate puterile sale sunt active, fiindcă materia le împiedică să își ocupe locul pe care sufletul îl deține și oarecum se opune și face să devină rău ceea ce a luat ca pintr-un fel de furt, până când sufletul reușește să se întoarcă la starea lui superioară. Așadar materia este și cauza slăbiciunii din suflet și cauza viciului. Căci este ea însăși rea mai înainte ca sufletul să devină rău, este de fapt răul inițial.
citat clasic din Plotin
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!
Când, în cele din urmă, descoperiți că nimeni altcineva nu vă poate trăda, relația voastră cu semenul vostru se schimbă profund. El nu mai este cel care vă poate face rău sau care vă poate trata în mod incorect. Nici nu este o persoană care să vă poată salva sau să vă facă să vă simțiți mai bine. Semnificația sa în viața voastră se diminuează foarte tare, deoarece nu-1 mai adulați și nici nu-1 mai faceți țap ispășitor. El este doar un tovarăș de drum, un vecin.
Paul Ferrini în Liniștea inimii
Adăugat de Micheleflowerbomb
Comentează! | Votează! | Copiază!
Unul dintre motivele pentru care cred cu tărie în oameni este pentru că știu că ceea ce se vede în afară este aproape irelevant pentru orice ființă. Da, este adevărat că atragem ceea ce suntem. Că banii pe care îi avem, oamenii cu care ne înconjurăm și rezultatele noastre în viața exterioară sunt o reflectare a abilităților noastre și a lumii noastre interioare. Însă eu nu mai judec oamenii după ce sunt și după ce au, ci după ce AR PUTEA FI. Fiecare om este o ghindă care poate deveni un stejar dacă această ghindă este plantată pe un teren fertil și este îngrijită suficient de mult ca să poată prinde rădăcini. Eu am ales să cred în potențial, să pun preț, mai mult decât pe ceea ce este, pe ceea ce poate fi.
citat din Pera Novacovici
Adăugat de George Aurelian Stochițoiu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Din ziua în care mă îndrăgostisem de el, am decis că așa este corect. M-am convins că poți, ușor, să fii fidel cuiva, când este la o mare depărtare de tine. De ce să înșeli pe cineva, doar pentru că ai nevoie de o plăcere fizică? Înseamnă că ceea ce te leagă de acel om e doar bucurie trupească. Atât. Nu este iubire. Dacă, poate, ai nevoie de o consolare, o vorba bună și nu o primești de la omul care te iubește, doar pentru că este departe, citește o carte. Recitește sms-urile lui, cele mai tandre. Declarațiile de iubire. Amintește-ți cele mai frumoase momente, sau scrie-i tu. De ce să îl înșeli? Poate că acel om nu se pricepe la cuvinte. Dar dacă îl iubești cu adevărat, simți în inima ta și în sufletul tău susținerea lui, și cea de care ai nevoie. Abia atunci când ești fidel unui om, îl meriți cu adevărat.
Doina Postolachi în Maeștri din cotidian (2015)
Adăugat de Doina Postolachi
Comentează! | Votează! | Copiază!
Faptul că cei mulți se tem de moarte ne atrage luarea-aminte asupra dorinței sufletului de a învăța: acesta fuge de ceea ce nu cunoaște, de ceea ce este întunecat și neclar; în schimb, prin natura sa, el urmărește ceea ce este manifest și poate fi cunoscut. Din acest motiv, ar trebui să-i onorăm în chip deosebit pe cei care ne-au făcut să vedem soarele și lumina și să ne arătăm pietatea față de tatăl și mama noastră, căci datorită lor avem parte de cele mai mari bunuri: acestea sunt, se pare, putința de a gândi și aceea de a vedea. Din același motiv, ne bucură lucrurile familiare și oamenii cu care suntem obișnuiți iar pe cei cunoscuți îi numim prieteni ai noștri. Toate acestea demonstrează cu claritate faptul că tot ceea ce poate fi cunoscut, tot ceea ce este manifest și clar este ceva ce trebuie să fie iubit. Or, dacă acest ceva cognoscibil și clar trebuie să fie iubit, atunci și cunoașterea și gândirea trebuie să fie, în același fel, iubite.
Aristotel în Protrepticul, fragmentul 102 (2005)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
- Tao
- Tao este drumul și drumețul. Drumul fără început și fără sfârșit pe care îl bătătoresc toți muritorii, dar pe care nimeni nu l-a creat, căci drumul acesta este viața însăși. El este totul și nimic. Din el purced toate, toți trec pe aici, îndreptându-se spre același infinit, se adaptează lui, ca să se întoarcă tot acolo de unde au plecat. Este un pătrat fără colțuri, un sunet pe care auzul nu-l poate percepe, o imagine cu forme neînchegate. Este o plasă imensă ale cărei ochiuri sunt largi ca nesfârșitul mărilor, și totuși nimic nu se poate strecura printre el. Este sanctuarul unde își găsesc cu toții refugiu. Nu este nicăieri, dar nu e nevoie să te uiți pe fereastră, ca să-l vezi lângă tine. De la el înveți taina să nu mai dorești dorințe, ci să lași lucrurile să-și urmeze cursul lor. Este cel care se umilește pentru a se mântui, căci cel ce se umilește se va înălța și trufașul se va umili. Decăderea este însăși esența succesului, iar succesul nu este el însuși decât o intermitență a decăderii, căci cine ți-ar putea spune dinainte clipa când înfățișarea unui lucru va întoarce cealaltă față. Cel care tânjește după dragoste, o va găsi în liniștea și inocența începutului. Blândețea asigură izbânda celui care atacă și mântuire celui care se apară. Ca să fii puternic, va trebui să-ți înfrângi înainte de toate, propriile tale porniri.
definiție de W. Somerset Maugham în Fumul amăgirilor, XLVIII
Adăugat de Oana Dima
Comentează! | Votează! | Copiază!
