"Sensul" unui act psihic nu este altceva decât finalitatea pe care o servește și locul pe care actul îl ocupă într-o procesualitate psihică. Am putea chiar înlocui termenul "sens" prin termenii "finalitate" sau "tendință". Ei bine, această finalitate pe care o credem a discerne în actul ratat, ar putea să nu fie decât o aparență înșelătoare sau o exagerare poetică?
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Citate similare
Efectul lapsusului are poate dreptul de a fi considerat un act psihic complet, cu propriul său nume, o manifestare cu conținutul și semnificația sa intrinsecă. Actul ratat ar putea fi adesea o acțiune absolut corectă, care nu face decât să se substituie unei acțiuni așteptate sau plănuite.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
În cazul în care însă, nu deținem chiar de la cel analizat lămuriri asupra sensul actului ratat, unde vom găsi puncte de sprijin pentru interpretări și indicii pentru demonstrație? Aceste puncte de sprijin și indicii provin din surse multiple. Ele ne sunt furnizate în primul rând de comparația analogică cu fenomene care nu sunt legate de actele ratate, ca, de exemplu, în cazul în care constatăm că deformarea unui nume, ca act ratat, are același sens injurios ca și acela pe care l-ar avea o deformare intenționată. Dar puncte de sprijin și indicii ne sunt furnizate și de contextul psihic în care se produce actul ratat, de cunoștințele pe care le avem în legătură cu caracterul persoanei care săvâșește acest act, de impresiile pe care această persoană le-a putut avea înainte de act și împotriva cărora ea poate că reacționează prin acesta.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
În general, lucrurile se petrec în sensul că se formulează mai întâi o interpretare a actului ratat, pornind de la principii generale. Ceea ce se obține în acest fel nu este decât o prezumție, un proiect ermeneutic căruia i se caută confirmarea în examenul contextului psihic. Uneori, spre a obține confirmarea unei presupuneri, suntem obligați să așteptăm anumite evenimente care ne sunt, ca să spunem așa, anunțate de actul ratat.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Un lapsus poate fi în realitate totalmente lipsit de sens, poate să nu fie decât un accident psihic sau să nu aibă sens decât în chip excepțional, fără a-i putea refuza poetului sau scriitorului dreptul de a-l spiritualiza prin înzestrarea cu un sens, spre a-l pune astfel în serviciul intențiilor pe care le urmărește. Prin urmare, în legătură cu acest subiect putem fi lămuriți mai bine citindu-i pe poeți decât studiind lucrările filologilor și psihiatrilor.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Actele ratate sunt destul de nedefinite și greu de înțeles. Tot ceea ce poate fi observat în viața psihică va fi eventual desemnat sub numele de fenomen psihic. Va trebui numai să știm dacă cutare manifestare psihică dată este efectul direct al influențelor somatice, organice, fizice, în ce caz scapă ea cercetării psihologice sau dacă are ca antecedente imediate alte procese psihice dincolo de care începe undeva seria influențelor organice. Tocmai la această ultimă eventualitate ne gândim atunci când calificăm un fenomen drept proces psihic și de aceea este mai rațional să dăm propoziției următoarea formă: fenomenul este semnificativ, el are un sens, adică ne dezvăluie o intenție, o tendință și ocupă un anumit loc într-o serie de raporturi psihice.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Dacă, în intervalul de timp care separă conceperea proiectului de executarea sa, se produce o schimbare importantă în contextul psihic, schimbare incompatibilă cu înfăptuirea proiectului, uitarea acestuia nu mai poate fi considerată un act ratat. Această uitare nu mai miră, căci ne dăm seama bine că executarea proiectului ar fi de prisos în noul context psihic. Uitarea unui proiect nu poate fi considerată act ratat decât în cazul în care nu avem de-a face cu o schimbare a acestui context.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Spune-ți părerea!
