De ce și cum putem uita, în general și între altele, evenimente care, așa cum sunt acelea din primii ani de copilărie, cu siguranță că ne-au lăsat o impresie din cele mai profunde? Este aici o problemă de un ordin cu totul diferit, în soluționarea căreia putem foarte bine să atribuim un anumit rol apărării împotriva senzațiilor de suferință, atrăgând în același timp atenția asupra faptului că acest factor este departe de a explica fenomenul în totalitatea sa. Este un fapt incontestabil că impresiile dezagreabile sunt uitate cu ușurință. Numeroși psihologi au sesizat acest fapt care a făcut asupra marelui Darwin o impresie atât de profundă încât el și-a impus ca "regulă de aur" să noteze cu deosebită grijă observațiile care păreau devaforabile teoriei sale și care, după cum el a avut ocazia s-o constate, nu voiau să se fixeze în memoria sa.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Citate similare
Există vise în care legătura directă cu evenimentele din ziua precedentă este vizibilă și altele în care evenimentele nu par să joace nici un rol. Făcând atunci apel la analiză, observăm că toate visele, fără excepție, își au rădăcina într-o impresie dobândită în ajun, sau mai bine zis, în ziua care a precedat visul. Această impresie, care poate fi numită incitarea la vis, este uneori atât de puternică încât nu este nimic surprinzător în faptul că ea ne-a preocupat în timpul stării de veghe. În acest caz spunem pe bună dreptate că visul nopții nu face decât să continue preocupările zilei.
Sigmund Freud în Interpretarea viselor
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Autoanaliza mea este de fapt lucrul cel mai important de care dispun în prezent și ea promite să capete pentru mine cea mai înaltă valoare, dacă e dusă la bun sfârșit... Nu e deloc un lucru ușor. Sinceritatea absolută cu tine însuți e un bun exercițiu. O singură idee cu valoare generală mi-a venit în minte. Am descoperit, chiar și în cazul meu, (fenomenul) îndrăgostirii de propria mea mamă și al geloziei față de propriul meu tată, iar acum îl consider un eveniment universal petrecut în prima copilărie, chiar dacă nu atât de devreme la copiii deveniți isterici. - Asemănător inventării obârșiilor (legendele de familie) în paranoia - eroi, întemeietori de religii. Dacă-i așa, putem înțelege puterea pe care o are asupra noastră Oedipus Rex, în pofida tuturor obiecțiilor pe care rațiunea le ridică împotriva presupozițiilor destinului; și putem înțelege de ce "drama destinului" era sortită să eșueze atât de lamentabil.
Sigmund Freud în scrisoare către Fliess (15 octombrie 1897)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Lapsusurile cele mai insignifiante, acelea care nu furnizează nici o informație deosebită cu privire la procesele psihice ascunse, au totuși o motivație, care nu este greu de sesizat.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Cercetează cu seriozitate, află ce poate să fie acest fapt de A-Fi sau "Eu-Sunt" stăruie neîncetat asupra lui așa cum stărui asupra unei adrese la care știi că cel care ți-a răpit copilul l-a dus la acea adresă. Fii onest, fii serios, fii perseverent asupra lui. În fon și la urma urmei de un singur lucru poți fi sigur: Ca tu ești, restul sunt etichete adăugate peste acest fapt.
citat din Atmaji Maharaj
Adăugat de George Aurelian Stochițoiu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Semnalez acest interesant fapt de observat: sunt oameni care au obiceiul de a citi, înainte de expediere, scrisorile pe care le-au scris. Alții nu au acest obicei, dar când o fac câteodată, din întâmplare, ei au totdeauna prilejul de a găsi și corecta o eroare izbitoare. Cum să explicăm acest fapt? S-ar spune că acești oameni ar ști totuși că, scriind, au săvârșit un lapsus. Poate fi admis acest fapt ca fiind real?
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Anumite argumente bine conturate ne îndeamnă să încercăm cu seriozitate să tragem concluzia că Moise a fost un nobil egiptean, iar în acest caz ni se deschid perspective extrem de interesante și de bogate în consecințe. Cu ajutorul unor ipoteze, putem face inteligibile motivele care l-au călăuzit pe Moise în neobișnuita sa acțiune și în strânsă legătură cu aceasta, putem percepe motivația rezonabilă a numeroaselor caracteristici și particularități ale legislației și religiei pe care el le-a dat-o evreilor, însuși acest fapt stimulând idei de o oarecare însemnătate cu privirea la originea religiei monoteiste, în general.
