Dar Corneliu Codreanu nu convoacă tineretul țării sale pentru a forma un nou partid. Nu-l cheamă pentru a introduce un alt concurent în viața politică din România, ci pentru a-l strânge în jurul unui steag, a unei idei proaspete și actualizate despre omul român și necesitățile Patriei lui. Această panoramă ce-o deschidea Codreanu în fața ochilor tineretului nu era însă o inovație stranie în viața poporului nostru, ci ceva cunoscut, ceva familiar. Era o încercare de revenire sinceră la tradiția românească pură, o redescoperire a valorilor poporului român. Codreanu încerca armonizarea trecutului nostru cu niște acorduri proaspete, înnoite și adecvate timpului în care trăia. "Revoluția" lui Codreanu pornea din adâncimile sufletului românesc, din conștiința lui istorică, pe care voia să o curețe de buruienile ce crescuseră pe ogorul nostru. Era o reîntâlnire a omului român cu tradiția lui. Căci tradiția este cureaua de transmisiune a unor valori naționale permanente care conduc popoarele spre maturitatea lor istorică. Ruperea de tradiție înseamnă saltul în gol al națiunii și moartea ei istorică. Este poate paradoxal, dar trecutul, cunoașterea lui, este chezășia sigură a viitorului. Ca și indivizii, popoarele nu mai sunt nimic dacă le rupi de trecutul lor. Dușmanii cunosc aceste adevăruri, de aceea încearcă pe toate căile să rupă popoarele de tradițiile lor, să le întunece conștiința lor istorică.
Nicolae Roșca în Ce este Frăția de Cruce
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Citate similare
Într-un moment de răscruce istorică pentru poporul românesc, nedepășită încă, a apărut Corneliu Zelea Codreanu, Căpitanul, cum l-au numit contemporanii săi. Și tot la această grea răscruce istorică, încă nedepășită, a apărut la spatele lui, ca o generație spontană, tineretul român de atunci, luminos în suflete și beligerant în fapte. Codreanu aducea cu el o viziune istorică clară și un concept românesc de proporții universale. Tineretul român aducea o voință de fier, niște convingeri inflexibile și un spirit de sacrificiu ce rar se întâlnește în istoria lumii. Împreună au luat de coarne plugul românesc și au încercat să-l pună pe răzor bun. Ei au reînviat speranțele și au încordat mușchii poporului lor. Codreanu și generația lui au vorbit mulțimilor românești cu un limbaj clar și profetic, iar acestea i-au înțeles și s-au unit la dinamica discursului lor. Rezultatul a fost un măreț imn național căruia evenimentele politice ulterioare și neînțelegerea unor compatrioți înșelați, i-a stins armonia.
Nicolae Roșca în Ce este Frăția de Cruce
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Codreanu înțelesese că acest politicianism nou, importat și condimentat "a la roumaine", nu mai era la înălțimea cerințelor țării. Cum era înfeudat unor modeluri culturale străine, nu mai putea intui cu suficientă claritate necesitățile românilor și primejdiile ce-i pândeau la răsărit. Din cauza aceasta, Corneliu Codreanu încearcă să îndepărteze tineretul țării sale de influența vătămătoare a unui astfel de politicianism. El vrea să-l asocieze la un nou proiect de viață românească și vrea să-i trezească în suflet o speranță nouă.
Nicolae Roșca în Ce este Frăția de Cruce
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Acei care disperează de destinul de a se fi născut români, judecă strâmb meritele și defectele poporului. Ei vor problematică, îndoială, eroism iar poporului român îi e cu totul străină îndoiala și despre eroi are o conceptie cu totul familiară. Pentru un tânăr intelectual credinta și îndoiala au valoare filosofică, deschid căile meditației prin "probleme"; pentru un țăran român, nu există îndoială, el crede firesc ("asa cum curg apele, sau cresc florile"), fără "probleme" (țăranul român este realist; vezi colecțiile de proverbe, ca să înțelegi cum a reacționat el contra încercărilor de idealism, de criticism, aduse de popoarele cu care a intrat în legătură).
citat celebru din Mircea Eliade
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Nu știu dacă și în alte părți Psalmii Vechiului Testament s-au citit la fel de mult ca la noi. În orice caz, eternitatea românească despre care vorbesc este de acest tip. Nu o plenitudine istorică, nu realizări majore pe care neamul nostru nici n-ar fi avut când să le înfăptuiască dau garanția duratei; ci sentimentul că, în fond, există un plan față de care toată frământarea istorică este irosire și pierdere. Dar - și aici e aspectul nou față de tânguirea biblică - neamul românesc e și el, într-un fel, solidar cu acel plan neschimbător. I se întâmplă și lui multe, se frământă ceva în marginea lui, în inima lui, peste trupul lui chiar dar el rămâne neschimbat. "Trece și asta" e una din cele mai curente vorbe românești. Neamul nostru rămâne pentru că și el participă, în felul lui, la eternitatea ființei.
