Pentru a evita neînțelegerile, precizez că deriv plăcerea comică produsă de comparație nu din contrastul termenilor acesteia, ci din diferența celor două consumuri de abstractizare. Ceea ce este necunoscut, abstract, într-adevăr elevat din punct de vedere intelectual este greu de înțeles; însă prin afirmarea concordanței sale cu ceva vulgar, familiar, a cărui reprezentare nu ne cere nici un consum de abstractizare, el este demascat ca fiind la fel de vulgar. Deci, comicul de comparație nu este decât un caz de minimalizare.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Citate similare
Caracterul comic al comparației este indiscutabil atunci când crește diferența de nivel a consumului de abstractizare dintre cei doi termeni ai comparației, când ceva serios și necunoscut, în special de natură intelectuală sau morală, este pus în paralel cu ceva banal și vulgar. Plăcerea ușurării travaliului intelectual și contribuția adusă de factorii ce condiționează mimica de reprezentare pot explica trecerea treptată, în cazul comparației, a plăcerii cu caracter general în plăcerea comică, trecere determinată de rapoturi cantitative.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Fiecare comparație, în special cea dintre abstract și concret, presupune o anumită minimalizare și o anumită economisire a consumului de abstractizare (în sensul mimicii de reprezentare); totuși, această economisire nu este suficientă pentru o explicație a comicului. El nu apare dintr-o dată, ci treptat, din plăcerea ușurării travaliului intelectual datorită comparației; există numeroase cazuri situate la granița comicului, a căror apartenență la comic poate fi contestată.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Comicul nu se naște decât dacă avem prilejul să utilizăm pentru același proces reprezentativ, în mod simultan sau într-o succesiune de intervale apropiate, două moduri diferite de reprezentare între care se stabilește comparația; diferența comică rezultă din această comparație. Asemenea diferențe de consum psihic se nasc din compararea a ceea ce ne este străin cu ceea ce ne este propriu, a obișnuitului cu neobișnuitul, a evenimentului așteptat cu evenimentul real.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Respingerea obiecțiilor și explicarea contradicțiilor descoperite în definițiile comicului vor deveni posibile doar dacă admitem că plăcerea comică provine din diferența constatată prin comparație, dintre două consumuri psihice. Plăcerea comică și râsul, exteriorizarea ei, pot apărea doar când această diferență nu este utilizabilă în alt scop, devenind deci aptă pentru a fi descărcată. Dacă, de îndată ce constatăm diferența, îi dăm o altă utilizare, atunci nu obținem acel efect durabil de plăcere, ci cel mult un sentiment fugitiv de plăcere, lipsit de caracter comic.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Diferența care produce plăcere se poate obține și dintr-o singură parte: fie prin intermediul sim-patiei, fie din procesele ce se desfășoară în propriul eu. Aceasta dovedește că între sentimentul de superioritate și plăcerea comică nu există o legătură esențială. O comparație este însă necesară pentru nașterea unei asemenea plăceri, iar ea se realizează între două consumuri de investire ca se succed cu rapiditate și care privesc aceeași performanță; cele două consumuri sunt produse prin sim-patie sau le găsim, fără o astfel de raportare, în propriile noastre procese psihice.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Dacă perseverăm în încercarea de a găsi esența comicului în raportarea preconștientă la ceea ce este infantil, atunci va trebui să facem un pas mai departe decât Bergson și să admitem că acea comparație din care provine comicul nu trebuie neapărat să reamintească plăcerea infantilă sau jocurile copilăriei; este suficient dacă ea reactualizează imaginea copilului în genere, poate chiar și durerile infantile. Explicând plăcerea comică nu printr-o plăcere rememorată, ci printr-o comparație, ne-am depărtat de Bergson, dar am rămas consecvenți cu noi înșine.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Deoarece derivăm plăcerea comică în genere dintr-o comparație ne revine sarcina să cercetăm însuși comicul de comparație, care de asemenea este un mijloc al ridiculizării. Vom spori interesul pentru această analiză dacă ne amintim că nici în cazul comparației nu am putut întotdeauna decide cu ajutorul intuiției dacă anumite producții psihice trebuie numite spirituale sau comice.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Contrastul care ne oferă prin intermediul sim-patiei diferența comică se produce între interesul deosebit manifestat pentru respectiva activitate psihică înaintea perturbării și interesul minim care i se arată după intervenția perturbării. Persoana la care constatăm această diferență ni se pare comică datorită inferiorității; însă ea este inferioară în raport cu eul ei anterior și nu în comparație cu noi, căci știm că în aceeași situație nu ne-am fi putut nici noi comporta altfel. Totuși, să notăm că această inferioritate umană devine comică doar prin sim-patie, deci la alți oameni, în timp ce dacă ne-am afla noi înșine într-o astfel de încurcătură, nu am avea decât sentimente penibile. Probabil că doar certitudinea că nu riscăm să ajungem într-o asemenea situație delicată ne permite să vedem o sursă de plăcere în diferența dintre cele două investiri succesive, diferență obținută prin compararea lor.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Plăcerea comică nu apare dacă atenția este îndreptată asupra comparației care ar fi putut să-i dea naștere. În astfel de condiții, ceea ce ar fi fost cu siguranță comic își pierde întreaga forță comică. O mișcare, un produs intelectual nu pot fi comice pentru cel al cărui interes este acaparat de compararea lor cu o unitate de măsură clar reprezentată.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Diferența de consum psihic este, cu siguranță, condiția fundamentală a plăcerii comice, dar observația arată că nu întotdeauna această diferență produce plăcere comică. Ce condiții suplimentare sunt necesare sau ce perturbări trebuie evitate, pentru ca diferența de consum să provoace într-adevăr, râsul?