În ceea ce privește tendința tulburată, nici o îndoială nu este cu putință în legătură cu aceasta: persoana care săvârșește un act ratat o cunoaște și o revendică. Îndoieli și ezitări nu pot lua naștere decât în legătură cu cealaltă tendință, aceea perturbatoare. Ori, există o întreagă serie de cazuri în care și această din urmă tendință este manifestă. Ea ne este revelată de efectul lapsusului, cu singura condiție de a avea curajul să examinăm acest efect în sine însuși.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Multor poeți li s-a întâmplat să se slujească de lapsus sau de alte acte ratate drept mijloc de reprezentare poetică. Prin el însuși, faptul acesta este îndeajuns pentru a dovedi că poetul socotește actul ratat, de exemplu lapsusul, ca nefiind lipsit de sens, cu atât mai mult cu cât el îl produce în mod intenționat. Nimeni nu va admite că poetul a greșit scriind și că a lăsat să subziste greșeala sa, ca un lapsus în gura personajului. Prin lapsus poetul vrea să sublinieze ceva și nu ne este greu să constatăm că el dorește să ne avertizeze asupra persoanei respective, care este distrată, obosită sau amenințată de un acces de migrenă. Dar dacă poetul se folosește de un lapsus cu un sens, firește că noi nu trebuie să-i exagerăm importanța.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Autocritica este cea care l-a împiedicat pe bolnav să-și exteriorizeze imaginile sau chiar să le conștientizeze. Dacă poate fi convis ca, renunțând la criticarea ideilor sale, să continue pur și simplu să enunțe toate asociațiile, pe care un efort susținut al atenției le face să-i vină în minte, se obține un material psihic care se află în legătură directă cu ideea morbidă inițială și permite descoperirea asociațiilor existente între această idee și viața psihică a bolnavului, grație cărora medicul va sfârși prin a înlocui ideea morbidă cu o idee nouă, adaptată exact cerințelor psihologice ale pacientului său.
Sigmund Freud în Interpretarea viselor
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Uitarea de proiecte este un fenomen a cărui interpretare nu prezintă nici o dificultate și așa cum am văzut, nu este contestată nici chiar de profani. Tendința care perturbă proiectul constă întotdeauna într-o intenție contrară, într-o nonvrere, despre care rămâne să aflăm pentru ce nu se exprimă în alt mod și într-o manieră mai puțin disimulată. Dar existența acestei voințe contrare este incontestabilă. Uneori izbutim să aflăm câte ceva despre motivele care obligă la disimularea acestei contra-voințe; disimulându-se, aceasta își atinge întodeauna scopul, pe care și-l realizează în actul ratat, în timp ce ar fi sigură de respingere dacă s-ar prezenta ca o contradicție fățișă.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Cazurile de uitare de proiecte sunt în general atât de clare încât nu putem câtuși de puțin să le utilizăm în vederea scopului pe care îl urmărim și care constă în a deduce din contextul psihic indiciile referitoare la semnificația actului ratat. În consecință, ne vom referi la un act prin excelență lipsit de claritate, echivoc: pierderea de obiecte și imposibilitatea de a găsi obiectele puse bine. Că intenția noastră ar putea să joace un rol în pierderea de obiecte, accident pe care adesea îl resimțim în mod dureros, vi se va părea fapt neverosimil.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Voința individului nu este altceva decât sinele său propriu-zis, adevăratul miez al ființei sale;tot ea constituie fundamentul conștiinței lui ca un substratum imuabil și prezent întotdeauna, de care nu s-ar putea desprinde. Asta pentru că el însuși este așa cum voiește, și voiește așa cum este. Prin urmare atunci când e întrebat dacă ar putea voi altceva decât voiește, de fapt e întrebat dacă ar putea fi altfel decât este, lucru pe care nu-l cunoaște.
Arthur Schopenhauer în Lumea ca voință și reprezentare
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!