Constantin Noica în Pagini despre sufletul românesc
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Unii au numit (și mai numesc încă) grija ce-a arătat-o întodeauna Legiunea pentru păstrarea și întărirea în om a legilor adevărate ale vieții, stagnare și cult excesiv al trecutului, care ar fi depășit astăzi. Dar se înșeală. Fidelitatea pe care trebuie să o păstrăm unor forme de viață ale noastre, unor credințe intime și unor îndrumări morale care au fost semănate în lume de realități superioare, nu este, nu poate fi un cult al trecutului. Din contră, este o deschidere largă și sigură spre viitor. Acesta nu trebuie să fie în nici un caz o aventură, o punte aruncată peste un gol, lipsit de piloni pentru sprijin. Viitorul, ca să fie sigur și roditor pentru națiuni, e necesar ca să se sprijine pe niște realități sigure. Acestea sunt numai realitățile care emană din cultura specifică a poporului și parvin generațiilor pe firele tradiției. Orice importare făcută din exterior (și în România acelor zile se importa mult și rău) și orice inovație necontrolată și nesincronizată pe specificul românesc însemna o alterare a cadrului existenței naționale a poporului nostru.
Nicolae Roșca în Ce este Frăția de Cruce
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Corneliu Codreanu, în lupta sa de regenerare morală a poporului românesc și de însănătoșire a politicii lui, s-a adresat în primul rând tineretului, din sânul căruia apăruse și el. Cu acesta el se putea întelege mai ușor pentru că era mistuit de același foc național și simtea aceeași neliniște în fața unui viitor ce se profila nesigur și sumbru.
Nicolae Roșca în Ce este Frăția de Cruce
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Corneliu Codreanu dădea mare importanță cântecului, considerându-l o manifestare spontană și sinceră a simțămintelor oamenilor. Dar nu oricine poate cânta. Pentru asta trebuie să ai o anumită stare, o bucurie interioară, un grad înalt de curățenie în cuget. Pe aceia care nu-și puteau manifesta prin cântec această bucurie interioară, această ofrandă adusă speranței, Codreanu îi îndemna să rămână în afara Mișcării Legionare.
Nicolae Roșca în Ce este Frăția de Cruce
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Ideea organizării tineretului român încolțește în mintea lui Codreanu în timpul detențiunii sale în închisoarea din Văcărești, unde ajunsese cu ocazia așa numitului "Complot Studențesc" din anii 1923-1924.
Nicolae Roșca în Ce este Frăția de Cruce
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Această unire românească n-ar avea nici o valoare dacă nu s-ar sprijini pe însăși conștiința noastră despre necesitatea ei, despre caracterul ei sacru, nezguduit, despre aceea că ea e astăzi, ceea ce nu înțelege o mulțime de lume, o condiție pentru existența însăși a poporului român.
citat celebru din Nicolae Iorga
Adăugat de Micheleflowerbomb
Comentează! | Votează! | Copiază!
Antrenamentul de uitare la care este supus poporul român, astăzi, face ca gândirea și inima să se rotească pe loc și, din această rotire în gol, paradoxal, o dată cu trecutul, dispare și viitorul. El, omul de azi, pedalează zadarnic într-un prezent continuu. A locui cu ființa doar într-o dimensiune a timpului, și aceea distorsionată, înseamnă moartea lentă, dar sigură, a identității.
Dan Puric în Cine suntem (2008)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Spune-ți părerea!
Așadar, toată activitatea lui Corneliu Zelea Codreanu, atât cea politică, cât și cea educativă (mult mai însemnată aceasta), a avut un stil proaspăt, curat și idealist, avântat și profetic, născut dintr-o stare de transfigurare interioară ce inundă uneori, în anumite epoci ale istoriei, sufletele generațiilor tinere. Căci tineretul este mai sensibil, mai ușor înfiorat de o chemare națională adevărată, pe care o simte cu antenele sale delicate și nealterate încă de rostogolirea vieții. Numai acest tineret poate radia apoi din puternicul său conținut patriotic, acele stimulente politice care aprind speranțele națiunilor, înflăcărează sufletul colectiv și determină popoarele să-și ia în mâini, cu hotărâre, destinele proprii și să le poarte pe drumuri noi, spre realizarea lor.
Nicolae Roșca în Ce este Frăția de Cruce
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
În închisoarea din Văcărești, din frământarea gândurilor Căpitanului, s-a născut prima schemă de organizare a tineretului țării românești. Organizației îi pune numele "Arhanghelul Mihail". Un nume cu rezonanțe mistico-cavalerești. Arhanghelul Mihail a fost cavalerul ceresc care a învins prin dragoste și vitejie, prin credință și lealitate față de Dumnezeu, puterile răului care se ridicaseră în contra ordinii create de El. Astfel, de la început, Corneliu Zelea Codreanu, într-un secol care se deschisese raționalismului sec și materialismului, își îndreaptă privirile spre Cer și imprimă, prin numele ce-l dă organizației sale, coordonatele și misiunea ei de bază: pe căile luminoase ale credinței, cu vitejie și lealitate pentru țară, să se înarmeze toată suflarea românească, să spargă întunericul și să deschidă un drum drept în istorie, pentru neamul nostru.
