A juca jocul lumii, "ludus globi", iată poate cea mai potrivită expresie al proiectului filozofic al Renașterii. A-l juca serios, iocari serio, într-un fel bine cumpănit și chibzuit (studiosissime), nicidecum infantil, "non pueriliter". Oricum, în acest joc ce se joacă, care este jucat, trebuie să intrăm spre a participa la misterele ultime ale orficului Dionysos, zeul-copil ucis de Titani.
Ioan Petru Culianu în Iocari serio Știință și artă în gândirea Renașterii
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Citate similare
Constatarea inevitabilității jocului care este jucat și asocierea lui cu un zeu ucis pe când se juca și din pricina acestui joc, cu greu pot ocoli o interpretare melancolică.
Ioan Petru Culianu în Iocari serio Știință și artă în gândirea Renașterii
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
În anul în care Nietzsche meditează asupra fragmentului 52 din Heraclit, el își pierde rațiunea, în timp ce seminarul lui Heidegger despre Heraclit, publicat de discipolul său, Eugen Fink, trebuie rânduit între ultimele opere ale maestrului. La fel, "Ludus globi" de Nicolaus Cusanus fusese compus în 1463, chiar înaintea morții cardinalului. De ce oare acest fragment al lui Heraclit, deja de multă vreme pus în relație cu Dionysos al orficilor, marchează într-un fel atât de caracteristic limita ultimă a gândirii filozofice moderne?
Ioan Petru Culianu în Iocari serio Știință și artă în gândirea Renașterii
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Un istoric al filozofiei va observa că tema "ludus mundi" la care ajunge gândirea lui Nietzsche era deja prezentă la filozofii din Renaștere și că aceștia, poate amintindu-și fragmentul lui Heraclit, îl asociau și cu jocul copilului Dionysos. Un istoric al religiilor va repune toate aceste motive în contextul ce le este propriu, adică în contextul religios, pentru a încerca să extragă de aici un sens.
Ioan Petru Culianu în Iocari serio Știință și artă în gândirea Renașterii
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Mitul orficului Dionysos se înscrie printre puținele simboluri obsesive care au hrănit meditația marilor gânditori ai epocii moderne, de la Nietzsche la Heidegger.
Ioan Petru Culianu în Iocari serio Știință și artă în gândirea Renașterii
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Misterele zeului Dionysos, care existau deja în epoca clasică, erau axate, după toate probabilitățile, pe alte isprăvi ale zeului. De altfel, acest Dionysos-copil nu există decât în context orfic, în contrast total cu Dionysos mainomenos, "care-ți ia mințile", zeu al vinului, al escapadelor în munți și al omofagiei.
Ioan Petru Culianu în Iocari serio Știință și artă în gândirea Renașterii
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Renașterea a fost cea care a erijat pe Dionysos și jocul în divinități supreme, ea celebra misterul profud al uciderii zeului cosmic prin joc.
Ioan Petru Culianu în Iocari serio Știință și artă în gândirea Renașterii
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
A fi în rând cu lumea înseamnă într-adevăr tristețe, nefericire, frustrare. A fi în rândul din spatele lumii, înseamnă să fii doar martorul tristeții, nefericirii și frustrării. Înseamnă să fii spectatorul acestei drame umane, un spectator neutru, neimplicat și neafectat de spectacol. Fiind în spatele lumii, spectacolul va continua, dar tu nu vei mai participa activ, nu vei mai juca rolurile ca până acum. Rolurile se vor juca aproape singure, cu ușurință și simplitate. Vei fi în rândurile lumii, dar vei știi simultan că adevăratul "Tu" este în rândul din spate, acolo unde mintea nu are acces vreodată.
citat din Marius Crețu
Adăugat de George Aurelian Stochițoiu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Istoricul religiilor va trebui să recunoască, dacă are vederi suficient de largi, că Heraclit era la curent cu mitul lui Dionysos și că interpretările autorilor creștini nu erau prea rele. Va mai trebui să recunoască și că rombul din recuzita copilului Dionysos provine probabil de la inițierile "primitive" și că acel bull-roarer îl evoca pesemne pe Dionysos în timpul celebrării anumitor mistere.
Ioan Petru Culianu în Iocari serio Știință și artă în gândirea Renașterii
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Un alt motiv care străbate gândirea Renașterii, pentru a asuma, la Giordano Bruno, expresia etică și cea mistică este acela al morții și renașterii inițiatice. Îl întâlnim mai ales în operele de alchimie, laolaltă cu motivul "coincidentia oppositorum", exprimat prin faza procesului alchimic numită "coniunctio".
Ioan Petru Culianu în Iocari serio Știință și artă în gândirea Renașterii
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Este mult mai bine să fim împăcate cu noi înșine fără să regretăm în zadar după o viață plină de răsplata eforturilor anterioare și a bucuriilor pe care în sfârșit avem posibilitatea să le dăm mai departe și altora decât să ne îmbufnăm ca niște fetițe, când suntem deja mult prea în vârstă pentru a juca acest rol infantil.
