Adaugă un citat | Citate la întâmplare | Votează! | Votate recent | Adăugate recent | Comentarii recente | Top general

Sigmund Freud

Când cineva uită de o întâlnire pe care a acceptat-o și la care el însuși este hotărât să meargă, motivul cel mai verosimil al uitării ar trebui căutat cel mai adesea în puțina simpatie nutrită față de persoana cu care urmează să se întâlnească. În acest caz, analiza ar putea să demonstreze că tendința perturbatoare se raportează nu la persoană, ci la locul unde trebuia să aibă loc întâlnirea și care era evitat din cauza unei amintiri penibile legată de acel loc.

în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
cumpărăturiCartea "Pachet Opere Esentiale Sigmund Freud 11 volume" de Sigmund Freud este disponibilă pentru comandă online cu o mare reducere de preț, la -499.00- 299.99 lei.

Citate similare

Sigmund Freud

Când uităm expediem o scrisoare, tendința perturbatoare își poate trage foarte bine obârșia prin conținutul scrisorii; dar se poate și ca acest conținut fie cu totul anodin și ca amnezia provină din faptul că el amintește în vreun fel de conținutul unei alte scrisori, scrisă mai demult și care a generat în mod direct tendința perturbatoare; se poate afirma că în acest caz contra-voința s-a extins de la scrisoarea precedentă, unde era justificată, la scrisoarea actuală, care nu o justifică nicidecum.

în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Erorile de lectură ne oferă de asemenea numeroase cazuri în care însuși textul citit trezește tendința perturbatoare, text care astfel se transformă cel mai adesea în contrariul său. Ne găsim în prezența unei lecturi indezirabile și grație analizei, ne dăm seama tocmai dorința intensă de a evita o anumită lectură este responsabilă de deformarea acesteia.

în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Să ne oprim un moment asupra a ceea ce unește cele trei grupe stabilite în formarea actelor ratate, asupra a ceea ce este comun celor trei mecanisme ale lapsusului. Ne aflăm, în privința aceasta, din fericire, în prezența unui fapt care este mai presus de orice contenstație. În cazul primelor două grupe, tendința perturbatoare este recunoscută de însăși persoana care vorbește; ba mai mult, în prima grupă, tendința perturbatoare, se revelează chiar înaintea lapsusului. Dar atât în prima grupă, cât și în cea de-a doua, tendința cu pricina este refulată. Cum persoana care vorbește s-a hotărât să nu o facă apară în discurs, ea comite un lapsus, adică tendința refulată se manifestă în pofida persoanei respective, fie modificând intenția mărturisită, fie confundându-se cu ea, fie, în sfârșit, luându-i, pur și simplu, locul. Așadar, acesta este mecanismul lapsusului.

în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Care sunt intențiile care se manifestă de o manieră atât de ieșită din comun și vin le tulbure pe celelalte? Evident, este vorba despre intenții foarte diferite, dar cărora vrem le desprindem caracteristicile comune. Dacă examinăm sub acest raport o serie de exemple, acestea se lasă lesne orânduite în trei grupe. Din prima grupă fac parte cazurile în care tendința perturbatoare este cunoscută de cel care vorbește și în plus, i s-a dezvăluit acestuia înainte de lapsus. A doua grupă cuprinde cazurile în care persoana care vorbește, cu toate recunoaște în tendința perturbatoare o tendință care îi aparține, nu știe această tendință era activă în propria sa ființă înainte de lapsus. Ea admite deci interpretarea dată lapsusului, dar nu poate să nu se arate într-o anumită măsură mirată. Exemple referitoare la această atitudine ne sunt poate mai ușor furnizate de alte acte ratate decât de lapsusuri. A treia grupă cuprinde cazuri în care persoana interesată respinge energic interpretarea care i se sugerează: nu se mulțumește numai cu negarea existenței intenției perturbatoare înainte de lapsus, dar ea afirmă această intenție îi este absolut străină.