Nicolae Roșca în Ce este Frăția de Cruce
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Fiecare generație își caută un stil de viață specific ei, croit pe credințele și pe descoperirile politice pe care le face. La noi, generațiile anterioare războiului de reîntregire, obosite poate de marele efort pe care-l făcuseră pentru construirea României Mari și orbite oarecum de această înaltă misiune pe care le-o așternuse în față destinul și pe care au servit-o până la capăt cu mari sforțări și sacrificii, deveniseră arogante, statice și rutinate. Ele se creadeau în posesia unui adevăr politic absolut, pe care-l considerau singurul posibil în țara noastră și, deci, inamovibil. Aplecați prea mult peste trecutul lor glorios, nu mai priveau și spre alte orizonturi. Nu puteau intui neliniștile ce se frământau în jurul României. În credința lor, totul era definitiv rezolvat de ei și nu mai erau necesare agitațiile urmașilor. Ei au considerat îngrijorarea politico-socială a tineretului român ca o ingratitudine față de sforțările și realizările lor mărețe. Dar nu era așa. Ei se înșelau. Tineretul României, într-o altă circumstanță istorică, își căuta propriul lui drum. El își ascuțea propriile sale arme, cu care trebuia să realizeze, în condiții majore, ambițiile colective românești. În realitate, acest tineret era continuatorul, cu alt stil și alte perspective, al sforțărilor comune ale tuturor generațiilor românești, pentru desăvârșirea în libertate și siguranță a Patriei lor.
Nicolae Roșca în Ce este Frăția de Cruce
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Noi respectăm în egală măsură tradiția și modernitatea. Nu există nicio nepotrivire între alăturarea acestora. Tradiția autentică este aceea care rezistă în fața tentațiilor modernității, iar modernitatea trebuie să se sprijine pe tradiție. Tradiția s-a confruntat la vremea ei cu neîncrederea cu care este privit noul, iar modernitatea, atunci când e adecvată, se adaugă, mai devreme sau mai târziu, tradiției. Ele se validează una pe cealaltă.
citat din Varujan Vosganian
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Smulgerea tineretului din tentaculele politicianiste care-l pândeau la încrucișarea vieții lui cu studenția, este unul din motivele care-l determină pe Căpitan (Corneliu Codreanu) să-și îndrepte grija către lumea școlilor secundare. El vrea să lege tineretul de catargul corăbiei naționale pentru a nu fi prins în mrejele amăgitoarelor sirene politicianiste.
Nicolae Roșca în Ce este Frăția de Cruce
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
- Creangă, Ion
- Creangă este o expresie monumentală a naturii în ipostaza ei istorică ce se numește poporul român sau, mai simplu, este poporul român însuși, surprins într-un moment de genială expansiune...
definiție celebră de George Călinescu
Adăugat de Alinutza
Comentează! | Votează! | Copiază!
Spune-ți părerea!
Eu nu pot lua ca exemplu decât neamul nostru. De la daci, "cei mai viteji dintre traci", la daco-romani și vlahi e ceva vreme, iar de la aceștia la români există toate popoarele migratoare și invadatoare, până a se ajunge la munteni, moldoveni și ardeleni, finalizându-se după sute de ani într-un popor român și o țară, România.
citat din Gheorghe Ionescu
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Liturghia regăsirii
(vizita papei Ioan Paul al II-lea)
Vizita istorică,
Liturghia regăsirii,
Triumful credinței,
Speranță, toleranță, unitate,
Papa, sărutând pământ românesc,
Recunoscător înaintea lui Dumnezeu
Pentru călătoria apostolică
Pentru Providența divină
Pentru stabilirea raporturilor ecleziale
Pentru prietenia folositoare poporului lui Dumnezeu
Pentru deschiderea unui anotimp de colaborare
Pentru credință și spranță
Papa Ioan Paul al II-lea a spus:
"Har vouă și pace de la Dumnezeu
Tatăl nostru și de la Domnul nostru
Iisus Hristos."
Așa începe primăvara speranței
În Grădina Sfântă a Maicii Domnului
Unde pe stânca tare a Evangheliei
România își întemeiază viitorul
Cu ajutorul lui Iisus Hristos
Spre a fi o națiune prosperă
Pe pământul roditor de bine.
poezie de Mircea Ursei
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Acasă a fost pentru mine totdeauna locul în care am văzut că oamenii au frică de Dumnezeu, respectă tradiția și valorile neamului. Dacă nu respecți valorile neamului, care sânt identitatea ta în lume, ce să respecți? Dacă nu respecți tradiția, care e legătura ta cu trecutul, e rădăcina ta puternică, cum să mai ai pretenția să reziști în fața prezentului și viitorului? Dacă nu respecți pe Dumnezeu, cum să te mai consideri un om cu destin?
Iustin Pârvu în Părintele Iustin Pârvu. Daruri duhovnicești
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!
Omul Moise, eliberatorul poporului evreu, acela care i-a dat religia și legile, aparține unei epoci atât de îndepărtate, încât întrebarea preliminară care se pune este dacă el a fost o personalitate istorică sau o creație legendară.
Sigmund Freud în Moise și monoteismul
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!