Istoricul filozofiei se deosebește de istoricul religiilor prin aceea că trasează o separație netă între domeniul său, care este acela al gândirii zise prin tradiție "abstractă" și domeniul contiguu al "religiosului", în care o bună parte a aceluiași sens asumă forma mitului și a ritualului. Pentru istoricul religiilor, o astfel de separație arbitrară n-ar putea, în principiu, să existe. Căci singura diferență între cele două zone, cu grijă deosebită din partea istoricului filozofiei, nu se află la nivelul sensului, ci la nivelul limbajului.
Ioan Petru Culianu în Iocari serio Știință și artă în gândirea Renașterii
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Citate similare
Cantitatea de date de care va trebui să se ocupe istoricul religiilor este considerabil mai întinsă decât aceea de care se va ocupa istoricul filozofiei, în vreme ce sarcinile lor sunt deosebite, deoarece răspund unor interogații deosebite și-și propun să dezvăluie niște zone de semnificație ce nu se suprapun decât parțial. Domeniul filozofului abia începe acolo unde cel al istoricilor încetează! Fiindcă problema unui istoric este de a răspunde întrebării "de ce ceea ce este așa, este așa?", în timp ce întrebarea fundamentală a filozofului este: "de ce ceea ce este, este?" Demersul unui istoric trebuie să epuizeze în mod necesar domeniul onticului, iar istoricul care "ontologizează" datele ontice ale lucrului său își atribuie rolul filozofului.
Ioan Petru Culianu în Iocari serio Știință și artă în gândirea Renașterii
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Un istoric al filozofiei va observa că tema "ludus mundi" la care ajunge gândirea lui Nietzsche era deja prezentă la filozofii din Renaștere și că aceștia, poate amintindu-și fragmentul lui Heraclit, îl asociau și cu jocul copilului Dionysos. Un istoric al religiilor va repune toate aceste motive în contextul ce le este propriu, adică în contextul religios, pentru a încerca să extragă de aici un sens.
Ioan Petru Culianu în Iocari serio Știință și artă în gândirea Renașterii
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Istoricul religiilor va trebui să se întrebe dacă Aiôn-ul lui Heraclit, copilul care joacă dame, este Dionysos al orficilor. Această teză a fost susținută de Vittorio Macchioro într-un studiu publicat în 1922, care continua seria deschisă de mai celebrul Zagreus din 1920. Dar e foarte dificil să-i convingi pe istorici că mitul orfic exista deja pe vremea lui Heraclit, căci prima atestare sigură a acestui mit nu se situează dincolo de secolul al III-lea. Cu toate acestea, R. R. Dodds a demonstrat peremptoriu că Platon nu putea să-l ignore, ceea ce face mai pluzibilă ipoteza lui Macchioro.
Ioan Petru Culianu în Iocari serio Știință și artă în gândirea Renașterii
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Istoricul religiilor va trebui să recunoască, dacă are vederi suficient de largi, că Heraclit era la curent cu mitul lui Dionysos și că interpretările autorilor creștini nu erau prea rele. Va mai trebui să recunoască și că rombul din recuzita copilului Dionysos provine probabil de la inițierile "primitive" și că acel bull-roarer îl evoca pesemne pe Dionysos în timpul celebrării anumitor mistere.
Ioan Petru Culianu în Iocari serio Știință și artă în gândirea Renașterii
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Studiind consecințele morale puritane pe care orficii le extrăgeau din mitul zeului-copil Dionysos, istoricul religiilor va fi cât se poate de încurcat de interpretarea filozofică pe care i-o dă Nietzche. În viziunea filozofului, jucăriile copilului nu sunt decât niște momeli ce le slujesc Titanilor ca să-l amăgească și apoi să-l mănânce. Nietzche, care n-avea nici un alt dușman mai cumplit decât creștinismul, nu voia nicidecum să conceapă posibilitatea ca morala puritană să se fi ascuns undeva în Grecia-i mult iubită.
