Frumosul din corpuri este ceva ce se face simțit chiar de la prima vedere, iar sufletul ca unul ce-l cunoaște, se pronunță, și după ce l-a recunoscut îl primește la el, și, ca să zicem așa se acordă cu el. Dar dacă se apropie de ceva urât, se retrage în sine, îl respinge și se disociază de el, deoarece nu este în consonanță cu el și îi este străin. Spunem de bună seamă că sufletul fiind natural și fiind în vecinătatea esenței superioare între ființe, orice ar vedea el înrudit cu sine sau vreo urmă a înrudirii, se bucură și se cutremură de uimire și îl aduce la sine și își recapătă memoria propiei ființe și a celor ce-i aparțin. Emoțiile iscate în fața a tot ceea ce este frumos trebuie să fie: cutremurare, dulce amețeală, dor, iubire și tulburare amestecată cu plăcere.
citat celebru din Plotin
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!
Citate similare
Într-un sens, iluminarea este să îți dai seama că nu există niciun sine separat. Am putea auzi asta de o sută de mii de ori: "Nu există niciun sine separat." Dar ce se întâmplă atunci când luăm asta în interior și căutăm în mod serios ce ar putea să însemne? Am afla că înseamnă că tot ceea ce eu ca sine separat care se susține ca fiind adevărat nu este. Gustul niciunul sine separat este total eliberator. "Niciun sine separat" nu înseamnă că este o experiență spirituală care e ceva de genul: "M-am extins la infinit peste tot, și am fuzionat cu totul." Asta e o experiență frumoasă, minunată pe care să o aibă un sine separat, dar nu asta este Unimea. Unimea nu fuzionează. Fuzionarea are loc între doi și deoarece nu există decât Unul, atunci orice experiență de fuziune este o iluzie care fuzionează cu alta, oricât de frumoasă și minunată ar putea fi această experiență. Chiar și atunci când am experiența că am fuzionat cu absolutul, cu infinitul, cu Dumnezeu, aceasta înseamnă pur și simplu că sinele meu fictiv a fuzionat cu o altă ficțiune. Experiențele mistice nu sunt iluminarea."
citat din Adyashanti
Adăugat de George Aurelian Stochițoiu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Dacă sufletul ar cunoaște ceva, s-ar cunoaște mai întâi pe sine; dacă ar cunoaște ceva din afara sa, aceasta, mai înainte de orice, ar fi despre trupul și învelișul său.
aforism celebru de Michel de Montaigne din Aforisme
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Dumnezeu ne-a creat doar pentru Sine însuși și nicidecum pentru noi înșine. Și cum plata este unită cu fapta, dacă noi vom lucra pentru noi și nu pentru El, adorația noastră, în ceea ce-l privește, este pentru El și nu pentru noi, chiar dacă servitutea de a adora nu va fi actul în sine însuși. Purtările exterioare ale ființelor create Îi aparțin, pentru că El continuă sa fie (adevăratul) Agent. Perfecțiunea actelor trebuie pusă pe seama Sa, căci totul purcede din El.
Ibn 'Arabi în Cartea revelațiilor de la Mecca (2003)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Dumnezeu se relevă El Însuși sufletului conform esenței acelui suflet, care este atât fizic cât și spiritual. Apoi, sufletul devine conștient că îl vede pe Dumnezeu, dar prin El și nu prin sine sufletul îl iubește numai pe El, nu prin sine însuși, dar în așa fel încât este El care se iubește pe El Însuși nu sufletul este cel care îl iubește pe El, sufletul îl contemplă pe Dumnezeu în fiecare ființă, dar grație unei priviri ce este însăși privirea divină.
citat din Ibn al-\'Arabi
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Toate bunurile care sunt supuse sorții devin rodnice și plăcute dacă cel ce le ține în stăpânire se are și pe sine în stăpânire și nu este în voia lucrurilor. Este o greșeală, să te gândești că soarta te lasă să ai ceva bun ori ceva rău: ea ne dă plămada pentru bine și pentru rău și temeiurile a ceea ce va deveni pentru noi un rău sau un bine. Spiritul este mai puternic decât orice soartă, rânduiește de la sine lucrurile într-o direcție ori într-alta și este cauza propriei sale fericiri ori nefericiri. Dacă este rău, le întoarce pe toate în rău, chiar și ceea ce părea să fie cu totul bun;dacă este drept și pur, îndreaptă relele sorții, îndulcește greutățile și necazurile și știe să le îndure, iar pe cele potrivnice le acceptă cu tărie și curaj.
Seneca în Scrisori morale către Lucilius
Adăugat de Traian
Comentează! | Votează! | Copiază!
