Lapsusul de grafie constituie un indiciu incontestabil, dar nu este de ajuns ca să justifice deschiderea unei anchete judiciare, fiindcă nu este concludent, neputându-se stabili dacă ar putea fi vorba de un proiect malefic bine stabilit sau doar de o fantezie fără nici o importanță practică. Este chiar posibil ca omul care a comis un astfel de lapsus să găsească cele mai convingătoare argumente subiective ca să nege această fantezie și s-o respingă ca fiindu-i absolut străină. Pentru a înțelege mai bine posibilitățile legate de acest gen de lapsus, ar trebui examinată deosebirea care există între realitatea psihică și realitatea materială.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Citate similare
De lapsus se leagă mici fenomene afective care nu sunt lipsite de interes. Nimeni nu recunoaște bucuros că a comis un lapsus: adesea se întâmplă să nu înțelegi propriul tău lapsus, în timp ce întotdeauna îl înțelegi pe al altuia. De asemenea, lapsusul este, într-o anumită măsură, contaminat; nu este ușor să vorbești despre lapsusuri, fără a comite tu însuți unul.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Atunci când se săvârșește un lapsus, acesta poate îmbrăca nenumărate forme; în locul cuvântului potrivit, pot fi pronunțate nenumărate cuvinte nepotrivite, care-i imprimă cuvântului adecvat o mie de deformări. Și când, într-un caz particular, din toate lapsusurile posibile, este comis decât un anumit lapsus determinat, există pentru aceasta motive decisive, sau este vorba doar de un fapt accidental, arbitrar, de o chestiune care nu comportă nici un răspuns rațional?
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Multor poeți li s-a întâmplat să se slujească de lapsus sau de alte acte ratate drept mijloc de reprezentare poetică. Prin el însuși, faptul acesta este îndeajuns pentru a dovedi că poetul socotește actul ratat, de exemplu lapsusul, ca nefiind lipsit de sens, cu atât mai mult cu cât el îl produce în mod intenționat. Nimeni nu va admite că poetul a greșit scriind și că a lăsat să subziste greșeala sa, ca un lapsus în gura personajului. Prin lapsus poetul vrea să sublinieze ceva și nu ne este greu să constatăm că el dorește să ne avertizeze asupra persoanei respective, care este distrată, obosită sau amenințată de un acces de migrenă. Dar dacă poetul se folosește de un lapsus cu un sens, firește că noi nu trebuie să-i exagerăm importanța.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Care sunt intențiile care se manifestă de o manieră atât de ieșită din comun și vin să le tulbure pe celelalte? Evident, este vorba despre intenții foarte diferite, dar cărora vrem să le desprindem caracteristicile comune. Dacă examinăm sub acest raport o serie de exemple, acestea se lasă lesne orânduite în trei grupe. Din prima grupă fac parte cazurile în care tendința perturbatoare este cunoscută de cel care vorbește și în plus, i s-a dezvăluit acestuia înainte de lapsus. A doua grupă cuprinde cazurile în care persoana care vorbește, cu toate că recunoaște în tendința perturbatoare o tendință care îi aparține, nu știe că această tendință era activă în propria sa ființă înainte de lapsus. Ea admite deci interpretarea dată lapsusului, dar nu poate să nu se arate într-o anumită măsură mirată. Exemple referitoare la această atitudine ne sunt poate mai ușor furnizate de alte acte ratate decât de lapsusuri. A treia grupă cuprinde cazuri în care persoana interesată respinge energic interpretarea care i se sugerează: nu se mulțumește numai cu negarea existenței intenției perturbatoare înainte de lapsus, dar ea afirmă că această intenție îi este absolut străină.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Voi admite că singura deosebire care există între cele trei grupe ale actelor ratate constă în gradul de refulare a intenției perturbatoare. În prima grupă, această intenție există și este sesizată de persoana care vorbește, înainte de manifestarea sa; tocmai atunci se produce refularea pentru care intenția perturbatoare se răzbună prin lapsus. În a doua grupă refularea este mai accentuată și intenția nu este sesizată înainte de începerea discursului. Ceea ce este uimitor, este faptul că această refulare, destul de profundă, nu împiedică intenția perturbatoare să participe la producerea lapsusului. Situația aceasta facilitează considerabil explicarea a ceea ce se petrece în a treia grupă. Voi admite că putem sesiza în actul ratat manifestarea unei tendințe refulate de multă vreme, în așa fel încât persoana care vorbește nu-și mai dă seama câtuși de puțin de ea și este foarte sinceră negându-i existența. Dar chiar lăsând de-o parte problema referitoare la a treia grupă, se ajunge la concluzia care decurge din examinarea celolalte cazuri, anume că refularea intenției de a exprima ceva constituie condiția indispensabilă pentru apariția unui lapsus.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Când o persoană ca a comis un lapsus declară în legătură cu acest fapt ceva care nu vă convine, spuneți că ea este autoritatea supremă și decisivă: "O spune persoana însăși!" Dar dacă ceea ce declară persoana interogată nu vă convine, pretindeți numaidecât că explicația sa nu are nici o valoare, că nu mai este demnă de încredere. Este exact, firește.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
