Mi s-a întâmplat să nu pot reproduce numele inofensivului oraș morav Bisenz și analiza a dovedit că nu era nicidecum vorba de o atitudine ostilă din parte-mi față de acest oraș, ci că amnezia ținea mai degrabă de asemănarea care există între numele său și acela al palatului Bisenzi din Orvieto (oraș italian situat cam la jumătatea distanței dintre Roma și Florența), unde odinioară am petrecut multe zile plăcute. Ne găsim aici pentru prima oară în prezența unui principiu care, din punct de vederea al motivației tendinței care favorizează uitarea de nume, ni se va dezvălui mai târziu ca îndplinind un rol preponderent în determinarea de simptome nevrotice: este vorba, între altele, de refuzul memoriei de a evoca ceva asociat cu senzații penibile legate de unele amintiri a căror evocare ar fi de natură să producă aceste senzații. În această tendință de ocolire a neplăcerii pe care le pot pricinui amintirile sau alte acte psihice, în această fugă psihică din fața a tot ce este penibil trebuie să vedem ultima rațiune eficientă, nu numai a uitării de nume, ci și a multor alte acte ratate, cum sunt neglijențele, erorile etc.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Citate similare
Când vă aflați în prezența cuiva care are tendința să uite nume, cercetarea analitică vă va permite întotdeauna să constatați că, dacă anumite nume îi scapă, nu este pentru că îi displac sau îi evocă amintiri dezagreabile, ci pentru că la el se includ în alte lanțuri de asociații cu care ele se află în rapoturi mai strânse. S-ar putea afirma că aceste nume sunt legate strâns de aceste lanțuri asociative și sunt respinse de alte asociații ce se pot forma după împrejurări. Amintindu-vă de asociațiile mnemotehnicii, veți constata nu fără oarecare uimire, că unele nume sunt omise ca urmare a însăși asociațiilor care sunt stabilite în mod intenționat pentru a evita fenomenul uitare.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Există multe alte fenomene care se apropie de actele ratate, dar cărora această denumire nu li se potrivește; le numim acte accidentale sau simptomatice. Ele au de asemenea caracteristicile unui act nemotivat, insignifiant, lipsit de impotanță și mai ales superfluu. Dar ceea ce le deosebește de actele ratate propriu-zise este absența unei intenții contrare și perturbatoare venind să contrazică o intenție primară. Ele se confundă, pe de altă parte, cu gesturile și mișcările care servesc drept expresie emoțiilor. Fac parte din această categorie de acte ratate toate manipulările, în aparență fără scop, pe care le executăm, ca și cum ne-am juca, cu veșmintele noastre, cu vreo parte a corpului nostru, cu obiectele care ne stau la îndemână; melodiile pe care le fredonăm aparțin aceleiași categorii de acte, caracterizate în general de faptul că le suspendăm, tot așa cum le-am declanșat, fără motive aparente. Ori eu nu ezit să afirm că toate aceste fenomene sunt semnificative și pot fi interpretate în același fel ca toate actele ratate, că ele constituie mici semne revelatoare ale altor procese psihice în deplinul înțeles al cuvântului.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Care sunt intențiile care se manifestă de o manieră atât de ieșită din comun și vin să le tulbure pe celelalte? Evident, este vorba despre intenții foarte diferite, dar cărora vrem să le desprindem caracteristicile comune. Dacă examinăm sub acest raport o serie de exemple, acestea se lasă lesne orânduite în trei grupe. Din prima grupă fac parte cazurile în care tendința perturbatoare este cunoscută de cel care vorbește și în plus, i s-a dezvăluit acestuia înainte de lapsus. A doua grupă cuprinde cazurile în care persoana care vorbește, cu toate că recunoaște în tendința perturbatoare o tendință care îi aparține, nu știe că această tendință era activă în propria sa ființă înainte de lapsus. Ea admite deci interpretarea dată lapsusului, dar nu poate să nu se arate într-o anumită măsură mirată. Exemple referitoare la această atitudine ne sunt poate mai ușor furnizate de alte acte ratate decât de lapsusuri. A treia grupă cuprinde cazuri în care persoana interesată respinge energic interpretarea care i se sugerează: nu se mulțumește numai cu negarea existenței intenției perturbatoare înainte de lapsus, dar ea afirmă că această intenție îi este absolut străină.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
După ce am stabilit limitele, punctul de plecare poate fi considerat acela că actele ratate sunt acte psihice care rezultă din interferența a două intenții. Acesta este primul rezultat al psihanalizei în ceea ce privește actele ratate; psihologia n-a bănuit nicicând aceste interferențe și nici fenomenele care decurg din această cauză. Psihanaliza a reușit acest lucru extinzând considerabil domeniul psihicului, anexând psihologiei fenomene care anterior nu-i aparțineau.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
