Extinzând concepția asupra deformării numelui, găsim că explicații analoge sunt valabile pentru unele cazuri de lapsus cu efect comic sau absurd: "Vă invit să râgâiți (aufstossen) pentru prosperitatea șefului nostru" (în loc de: să beți anstossen). Aici o atmosferă solemnă este tulburată, contrar oricărei așteptări, de irupția unui cuvânt care trezește o reprezentare dezagreabilă; amintindu-ne de unele cuvinte și discursuri injurioase, suntem autorizați să admitem că în cazul de față o anumită tendință caută să se manifeste, în contradicție flagrantă cu atitudinea aparent respectuoasă a vorbitorului. În fond, este ca și cum acesta ar fi vrut să spună: nu credeți în ceea ce spun, nu vorbesc serios, îmi bat joc de moșulică etc. Fără îndoială la fel se petrec lucrurile în cazul lapsusurilor în care cuvinte anodine se văd transformate în cuvinte inoportune și obscene, cum ar fi, de exemplu, "apopo" pentru "apropo" (Meringer și Meyer).
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Citate similare
În cazul lapsusurilor, pe lângă relațiile tonale și similitudinea cuvintelor, trebuie să admitem și influența asociațiilor de cuvinte. Dar nici aceasta nu ajunge. Există o întreagă serie de cazuri în care explicația unui lapsus observat nu reușește decât dacă se ține seama de propoziția care a fost enunțată sau măcar gândită anterior. Sunt și acestea cazuri de acțiune la distanță, de felul acelora citate de Meringer, dar de o amploare mai mare.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
În ceea ce privește tendința tulburată, nici o îndoială nu este cu putință în legătură cu aceasta: persoana care săvârșește un act ratat o cunoaște și o revendică. Îndoieli și ezitări nu pot lua naștere decât în legătură cu cealaltă tendință, aceea perturbatoare. Ori, există o întreagă serie de cazuri în care și această din urmă tendință este manifestă. Ea ne este revelată de efectul lapsusului, cu singura condiție de a avea curajul să examinăm acest efect în sine însuși.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
O analiză detaliată ar merita comicul sexual și obscen; punctul de plecare va fi dezgolirea. O dezgolire întâmplătoare are efect comic, pentru că se compară ușurința cu care s-a ajuns la acest rezultat cu consumul mult mai mare necesar pentru a-l obține în condiții normale. Cazul se aseamănă cu comicul naiv, dar este mai simplu decât acesta.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Multor poeți li s-a întâmplat să se slujească de lapsus sau de alte acte ratate drept mijloc de reprezentare poetică. Prin el însuși, faptul acesta este îndeajuns pentru a dovedi că poetul socotește actul ratat, de exemplu lapsusul, ca nefiind lipsit de sens, cu atât mai mult cu cât el îl produce în mod intenționat. Nimeni nu va admite că poetul a greșit scriind și că a lăsat să subziste greșeala sa, ca un lapsus în gura personajului. Prin lapsus poetul vrea să sublinieze ceva și nu ne este greu să constatăm că el dorește să ne avertizeze asupra persoanei respective, care este distrată, obosită sau amenințată de un acces de migrenă. Dar dacă poetul se folosește de un lapsus cu un sens, firește că noi nu trebuie să-i exagerăm importanța.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
În cazurile limită, deosebirile dintre concepția psihanalitică despre lapsus și concepția fiziologică obișnuită se șterg. În aceste cazuri există o tendință care tulbură intenția care are a se exprima în discurs; dar această tendință anunță doar existența sa și nu scopul pe care îl urmărește ea însăși. Tulburarea pe care ea o provoacă însoțește anumite raporturi sau afinități asociative și poate fi înțeleasă ca servind la deturnarea atenției de la ceea ce intenționa să se spună. Dar nici această tulburare de atenție, nici aceste afinități asociative nu sunt suficiente spre a caracteriza însăși natura procesului. Luate la un loc însă, ele dezvăluie destule fapte despre existența unei intenții perturbatoare, fără ca auditoriul să-și poată forma o idee despre natura sa, potrivit cu efectele sale, așa cum este cu putință în cazurile mai accentuate.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
În erorile de lectură ne aflăm în prezența unui context psihic care diferă net de acela al lapsusurilor verbale și de grafie. Una din cele două tendințe concurente este aici înlocuită printr-o excitație senzorială, ceea ce poate că o face mai puțin rezistentă. Ceea ce citim nu mai constituie o emanație a vieții noastre psihice, ca în cazul a ceea ce ne propunem să scriem noi înșine. De aceea erorile de lectură constă, în cea mai mare parte a cazurilor, într-o substituție completă. Cuvântul de citit este înlocuit printr-un altul, fără a mai exista în mod necesar un raport de conținut între text și efectul erorii, substituția făcându-se în general în virtutea unei simple asemănări între două cuvinte.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Atunci când conținutul manifest este prea absurd, când el conține o contradicție prea flagrantă, aceasta nu se întâmplă niciodată fără o intenție ascunsă și, adesea, sub acest aparent dispreț față de regulile logicii descoperim o indicație privind conținutul intelectual al ideilor visului.