Frumosul e un frumos ce trăiește de-a pururea, ce nu se naște și piere, ce nu crește și scade; ce nu-i într-o privință frumos, într-alta urât; câteodată da, alteori nu; pentru unii da, pentru alții nu. Frumos ce nu se-nfățișează cu fața, cu brațe sau cu alte întruchipări trupești, frumos ce nu-i cutare gând, cutare știință; ce nu sălășluiește în altă ființă decât sine; nu rezidă într-un viețuitor, în pământ, în cer, sau oriunde aiurea; frumos ce rămâne el însuși pentru sine, pururea identic sieși ca fiind un singur chip; frumos din care se împărtășește tot ce-i pe lume frumos, fără ca prin apariția și dispariția obiectelor frumoase, el să sporească, să se micșoreze ori să îndure o cât de mică știrbire.
Platon în Simpozion
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Dacă tu faci compromisuri sau te sacrifici pentru nevoile altcuiva, nu îți este bine ție. Dacă cineva îți cere să îi satisfaci nevoile, înseamnă că acea persoană nu este ok cu ea însăși și vrea să obțină de la tine ceea ce nu-și asumă să facă de una singură. În plus, omul care îți cere să faci compromisuri nu te respectă, ci se pune pe sine și nevoile sale în prim plan - desconsiderare + egoism. Nici omul care face compromisuri și nici cel care le cere nu este ok cu el însuși. Și nici nu va fi la fel atât timp cât va fi prins în acest schimb disfuncțional în care unul dă ceva ce nu și-ar dori să dea, iar celălalt cere să i se satisfacă nevoile egoiste. Amândoi vor fi mereu pe minus, chiar dacă cel care primește pe moment se va simți satisfăcut. Însă golul său interior nu va fi umplut în acest fel. Un om care se prețuiește pe sine nu face compromisuri de dragul altcuiva. Un om autonom și vertical nu le cere altora să facă compromisuri pentru că îi respectă pe alții în aceeași măsură în care se respectă pe sine. Binele individual și cel comun nu se construiesc pe compromisuri, ci pe un schimb de valori în care fiecare oferă ceea ce-și dorește să dea și primește ceea ce un altul este dispus să ofere din prea-plinul său.
citat din Ursula Yvonne Sandner
Adăugat de George Aurelian Stochițoiu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Sonetul MCMLXXIX
Dacă este ceva ce contează acum, în aceste cuvinte groaznice prin care trecem, este
Pauza tipografică dintre titlu și primul vers, având greutatea unei iubite supărate,
Fiind o pauză necesară, o liniște care depășește cu mult granițele emoțiilor unui tânăr
Gata să înceapă să își intre într-un rol care va deveni, cu timpul, rutină în iubirea-i.
Și ce mai contează după aceea, în corpul poeziei care, iacă, se târăște, este încăpățânarea
De a scrie în strofe a câte patru versuri pentru a da, intenționat, falsa impresie la prima
Vedere a cititorului că această poezie este scrisă în vers clasic, mai mult, că este un sonet
În care se vorbește redundant, deci liniștitor, despre iubire și nu numai despre iubire.
(Aici cititorul face o lungă speculație legată de titlu și așa mai departe). În continuare
este de urmărit greutatea scriitorului (să nu-i zicem poet până nu cântă iar cocoșul)
de a menține vie atenția cititorului, fie el unul avizat, în acest timp al poeziei de față;
este greutatea de a-l face să priceapă că se desface în fața lui actul scrierii resort cu resort.
Orice cuvânt desfăcut aici, mânjit cu vaselină pentru a funcționa mecanismul întregului,
este o armă în sine; și iată cum datorită punctului în care s-a ajuns poezia devine
banală, redundantă (s-a mai folosit acest cuvânt aici), falsă deloc liniștitoare și nu doar cea de față.
sonet de Ștefan Ciobanu
Adăugat de Ștefan Ciobanu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Acum, un lucru este să fii dragoste și cu totul alt lucru este să faci ceva cu dragoste. Sufletul tânjește să facă ceva pentru ceea ce este, ca să se poată cunoaște pe sine însuși în propria sa experiență. Așa că, se va strădui să realizeze - prin acțiune - ideea lui cea mai înaltă.
Neale Donald Walsch în Conversații cu Dumnezeu, volumul I (1995)
Adăugat de Lucian Velea
Comentează! | Votează! | Copiază!
Sufletul tânjește să facă ceva pentru ceea ce este, ca să se poată cunoaște pe sine însuși în propria sa experiență. Așa că se va strădui să realizeze, prin acțiune, ideea lui cea mai înaltă. Asemenea dorință puternică de a face acest lucru se numește pasiune sau chiar patimă. Omoară pasiunea, și-l vei omorî pe Dumnezeu.
citat din Neale Donald Walsch
Adăugat de Adina
Comentează! | Votează! | Copiază!
