Caracteristicile în aparență noi pe care individul le manifestă în cadrul mulțimii nu reprezintă de fapt decât manifestări ale inconștientului în care se află înmagazinați germenii a tot ce există mai rău în sufletul omenesc; dacă vocea conștiinței încetează sau dacă sentimentul responsabilității dispare în aceste circumstanțe iată un fapt pe care nu ne este greu să-l înțelegem.
Sigmund Freud în Psihologia colectivă și analiza eului
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Citate similare
Diverse cauze determină apariția caracterelor speciale ale mulțimilor. Prima constă în faptul că individul din mulțime dobândește, prin conștiința apartenenței la un număr, sentimentul unei puteri de neînvins, ce îi permite să cedeze unor instincte pe care dacă ar fi singur, ar fi obligat să și le reprime. El va ceda în fața acestora cu atât mai ușor cu cât (mulțimea fiind anonimă și ca atare, iresponsabilă) sentimentul responsabilității, care îi înfrânează totdeauna pe indivizi, ar dispărea în întregime. Prin urmare, este suficient să spunem că individul din mulțime se află plasat în niște condiții care îi permit să-și relaxeze reprimarea tendințelor sale inconștiente.
Sigmund Freud în Psihologia colectivă și analiza eului
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Anumite moduri de gândire ale inconștientului se manifestă și la nivelul conștiinței, de exemplu multe tipuri de prezentare indirectă, aluzia etc; dar utilizarea lor de către conștiință este considerabil limitată.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Când individul, invadat de panică, începe să nu se mai gândească decât la el însuși, demonstrează chiar prin acest fapt ruptura legăturilor afective care până atunci atenuaseră în ochii săi dimensiunile pericolului.
Sigmund Freud în Psihologia colectivă și analiza eului
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
O altă formațiune colectivă tinde să ia locul comunității religioase (acesta este, se pare, cazul a ceea ce se cheamă "partidul socialist") și vom vedea curând cum manifestă, față de cei care vor rămâne în afara acestei formațiuni, aceeași intoleranță precum cea care caracteriza luptele religioase; și dacă diferențele care există între concepțiile științifice vor putea dobândi, în ochii mulțimii, o importanță egală cu cea a diferențelor religioase, se va vedea fără îndoială (și din aceleași motive) producându-se același rezultat.
Sigmund Freud în Psihologia colectivă și analiza eului
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Nu cunosc decât două modalități de consolare în aceste circumstanțe (de doliu). Prima (a se plânge) este nepotrivită pentru că neagă pur și simplu viața și cealaltă (moartea), care este mai eficace, este rezervată numai persoanelor vârstnice...
Sigmund Freud în scrisoare catre E. Jones (1928)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Paradoxul și frumusețea iluminării este că în iluminare nu există niciun iluminat. Când mă întrebi dacă sunt unul dintre cele 2 milioane înseamnă că tu pornești implicit de la permisa că iluminarea este un fapt de cunoaștere! Este iluminarea un fapt de cunoaștere, ca să știu dacă sunt iluminat sau nu? În momentul în care acest "Eu" psihologic dispare, toate atributele și nevoile lui sunt văzute ca fiind efemere. Aceasta este Maya.
Atmaji Maharaj în EL este Aici de la începutul veacurilor și găzduiește în EL toate veșniciile, Partea 1
Adăugat de George Aurelian Stochițoiu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Mintea...
Dacă mintea este divizată
Bun și rău sunt criteriile
Din care se nasc
Toate acțiunile
Care provoacă suferință.
Dacă mintea este clară
Bun și rău nu există
Fiind doar manifestări
Născute din aceeași rădăcină.
Când omul înțelege
Că Unu este cel
Care dă naștere lui doi
Liniștea se lasă de la sine
Iar suferința dispare
Fără să fie necesar
Vreun alt efort.
poezie de Paul Avram
Adăugat de George Aurelian Stochițoiu
Comentează! | Votează! | Copiază!
În unele cazuri, actele ratate înlocuiesc acele omina (omen în latină cuvânt care circulă și în limba germană, cu sensul originar de prevestire, piază, semn prevestitor), sau premoniții ale anticilor. Și într-adevăr, unele omina nu erau decât acte ratate, ca în cazul când cineva se împiedica sau cădea. Altele aveau totuși caracteristicile unui eveniment obiectiv, nu pe acelea ale unui act subiectiv. Însă este greu de deosebit dacă un eveniment dat aparține uneia sau alteia din aceste categorii. Adesea actul își pune masca unei întâmplări pasive.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Anumite insuficiențe ale psihicului nostru și anumite acte în aparență neintenționate se dovedesc, dacă le supunem examenului psihanalitic, ca fiind perfect motivate și determinate de factori ce scapă conștiinței.