Sigmund Freud în Interpretarea viselor
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
În unele cazuri, actele ratate înlocuiesc acele omina (omen în latină cuvânt care circulă și în limba germană, cu sensul originar de prevestire, piază, semn prevestitor), sau premoniții ale anticilor. Și într-adevăr, unele omina nu erau decât acte ratate, ca în cazul când cineva se împiedica sau cădea. Altele aveau totuși caracteristicile unui eveniment obiectiv, nu pe acelea ale unui act subiectiv. Însă este greu de deosebit dacă un eveniment dat aparține uneia sau alteia din aceste categorii. Adesea actul își pune masca unei întâmplări pasive.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Când găsim comicul în modificările propriilor noastre investiri, râsul provine din relația cu viitorul pe care obișnuiam să-l anticipăm prin așteptările noastre. Presupun că un consum psihic de un anumit cuantum stă la baza unei anumite așteptări; în cazul unei dezamăgiri, acest consum se micșorează cu o diferență determinată; aici mă gândesc la remarcile privitoare la "mimica de reprezentare". Mi se pare însă mai ușor să dovedesc mobilizarea consumului de investire pentru cazurile de așteptare.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Fiecare comparație, în special cea dintre abstract și concret, presupune o anumită minimalizare și o anumită economisire a consumului de abstractizare (în sensul mimicii de reprezentare); totuși, această economisire nu este suficientă pentru o explicație a comicului. El nu apare dintr-o dată, ci treptat, din plăcerea ușurării travaliului intelectual datorită comparației; există numeroase cazuri situate la granița comicului, a căror apartenență la comic poate fi contestată.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
În cazul în care însă, nu deținem chiar de la cel analizat lămuriri asupra sensul actului ratat, unde vom găsi puncte de sprijin pentru interpretări și indicii pentru demonstrație? Aceste puncte de sprijin și indicii provin din surse multiple. Ele ne sunt furnizate în primul rând de comparația analogică cu fenomene care nu sunt legate de actele ratate, ca, de exemplu, în cazul în care constatăm că deformarea unui nume, ca act ratat, are același sens injurios ca și acela pe care l-ar avea o deformare intenționată. Dar puncte de sprijin și indicii ne sunt furnizate și de contextul psihic în care se produce actul ratat, de cunoștințele pe care le avem în legătură cu caracterul persoanei care săvâșește acest act, de impresiile pe care această persoană le-a putut avea înainte de act și împotriva cărora ea poate că reacționează prin acesta.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Atunci când se săvârșește un lapsus, acesta poate îmbrăca nenumărate forme; în locul cuvântului potrivit, pot fi pronunțate nenumărate cuvinte nepotrivite, care-i imprimă cuvântului adecvat o mie de deformări. Și când, într-un caz particular, din toate lapsusurile posibile, este comis decât un anumit lapsus determinat, există pentru aceasta motive decisive, sau este vorba doar de un fapt accidental, arbitrar, de o chestiune care nu comportă nici un răspuns rațional?
