Poemul simfonic este genul cel mai împlinit al muzicii programatice. În urma unei lungi gestații, el nu apare decât în secolul al XIX-lea, sub pana lui Franz Liszt, a cărui lucrare "Ce se aude de pe munte" (1849), după Victor Hugo, poate fi considerată drept piesa inaugurală. Compozitorii din Europa Centrală și din Rusia îl vor practica pentru a cânta pământul natal și originalitatea lui, în raport cu puterile muzicale consacrate (Italia, Germania, Franța). Ceea ce nu-l împiedică pe compozitorul german Richard Strauss să se afirme, după Franz Liszt, drept cel mai mare reprezentant al genului.
Gerard Denizeau în Să înțelegem și să identificăm genurile muzicale. Spre o nouă istorie a muzicii (2000)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Citate similare
- adevăr (vezi și veridicitate)
- Adevărul este un mare flirt.
definiție de Franz Liszt
Adăugat de Lucian Velea
Comentează! | Votează! | Copiază!
Înclin să cred că Liszt a fost mai important pentru dezvoltarea muzicii. Nu vreau să afirm prin aceasta că Liszt a fost un compozitor mai mare decât Wagner, căci în creația lui Wagner găsim o mai mare perfecție, o mai bogată gamă expresivă, o mai mare unitate stilistică. Și totuși operele lui Liszt au fecundat într-o măsură mult mai mare creația generației următoare, decât muzica lui Wagner. Să nu ne inducă în eroare marea masă a iubitorilor lui Wagner, care a rezolvat într-un fel atât de perfect sarcina sa istorică, în întregime și în totalitatea ei, încât nu poate fi imitat decât în mod servil, continuarea lui fiind imposibilă. Orice imitație este o chestiune sterilă, moartă. În schimb, Liszt a inițiat atâtea noi posibilități, fără ca el însuși să le fi epuizat până la capăt, încât de la el am primit stimulente mai puternice decât din partea lui Wagner.
citat clasic din Bela Bartok
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
În general dintr-o singură parte, poemul simfonic este lipsit de ajutorul cuvintelor. Caută, așadar, echivalentul sonor al ideii literare narative și descriptive, punând toate resursele orchestrei în slujba comentariului, evocării, ilustrării, meditației sau a descrierii. Dacă "compozitorii de poeme simfonice se bazează în majoritatea timpului pe forme catalogate" (Jean-Pierre Bartoli), caracteristica muzicală esențială a genului rămâne marea sa libertate structurală, instrumentală și armonică. Ca în teatrul liric, muzicienii depășesc adeseori regulile muzicii "pure", conferind orchestrei culorile cele mai evocatoare și neezitând să folosească acorduri sau ritmuri insolite care, dată fiind funcția lor ilustrativă, nu au nevoie să fie legitimate de coerența discursului muzical.
Gerard Denizeau în Să înțelegem și să identificăm genurile muzicale. Spre o nouă istorie a muzicii (2000)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Muzica mea este respirația sufletului meu.
citat clasic din Franz Liszt
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Am dorit să-mi redau intențiile asupra nuanțelor accelerării sau reținerii mișcărilor etc. pe cât de sensibil cu putință prin folosirea amănunțită a semnelor și expresiilor curente; totuși, ar fi iluzoriu să credem că se poate fixa pe hârtie ceea ce face frumusețea unei execuții.
Franz Liszt în Simfonia Dante, Prefață
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Iubește poporul, evită mulțimea.
citat clasic din Franz Liszt
Adăugat de Lucian Velea
Comentează! | Votează! | Copiază!
Nu există artă fără fantezie.
citat din Franz Liszt
Adăugat de Micheleflowerbomb
Comentează! | Votează! | Copiază!
Marelui pianist Boskoff, după ce-a cântat magistral Funeraliile de Liszt
Când peste coarde mâna-ți plouă
Bemolii grei și-atâți diezi,
Lui Liszt îi dai o viață nouă;
Dar pianul îl înmormântezi!
epigramă de Cincinat Pavelescu
Adăugat de Lucian Velea
Comentează! | Votează! | Copiază!