Sigmund Freud în Psihologia vieții cotidiene
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Anumite insuficiențe ale psihicului nostru... și anumite acte în aparență neintenționate se dovedesc, dacă le supunem examenului psihanalitic, ca fiind perfect motivate și determinate de factori ce scapă conștiinței.
citat celebru din Sigmund Freud
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Semnalez acest interesant fapt de observat: sunt oameni care au obiceiul de a citi, înainte de expediere, scrisorile pe care le-au scris. Alții nu au acest obicei, dar când o fac câteodată, din întâmplare, ei au totdeauna prilejul de a găsi și corecta o eroare izbitoare. Cum să explicăm acest fapt? S-ar spune că acești oameni ar ști totuși că, scriind, au săvârșit un lapsus. Poate fi admis acest fapt ca fiind real?
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Sub influența sugestiei, mulțimile sunt în egală măsură capabile de resemnare, de dezinteres, de devotament față de un ideal. În timp ce la individul ideal avantajul personal constituie aproape singurul mobil al acțiunii, acesta nu determina decât arareori comportamentul mulțimii. Se poate vorbi chiar de o moralizare a individului prin intermediul mulțimii.
Sigmund Freud în Psihologia colectivă și analiza eului
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Investigațiile psihanalitice au arătat clar că interdicții provenind din conștiința morală împiedică individul să fructifice fericita modificare externă. Dar este o sarcină mult mai dificilă să aflăm care este natura și originea acestor tendințe justițiare și punitive care se manifestă, spre surpriza noastră, acolo unde ne-am aștepta mai puțin.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Dacă unul a reușit să-și satisfacă o dorință refulată, este obligatoriu ca toți ceilalți tovarăși de comunitate să se simtă animați de aceeași tentație; pentru a o reprima, trebuie sancționată cutezanța celui vinovat, și adesea se întâmplă ca actul pedepsirii să le dea celor care îl execută prilejul de a comite, la adăpostul expierii, același fapt nelegiuit. Este aici unul dintre principiile fundamentale ale sistemului penal omenesc, care decurge în mod firesc din ipotetica identitate dintre dorințele refulate și cele ale acelora însărcinați să răzbune societatea.
Sigmund Freud în Totem și Tabu
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Cel puțin toate spiritele cu aparență absurdă ar trebui să pară comice și să aibă un efect corespunzător. De fapt, astfel de spirite au adesea un cu totul altfel de efect asupra ascultătorului, producând stupoare și tendința de a-l respinge. Deci, se pune întrebarea dacă nonsensul cuvântului de spirit este comic sau doar un ultim nonsens banal.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vocația ești tu! Totalitatea lucrurilor pe care le faci și care te reprezintă în momentul ăsta și lucrurile pe care le vei obține, persoana care vei deveni, continuând ce faci acum. Așa că fiecare persoană care spune "nu știu care îmi este vocația" spune de fapt "nu știu cine sunt eu". Și este MULT MAI UȘOR să descoperi cine ești tu, decât să cauți o vocație, care nu este nimic altceva decât un termen abstract. Nu există nici vocație, nici scop al vieții, nici misiune personală. Decât dacă îți sufleci mânecile și le creezi tu, pentru tine.
citat din Daniel Zărnescu
Adăugat de George Aurelian Stochițoiu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Individul nu-și poate înțelege propria experiență și nu-și poate făuri destinul decât dacă se situează în epocă. El nu-și poate cunoaște șansele în viață decât înțelegându-le și pe cele ale tuturor indivizilor care se află în aceleași circumstanțe cu el.
C. Wright Mills în Imaginația sociologică (1975)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Practica psihanalistă arată că forțele conștiinței morale care determină îmbolnăvirea în caz de succes, îmbolnăvire care de obicei este provocată de frustare, sunt strâns legate de complexul Oedip, de raportul cu tatăl și mama, așa cum se întâmplă poate cu sentimentul nostru de vinovăție în genere.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Când toți se ocupă cu întrebarea, dacă să continue cu întreruperea
focului, sau să-l oprească, dacă să încerce să ajungă la tratatul de pace, sau să-l alunge pe Arafat, sunt care compară pe cei ce își pun aceste întrebări cu salvatorul care se află în cabina de salvare și vede un om care se îneacă și, în loc să fugă să-l salveze, încearcă să decidă în problema de "principiu", care să fie culoarea costumul de baie cu care să intre în apă.
Michael Laitman în 1000 de sfaturi pentru viață, XX - Arabii sunt numai un mijloc de a ne trezi pentru sfârșitul corecției
Adăugat de Micheleflowerbomb
Comentează! | Votează! | Copiază!
Voința individului nu este altceva decât sinele său propriu-zis, adevăratul miez al ființei sale;tot ea constituie fundamentul conștiinței lui ca un substratum imuabil și prezent întotdeauna, de care nu s-ar putea desprinde. Asta pentru că el însuși este așa cum voiește, și voiește așa cum este. Prin urmare atunci când e întrebat dacă ar putea voi altceva decât voiește, de fapt e întrebat dacă ar putea fi altfel decât este, lucru pe care nu-l cunoaște.
Arthur Schopenhauer în Lumea ca voință și reprezentare
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!