Ioan Petru Culianu în Iocari serio Știință și artă în gândirea Renașterii
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Istoricul are nu numai dreptul, ci și datoria de a-și pune problema sensului. Nu putem decât regreta că i se întâmplă adeseori să șovăie în fața acestei sarcini, s-o escamonteze, să încerce s-o evite cu orice preț, sub pretext că nu e vorba de un demers "științific".
Ioan Petru Culianu în Iocari serio Știință și artă în gândirea Renașterii
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Dacă un filozof va afla în fragmentul lui Heraclit un răspuns ultim la întrebarea fundamentală a filozofiei, un istoric al filozofiei va trebui să constate o anumită analogie între gândirea lui Nietzsche și aceea a câtorva filozofi din Renaștere. De aici urmează că admirația lui Nietzsche pentru Renaștere provenea dintr-o profundă afinitate cu aceasta, constând îndeosebi în importanța ontologică pe care Nietzsche, precum Nicolaus Cusanuns și Marsilio Ficino, o acorda simbolului jocului.
Ioan Petru Culianu în Iocari serio Știință și artă în gândirea Renașterii
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Nu este partea cea mai erotică a corpului acolo unde îmbrăcămintea are crăpătură? În perversiune (care este domeniul plăcerii textuale) nu există "zone erogene" (apropo, o expresie prostească); este intermitența, psihanaliza a afirmat astfel, pe bună dreptate, ceea ce este erotic: intermitența pielii ce strălucește între două articole de îmbrăcăminte (pantaloni și pulover), între două margini (cămașa deschisă la gât, mănușa și mâneca); este această întrezărire în sine cea care seduce, ori mai curând: punerea în scenă a unei apariții ca dispariție.
citat din Roland Barthes
Adăugat de Micheleflowerbomb
Comentează! | Votează! | Copiază!
Istoricul
Astăzi știe orișicine
Chiar de nu-i un om prea cult,
Că Xenopol a scris bine
Pe când Iorga scrie mult.
epigramă de Păstorel Teodoreanu din Strofe cu pelin de mai pentru Iorga Nicolai... (1931)
Adăugat de Gheorghe Culicovschi
Comentează! | Votează! | Copiază!
Macro istoricul
Speriată lumea amuțește
Și fuge toată din salon.
Macro istoricul vorbește,
La microfon.
epigramă de Păstorel Teodoreanu din Strofe cu pelin de mai pentru Iorga Nicolai... (1931)
Adăugat de Alexandru Borza
Comentează! | Votează! | Copiază!
Refularea ne conduce dincolo de domeniul visului, în cel al imaginilor populare. Aici vom vedea că simbolul se află la originea poveștilor, miturilor și legendelor, în spiritul comic și în folclor. Prin el vom descoperi raporturi intime între vis și aceste producții diverse. Dar noi știm că el nu este creat de lucrarea visului, că el nu este altceva decât forma de expresie a gândirii noastre inconștiente și că el este acela care furnizează acestei lucrări materialele pentru a condensa, a deplasa și a dramatiza.
Sigmund Freud în Interpretarea viselor
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Deși între cele două nu poate fi instituită nicidecum o separație netă, se poate trăi destul de bine fără confortul material, nu însă fără cel emoțional. Gesturile disperate ascund întotdeauna un haos interior, un mental devastat. Rar am auzit pe cineva să spună că viața lui este lipsită de sens pentru că nu are apă în curte, în schimb am cunoscut oameni care, deși aveau totul, mai puțin liniștea sufletească, trăiau adevărate drame sufletești.
Juliana Mallart în Cine sunt eu?
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!
Sarcina unui istoric al religiilor care analizează fragmentul lui Heraclit și mitul simbolului jocului se articulează în două faze distincte ce-ar putea fi numite faza istorico-genetică și faza hermeneutică.