În ceea ce privește deformarea numelor, nu putem admite că ar fi întotdeauna vorba de o concurență între două nume, în același timp asemănătoare și diferite. Chiar și în absența acestei concurențe, cea de-a doua intenție nu este greu de descoperit. Deformarea unui nume are adesea loc în afara oricărui lapsus. Prin deformare se încearcă transformarea unui nume în ceva ce sună urât sau în ceva care amintește de un obiect vulgar. Este un gen de insultă foarte des răspândit, la care omul cultivat sfârșeste prin a renunța, dar adesea fără convingere. De multe ori el îi dă forma unei "vorbe de duh", de o calitate cu totul inferioară. Pare deci indicat să admitem că lapsusul rezultă adesea dintr-o intenție injurioasă care se manifestă prin deformarea numelui.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Omul de știință are multă experiență cu ignoranța, cu îndoiala și cu nesiguranța, și această experiență este de o foarte mare importanță, cred eu. Când un om de știință nu știe răspunsul la o problemă, el este ignorant. Când are o presimțire despre care ar putea fi rezultatul, el este nesigur. Și atunci când este al naibii de sigur despre care urmează să fie rezultatul, el încă are câteva îndoieli. Noi am aflat că este de o importanță capitală pentru a putea progresa, ca noi să ne recunoaștem ignoranța și să lăsăm loc pentru îndoială. Cunoașterea științifică este un corp de enunțuri de diferite grade de certitudine - unele destul de nesigure, unele aproape sigure, nici unele absolut sigure. În prezent, noi oamenii de știință suntem obișnuiți cu asta, și se înțelege de la sine că este perfect consistent să fii nesigur, că este posibil să trăiești și să nu știi. Dar nu știu dacă toată lumea realizează că acest lucru este adevărat. Libertatea noastră de a ne îndoi s-a născut din lupta împotriva autorităților în zilele timpurii ale științei. A fost o luptă foarte puternică și profundă: permiteți-ne să punem întrebări, să ne îndoim, să nu fim siguri. Eu cred că este important ca noi să nu uităm această luptă și astfel să fie posibil să pierdem ceea ce am câștigat.
citat din Richard P. Feynman
Adăugat de Cătălin Popescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Nu este încă vorba de a stabili dacă sensul unui vis constă într-o dorință îndeplinită sau dacă nu cumva el este adesea o așteptare încordată, un proiect, un gând.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
În legătură cu problema angoasei, teama nevrotică s-a transformat în teamă reală, în frică de unele pericole exterioare. Această situație alarmantă, privită obiectiv, poate să nu aibă nici o importanță pentru psihic. Ceea ce este de temut este mai curând modificarea pe care această rănire este capabilă să o provoace în viața psihică.
Sigmund Freud în Angoasa și viața instinctuală
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Iluziile și speranțele deșarte pe care aleg să și le hrănească îi determină pe unii oameni să se lase efectiv distruși de un lucru pentru a conștientiza cât de mult rău le făcea de fapt. Realitatea câștigă realitatea întotdeauna, mai devreme sau mai târziu. Când te minți pe tine și ignori realitatea ești atașat de o fantezie care are potențialul de a-ți face mult rău. Oare nu ar fi mai bine dacă ai accepta realitatea și te-ai adapta la ea, în loc să o ignori și să îi permiți să te rănească până când îți ucide și ultima fărâmă de speranță? Este mult mai ușor să pleci sau să te ridici când încă mai ai resurse decât atunci când ești la pământ, epuizat.
citat din Ursula Yvonne Sandner
Adăugat de George Aurelian Stochițoiu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Sub influența lumii exterioare (a mediului)o parte a sinelui dotată cu organe de percepere a excitațiilor și cu organe de apărare împotriva lor, se dezvoltă treptat devenind Eu. Acesta este mijlocitorul între Sine și lumea exterioară. Percepția și conștiința constituie doar partea cea mai mica și mai superficială a Eului, parte care topografic este situată cel mai aproape de realitatea externă. Cu ajutorul acestor instrumente (sistemul percepție -conștiință), eul îsi conservă existența, observă și examinează realitatea pentru a obține o "imagine adecvată" a ei, se adaptează la realitate și o modifică cu interesele lui. Astfel "Eul" își asumă sarcina de a reprezenta lumea externă în fața Sinelui, pentru binele acestuia.
Sigmund Freud în Psihologia Inconștientului
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!
Poezia și iubirea
Dacă ce trăiesc este doar vis,
Te rog visează lângă mine acest vis.
Dacă iubirea mea este doar inchipuire,
Întra și tu în această inchipuire.
Dacă totul e doar fantezie,
Bucură-te de această fantezie.