Sigmund Freud în Moise și monoteismul
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Arta vieții
Adevarata fericire se afla in lucrurile marunte si simple din viata noastra. Nu trece-ti pe langa ele fara sa le observati. Fericirea se afla in noi si langa noi. Pentru mulți dintre noi fericirea este o chestiune de atitudine. Iar atitudinea pe care o alegem față de viață influentează în mod direct efectul pe care îl au lucrurile asupra noastră. Credem că nu putem schimba această stare care ne cuprinde fără voia noastră, însă adesea acest lucru se întamplă numai pentru că nu am încercat nicioadata să o schimbam. De ce? Pentru că uitam ce ne face cu adevarați fericiți. Timpuri noi, oameni noi. În aceste timpuri pe care le trăim am impresia că toate principiile și valorile după care ne ghidăm s-au schimbat complet. Mândria, orgoliul, invidia și banii sunt primordiale. Puțini sunt cei care caută să întindă o mână de ajutor, să trăiască în armonie, iubire și fericire. Nu știu dacă pot vorbi despre fericire, pentru că este un termen al cărui sens nu cred că îl voi înțelege, pe deplin, niciodată. De ce afirm acest lucru? Poate pentru simplul fapt că în viața mea, de câte ori am avut impresia că "am prins fericirea ", aceasta mi-a scăpat printre degete. Și... totuși... sunt convins că în orice ființă, există, acolo undeva, în cel mai ascuns colțișor al minții și inimii sale, dorința, necesitatea de a fi fericită. Sunt conștient că fericirea deplină este foarte greu de obținut. Dar dacă vrei cu adevărat ceva în viață, atunci cu siguranță vei reuși. Fericirea este legată incontestabil de iubire.
Adăugat de Marius Călin
Comentează! | Votează! | Copiază!
Subzistă un acord intim, à propos de impulsul refulat, între procesele vechi dintre eu și din sine, acord care ar trebui să fie cunoscut. Într-adevăr, după ce am pus în evidență rolul pe care îl joacă în refulare principiul de plăcere-neplăcere trezit de semnalul de angoasă, ne putem schimba concepțiile. Acest principiu guvernează suveran procesele din sine și provoacă profunde modificări în impulsiunea instinctuală. Nu este de mirare că efectele produse de refulare sunt foarte diferite și au o repercusiune mai mare sau mai mică.
Sigmund Freud în Angoasa și viața instinctuală
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Stabilind faptul că lapsusurile care au un sens, departe de a fi o excepție, dimpotrivă sunt foarte frecvente, acest sens, de care încă nu s-a vorbit în legătură cu actele ratate, va apărea în mod necesar ca lucrul cel mai important și vom avea dreptul să împinem pe ultimul plan toate celelalte puncte de vedere. Vom lăsa de-o parte toate momentele fiziologice și psihofiziologice, limitându-ne la cercetări pur psihologice asupra sensului, asupra semnificației actelor ratate, asupra intențiilor pe care acestea le relevează.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Cazurile de uitare de proiecte sunt în general atât de clare încât nu putem câtuși de puțin să le utilizăm în vederea scopului pe care îl urmărim și care constă în a deduce din contextul psihic indiciile referitoare la semnificația actului ratat. În consecință, ne vom referi la un act prin excelență lipsit de claritate, echivoc: pierderea de obiecte și imposibilitatea de a găsi obiectele puse bine. Că intenția noastră ar putea să joace un rol în pierderea de obiecte, accident pe care adesea îl resimțim în mod dureros, vi se va părea fapt neverosimil.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Se înțelege de la sine că trăsătura esențială a acestor cazuri (în care interpretarea trebuie, spre a-și găsi confirmarea, să aștepte evenimente ulterioare) constă în faptul că contextul psihic actual ne este necunoscut sau este inaccesibil investigației noastre. Interpretarea are în acest caz doar valoarea unei simple prezumții căreia nu-i acordăm prea mare importanță. Mai târziu survine un fapt care arată că prima interpretare era justificată.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Se pretinde însă că fiecare din noi, sub o formă sau alta, se comportă ca un paranoic, corectează cu ajutorul visului acele elemente ale lumii care sunt de netolerat, ca apoi să insereze himere în realitate. Acest caz capătă o importanță cu totul deosebită atunci când un mare număr de oameni caută laolaltă să-și asigure fericirea și protecția împotriva suferinței cu ajutorul deformării himerice a realității. Religiile umanității trebuie socotite ca iluzii colective de acest ordin. Firește, acela care împărtășește o iluzie nu o recunoaște niciodată ca atare.
Sigmund Freud în Angoasă în civilizație
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Dacă eul nu recurge la nici o altă metodă de apărare împotriva anumitor excitații neplăcute de origine internă, ci tot la acelea la care recurge în cazul senzațiilor dezagreabile de origine externă, va deveni un punct de plecare pentru importante tulburări morbide.