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Efectul comic depinde de diferența dintre cele două consumuri de investire consum prin sim-patie și consum al propriului eu indiferent cui îi este favorabilă diferența. Această ciudățenie care derutează judecata dispare de îndată ce ne amintim că sensul dezvoltării noastre spre o treaptă de cultură superioară constă în limitarea activității musculare și în sporirea activității mentale. Prin augmentarea consumului cerebral obținem o diminuare a consumului de mișcare pentru respectiva performanță, strădanie al cărei succes în planul culturii este atestat de mașinăriile noastre.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
În cazul în care persoana străină joacă încă un anumit rol, independent însă de o comparație directă cu propriul eu, diferența dintre consumurile de investire sursa plăcerii este produsă de influențele extern, pe care le desemnăm sintetic prin cuvântul "situație". De aceea, acest tip de comic se numește "comic de situație".
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Caricatura, travestirea, parodia, precum și demascarea sunt procedee ale minimalizării, cuvânt pentru care există în limba germană un corespondent fericit (herabseitzen). Ceva elevat este, în sens psihic, figurat, ceva mare și presupun că acesta, ca și ceva mare în sens fizic, este reprezentat printr-un consum mai mare. Observația cea mai obișnuită ne arată că, dacă vorbim despre ceva elevat, vocea are alte inflexiuni, mimica este deosebită, iar întreaga noastră ținută încearcă să se acorde cu demnitate lucrului reprezentat. Ne impunem o constrângere solemnă care nu diferă mult de cea adoptată în prezența unei înalte personalități, a unui monarh, a unui prinț, a unui om de știință. Nu vom greși dacă vom admite că această inervație deosebită a mimicii de reprezentare corespunde unui consum suplimentar.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Comicul presupune doar existența a două persoane: una care-l descoperă și a doua, la care este descoperit. O a treia persoană, căreia îi este comunicat comicul, întărește efectul comic, dar nu-i adaugă nimic nou. Această a treia persoană este în schimb indispensabilă pentru a produce plăcerea specifică cuvântului de spirit; dacă însă nu este vorba de un cuvânt de sprit tendențios, agresiv, a doua persoană poate lipsi.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
În limba germană, cuvântul "straniu" (unheimlich) stă în opoziție cu "familiar", "de-al casei" (heimlich, heimisch, vertraut). De aici putem deduce fără dificultate că ceva este înfricoșător pentru că este necunoscut, nefamiliar, însă, fără îndoială, nu tot ce este nou, nefamiliar, inspiră teamă. Relația nu este reversibilă.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Anumite activități psihice constituie condiții pentru comic. Reprezentările sau gândurile care urmăresc scopuri serioase împiedică descărcarea investițiilor psihice, aceste investiri fiind necesare pentru deplasările cerute de respectivele activități. Așa se face că doar diferențele de consum neașteptat de mari pot să-și croiască drum spre plăcerea comică. Extrem de neprielnice pentru comic sunt toate procesele de gândire suficient de îndepărtate de intuitiv pentru a face inutilă mimica de reprezentare. Gândirea abstractă nu lasă nici un loc pentru comic, cu excepția cazului în care ea este întreruptă brusc.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Un alt caz de consum suplimentar îl întâlnim atunci când, în loc să rămânem la nivelul obișnuitelor reprezentări concrete și plastice, ne angajăm într-un proces de gândire abstractă. Dar în momentul în care procedeele amintite de minimalizare a elevatului ne determină să ni-l reprezentăm ca pe ceva obișnuit, ne simțim relaxați, în prezența lui ideală luăm "pe loc repaus", cum se spune cu o formulă militară, economisind astfel consumul suplimentar al constrângerii solemne; iar compararea acestui mod de reprezentare, indus prin sim-patie, cu modul de reprezentare uzual, care încearcă să se impună în același timp, creează din nou acea diferență de consum care se descarcă prin râs.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
În ceea ce privește deformarea numelor, nu putem admite că ar fi întotdeauna vorba de o concurență între două nume, în același timp asemănătoare și diferite. Chiar și în absența acestei concurențe, cea de-a doua intenție nu este greu de descoperit. Deformarea unui nume are adesea loc în afara oricărui lapsus. Prin deformare se încearcă transformarea unui nume în ceva ce sună urât sau în ceva care amintește de un obiect vulgar. Este un gen de insultă foarte des răspândit, la care omul cultivat sfârșeste prin a renunța, dar adesea fără convingere. De multe ori el îi dă forma unei "vorbe de duh", de o calitate cu totul inferioară. Pare deci indicat să admitem că lapsusul rezultă adesea dintr-o intenție injurioasă care se manifestă prin deformarea numelui.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Sursa plăcerii produsă de cuvântul de spirit trebuie situată în inconștient; nu același lucru poate fi susținut și despre comic. Sursa plăcerii comice constă mai curând, așa cum arată toate analizele de până acum, în compararea a două consumuri psihice, care țin amândouă de preconștient. Așadar, cuvântul de spirit și comicul se deosebesc în primul rând prin localizarea psihică. Cuvântul de spirit este o contribuție adusă comicului din domeniul inconștientului.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Comicul imitației este relativ greu de înțeles atâta timp cât nu luăm în considerație momentul infantil. Căci imitația reprezintă arta supremă a copilului și impulsul celor mai multe din jocurile sale. Ambiția copilului nu urmărește atât distingerea de semenii săi, cât mai ales imitarea adulților.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!