La început, este greu de crezut că sentimente ca respectul, stima, venerația ar putea avea legatură cu cunoașterea, având în vedere că există tendința de a considera cunoașterea ca fiind o facultate în sine, independentă de tot ceea ce se întâmplă în viața interioară. Se uită un lucru: că sufletul este cel care cunoaște. Și sentimentele sunt hrana sufletului tot așa cum alimentele o reprezintă pe cea a corpului. Dacă un corp primește pietre în loc de pâine, activitatea lui moare. La fel se întâmplă și în cazul sufletului: respectul, stima, devotamentul sunt substanțe hrănitoare ce asigură sănătatea și puterea activităților lui în general și a cunoașterii în special. Pe când disprețul, antipatia și denigrarea paralizează și distrug forța cunoașterii.
Rudolf Steiner în Treptele inițierii
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Dumnezeu e iubire, așa este. Îl cunoaștem numai pentru că iubim. Dar ce e Dumnezeu în sine ține de un raționament adesea de prisos, ba chiar dăunător. Dacă sunt întrebat: dar Dumnezeu în sine există?, trebuie să spun și voi spune: da, după toate posibilitățile, numai că eu nu înțeleg nimic despre El, despre acest Dumnezeu în sine. Dar Dumnezeu-iubirea este altceva. Pe El îl înțeleg cu siguranță. El este totul pentru mine, explicația și rostul vieții mele.
Lev Tolstoi în Despre Dumnezeu și om din jurnalul ultimilor ani
Adăugat de Gabrine94
Comentează! | Votează! | Copiază!
Fiind întrebat ce-i greu, Thales răspunse: "A se cunoaște pe sine"; ce e ușor? "A da sfat altora"; care-i lucrul cel mai plăcut? "Reușita"; cum am putea trăi o viață cât mai bună și mai dreaptă? "Ferindu-ne de a face singuri ceea ce dojenim la alții".
citat din Diogene
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Nevăzutul există în Liniște, fără a deranja sunetul. Oceanul nu pretinde atenția valului, chiar dacă Oceanul susține existența valului. Însă, oare, valul își amintește că el este apă sub forma unui val? Aceasta este călătoria de cunoaștere de Sine, aceasta este călătoria de întoarcere la Sine și de renunțare la sine. Căci tot ceea ce vezi în lumea manifestată sunt fragmente ale Unicului Sine, care se exprimă prin toate formele existente. Nu există separare între vlăstarii Unicului Sine, la fel cum nu există separare între mal și apă. Dacă apa nu exista, malul nu avea niciun sens. Apa și malul sunt Una, exprimate în forme diferite, unice, dar interconectate. La fel este și forma pe care tu o ai acum: este un fragment al Unicului Sine - al Conștiinței Absolute - exprimată într-o formă unică și interconectată cu celelalte forme, la rândul lor unice. Însă, cu adevărat, nu ești forma pe care o vezi în oglindă - ești Viața din această formă, care se exprimă prin această formă. Iar faptul că ai inteligență proprie, se datorează unui mecanism natural prin care forma își păstrează direcția de mers. Însă, ce face forma? Se identifică total cu forma, deoarece uită de ceea ce ea era înainte să fie sub forma unei forme. Înainte ca forma ta să existe, era Fără De Formă. Și încă mai este, căci Nevăzutul este în continuare în forma ta, susținându-ți existența formei.
Cătălin Manea în Întoarcerea la Liniște, Conștiința pură
Adăugat de George Aurelian Stochițoiu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Dat fiind faptul că, cel mai adesea, "frumusețea este în ochii privitorului", am mai putea adăuga că, pentru acela care este capabil să o descopere, frumusețea iradiază un inefabil câmp de bunătate și tocmai aceasta o face să fie demnă de dorit. Bunătatea manifestată adeseori este o garanție sigură a calității frumuseții unei ființe umane. Adevărata frumusețe depășește aparența. Nu există frumusețe mai reală decât înțelepciunea pe care o vedem că este plenar trezită în unele ființe umane rare. Frumusețea este adevăr și adevărul este frumusețe. Pentru cel care este capabil să se minuneze și să o contemple în toată splendoarea ei tainică, frumusețea se dezvăluie ca fiind ceva suprem, care ni-l revelează pe Dumnezeu.
citat din Gregorian Bivolaru
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Participă la discuție!