Visul este, într-un anumit fel, descărcarea psihică a unei dorințe în stare de refulare deoarece el prezintă această dorință ca realizată. El satisface în ecelași timp cealaltă tendință, permițând celui care doarme să-și continue somnul.
Sigmund Freud în Interpretarea viselor
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
În legătură cu problema angoasei, teama nevrotică s-a transformat în teamă reală, în frică de unele pericole exterioare. Această situație alarmantă, privită obiectiv, poate să nu aibă nici o importanță pentru psihic. Ceea ce este de temut este mai curând modificarea pe care această rănire este capabilă să o provoace în viața psihică.
Sigmund Freud în Angoasa și viața instinctuală
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Aproape în toate cazurile în care cineva spune contrariul a ceea ce vrea să spună, intenția perturbatoare exprimă o opoziție față de intenția tulburată, iar actul ratat reprezintă conflictul între aceste două tendințe inconciliabile.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Influența stărilor fiziologice, rezultând din indispoziții, tulburări circulatorii, stări de epuizare, asupra producerii lapsusurilor trebuie recunoscută fără rezervă. Experiența dumneavoastră personală și cotidiană ajunge ca să vă facă evidentă această influență. Dar această explicație lămurește prea puțin! Și înainte de toate, stările pe care le-am enumerat nu sunt condiții necesare ale actului ratat. Lapsusul se poate produce tot atât de bine în deplină stare de sănătate, în stare perfect normală. Acești factori somatici nu au valoare decât în măsura în care facilitează și favorizează mecanismul psihic particular al lapsusului.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
În unele cazuri, actele ratate înlocuiesc acele omina (omen în latină cuvânt care circulă și în limba germană, cu sensul originar de prevestire, piază, semn prevestitor), sau premoniții ale anticilor. Și într-adevăr, unele omina nu erau decât acte ratate, ca în cazul când cineva se împiedica sau cădea. Altele aveau totuși caracteristicile unui eveniment obiectiv, nu pe acelea ale unui act subiectiv. Însă este greu de deosebit dacă un eveniment dat aparține uneia sau alteia din aceste categorii. Adesea actul își pune masca unei întâmplări pasive.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Viața n-are niciodată o finalitate obiectivă, afară doar dacă prin asta se înțelege moartea; orice finalitate în planul real este subiectivă.
citat din Constantin Virgil Gheorghiu
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!
În lucrarea mea, "Psihopatologia vieții cotidiene" (a cărei primă ediție, în limba germană, datează din 1901) veți găsi o cazuistică abundentă spre a vă servi în studiul actelor ratate. Din toate aceste exemple se degajează una și aceeași concluzie: actele ratate au un sens și indică mijloacele de a desprinde acest sens în conformitate cu circumstanțele care însoțesc actul. Astăzi voi fi mai laconic, pentru că nu am de gând decât să extrag din studiul acestor fenomene elementele unei introduceri în psihanaliză. Drept urmare, nu vă voi vorbi decât de două grupe de observații referitoare la actele ratate cumulate și combinate și cu privire la confirmarea interpretărilor prin evenimente petrecute ulterior.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Ființa umană concretă a fost creată de Dumnezeu în vederea unei finalități supranaturale, fericirea desăvârșită ce nu poate fi atinsă decât în viața de dincolo prin vederea lui Dumnezeu. Această vedere nu poate fi căpătată de om numai prin capacitățile sale naturale, însă omul poate atinge o fericire imperfectă în această viață prin exercițiul capacităților sale naturale, ajungând la o cunoaștere filosofică a lui Dumnezeu prin intermediul creației sale și prin dobândirea și exercițiul virtuților naturale. Finalitatea naturală, fericirea imperfectă, este pe măsura naturii umane și a capacităților umane, dar cum omul a fost creat pentru o finalitate ultimă supranaturală, finalitatea naturală nu îl poate împlini;ea este imperfectă și este îndreptată dincolo de sine.
citat clasic din Sfântul Toma de Aquino
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!