În general dintr-o singură parte, poemul simfonic este lipsit de ajutorul cuvintelor. Caută, așadar, echivalentul sonor al ideii literare narative și descriptive, punând toate resursele orchestrei în slujba comentariului, evocării, ilustrării, meditației sau a descrierii. Dacă "compozitorii de poeme simfonice se bazează în majoritatea timpului pe forme catalogate" (Jean-Pierre Bartoli), caracteristica muzicală esențială a genului rămâne marea sa libertate structurală, instrumentală și armonică. Ca în teatrul liric, muzicienii depășesc adeseori regulile muzicii "pure", conferind orchestrei culorile cele mai evocatoare și neezitând să folosească acorduri sau ritmuri insolite care, dată fiind funcția lor ilustrativă, nu au nevoie să fie legitimate de coerența discursului muzical.
Gerard Denizeau în Să înțelegem și să identificăm genurile muzicale. Spre o nouă istorie a muzicii (2000)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Citate similare
Poemul simfonic este genul cel mai împlinit al muzicii programatice. În urma unei lungi gestații, el nu apare decât în secolul al XIX-lea, sub pana lui Franz Liszt, a cărui lucrare "Ce se aude de pe munte" (1849), după Victor Hugo, poate fi considerată drept piesa inaugurală. Compozitorii din Europa Centrală și din Rusia îl vor practica pentru a cânta pământul natal și originalitatea lui, în raport cu puterile muzicale consacrate (Italia, Germania, Franța). Ceea ce nu-l împiedică pe compozitorul german Richard Strauss să se afirme, după Franz Liszt, drept cel mai mare reprezentant al genului.
Gerard Denizeau în Să înțelegem și să identificăm genurile muzicale. Spre o nouă istorie a muzicii (2000)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Puccini urmează ideile moderne, ceea ce este de înțeles, dar, în același timp rămâne credincios melodiei care nu este nici veche nici modernă. Oricum, se pare că în lucrarea lui ("Le Villi") predomină elementele simfonice. Nu este nimic rău în asta. Doar că este nevoie de multă precauție. Opera este operă și genul simfonic este gen simfonic și nu cred că trebuie să introduci o pagină simfonică într-o partitură de operă decât dacă urmărești plăcerea unui dans.
Giuseppe Verdi în scrisoare către Giulio Ricordi (10 iunie 1884)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Opera "Fidelio" este la mijloc de drum între clasicismul și romantismul muzical. Pe de o parte, preia din clasicism toate procedeele, dar, așa cum întreaga compoziție a lui Beethoven este la mijloc de drum, și "Fidelio" e la mijloc de drum. Beethoven este marea cotitură în istoria muzicii. Este cel care face sinteza a tot ceea ce s-a creat înaintea sa și, pe de altă parte, face marea deschidere către viitor. De aceea "Fidelio" reprezintă un moment crucial în istoria muzicii.
citat din Cristian Mandeal (iunie 2016)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Dacă dorim să ne bucurăm de beneficiile câmpului potențialității pure, să ne folosim plenar de creativitatea care caracterizează pura conștiință, este nevoie mai întâi de toate să avem acces la ea. Una din manierele prin care putem căpăta acces la câmpul potențialității pure este practica zilnică a tăcerii, a meditației, a neemiterii de judecăți de valoare.
Deepak Chopra în Cele șapte legi spirituale ale succesului
Adăugat de Micheleflowerbomb
Comentează! | Votează! | Copiază!
Poemul simfonic este o creție instrumentală programatică cu o construcție liberă ce-și are rădăcinile în "uvertura cu program", gen în care Beethoven excelase de curând... Liszt va fi un demn urmaș al lui Beethoven în ceea ce privește caracterul descriptiv al unor poeme (sau al unor secțiuni din poeme), muzica sa ocolind realizarea unor imagini plastice și tinzând să redea intensitatea sentimentului trezit de prezența lor. Față de simfonismul lui Berlioz creatorul simfoniei romantice cu program simfonismul lui Liszt va fi mai apropiat de cel beethovenian prin primatul dat de el expresivității lirice și cu deosebire celei dramatice.
