Tutorele care se scuză în fața copilului său că a uitat să-i îndeplinească dorința, nu este deloc absolvit în ochii acestuia, care imediat gândește: "nu-i nici o iotă de adevăr în ceea ce spune tutorele meu, pur și simplu el nu vrea să-și țină promisiunea făcută." Tocmai de aceea, uitarea este interzisă în anumite împrejurări ale vieții, iar diferența dintre concepția populară și concepția psihanalitică despre actele ratate este anulată.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Citate similare
În cazurile limită, deosebirile dintre concepția psihanalitică despre lapsus și concepția fiziologică obișnuită se șterg. În aceste cazuri există o tendință care tulbură intenția care are a se exprima în discurs; dar această tendință anunță doar existența sa și nu scopul pe care îl urmărește ea însăși. Tulburarea pe care ea o provoacă însoțește anumite raporturi sau afinități asociative și poate fi înțeleasă ca servind la deturnarea atenției de la ceea ce intenționa să se spună. Dar nici această tulburare de atenție, nici aceste afinități asociative nu sunt suficiente spre a caracteriza însăși natura procesului. Luate la un loc însă, ele dezvăluie destule fapte despre existența unei intenții perturbatoare, fără ca auditoriul să-și poată forma o idee despre natura sa, potrivit cu efectele sale, așa cum este cu putință în cazurile mai accentuate.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Un om sănătos, străin de psihanaliză, va spune despre actele ratate "O, faptele acestea nu merită nici o explicație, sunt întâmplări mărunte." Ce înțelege el prin aceasta? Va pretinde că există evenimente neglijabile, aflate în afara înlănțuirii fenomenale a lumii și care ar fi putut, tot atât de bine, să nu se fi produs? Rupând însă determinismul universal, fie și într-un singur punct, răsturnăm întreaga concepție științifică asupra lumii. Va trebui să-i demonstrăm omului nostru că concepția religioasă asupra lumii este mai consecventă cu ea însăși când afirmă lămurit că vrabie nu cade de pe acoperiș fără intervenția expresă a voinței divine. Presupun că amicul nostru, în loc de a trage concluzia care decurge din primul său răspuns, se va răzgândi și va spune că el găsește întotdeauna explicația fenomenelor pe care le studiază.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
După ce am stabilit limitele, punctul de plecare poate fi considerat acela că actele ratate sunt acte psihice care rezultă din interferența a două intenții. Acesta este primul rezultat al psihanalizei în ceea ce privește actele ratate; psihologia n-a bănuit nicicând aceste interferențe și nici fenomenele care decurg din această cauză. Psihanaliza a reușit acest lucru extinzând considerabil domeniul psihicului, anexând psihologiei fenomene care anterior nu-i aparțineau.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Când tutorele uită să-și recomande pupilul unei terțe persoane, uitarea sa poate ține de faptul că neintersându-se prea mult de pupilul său, nu prea dorește să facă recomandarea necesară. Cel puțin în acest fel va interpreta pupilul amnezia tutorelui. Dar situația poate fi mai complicată. Aversiunea față de realizarea planului său poate proveni la tutore din altă sursă și poate fi îndreptată în altă direcție. Pupilul poate să nu fie, bunăoară, întru nimic implicat în amnezie, care poate fi determinată de cauze legate de terța persoană. În ciuda justeței interpretării sale, pupilul riscă să devină prea neîncrezător și nedrept față de tutorele său.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
În viața militară, scuza de a fi uitat ceva nu este luată în considerare și nu ferește de pedeapsă: este un fapt pe care-l cunoaștem cu toții și pe care îl găsim pe deplin justificat, deoarece recunoaștem că în condițiile vieții militare anumite acte ratate au un sens și în majoritatea cazurilor știm care este acest sens. De ce să nu fim la fel de logici și să nu extindem aceeași optică și asupra celorlalte acte ratate, urmând a ne referi la acestea deschis și fără restricții?
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Există multe alte fenomene care se apropie de actele ratate, dar cărora această denumire nu li se potrivește. Acestea se numesc acte accidentale sau simptomatice. Ele au de asemenea caracteristicele unui act nemotivat, insignifiant, lipsit de importanță și mai ales superfluu. Dar ceea ce le deosebește de actele ratate propriu zise este absența unei intenții contrare și perturbatoare venind să contrazică o intenție primară.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Chestiunile cele mai interesante pe care le-am formulat cu privire la actele ratate și cărora încă nu le-am dat o dezlegare, sunt următoarele: actele ratate rezultă din interferența a două intenții diferite, din care una poate fi calificată ca perturbată, iar cealaltă ca perturbatoare. Ori, dacă intențiile tulburate nu ridică nici o altă problemă în ceea ce privește intențiile perturbatoare, interesează în primul rând să stabilim care sunt acele intenții capabile să le tulbure pe altele și în al doilea rând, ce raporturi se stabilesc între intențiile perturbate și cele perturbatoare. Lapsusul este reprezentantul principal al întregii specii de acte ratate.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Actele ratate rezultă dintr-un compromis; ele arată că fiecare din cele două tendințe este pe jumătate ratată și pe jumătate izbutită, că intenția nu este nici complet suprimată și făcând abstracție de unele cazuri izolate nici cu totul intactă. Producerea acestor efecte de interferență sau de compromis cere anumite condiții particulare.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Nu întotdeauna eforturile psihanalistului se lovesc de trăsăturile caracteriale de care bolnavul este conștient și care îi sunt atribuite de cei apropiați lui. Adesea, anumite însușiri ale bolnavului, care par să-l caracterizeze doar într-o mică măsură, se manifestă extrem de puternic sau ies la iveală anumite atitudini pe care el nu le-ar fi adoptat în alte împrejurări ale vieții.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
De când, corectând o eroare, nu mai considerăm uitarea curentă ca fiind datorată distrugerii urmelor mnezice, deci, neantizării lor, înclinăm spre concepția opusă: nimic din viața psihică nu se poate pierde, nimic din ceea ce s-a format nu dispare, totul se păstrează într-un fel oarecare și poate să reapară în anumite circumstanțe favorabile, de exemplu, în cursul unei regresiuni destul de profunde.
