Criticii academici susțin că regia modernă distruge opera. Dar eu nu cred totuși că "Traviata" poate fi distrusă de un regizor. Imposibil. Pentru că muzica este atât de puternică încât nu ai cum să o distrugi. Muzica triumfă peste orice inepție a orgoliului regizoral. În teatru, piesele sunt mult mai vulnerabile. Până și Shakespeare și Cehov pot părea plicticoși și neinteresanți când sunt în mâinile unui regizor mediocru.
Andrei Șerban în articol (1 februarie 2016)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Citate similare
În teatru, condițiile mi le creez eu însumi. Eu îmi aleg piesa, eu decid distribuția, dar asta nu se întâmplă niciodată la operă. Dacă eu nu accept, i se oferă proiectul altui regizor. Când lucrez în operă, trebuie să nu supăr publicul, să-i ofer plăcere estetică. Cântăreții se adaptează mai mult sau mai puțin regiei știind că vocea este tot ce contează. Și regia se poate ocupa de efectele vizuale, fără să-i implice pe ei decât în mică măsură. Pentru unii, cu cât mai mult îi las în pace, cu atât mai bine. În teatru, însă, lucrurile sunt complet diferite. Mesajul unui spectacol e transmis prin actori și dacă jocul lor e prost, nimic nu funcționează. Decorurile, luminile, proiecțiile, în operă sunt ca niște cârje, ca niște proptele adăugate muzicii. Dar muzica singură produce continuitatea. În teatru, continuitatea e mai greu de obținut pentru că actorilor le lipsește muzica.
Andrei Șerban în articol (1 februarie 2016)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Atunci când muzica și personajele sunt perfect sincronizate, opera este în stare să dezvolte o forță emoțională pe care filmele și piesele de teatru nu o pot atinge.
citat din Bruce Beresford
Adăugat de Micheleflowerbomb
Comentează! | Votează! | Copiază!
Cred că valoarea unui actor sau a unui regizor este dată de calitatea și de claritatea poveștilor pe care le spune. Dacă oricare dintre ei (actor/regizor) se postează în fața ei din dorința de a-și arăta mușchii, e ca și cum aș vrea să mă uit la un film și cineva s-ar pune între mine și ecranul televizorului.
citat din Andrei Huțuleac
Adăugat de Micheleflowerbomb
Comentează! | Votează! | Copiază!
Să iei orice bucată, orice fel de piesă și să o faci ca și cum este pentru prima oară, cu prospețime, este de fapt ceea ce trebuie să facă orice meșteșugar sau cum vreți să-l numiți pe regizor.
citat din Andrei Șerban
Adăugat de Micheleflowerbomb
Comentează! | Votează! | Copiază!
Cine mai citește critică de teatru azi? Iar oamenii vin la teatru nu pentru că le spun criticii, ci pentru că le-au spus vecinii, colegii sau că îi chiar interesează. Românii sunt foarte interesați de teatru, umplu sălile, asta e foarte frumos. Problema mea cu spectatorii este calitatea "mâncării" care le este oferită.
Andrei Șerban în interviu (octombrie 2014)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
- regizor
- Regizorul este un fel de locțiitor al lui Dumnezeu în creație.
definiție de Andrei Șerban în articol (1 februarie 2016)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Un regizor mare este în stare să te convingă că ceea ce îți cere este justificat și că numai așa se poate face spectacolul pe care el îl pune în scenă. Nu ai niciodată sentimentul că faci ceva împotriva voinței tale, împotriva personajului. Pentru că un mare regizor nu poate să întoarcă o piesă pe dos și niște personaje pe dos, să le facă să fie altfel decât ele. Un mare regizor nu poate să meargă împotriva textului, în general.
Victor Rebengiuc în Almanah Convorbiri literare
Adăugat de Avramescu Norvegia Elena
Comentează! | Votează! | Copiază!
Cântăreții au obiceiul să se miște în ritm cu muzica. Când trupul imită pleonastic ceea ce vocea cântă e o catastrofă. Tenorul cântă cu mâna pe piept "te iubesc", dar nu-i cântă direct sopranei, cum ar trebui, ci la rampă, privind semeț spre balcon sau, când e nesigur pe el, se uită fix la dirijor. Clișeele sunt greu de eliminat în operă. Totul e artificial la culme și de-a dreptul caraghios. Manierismele și clișeele abundă și în teatru, dar totuși actorii, în special cei tineri, au mult mai mult ambiția să joace mai aproape de viață.
Andrei Șerban în articol (1 februarie 2016)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Cică meseria de regizor e cea mai apropiată de meseria lui Dumnezeu, pentru că un regizor trebuie să creeze o lume și să o prezinte spectatorilor, iar dacă spectatorii cred în lumea pe care tu o propui în 90 de minute sau mai mult, intră în lumea ta. Sau nu.
citat din Bobby Păunescu
Adăugat de Micheleflowerbomb
Comentează! | Votează! | Copiază!
Eu sunt actor când mi-e dor de teatru și regizor când mi-e silă de el. Nu sunt un meseriaș, fac teatru pentru că mă doare și nu pot scapa de boala asta afurisită. Actorul din mine ar dori să fie liber, regizorul din mine mă fixează în carcera propriilor mele speranțe. Ca om și ca artist eu lucrez cu lutul îndoielii. Ce satisfacții crezi că poate să-ți aducă această trudă?
citat din Mihai Mălaimare
Adăugat de Veronica Șerbănoiu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Alex. Tatos e un regizor ideal din punctul meu de vedere. El are o mare calitate: e un om extrem de serios și sobru. Adică e un om de caracter lucru rar în lumea artelor care trec numărul șase. În plus el se anunță ca un talent de primă mână în regia românească. Cred în el mai mult decât cred în mine.
citat celebru din Ion Băieșu
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!