Îndrăgostirea este despre sex. Relații de cuplu sunt despre iubire și dăruire. În sex, am o nevoie uriașă pe care o vreau satisfăcută. În iubire, am de dat timp, energie, resurse și tot ce am, pentru a-l ajuta pe celălalt să elimine suferința din viața lui, și să pot să contribui măcar un pic la starea lui de bine și fericire. Iubirea nu există când este pretinsă și cerută. Nu avem control asupra iubirii pe care o primim, avem doar control asupra iubirii pe care o dăruim. De aceea, îndrăgostirea este egoism, pentru că urmărește interesul individului. Mulți se vor revolta și vor spune "dar eu când sunt îndrăgostit fac orice pentru cel de care m-am îndrăgostit". Ok, și când celălalt îți întoarce spatele și nu apreciază ce faci și nu îți răspunde cu aceeași monedă, cum te simți? Cum te simți când ești îndrăgostit de cineva care nu este îndrăgostit înapoi de tine, ci de altcineva? UPS! Iubirea nu este pentru oricine pentru că nu oricine poate să dăruiască fără să spere la răsplată. Însă oricine își poate descoperi și dezvolta capacitatea de a iubi.
citat din Pera Novacovici
Adăugat de George Aurelian Stochițoiu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Atunci când facem o alegere indiferent care noi ne putem pune două întrebări: mai întâi: "Care sunt consecințele alegerii pe care sunt pe punctul de a o face?" În inima noastră noi vom cunoaște imediat răspunsul la această întrebare. În al doilea rând: "Ne va face mai fericiți, pe mine și pe cei din jur, această alegere a mea?" Dacă răspunsul este afirmativ, putem merge mai departe cu alegerea noastră. Dacă el este însă negativ, dacă opțiunea noastră ne poate face nefericiți, pe noi sau pe cei din jur, cel mai bine este să nu o luăm. Nimic mai simplu!
Deepak Chopra în Cele șapte legi spirituale ale succesului
Adăugat de Micheleflowerbomb
Comentează! | Votează! | Copiază!
Proximitatea fizică prin situarea față către față nu este neapărat o întâlnire. Întâlnirea este mult mai mult; ea înseamnă găzduirea celuilalt în noi, ospătarea unuia din altul la agapa dăruirii de sine. Este purtarea celuilalt în noi, primirea lui în spațiul intim al ființei noastre, e dansul a două eu-ri care se ating în ceea ce pare intangibil, care vorbesc fără a rosti cuvinte, care se aud chiar și atunci cand tac, care sunt împreună chiar și în distanță. Ajung să mă întâlnesc cu cineva când pe umerii mei am așezat pentru totdeauna povara lui, când rănile lui le poate unge până și cel mai banal cuvânt al meu, când reușesc cu îmbrățășarea mea să curm angoasele, căderile, neîmplinirile și tristețile lui și când pentru toate acestea nu cer nimic în schimb. M-am întâlnit cu celălalt când și el dorește să-și facă loc în mine și când lumea lui începe să fie decorată de cromatica ființei mele.
citat din Viorel I. Coman (mai 2009)
Adăugat de mihai tudor
Comentează! | Votează! | Copiază!
Când cineva studiază un material și tânjește să-l înțeleagă, această dorință arzătoare este numită "rugăciune". Pentru că o rugăciune este o lipsă, însemnând că cineva imploră pentru lipsurile sale, așa încât Creatorul îi va satisface dorința. Stăruința în rugăciune este măsurată prin dorință, atâta timp cât există un lucru de care cineva are neaparat nevoie, dorința pentru acel lucru este mai mare. În concordanță cu măsura nevoii, așa este și măsura dorinței arzătoare. Există o regulă ca, în lucrurile pentru care cineva depune cel mai mare efort, străduința crește dorința și persoana vrea să primească împlinire pentru deficiența sa. Astfel, o dorință este numită "rugăciune", "muncă din inimă".
Baal HaSulam în Shamati
Adăugat de Adriana Pleșca
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vino acum să-ți spun singurele căi posibile de investigare pe care le putem gândi. Prima cea care spune că este și că nu poate fi decât să fie, este Calea Convingerii (căci ea conduce către Adevăr). Cealalată, cea care spune că nu este și că trebuie în mod necesar să nu fie, afirm că este cea întru totul de nedeslușit. Fiindcă nici nu se poate cunoaște ce nu este - aceasta este imposibil - nici nu se poate afirma ce nu este, pentru că este același lucru a gândi și a fi.
citat din Parmenide
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!