Când Împărartul vorbește, toți ceilalți trebuie să tacă.
citat din Franz Liszt
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Parveniții se grăbesc să plătească pentru a-și vedea satisfăcute toanele deșarte și își măsoară importanța după banii pe care îi risipesc. În zadar se căznesc să asculte și să privească, căci ei nu pot înțelege nici poezia înaltă, nici arta înaltă.
Franz Liszt în Chopin
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Poemul simfonic este o creție instrumentală programatică cu o construcție liberă ce-și are rădăcinile în "uvertura cu program", gen în care Beethoven excelase de curând... Liszt va fi un demn urmaș al lui Beethoven în ceea ce privește caracterul descriptiv al unor poeme (sau al unor secțiuni din poeme), muzica sa ocolind realizarea unor imagini plastice și tinzând să redea intensitatea sentimentului trezit de prezența lor. Față de simfonismul lui Berlioz creatorul simfoniei romantice cu program simfonismul lui Liszt va fi mai apropiat de cel beethovenian prin primatul dat de el expresivității lirice și cu deosebire celei dramatice.
Ioana Ștefănescu în O istorie a muzicii universale (1998)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
- muzică
- Muzica este limba universală a omenirii, prin care sentimentele omenești pot fi comunicate, în același mod, în toate inimile.
definiție clasică de Franz Liszt
Adăugat de Violeta Jumatate
Comentează! | Votează! | Copiază!
Să înțelegi Arta nu ca pe un mijloc de a ajunge la desfătări egoiste, la o celebritate sterilă, ci ca o forță care se apropie și unește oamenii.
citat din Franz Liszt
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Marea artă îngheață în sălile de recepție cu mătase roșie și își pierde conștiința în saloanele cu mobilă tapițată în galben deschis sau albastru sidefiu.
Franz Liszt în Chopin
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Aveam 11 ani când veneratul meu profesor Czerny m-a dus la Beethoven. Îmi vorbise mai demult despre el și-l rugasem să aranjeze în așa fel încât să-i pot cânta. Numai că Beethoven avea o atare aversiune față de copiii minune, încât se apăra cu hotărâre de această vizită. În cele din urmă s-a lăsat convins de neobositul Czerny și a sfârșit prin a spune iritat: Pentru numele lui Dumnezeu, aduceți-mi odată ciudățenia aceea!
citat din Franz Liszt
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Cine a auzit pe Liszt interpretând Sonatele de Beethoven a avut impresia că este în prezența nu a unei reproduceri, ci a unei veritabile creații.
citat clasic din Richard Wagner
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Richard Strauss este aproape singurul muzician original al tinerii Germanii; are în același timp ceva din Liszt, prin remarcabila sa virtuozitate în arta de a mânui orchestra, și din Berlioz, prin grija de a-și sprijini muzica pe literatură.
Claude Debussy în Domul Croche Antidiletant
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Am încercat să scriu muzică de dragul muzicii și nu din alte considerente... Cel mai mic cântec, cel mai neînsemnat vals trebuie să poarte scânteia care să electrizeze publicul și să-l cucerească... Știu că numai o jumătate de pagină de Liszt va cântări mai mult decât toate operetele mele. Compozitorii mari vor avea întotdeauna admiratorii lor, dar paralel cu ei trebuie să existe și compozitori pentru un public căruia să-i placă o operetă veselă, ușoară, spirituală și elegantă.
Emmerich Kalman în Ghid de operetă (1969)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Căci este noapte și nu-l putem prinde doar pentru că strada ni se înalță în față sub luna plină; în plus, poate cei doi se hărțuiesc în joacă, poate amândoi îl urmăresc pe un al treilea, poate primul este urmărit pe nedrept, poate cel de-al doilea vrea să-l ucidă și atunci am fi complici la crimă, poate cei doi nu știu nimic unul de altul și fiecare aleargă doar de capul lui, grăbindu-se să se culce, poate sânt somnambuli, poate cel dintâi este înarmat.
Și la urma urmelor, n-avem voie să fim obosiți după ce am băut atât de mult vin?
Sântem bucuroși că nu-l mai vedem nici pe cel de-al doilea.
Franz Kafka în Cei care trec în goană
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!
Huxley poate fi considerat drept cel mai important reprezentant al romanului eseistic din secolul XX.
Marian Popa în Aldous Huxley sau etica echilibrului (1977)
Adăugat de Costel Zăgan
Comentează! | Votează! | Copiază!