în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

În ceea ce privește tendința tulburată, nici o îndoială nu este cu putință în legătură cu aceasta: persoana care săvârșește un act ratat o cunoaște și o revendică. Îndoieli și ezitări nu pot lua naștere decât în legătură cu cealaltă tendință, aceea perturbatoare. Ori, există o întreagă serie de cazuri în care și această din urmă tendință este manifestă. Ea ne este revelată de efectul lapsusului, cu singura condiție de a avea curajul examinăm acest efect în sine însuși.

în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Când cineva are intenția refuleze o anumită tendință în loc s-o lase să se exprime, ar trebui să ne găsim în prezența unuia din următoarele două cazuri: ori refularea este obținută și atunci nimic nu trebuie apară din tendința perturbatoare; ori refularea nu este obținută și atunci tendința cu pricina trebuie să se exprime franc și complet.

în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Surprinderea volutară a unei dezgoliri nu este pentru cel care spionează un caz comic, căci efortul său anulează posibilitatea unei plăceri comice, iar el obține doar plăcere sexuală pe cale vizuală. Dar dacă ulterior cel care spionează povestește altcuiva descoperirea sa, atunci persoana surprinsă dezbrăcată redevine comică, deoarece cea de-a treia persoană consideră aceasta a neglijat efortul necesar intimității sale.

în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

În unele cazuri, putem afla care este tendința perturbatoare chiar din gura persoanei care vorbește și care, după ce a comis lapsusul, își revine și restabilește cuvântul potrivit.

în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Theodore Roosevelt

Nu este criticul cel care contează, ori cel care arată cum s-a împiedicat omul puternic, ori cum ar putea cel care face lucruri fie mai eficient. Meritul este al celui care este în arenă; al celui care are fața murdară de praf, sudoare și sânge; al celui care se străduiește neobosit; al celui care greșește și ratează în mod repetat; care este entuziasmul, dăruirea pentru o cauză nobilă; al celui care, în cel mai bun caz, cunoaște triumful unei mari realizări, iar în cel mai rău caz, dacă nu reușește, va ști că a îndrăznit; locul lui nu este împreună cu acele suflete slabe care nu cunosc nici victoria și nici înfrângerea.

citat din
Adăugat de George Aurelian StochițoiuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
în alte limbiTextul original este scris în limba engleză. Dacă îl găsești, îl poți adăuga la Citatepedia.com. Dacă există deja, ne poți semnala pagina, ca să creăm legătura.
cumpărăturiCartea "The Strenuous Life: Essays and Addresses Paperback" de Theodore Roosevelt este disponibilă pentru comandă online la numai 20.99 lei.
Sigmund Freud

În erorile de lectură, dacă vrem găsim tendința perturbatoare, cauza erorii, trebuie lăsăm în întregime la o parte textul citit greșit și să începem examenul analitic prin a pune două întrebări: care este ideea ce vine în minte prima se apropie cel mai mult de această eroare și în ce situație a fost ea comisă? Uneori cunoașterea situației este suficientă pentru explicarea erorii.

în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

În nevroza obsesională, sursele infantile ale nevrozei pot fi uitate, frecvent incomplet, dimpotrivă prilejurile recente ale nevrozei fiind conservate în memorie. Refularea se servește, în acest caz, de un mecanism diferit față de cel utilizat în isterie, foarte simplu în fond: în locul uitării evenimentului are loc o retragere a investirii lui afective (Affektbesetzung), astfel încât în conștiință nu rămâne decât amintirea unui conținut reprezentativ indiferent și aparent fără importanță. Diferența între aceste forme de refulare rezidă în procesele psihice ascunse în spatele fenomenelor pe care le putem reconstitui.