Ioana Ștefănescu în O istorie a muzicii universale (1998)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Jazzul poate servi ca bază creațiilor simfonice valoroase, dacă compozitorul reușește să se adapteze în același timp și muzicii simfonice.
citat din George Gershwin
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Neliniște
Tulburarea bruscă
a tăcerii - și iată dansatoarea
scrisul umed al corpului
când zambila alb-neagră a orchestrei
se stinge
- formă a liniștii pe fond de liniște
oglindă goală a muzicii:
dansul - ca un miros de fum
ca un gest de înțelegere
cu focul care în tăcere se agață
de tine.
poezie de Krzysztof Gasiorowski din Lirică poloneză (1996), traducere de Valeriu Butulescu
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Cea mai adecvată expresie scrisă a efortului spiritual îmi apare a fi fragmentul. Pentru că fragmentul singur, numai el, respectă procedura intimă a gândirii. Gândim intermitent: intermitent la propriu, dată fiind incapacitatea noastră structurală de a păstra în act reflexivitatea (pe o unică temă) dincolo de intervalul câtorva ceasuri... Până și înțelepciunea, când ne e dată, ne e dată nu sub forma continuă a discursului, ci sub aceea momentană a revelației.
Andrei Pleșu în Jurnalul de la Tescani (2003)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Fiecare respirație are trei mișcări: inspirație, pauză, expirație. Inspirația este pentru interiorizarea experienței. Pauza este pentru asimilarea ei. Iar expirația este pentru eliberarea experienței. Chiar dacă pauza durează doar o secundă sau două, ea este esențială pentru integritatea respirației. Tot așa, solitudinea este esențială pentru experiența de viață conștientă și integrată. Calitatea vieții se bazează pe ea. Energia și spiritualitatea se bazează pe ea. Dacă renunți la această parte, viața ta va fi un înveliș gol.
Paul Ferrini în Liniștea inimii
Adăugat de Micheleflowerbomb
Comentează! | Votează! | Copiază!
Resursele vizibile sunt practic inepuizabile; iar resursele invizibile sunt cu adevărat inepuizabile. Tot ce vezi pe pământ este făcut dintr-o singură substanță originară, cea din care toate lucrurile provin.
Wallace D. Wattles în Știința de a deveni bogat
Adăugat de Micheleflowerbomb
Comentează! | Votează! | Copiază!
Extaz muzical
simt cum freamătă trupul în extaz muzical
mă topesc ascensiunile în sunet și culoare
o seamă de vibrații mă atinge senzual
ritmuri care determină farmece seducătoare.
iluzii ce prind aripi cerul să îl seducă
vraja irezistibilă din melodii interioare
beție cu sunete emoții să producă
absolută trăire cu stări de încântare.
spațiul răsună în mine ca un pian
torent sonor în gama și major
în spațiul cu miraje n-am trăit în van
m-am integrat în universul muzicii color.
sunt o melodie expresivă în esență
magic extaz dulce în consistentă.
sonet de Floare Petrov
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Nu există nici până astăzi o clasificare general acceptată a genurilor și tipurilor artistice, dar în același timp obișnuim să deosebim patru categorii: teatrul epic, teatrul muzical, teatrul-dans și teatrul de mișcare, respectiv genurile teatrului de păpuși sau al teatrului figurativ (care se poate împărți în mai multe subcategorii).
Kekesi Kun Arpad în Fenomenologia (teatral)culturală a trecerii graniței (2006)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Compozitorii germani nu au izbutit să vorbească cu glasul poporului, n-au zugrăvit viața așa cum este... Trebuie să redăm epoca noastră așa cum este ea și să sesizăm formele noi, pe care ni le dictează însăși viața... Neîndoielnc, noi am cucerit un anumit domeniu al muzicii și anume muzica instrumentală. Dar nu avem încă o operă germană, din același motiv pentru care nu avem încă o dramă națională. Ne-am ridicat în sfere prea înalte, suntem prea savanți ca să creăm caractere omenești vii.