Conștiința Pură nu este Forța prin care se manifestă Conștiința, pentru că, odată ce manifestarea începe, există un proces de creație, care duce automat la existența vibrației, iar Conștiința Pură nu are vibrație, ci este Sursa vibrației. Așadar, Esența nu este energie, ci Sursa energiei, pentru că energia este o creație. Esența este Sursa oricărei creații. Iar când Esența se manifestă, devine creație, iar creația este purtătoare de vibrație. Deci, niciun sunet nu poate susține existența Esenței în Sine, pentru că orice formă de sunet există în lumea relativă, în timp ce Esența în Sine există în mod Absolut, fiind Liniștea Absolută în Sine.
Cătălin Manea în Întoarcerea la Liniște, Conștiința pură
Adăugat de George Aurelian Stochițoiu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Indiferent cum s-ar travesti mintea, ea rămâne problema. Pe când transcenderea ei sau mai exact sesizarea, ce anume este chiar Acum, chiar Aici este Sinele nostru, este soluția. Ce crede "eu" despre Sine este exact blocajul în care te ține. Eu-l despre Sine crede că este pentru anumite "momente". Sinele este pentru dintotdeauna și pentru totdeauna. Eu-l este doar o manifestare temporară, nu este ceea ce Suntem. Eu-l este efemer, prin natura lui. Și firește, când spun că Sinele este eterna soluție, o spun între ghilimele pentru simplul fapt că Sinele nu are nevoie de soluții. Pentru Sine nu există soluții și nici probleme. Aș putea spune că Este doar ceea ce Este, însă ar suna puțin zen. Așa că o să spun: este doar această pace nediluată de gând. Absolut toți suntem Sinele. Ați avut momente în existență când ați sesizat acest Sine. Doar că n-ați realizat, n-ați recunoscut că este vorba despre El. Mintea, prima oară când observă acest Sine, pentru ea este ca o tăcere absurdă, ca un zgomot de fond sau un sunet de fond, fără sunet. Culmea, pentru minte, Sinele, această pace din spatele minții, pare a fi un zgomot.
citat din Atmaji Maharaj
Adăugat de George Aurelian Stochițoiu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Printre realități, există și materie există și suflet, și acestea sunt într-un singur loc, căci nu există un loc separat al materiei și unul separat al sufletului(cum ar fi unul pe pământ pentru materie și unul în aer pentru suflet), ci locul sufletului este separat, în sensul că nu se află în materie. Aceasta înseamnă faptul că sufletul nu este unit cu materia, iar același lucru nu se poate naște și din suflet și din materie, adică nu se poate naște din materia ca substrat (pentru că ea nu este formă)și anume este separat. Materia așezându-se pe sine însăși sub suflet este luminată de el și nu poate să pună stăpânire pe cel de la care primește lumină;sufletul nu poate suporta materia fiindcă din cauza acestei materii rele este incapabil să vadă. Aceasta este căderea sufletului: faptul de a veni astfel în materie și de a deveni slab, fiindcă nu toate puterile sale sunt active, fiindcă materia le împiedică să își ocupe locul pe care sufletul îl deține și oarecum se opune și face să devină rău ceea ce a luat ca pintr-un fel de furt, până când sufletul reușește să se întoarcă la starea lui superioară. Așadar materia este și cauza slăbiciunii din suflet și cauza viciului. Căci este ea însăși rea mai înainte ca sufletul să devină rău, este de fapt răul inițial.
citat clasic din Plotin
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!
Orice adevăr trece prin trei etape: prima - este ridiculizat; a doua - i se opune în mod violent; a treia - este acceptat ca fiind de la sine înțeles.
citat celebru din Arthur Schopenhauer
Adăugat de Micheleflowerbomb
Comentează! | Votează! | Copiază!
Așadar, Întoarcerea la Liniște dizolvă tot ceea ce este între om și Liniște, pentru că această călătorie nu presupune dobândirea de noi informații sau acumularea de noi gânduri; călătoria de Întoarcere la Sine este o călătorie de eliberare, nu de încărcare. Liniștea nu îi aduce nimic omului, ci îl eliberează de tot zgomotul care îl ține departe de Ea. Iar asta este mai mult decât suficient, pentru că orice formă e deja perfectă, însă identificarea sa cu imperfecțiunea o ține departe de Ceea Ce Este Ea Cu Adevărat. Tocmai de aceea, Întoarcerea la Liniște, înseamnă Întoarcerea Acasă. Întoarcerea la Sine - la Unicul Sine - care Se manifestă prin diferite forme.
Cătălin Manea în Întoarcerea la Liniște, Introducere
Adăugat de George Aurelian Stochițoiu
Comentează! | Votează! | Copiază!