în Omul cu șobolani
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Pierderea și imposibilitatea de a găsi obiectele puse la păstrare interesează în mod deosebit, din cauza multiciplității de interpretări de care sunt susceptibile aceste două acte ratate și a diversității tendințelor la care se supun ele. Ceea ce este comun tuturor acestor cazuri este voința de a pierde; ceea ce diferă de la un caz la altul este motivul și scopul pierderii. Pierdem un obiect atunci când e uzat, când avem intenția -l înlocuim cu altul mai bun, când a încetat să să ne mai placă, când îl deținem de la o persoană cu care am încetat de a fi în bune relații sau când a fost achiziționat în împrejurări la care nu mai vrem ne gândim. Faptul de a lăsa cadă, să se deterioreze sau să se spargă un obiect poate servi acelorași scopuri. Experiența vieții sociale arată copiii nedoiți și născuți în afara căsătoriei sunt mult mai fragile decât recunoscuți ca legitimi. Acest rezultat nu este urmarea tehnicii grosiere a făcătoarelor de avorturi, ci se explică printr-o oarecare neglijență în îngrijirile date acestor copii. S-ar putea ca îngrijirea obiectelor să aibă aceeași explicație ca și aceea a îngrijirii copiilor.

în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Ideile latente ale visului nu ni se prezintă sub forma verbală, pe cât de posibil sobră, în care avem obiceiul ne îmbrăcăm gândurile, ci găsesc cel mai adesea mijlocul expresiei simbolice, cel al poetului care adună în opera sa comparațiile și metaforele. Motivul folosirii atât de exclusive a imaginilor nu este în fond atât de greu de înțeles.

în Interpretarea viselor
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Când, ca urmare a unei tulburări oarecare, survenită în clipa pronunțării unui cuvânt dat, cineva emite la repezeală o vocală lungă, el nu pregetă alungească vocala scurtă care urmează imediat după aceea, săvârșind astfel un nou lapsus destinat -l compenseze pe primul. La fel se petrec lucrurile atunci când cineva pronunță într-un mod impropriu sau neglijent o vocală dublă; el caută să se corecteze pronunțând vocala dublă care urmează într-un fel menit reamintească pronunțarea exactă a celei dintâi: s-ar spune că persoana respectivă ține să demonstreze auditoriului său cunoaște limba maternă și nu se dezinteresează de pronunțarea corectă. Cea de-a doua deformare, care poate fi numită compensatoare, are ca scop tocmai atragă atenția auditoriului asupra celei dintâi și de a-i dovedi vorbitorul însuși a luat aminte la greșeala sa.

în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Regulă unică și procedeele multiple de compoziție se aplică tuturor imaginilor compozite de care abundă visul și din care ar fi superfluu să se dea exemple. Ele ne apar mai puțin stranii din momentul în care renunțăm le asimilăm obiectelor percepției noastre în stare de veghe și ne amintim ele rezultă din acțiunea de condensare a visului și servesc la punerea în valoare, într-o manieră concisă și frapantă, a caracterului comun diferitelor motive care intră în combinare. Analiza este aceea care ne permite descoperim acest caracter comun, căci tot ceea ce putem conchide cel mai adesea din conținutul visului este că există o necunoscută, o valoare x, comună tuturor acestor imagini eteroclite. Disociind aceste imagini, analiza ne va conduce direct la interpretarea visului.

în Interpretarea viselor
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Mi s-a întâmplat să nu pot reproduce numele inofensivului oraș morav Bisenz și analiza a dovedit că nu era nicidecum vorba de o atitudine ostilă din parte-mi față de acest oraș, ci că amnezia ținea mai degrabă de asemănarea care există între numele său și acela al palatului Bisenzi din Orvieto (oraș italian situat cam la jumătatea distanței dintre Roma și Florența), unde odinioară am petrecut multe zile plăcute. Ne găsim aici pentru prima oară în prezența unui principiu care, din punct de vederea al motivației tendinței care favorizează uitarea de nume, ni se va dezvălui mai târziu ca îndplinind un rol preponderent în determinarea de simptome nevrotice: este vorba, între altele, de refuzul memoriei de a evoca ceva asociat cu senzații penibile legate de unele amintiri a căror evocare ar fi de natură producă aceste senzații. În această tendință de ocolire a neplăcerii pe care le pot pricinui amintirile sau alte acte psihice, în această fugă psihică din fața a tot ce este penibil trebuie vedem ultima rațiune eficientă, nu numai a uitării de nume, ci și a multor alte acte ratate, cum sunt neglijențele, erorile etc.