Privește, zâmbește și printre rânduri poezia mi-o citește,
Apoi, de nu vrei, nu pe mine mă iubește,
Doar Visul, Închipuirea, Fantezia, Bucuria
Pe care le ascunde în poezie, Iubirea...
poezie de Anamaria Iliescu
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Un lapsus poate fi în realitate totalmente lipsit de sens, poate să nu fie decât un accident psihic sau să nu aibă sens decât în chip excepțional, fără a-i putea refuza poetului sau scriitorului dreptul de a-l spiritualiza prin înzestrarea cu un sens, spre a-l pune astfel în serviciul intențiilor pe care le urmărește. Prin urmare, în legătură cu acest subiect putem fi lămuriți mai bine citindu-i pe poeți decât studiind lucrările filologilor și psihiatrilor.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
În unele cazuri, putem afla care este tendința perturbatoare chiar din gura persoanei care vorbește și care, după ce a comis lapsusul, își revine și restabilește cuvântul potrivit.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
"Sensul" unui act psihic nu este altceva decât finalitatea pe care o servește și locul pe care actul îl ocupă într-o procesualitate psihică. Am putea chiar înlocui termenul "sens" prin termenii "finalitate" sau "tendință". Ei bine, această finalitate pe care o credem a discerne în actul ratat, ar putea să nu fie decât o aparență înșelătoare sau o exagerare poetică?
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Toate aceste acte ratate sunt incidente a căror înrudire intimă este pusă în evidență de faptul că termenii care le desemnează au prefixul comun "ver" (de exemplu, "versprechen" lapsus, "verlesen" falsă lectură, "verhören" falsă audiție, "verlagen" imposibilitatea de a găsi un obiect pus de-o parte), incidente care, în totalitatea lor, au un caracter insignifiant, sunt în majoritatea lor de scurtă durată și fără mare importanță în viața oamenilor. Numai arareori unul dintre aceste fapte, de exemplu pierderea unor obiecte, capătă o anumită importanță practică. De aceea, actele ratate nu trezesc mare interes, nu dau loc decât la afecte superficiale etc.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
În cazurile limită, deosebirile dintre concepția psihanalitică despre lapsus și concepția fiziologică obișnuită se șterg. În aceste cazuri există o tendință care tulbură intenția care are a se exprima în discurs; dar această tendință anunță doar existența sa și nu scopul pe care îl urmărește ea însăși. Tulburarea pe care ea o provoacă însoțește anumite raporturi sau afinități asociative și poate fi înțeleasă ca servind la deturnarea atenției de la ceea ce intenționa să se spună. Dar nici această tulburare de atenție, nici aceste afinități asociative nu sunt suficiente spre a caracteriza însăși natura procesului. Luate la un loc însă, ele dezvăluie destule fapte despre existența unei intenții perturbatoare, fără ca auditoriul să-și poată forma o idee despre natura sa, potrivit cu efectele sale, așa cum este cu putință în cazurile mai accentuate.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Alt gen de raporturi între cele două intenții interferente pare bizar. Dacă nu există nici o legătură între conținuturile lor, de unde provine intenția perturbartoare și cum se face că ea își manifestă acțiunea sa tulburătoare în cutare punct precis? Observația, singura în stare să ne ofere un răspuns la această întrebare, ne permite să constatăm că tulburarea provine dintr-o suită de gânduri care preocupase persoana respectivă cu puțin timp înainte și care se manifesta în acest mod, indiferent dacă își găsește expresia sau nu în discurs. Este un veritabil ecou, care însă nu este întotdeauna și în mod necesar produs de cuvintele pronunțate. Există o legătură asociativă între elementul tulburat și elementul perturbator, dar această legătură, în loc să rezide în conținut, este pur artificială și formarea sa este rezultatul unor asociații forțate.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Aproape în toate cazurile în care cineva spune contrariul a ceea ce intenționa să spună, intenția perturbatoare exprimă o opoziție față de intenția tulburată, iar actul ratat reprezintă conflictul între aceste două tendințe inconciliabile. "Declar deschisă ședința, dar aș prefera s-o închid", acesta este lapsusul comis de un președinte. Un ziar politic, acuzat de corupție, se apără într-un articol care trebuia să culmineze în cuvintele: "Cititorii noștri ne sunt martori că întotdeauna am apărat binele general în modul cel mai dezinteresat." Dar redactorul însărcinat să redacteze această apărare scrie "în modul cel mai interesat". După părerea mea, expresia exprimă gândul său intim: "Sunt obligat să scriu că e albă, dar eu știu sigur că e neagră." Un deputat care își propune să declare că trebuie spus împăratului adevărul fără menajamente ("rückhaltlos") percepe deodată o voce interioară care îl pune în gardă în pofida îndrăznelii sale și îl face să comită un lapsus în care cuvintele "fără menajamente" ("rückhaltlos") sunt înlocuite prin cuvintele "îndoindu-ne spinarea" ("rückgratlos").
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!