Kathleen Tessaro în Eleganța (2016)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Studiind consecințele morale puritane pe care orficii le extrăgeau din mitul zeului-copil Dionysos, istoricul religiilor va fi cât se poate de încurcat de interpretarea filozofică pe care i-o dă Nietzche. În viziunea filozofului, jucăriile copilului nu sunt decât niște momeli ce le slujesc Titanilor ca să-l amăgească și apoi să-l mănânce. Nietzche, care n-avea nici un alt dușman mai cumplit decât creștinismul, nu voia nicidecum să conceapă posibilitatea ca morala puritană să se fi ascuns undeva în Grecia-i mult iubită.
Ioan Petru Culianu în Iocari serio Știință și artă în gândirea Renașterii
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Viața nu constă în a juca bine cu cărți bune, ci în a juca bine o mână proastă.
citat clasic din Robert Louis Stevenson
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Marele antropolog Andrew Lang stabilise o strânsă relație între anumite jucării ale lui Dionysos și obiectele numite bull-roarer (zbârnâitori) sau romburi, utilizate în inițiere la popoarele "primitive"din Australia, America și Africa. Printre jucăriile lui Dionysos figurează, într-adevăr, cele numite rhomboi și kônoi.
Ioan Petru Culianu în Iocari serio Știință și artă în gândirea Renașterii
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Istoricul religiilor va trebui să se întrebe dacă Aiôn-ul lui Heraclit, copilul care joacă dame, este Dionysos al orficilor. Această teză a fost susținută de Vittorio Macchioro într-un studiu publicat în 1922, care continua seria deschisă de mai celebrul Zagreus din 1920. Dar e foarte dificil să-i convingi pe istorici că mitul orfic exista deja pe vremea lui Heraclit, căci prima atestare sigură a acestui mit nu se situează dincolo de secolul al III-lea. Cu toate acestea, R. R. Dodds a demonstrat peremptoriu că Platon nu putea să-l ignore, ceea ce face mai pluzibilă ipoteza lui Macchioro.
Ioan Petru Culianu în Iocari serio Știință și artă în gândirea Renașterii
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Eu am vrut să demonstez că un actor poate juca orice, că poate fi credibil și într-un voievod, și într-un țăran și într-un om slab și într-un om puternic și într-un borfaș și într-un jurist.
citat din Amza Pellea
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Nu juca șah cu destinul
Nu juca șah cu destinul, s-ar putea ca să greșești.
Îți inoculezi veninul, nu mai ești ceea ce ești.
De multe ori tehnologia poate fi declicul tău.
Îți aduce veșnicia aruncându-te în hău.
Gândește bine atunci când împingi maneta la refuz.
Destinul nu mai are timp ca să găsească un răspuns.
Încă odată eu îți spun: să nu joci șah cu destinul!
Cu mașina răsturnată, sigur nu mai vezi seninul.
Că viața omului este precum jocul de șah.
Nu face deosebire între sărac și bogat.
Când ajunge la final,
sfârșește precum pionul și regele de la șah:
amândoi în aceeași cutie.
poezie de Dumitru Delcă (iulie 2023)
Adăugat de Dumitru Delcă
Comentează! | Votează! | Copiază!
Reculența simbolului lui Dionysos nu e frecventă, însă el are un lucru deosebit, anume că atinge straturile cele mai adânci ale intențiilor filozofilor moderni, reprezintă oarecum limita însăși la care gândirea lor e silită să se oprească.
Ioan Petru Culianu în Iocari serio Știință și artă în gândirea Renașterii
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Heidegger continuă investigația lui Nietzsche și găsește că problema nu admite decât o singură rezolvare: copilul se joacă, pentru că se joacă!
Ioan Petru Culianu în Iocari serio Știință și artă în gândirea Renașterii
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Juca femeia pe degete. Dar și ea îi juca prin buzunare.
aforism de Alex Dospian (august 2021)
Adăugat de Alexandru Dospina
Comentează! | Votează! | Copiază!
40 de aforiști reuniți într-o colecție memorabilă
Vezi detalii despre o antologie de referință!
Într-un cuvânt: știința (cercetată critic și îndrumată metodic) este poarta îngustă care duce la doctrina înțelepciunii, dacă prin aceasta nu înțelegem numai ce facem, ci ceea ce trebuie să servească de îndreptar dascălilor, spre a netezi bine și a face cunoscută calea spre înțelepciune, pe care fiecare trebuie să meargă și spre a feri pe alții să apuce pe căi greșite: o știință a cărei depozitară trebuie să rămână totdeauna filosofia, la a cărei cercetare subtilă publicul nu poate participa, dar desigur la doctrinele care, după o asemenea pregătire, pot să-i apară în primul rând destul de clar evidente.
Immanuel Kant în Critica rațiunii practice, Legea fundamentală a rațiunii pure practice (1788)
Adăugat de Avramescu Norvegia - Elena
Comentează! | Votează! | Copiază!