în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Iată și un exemplu de combinare a unei amnezii cu o eroare: cineva care, uitând prima dată de o întâlnire și ferm hotărât să n-o uite data următoare, s-a prezentat totuși la o a doua întâlnire la o altă oră decât cea fixată. Unul din prietenii mei, care se ocupă de știință și totodată de literatură, mi-a povestit de un caz întru totul analog din propria sa viață. "Am acceptat acum câțiva ani – îmi spunea el – o funcție în comitetul unei anumite asociații literare, gândindu-mă asociația ar putea ajuta într-o zi fie reprezentată una din dramele scrise de mine. În fiecare vineri asistam, de altfel fără mare interes, la ședințele comitetului. Cu câteva luni în urmă am primit asigurarea voi fi jucat la teatrul din F. Și din acel moment am uitat cu regularitate mă duc la amintitele ședințe. Dar după ce am citit ceea ce ați scris despre astfel de lucruri, m-am rușinat de procedeul meu și mi-am spus cu reproș n-ar fi frumos din partea mea absentez de la ședințe din clipa în care nu mai aveam nevoie de ajutorul pe care contasem. Am luat deci hotărârea ca vinerea viitoare să nu mai lipsesc. M-am gândit tot timpul la aceasta până în ziua în care am ajuns în fața ușii sălii de ședințe. Și nu mică mi-a fost mirarea găsind-o închisă, pentru ședința avusese loc în ajun. Într-adevăr, mă înșelasem în ceea ce privește ziua: era deja sâmbătă!"

în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

În alte cazuri eroarea, tocmai pentru că este independentă de conținutul textului, cere o analiză aprofundată care nu reușește decât dacă ești exersat în tehnica psihanalitică și ai încredere în ea. Cel mai adesea însă, este mult mai ușor de obținut explicația unei erori de lectură. Ca în exemplul Lichtenberg (Agamemnon în loc de angenommen) cuvântul substituit ne dezvăluie fără dificultate suita de idei care constituie sursa tulburării. Ceea ce interesează și preocupă vine ia locul a ceea ce este străin de preocupările noastre și încă nu ne interesează. Ecoul ideilor noastre tulbură percepțiile curente.

în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Plăcerea umorului obținută prin sim-patie cu cel care produce umorul este rezultatul unei tehnici deosebite, asemănătoare deplasării. Datorită acestor tehnic, afectul pe cale a se manifesta este "dezamăgit" și investit în altceva, de ordin secundar. Dar o asemenea explicație nu ajută la înțelegerea procesului care realizează la persoana producătoare de umor deplasarea ce blochează dezvoltarea afectivă. Vedem că persoana care receptează umorul imită pe creatorul acestuia în ce privește procesele psihice care fac cu putință acest proces la creator.

în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

În cazul unei alegeri dificile pe care trebuie s-o rezolve voința noastră, decizia finală rămâne secretă pentru noi, la fel ca decizia unui străin, atât timp cât n-am tranșat, când credem va înclina de o parte, când de cealaltă, în funcție de motivul care-i este prezentat voinței de către înțelegere, motiv care, chiar în momentul acela, își încearcă forța asupra ei. În sfârșit, motivul cel mai puternic se impune asupra voinței, iar rezultatul alegerii este adesea diferit față de cel pe care l-am fi presupus inițial. Așadar, nimeni nu poate ști cum va acționa într-o împrejurare determinată alt om, nici măcar el însuși, înainte de a se găsi în circumstanțele respective. De-abia după ce va trece prin acea situație va putea fi sigur de ceilalți și de sine.

citat din
Adăugat de anonimSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Căutare

Căutări recente | Top căutări | Info

Fani pe Facebook