Tu, cel din depărtări
Uneori, am nevoie de liniștea ta,
Liniștea pe care mi-o inspiri tu,
Cel din depărtări, de mult prea departe,
Mai ales când plâng târziile toamne
Pe umerii-mi încovoiați de zboruri frânte
Și tânguie noaptea a singurătate.
Uneori, cred că doar gândul la tine
Mă face să merg mai departe
Pentru că ți-am dăruit parte din visele mele,
Parte din anii mei,
Pentru că te-am împodobit
Cu cele mai frumoase cuvinte de dragoste
În arămindă trecere.
Poate că nici nu ești așa cum mi te-am imaginat,
Poate că nici nu ai vrea să auzi de mine
Vreodată,
Doar că eu continui să cred în tine,
Omul depărtărilor
Și totuși atât de aproape,
Încât, atunci când respir
Îți simt tremurul buzelor
Și mâinile căutând azurul zilelor senine,
Îți simt greutatea tăcerilor
În orele furtunoase
Și mă doare dacă tu suferi.
Cea mai frumoasă muzică
E muzica sufletului tău
Și visez, visez,
Un drept ce nu mi l-a luat încă
Nimeni!
Uneori, lacrimile vin nechemate,
Multe, ca într-o ploaie despletită
Și mă dor absențele tale,
Și mă ard iluziile mele,
Dar mai tare simt că m-ar durea
Să nu mai visez măcar o zi la tine,
Să nu îți mai pot auzi muzica înalturilor,
Tu, cel din depărtări
Și totuși atât de aproape.
poezie de Florina Sanda Cojocaru
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Cred că toți marii regizori au fost mai întâi actori, și spun asta nu pentru că eu aș fi un mare regizor. Nu trebuie să se întâmple ceva deosebit, ceva la nivel de karma, ca să-ți dorești să faci și profesia de regizor. Pur și simplu, simți la un moment dat că ai nevoie de mai mult, că vrei să găsești și alte punți de comunicare cu lumea înconjurătoare.
Iarina Demian în interviu
Adăugat de Veronica Șerbănoiu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Pentru orice spectacol mediocru ne ridicăm și aplaudăm. Ne dăm culți... Despre asta este vorba. Despre golul imens care este golul conștiinței, golul lipsei de educație spirituală. Pentru asta fac teatru.
citat din Andrei Șerban
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Ian: Te-ai culca cu un regizor pentru un rol?
Angela: Ei bine, depinde de rol... și depinde și de regizor și de cât de mult am băut.
Ian: Nu e un răspuns prea încurajator.
Angela: Nu mi-a plăcut întrebarea.
replici din filmul artistic Visul Cassandrei, scenariu de Woody Allen (18 iunie 2007)
Adăugat de Georgiana Mîndru, MTTLC
Comentează! | Votează! | Copiază!
M-am surprins uneori că reiau în teatru obiceiuri proaste din operă. Am tendința să subliniez în exces anumite idei, simbolurile sunt îngroșate. Asta îmi vine din operă, unde spectatorii cu bani mulți vor să stea pasivi și să li se explice în mod vizual muzica. În teatru această vulgarizare e profund deranjantă, de parcă în sală ar fi un public de surdo-muți sau de parțial handicapați. Și atunci îmi amintesc de ce spunea Stanislavski, și anume că cea mai bună regie e una invizibilă.
Andrei Șerban în articol (1 februarie 2016)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Unui regizor ultranovator
N-ai să inventezi în veci,
Nici cu pile, nici cu bani,
Ce s-a inventat de greci
Acum patru mii de ani.
epigramă de Vasile Iușan din Ridică-te, Caragiale! (2009)
Adăugat de Vasile Iușan
Comentează! | Votează! | Copiază!
La începutul repetițiilor în teatru, mulți actori mormăie la prima lectură textul. Abia încep să-l descifreze, nici nu știu să-l citească bine. La operă, opusul. Toți soliștii știu pe dinafară muzica și textul, poate au mai cântat rolul și în alte locuri. Când deja, la 10 dimineața, tenorul urlă ca taurul aria din "Trubadurul" pe mine mă intimidează. Nu știu ce aș mai putea să-i spun. El este perfect. E gata de premieră. Eu nu mai am ce să-i mai spun. Durata repetițiilor în operă e de obicei mai scurtă decât în teatru, nu am timp nici să elimin clișeele de actorie că deja trebuie să înceapă repetițiile cu orchestra. În teatru, regizorul este alături de actori până la premieră.
Andrei Șerban în articol (1 februarie 2016)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Muzica românească e complexă, foarte întunecată încă, în fașă. E o compoziție din muzica arabă, slavă și ungară... Aceste influențe străine sunt prea vădite, ca să fie negate. În Muntenia muzica e mai mult turcească, în Moldova mai mult rusească, în Ardeal mai mult ungurească.
George Enescu în George Enescu. Interviuri acordate presei românești, vol. 2
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Numai muzica
Numai muzica e perfectă, îmi spunea
un prieten, și moartea aș adăuga eu,
numai muzica și moartea sunt perfecte.
sunt două femei fără cusururi
au părul buclat și talia fină, au
gleznele subțiri și mâinile mici, știu
să facă conversație și să cânte la
clavecin, avere n-au, asta e adevărat.
Numai muzica e perfectă, îmi dpunea
un prieten, eu am adăugat și moartea
în această paradigmă, uitați-vă la ea,
seara în special, când tocurile înalte
i se aud bătând în adâncul sufletului,
acest gang fărp sfârșit, fără lumină,
fără răspunsuri, fără iertare...
Numai muzica și moartea.
poezie de Mihai Duțescu din Poeme decadente
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!