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Ne găsim într-o lume uimitoare. Dorim să găsim un sens pentru ceea ce vedem în jurul nostru și ne întrebăm: Care este natura Universului? Care este locul nostru în Univers și de unde a apărut el? De ce este așa cum este? Pentru a răspunde la aceste întrebări adoptăm unele "imagini ale Universului".
Stephen Hawking în Scurtă istorie a timpului de la Big Bang la găurile negre
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Să admitem, pentru comoditatea unei explicații, că ar fi vorba despre o persoană cu agorafobie, chinuită de teama tentațiilor. Unele întâlniri întâlniri în stradă ar putea trezi aceste tentații.
Sigmund Freud în Angoasa și viața instinctuală
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Caricatura realizează minimalizarea prin evidențierea din ansamblul expresiei unei persoane proeminente a unei singure trăsături, în sine comice, care ar fi trecut neobservată în contextul ei firesc. Izolarea acestei trăsături poate produce un efect comic ce se extinde în memoria noastră, asupra întregului, cu condiția ca persoana vizată să nu fie de față pentru a ne obliga să păstrăm o atitudine respectuoasă. Dacă în realitate nu există o astfel de trăsătură neglijată, atunci caricatura o creează fără dificultate prin exagerarea unei trăsături, în sine nerizibile. Este caracteristic pentru originea plăcerii comice faptul că efectul caricaturii nu este substanțial diminuat prin astfel de falsificări ale realității.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
În cazul uitării numelor proprii de persoane, se înțelege de la sine, pentru oameni diferiți au, prin forța lucrurilor, o valoare psihică cu totul diferită. Să luăm, spre exemplu, prenumele Teodor. El nu semnifică nimic pentru unele persoane, pentru alții, este prenumele tatălui, al unui frate, al unui prieten, sau chiar prenumele lor. Experiența analitică va dovedi că primii nu riscă să uite că o anumită persoană străină poartă acest nume, pe când ceilalți vor avea mereu tendința de a fuza altuia un nume care li se pare rezervat relațiilor lor personale. Deoarece la acest obstacol asociativ se adaugă acțiunea principiului neplăcerii și aceea a unui mecanism indirect, în acest caz, vă veți putea face o idee adecvată despre gradul de complexitate al cauzelor uitării momentane a unui nume. Dar o analiză riguroasă este capabilă să descurce în întregime ițele acestui scul încâlcit.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Anumite activități psihice constituie condiții pentru comic. Reprezentările sau gândurile care urmăresc scopuri serioase împiedică descărcarea investițiilor psihice, aceste investiri fiind necesare pentru deplasările cerute de respectivele activități. Așa se face că doar diferențele de consum neașteptat de mari pot să-și croiască drum spre plăcerea comică. Extrem de neprielnice pentru comic sunt toate procesele de gândire suficient de îndepărtate de intuitiv pentru a face inutilă mimica de reprezentare. Gândirea abstractă nu lasă nici un loc pentru comic, cu excepția cazului în care ea este întreruptă brusc.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Ca prototip al genului comic, putem considera nonsensul comic așa cum este produs de candidații care se prezintă nepregătiți la un examen; mult mai dificil este însă să găsim un exemplu simplu privitor la trăsăturile de caracter.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Doi autori, Meringer și Meyer (primul filolog, cel de-al doilea psihiatru) au încercat în anul 1985 să abordeze problema erorilor de limbaj. Ei au adunat exemple pe care la început le-au expus plasându-se într-un unghi de vedere pur descriptiv. Făcând acest lucru, evident că ei nu au dat nici o explicație, dar au indicat drumul în stare să ducă la aceasta. Deformările pe care lapsusurile le imprimă discursului intențional ei le distribuie în următoarele categorii: interversiuni; impietări ale unui cuvânt sau părți de cuvânt asupra cuvântului precedent (Vorklang); influență a unui cuvânt asupra celor care îi urmează (Nachklang); contaminări; substituții.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Formarea incertitudinii este una din metodele de care nevroza se servește pentru a îndepărta bolnavul de realitate și a-l izola de lumea externă, ceea ce, în fond, este o tendință comună tuturor tulburărilor psihonevrotice.
Sigmund Freud în Omul cu șobolani
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!