Ioan Petru Culianu în Iocari serio Știință și artă în gândirea Renașterii
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Pendulă
Fă un slalom
printre clipe inutile
ca o pendulă
fă separație
între momentele rele
și cele bune
oscilează sincron
printre obstacole
de genul celor perfide
ca să accesezi
partea bună a vieții.
poezie de David Boia (11 august 2021)
Adăugat de David Boia
Comentează! | Votează! | Copiază!
Există o diferență netă între conștiință, care raționează și subconștient, care este impersonal, nu are capacitatea de a alege și ia drept bună orice idee care ajunge la acel nivel. De aceea, este foarte important să alegem cu atenție doar gândurile, ideile și concepțiile benefice, armonioase și să ne umplem astfel sufletul de bucuria armoniei universale.
Joseph Murphy în Puterea Extraordinară a subconștientului tău
Adăugat de Micheleflowerbomb
Comentează! | Votează! | Copiază!
Interviul a avut loc în pragul noului mileniu și a luat o întorsătură ciudată. Istoricul - profesorul Montbaillard - se simțea vizibil încurcat față cu Tozgrec, care împrumutase înfățișarea unui bătrân destul de curat. În pofida unei păreri dintre cele mai răspândite, ce prilejuise pariuri extravagante la Chicago și la Tampa (Florida), nu semăna deloc cu Bhagwan Shree Rajneesh. Nici că fiecare-l vedea în alt fel, cum s-a pretins adesea, nu era adevărat: imaginea sa era fixă și, la drept vorbind, puțin impozantă.
Ioan Petru Culianu în Pergamentul diafan
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Singura sarcină rămasă filozofiei în prezent este analiza limbajului.
citat clasic din Ludwig Wittgenstein
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
PSD-ista Carmen Avram, absolventă a Facultății de Construcții, a ajuns în 2019 europarlamentar ca răsplată pentru serviciu credincios adus PSD-ului de ea și soțul ei, Adrian Ursu, ca ziargii la Latrina 3 TV, postul fostului pușcăriaș Dan Voiculescu. Spre rușinea României, ea este membră în Comisia pentru Agricultură a Parlamentului European (PE), deși nu este în stare să deosebească dovleacul porcesc de cel de plăcintă, boabele de grâu de cele de ovăz și alunele de pădure de ghinde. Habarnista Carmen Avram se dă atotștiutoare în domeniul agriculturii și ne vorbește cu tupeu despre contribuțiile ei colosale pentru Agricultura României. Legea lui Peter spune că fiecare om tinde să-și atingă nivelul maxim de incompetență; ca membră în Comisia pentru Agricultură a PE, Carmen Avram se află la nivelul ei maxim de incompetență și ne-a și făcut țara de râs că nu e în stare să fie reprezentată de un specialist adevărat în domeniul agriculturii.
George Budoi în Partidul Social Democrat (PSD) în aforisme, epigrame, pamflete și satire (11 septembrie 2021)
Adăugat de George Budoi
Comentează! | Votează! | Copiază!
Centura de asteroizi
Cuprinsă între Marte și Jupiter
E o adunătură de pietroaie interplanetare...
Nimeni nu-și dorește să-și intersecteze
Traseul cu aceste pietroaie
Unele mai mari, altele mai mici,
Rareori sferice...
Asteroizi amenințători
Distrugătorii dinozaurilor,
Ei devin apocaliptici,
Aștri rătăcitori,
Surse de scenarii SF,
Terifiante impacturi ce pot provoca
Extincția definitivă a
Rasei umane de pe Terra...
Orbitând între cele două planete
Istoricul acestor asteroizi
Zămislesc și alimentează povestea
Impacturilor nimicitoare.
acrostih de Cornelia Georgescu
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Între noi și cei care ne fac rău voit sau nu, singura diferență notabilă este că ei nu se vor putea privi niciodată prin ochii noștri.
Andreea Palasescu (29 aprilie 2015)
Adăugat de Andreea Palasescu
Comentează! | Votează! | Copiază!