Richard Wagner în articol (1834)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Pentru mine, teatrul e viu. Teatrul nu trebuie să fie nicicum. Teatrul nu are reguli pentru mine. Adică eu nu știu care sunt regulile teatrului. Există o carte în care să scrie despre regulile teatrului?
citat din Marius Manole
Adăugat de Micheleflowerbomb
Comentează! | Votează! | Copiază!
Și drumeața, pornind, a mers iar un an de zile tot prin locuri sălbatice și necunoscute, până ce cu mare greu ajunse la sfânta Vineri. Și aici i s-a întâmplat ca și la sfânta Miercuri: numai că sfânta Vineri i-a mai dat și ea un corn de prescură, un păhăruț de vin și o vârtelniță de aur care depăna singură; și a îndreptat-o și ea cu multă bunătate și blândețe la soră-sa cea mai mare, la sfânta Duminică. Și de aici drumeața, pornind chiar în acea zi, a mers iarăși un an de zile prin niște pustietăți și mai grozave decât cele de până aici. Și fiind însărcinată pe al treilea an, cu mare greutate a putut să ajungă și până la sfânta Duminică. Și sfânta Duminică a primit-o cu aceeași rânduială și tot așa de bine ca și surorile sale. Și făcându-i-se milă de această nenorocită și zdruncinată ființă, a strigat și sfânta Duminică o dată, cât a putut, și îndată s-au adunat toate vietățile: cele din ape, cele de pe uscat și cele zburătoare. Și atunci ea le-a întrebat cu tot dinadinsul dacă știe vreuna din ele în care parte a lumii se află Mănăstirea-de-Tămâie. Și toate au răspuns, ca dintr-o singură gură, că nu li s-a întâmplat să audă măcar vorbindu-se vreodată depre aceasta
Ion Creangă în Povestea porcului
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Nespiritualizată de trăirile muzicii simfonice, frumusețea unei femei va rămâne doar o fotografie. Niciodată pictură!
aforism de Constantin Ardeleanu
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!
40 de aforiști reuniți într-o colecție memorabilă
Vezi detalii despre o antologie de referință!
Azi îți propun o schimbare fundamentală în atitudine și gândire. Să privești tot ce faci, prin prisma dezvoltării tale pentru a servi această lume, pentru a alina suferința și a aduce bucurie și împlinire. Asta înseamnă că dacă mănânc sănătos, fac sport, am mai multă energie pentru ce? Ca să pot să fiu mai productiv în munca mea de dăruire. Dacă am o relație armonioasă și emoții de calitate, iubire, pentru ce o am? Ca munca mea în slujba altora să fie făcută dintr-o poziție de iubire și împlinire, cu emoții de calitate și creativitate și nu din frustrare, lipsă și nefericire. Dacă am bani și libertate, pentru ce le am? Ca să pot să îmi investesc timpul și resursele pentru a face lumea mai bună în felul care pe mine mă face fericit și împlinit, dar tot timpul cu atenția la cei care au nevoie de mine.
citat din Pera Novacovici
Adăugat de George Aurelian Stochițoiu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Funcția exclusivă a muzicii este de a structura fluxul timpului și de a păstra ordinea.
citat din Igor Stravinski
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Membrii orchestrei vieneze au o bucurie și un instinct incredibil pentru a cânta această muzică la cel mai înalt nivel.
Franz Welser-Most în TVR HD, interviu (1 ianuarie 2013)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Nu este nimic rău să citești o carte care-ți place o dată și încă o dată. Când faci asta, cuvintele pătrund în tine, devin parte a ta, în felul în care cuvintele dintr-o carte citită doar o singură dată nu o pot face.
Gail Carson Levine în Scriind magic: Creând povestiri care zboară
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!