"Inconștient" este un proces pur descriptiv, oarecum nedeterminat, cu alte cuvinte, un termen static; "refulat" este o expresie dinamică, ce ține seama de jocul forțelor psihice; sensul său este că există o tendință de manifestare a tuturor actelor psihice, implicit al celui de conștientizare, dar că ei i se opune o tendință contrară, o rezistență care poate împiedica manifestarea unor părți a acestor acte, printre care și conștientizarea.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Actele ratate sunt destul de nedefinite și greu de înțeles. Tot ceea ce poate fi observat în viața psihică va fi eventual desemnat sub numele de fenomen psihic. Va trebui numai să știm dacă cutare manifestare psihică dată este efectul direct al influențelor somatice, organice, fizice, în ce caz scapă ea cercetării psihologice sau dacă are ca antecedente imediate alte procese psihice dincolo de care începe undeva seria influențelor organice. Tocmai la această ultimă eventualitate ne gândim atunci când calificăm un fenomen drept proces psihic și de aceea este mai rațional să dăm propoziției următoarea formă: fenomenul este semnificativ, el are un sens, adică ne dezvăluie o intenție, o tendință și ocupă un anumit loc într-o serie de raporturi psihice.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Când cineva uită sau, în ciuda eforturilor sale, nu reține decât cu mare greutate un nume care îi este totuși familiar, suntem în drept să presupunem că respectivul încearcă vreun resentiment cu privire la purtătorul acelui nume, ceea ce îl determină să nu se gândească bucuros la el. Uitările numelor sunt reflectări la destăinuirile legate de contextul psihic în care s-a podus unul din aceste acte ratate.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Există multe alte fenomene care se apropie de actele ratate, dar cărora această denumire nu li se potrivește. Acestea se numesc acte accidentale sau simptomatice. Ele au de asemenea caracteristicele unui act nemotivat, insignifiant, lipsit de importanță și mai ales superfluu. Dar ceea ce le deosebește de actele ratate propriu zise este absența unei intenții contrare și perturbatoare venind să contrazică o intenție primară.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
În viața militară, scuza de a fi uitat ceva nu este luată în considerare și nu ferește de pedeapsă: este un fapt pe care-l cunoaștem cu toții și pe care îl găsim pe deplin justificat, deoarece recunoaștem că în condițiile vieții militare anumite acte ratate au un sens și în majoritatea cazurilor știm care este acest sens. De ce să nu fim la fel de logici și să nu extindem aceeași optică și asupra celorlalte acte ratate, urmând a ne referi la acestea deschis și fără restricții?
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Aceia care aud pentru prima oară vorbindu-se despre uitare ca mijloc de apărare contra amintirilor penibile, rareori pierd prilejul de a formula obiecția că, potrivit propriei lor experiențe, mai degrabă amintirile penibile se șterg cu greu, revenind pururea, orice am face să le înăbușim, torturându-vă fără încetare, cum este cazul, de pildă, cu amintirea unor ofense și umiliri. Faptul este exact, dar obiecția nu rezistă. Ne interesează să nu pierdem din vedere faptul că viața psihică este un câmp de bătălie și o arenă unde se înfruntă tendințe opuse sau, ca să vorbim într-un limbaj mai puțin dinamic, că ea se compune din contradicții și din cupluri antinomice. Dovedind existența unor tendințe determinatoare, nu dovedim prin aceasta absența unei alte tendințe care acționează într-un sens contrar. Există loc și pentru una și pentru cealaltă. Problema e numai să cunoaștem raporturile care se stabilesc între termenii opuși, acțiunile care emană atât de la una, cât și de la cealaltă.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Înainte de orice formă de existență, există o Prezență De Sine Existentă. Numele Său, nu poate fi vorbit, Prezența Sa nu poate fi simțită, căci niciun simț relativ nu poate penetra Infinitul Absolut. Orice nume i-am da, am limita Ceea Ce Este Cu Adevărat, pentru că, dacă numești un element, îl limitezi între pereții trasați de numele pe care i-l dai. Dacă numești o prezență, o transformi într-o idee, iar Ceea Ce Este Dincolo De Orice nu e un concept. Acum, noi îl vom da mai multe nume. Și, pare o contradicție, însă vom folosi aceste nume doar pentru a arăta către El, nu pentru a-L cuprinde. Cuvintele sunt indicatoare - și așa vor rămâne și în cazul de față. Conștiința Fără De Formă există în Liniște, fiind Una cu Liniștea. Nevăzutul este Nemanifestatul din care provine manifestatul, însă, prin manifestare, Manifestatul nu s-a separat de Nemanifestat, căci orice formă văzută este purtătoare de Prezența Nevăzutului, dar nu orice formă văzută este conștientă de Nevăzutul ce sălășluiește în interiorul său - tocmai de aceea, s-a creat această separare fictivă între Nemanifestat și Manifestat.