Sigmund Freud în Angoasă în civilizație
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Actele ratate sunt fenomene care se produc când o persoană pronunță sau scrie, dându-și seama sau nu, un alt cuvânt decât cel pe care vrea să-l rostească sau să-l aștearnă pe hârtie (lapsus); când citește într-un text imprimat sau manuscris un alt cuvânt decât cel realmente tipărit sau scris (falsă lectură); sau când aude altceva decât ceea ce i se spune, fără ca această falsă percepție auditivă să țină de o tulburare organică a aparatului auditiv.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Actele ratate au un sens: aceasta este concluzia care trebuie să admitem că se degajă din analiza efectuată, pe care s-o punem la baza cercetărilor ulterioare.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Actele ratate au sens: aceasta este concluzia care trebuie să admitem că se degajă din analiza efectuată și s-o punem la baza cercetărilor ulterioare.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Diferența dintre sensuri e lesne de sesizat. Pentru filozoful Nietzsche, fragmentul lui Heraclit înseamnă că devenirea n-are nici o dimensiune teologică, e inocentă. Concepția ludică despre ființa care nu este decât devenire își află un corolar la Nietzsche în semnificația ontologică a imoralității: omul și lumea n-au nevoie de o justificare morală.
Ioan Petru Culianu în Iocari serio Știință și artă în gândirea Renașterii
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Dorința care se naște din bucurie, este în aceleași împrejurări mai puternică decât dorința care se naște din tristețe. Dorința este însăși esența omului adică o sforțare prin care omul năzuiește să-și mențina existența. De aceea dorința care se naște din bucurie este ajutată sau sporită prin insuși afectul bucuriei;pe când dorința care se naște din tristețe este micșorată sau înfrânta de însuși afectul tristeții.
Baruch Spinoza în Tratat despre îndreptarea intelectului
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!
Există multe alte fenomene care se apropie de actele ratate, dar cărora această denumire nu li se potrivește; le numim acte accidentale sau simptomatice. Ele au de asemenea caracteristicile unui act nemotivat, insignifiant, lipsit de impotanță și mai ales superfluu. Dar ceea ce le deosebește de actele ratate propriu-zise este absența unei intenții contrare și perturbatoare venind să contrazică o intenție primară. Ele se confundă, pe de altă parte, cu gesturile și mișcările care servesc drept expresie emoțiilor. Fac parte din această categorie de acte ratate toate manipulările, în aparență fără scop, pe care le executăm, ca și cum ne-am juca, cu veșmintele noastre, cu vreo parte a corpului nostru, cu obiectele care ne stau la îndemână; melodiile pe care le fredonăm aparțin aceleiași categorii de acte, caracterizate în general de faptul că le suspendăm, tot așa cum le-am declanșat, fără motive aparente. Ori eu nu ezit să afirm că toate aceste fenomene sunt semnificative și pot fi interpretate în același fel ca toate actele ratate, că ele constituie mici semne revelatoare ale altor procese psihice în deplinul înțeles al cuvântului.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
- imagine de sine
- Imaginea de sine este concepția ta despre propria persoană. Este reprezentarea mentală și emoțională pe care o cultivi în câmpul conștiinței, referitoare la ceea ce ești și la ceea ce reprezinți.
definiție de Herbert Harris în Cele 12 legi universale ale succesului
Adăugat de Micheleflowerbomb
Comentează! | Votează! | Copiază!
În cadrul actelor ratate, uitarea unor proiecte poate fi corelată, în general, cu acțiunea unui proces psihic contrar care se opune înfăptuirii lor. Este nu numai opinia psihanaliștilor, ci toată lumea este de aceeași părere. Este opinia la care fiecare aderă în viața de toate zilele, dar o neagă în teorie.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Actele ratate sunt acte psihice care rezultă din interferența a două intenții.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Toate aceste acte ratate sunt incidente a căror înrudire intimă este pusă în evidență de faptul că termenii care le desemnează au prefixul comun "ver" (de exemplu, "versprechen" lapsus, "verlesen" falsă lectură, "verhören" falsă audiție, "verlagen" imposibilitatea de a găsi un obiect pus de-o parte), incidente care, în totalitatea lor, au un caracter insignifiant, sunt în majoritatea lor de scurtă durată și fără mare importanță în viața oamenilor. Numai arareori unul dintre aceste fapte, de exemplu pierderea unor obiecte, capătă o anumită importanță practică. De aceea, actele ratate nu trezesc mare interes, nu dau loc decât la afecte superficiale etc.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!