Sigmund Freud în Angoasă în civilizație
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Fixându-ne atenția asupra asociațiilor "involuntare", asupra celor "care ne împiedică să gândim", asupra celor pe care autocritica se grăbește să le respingă ca fiind insignifiante obținem, alături de ideea morbidă, un material care ne va permite s-o eliminăm. Dacă se încearcă procedeul de către cineva asupra sa însuși, cel mai bun mijloc de a susține experiența este acela de a nota în scris, pe măsură ce se prezintă, ideile a căror apariție nu se explică.
Sigmund Freud în Interpretarea viselor
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Nu trebuie să ne închipuim că produsele activității fantasmatice fantasmele, castelele în Spania sau reveriile sunt nemodificabile. Dimpotrivă, ele se adaptează la impresiile schimbătoare ale vieții, se transformă odată cu modificarea situațiilor de viață, fiecare nouă impresie profundă marcându-le cu ceea ce s-ar numi "pecetea timpului". Raportul dintre fantasmă și timp este, de altfel, extrem de important. S-ar putea spune că o fantasmă are legătură cu toate cele trei timpuri, cu cele trei momente temporale ale procesului nostru imaginativ.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Iată un alt exemplu de lapsus: O doamnă cere medicului ei informații cu privire la o altă doamnă pe care ei doi o cunosc, numind-o cu numele ei de fată. Cât despre numele pe care aceasta îl poartă după căsătorie, l-a uitat cu desăvârșire. Întrebată în legătură cu acest fapt, ea declară că este foarte nemulțumită de căsătoria prietenei sale și că nu-l poate suferi pe soțul acesteia.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Printre procedeele demascării putem include și procedeele de ridiculizare, care sunt cunoscute; acestea micșorează prestigiul anumitor indivizi, arătând că și ei stau sub semnul fragilității genului uman și în special, că activitatea lor psihică este, de asemenea, condiționată de nevoile lor corporale. În acest caz, demascarea echivalează cu un memento: acest individ, admirat ca un semizeu, nu este de fapt decât un om ca mine și ca tine. În aceeași categorie intră și toate eforturile de a dezvălui automatismul psihic monoton în spatele bogăției și a aparentei libertăți a activității psihice.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Spune-ți părerea!
În cazul în care însă, nu deținem chiar de la cel analizat lămuriri asupra sensul actului ratat, unde vom găsi puncte de sprijin pentru interpretări și indicii pentru demonstrație? Aceste puncte de sprijin și indicii provin din surse multiple. Ele ne sunt furnizate în primul rând de comparația analogică cu fenomene care nu sunt legate de actele ratate, ca, de exemplu, în cazul în care constatăm că deformarea unui nume, ca act ratat, are același sens injurios ca și acela pe care l-ar avea o deformare intenționată. Dar puncte de sprijin și indicii ne sunt furnizate și de contextul psihic în care se produce actul ratat, de cunoștințele pe care le avem în legătură cu caracterul persoanei care săvâșește acest act, de impresiile pe care această persoană le-a putut avea înainte de act și împotriva cărora ea poate că reacționează prin acesta.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
În viața militară, scuza de a fi uitat ceva nu este luată în considerare și nu ferește de pedeapsă: este un fapt pe care-l cunoaștem cu toții și pe care îl găsim pe deplin justificat, deoarece recunoaștem că în condițiile vieții militare anumite acte ratate au un sens și în majoritatea cazurilor știm care este acest sens. De ce să nu fim la fel de logici și să nu extindem aceeași optică și asupra celorlalte acte ratate, urmând a ne referi la acestea deschis și fără restricții?
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Mustrarea de cuget este un soi de tristețe care provine din îndoiala noastră că un lucru pe care îl facem sau l-am făcut nu este bun. Ea presupune neapărat îndoiala. Căci dacă am avea deplină siguranță că ceea ce facem este rău, ne-am abține de la a face acest lucru, pentru că voința aspiră numai spre lucruri care au măcar aparența că sunt bune. Iar dacă am fi siguri că ceea ce am și făcut este rău, am simți căință, iar nu numai mustrare de cuget. Dar rolul acestei pasiuni constă în a ne face să cercetăm dacă lucrul de care ne îndoim este bun sau nu și a ne împiedica de a-l mai face altădată, cât timp nu ne-am asigurat că este bun. Dar întrucât ea presupune răul, cel mai bine ar fi să nu avem niciodată prilejul de a o simți. O putem de altfel preveni prin aceleași mijloace prin care ne putem lipsi de nehotărâre.
citat celebru din Descartes
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!