Cătălin Manea în Întoarcerea la Liniște, Conștiința pură
Adăugat de George Aurelian Stochițoiu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Străzi cu numele tău
doriei
și ce dacă toate orașele au nume
eu le chem în gând
de obicei seara
după amintirile mele
unele au nume de fete
altele de anotimpuri
dar niciodată nu le spun despre tine
tu ești orașul meu cât o lume
din care nu ies decât
pe fugă
când tu dormi
merg să caut portocale
cu coaja groasă și parfumată
care
strânse între degete dimineața
îți proiectează visele
deasupra unor orașe uitate
și în care străzile
au toate numele tău
poezie de Viorel Ploeșteanu (7 aprilie 2017)
Adăugat de Dan Costinaș
Comentează! | Votează! | Copiază!
În cazul uitării numelor proprii de persoane, se înțelege de la sine, pentru oameni diferiți au, prin forța lucrurilor, o valoare psihică cu totul diferită. Să luăm, spre exemplu, prenumele Teodor. El nu semnifică nimic pentru unele persoane, pentru alții, este prenumele tatălui, al unui frate, al unui prieten, sau chiar prenumele lor. Experiența analitică va dovedi că primii nu riscă să uite că o anumită persoană străină poartă acest nume, pe când ceilalți vor avea mereu tendința de a fuza altuia un nume care li se pare rezervat relațiilor lor personale. Deoarece la acest obstacol asociativ se adaugă acțiunea principiului neplăcerii și aceea a unui mecanism indirect, în acest caz, vă veți putea face o idee adecvată despre gradul de complexitate al cauzelor uitării momentane a unui nume. Dar o analiză riguroasă este capabilă să descurce în întregime ițele acestui scul încâlcit.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Cât despre întrebarea dacă trebuie să extindem și la alte genuri de acte ratate rezultatele pe care le-am obținut în legătură cu lapsusurile, voi da în mod anticipat un răspuns afirmativ. De altfel, am dreptul s-o fac, atunci când voi aborda cercetarea exemplelor referitoare la erorile de scris, de neîndemânare etc.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Când cineva uită de o întâlnire pe care a acceptat-o și la care el însuși este hotărât să meargă, motivul cel mai verosimil al uitării ar trebui căutat cel mai adesea în puțina simpatie nutrită față de persoana cu care urmează să se întâlnească. În acest caz, analiza ar putea să demonstreze că tendința perturbatoare se raportează nu la persoană, ci la locul unde trebuia să aibă loc întâlnirea și care era evitat din cauza unei amintiri penibile legată de acel loc.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Actele ratate sunt acte psihice care rezultă din interferența a două intenții.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Omiterea impresiilor și a evenimentelor trăite reliefează cu mai multă precizie și într-un mod mai exclusiv decât în cazul uitării de nume acțiunea tendinței care încearcă să îndepărteze din amintire tot ceea ce este neplăcut. Această amnezie nu poate fi considerată act ratat decât în măsura în care, examinat în lumina experienței de toate zilele, ea ne apare ca surprinzătoare și nejustificată, adică în cazul în care uitarea cuprinde, de exemplu, impresiile mai recente sau mai importante sau impresii a căror absență reprezintă o lacună într-un ansamblu despre care se păstrează o amintire perfectă.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
În cazul în care însă, nu deținem chiar de la cel analizat lămuriri asupra sensul actului ratat, unde vom găsi puncte de sprijin pentru interpretări și indicii pentru demonstrație? Aceste puncte de sprijin și indicii provin din surse multiple. Ele ne sunt furnizate în primul rând de comparația analogică cu fenomene care nu sunt legate de actele ratate, ca, de exemplu, în cazul în care constatăm că deformarea unui nume, ca act ratat, are același sens injurios ca și acela pe care l-ar avea o deformare intenționată. Dar puncte de sprijin și indicii ne sunt furnizate și de contextul psihic în care se produce actul ratat, de cunoștințele pe care le avem în legătură cu caracterul persoanei care săvâșește acest act, de impresiile pe care această persoană le-a putut avea înainte de act și împotriva cărora ea poate că reacționează prin acesta.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Actele ratate sunt acte psihice care au un sens și sunt marcate de o intenție, rezultă din confruntarea a două intenții diferite, iar una dintre aceste intenții trebuie să fi marcat, înainte de discrus, o anumită refulare, ca să se manifeste astfel prin perturbarea celeilalte. Intenția trebuie să fie ea însăși perturbată, înainte de a putea să devină perturbatoare.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Uitarea de nume proprii, de denumiri și de cuvinte străine se lasă explicată printr-o intenție contrară, care se leagă direct sau indirect de numele sau cuvântul cu pricina. În acest gen de amnezii determinarea indirectă este cea mai frecventă și cel mai adesea nu poate fi stabilită decât în urma unei analize minuțioase.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!