Investigațiile psihanalitice au arătat clar că interdicții provenind din conștiința morală împiedică individul să fructifice fericita modificare externă. Dar este o sarcină mult mai dificilă să aflăm care este natura și originea acestor tendințe justițiare și punitive care se manifestă, spre surpriza noastră, acolo unde ne-am aștepta mai puțin.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Citate similare
Este dificil de redat, într-o manieră transparentă, pentru cititor, prin expunerea unei psihanalize care trece prin diferitele straturi suprapuse pe care le parcurge tratamentul, structura atât de complicată a unui caz grav, recunoscută sau bănuită prin analiză. Această sarcină devine dificilă datorită rezistenței bolnavilor, cât și a modurilor în care se manifestă bolile. În plus, trebuie recunoscut faptul că o nevroză obsesională nu este ușor de înțeles, fiind mai dificilă decât un caz de isterie, de exemplu.
Sigmund Freud în Omul cu șobolani
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Pentru a explica o stare de lucruri, în legătura cu care nu se consideră necesară teoretizarea, amintim că nu există tendințe care să fi fost mai bine refulate și combătute în noi de către morală și civilizație precum tendințele sexuale. Mai mult, la majoritatea oamenilor, aceste tendințe știu perfect să se sustragă tiraniei funcțiilor psihice de un ordin mai elevat.
Sigmund Freud în Interpretarea viselor
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Sub influența lumii exterioare (a mediului)o parte a sinelui dotată cu organe de percepere a excitațiilor și cu organe de apărare împotriva lor, se dezvoltă treptat devenind Eu. Acesta este mijlocitorul între Sine și lumea exterioară. Percepția și conștiința constituie doar partea cea mai mica și mai superficială a Eului, parte care topografic este situată cel mai aproape de realitatea externă. Cu ajutorul acestor instrumente (sistemul percepție -conștiință), eul îsi conservă existența, observă și examinează realitatea pentru a obține o "imagine adecvată" a ei, se adaptează la realitate și o modifică cu interesele lui. Astfel "Eul" își asumă sarcina de a reprezenta lumea externă în fața Sinelui, pentru binele acestuia.
Sigmund Freud în Psihologia Inconștientului
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!
A explica natura în totalitate este o sarcină mult prea dificilă pentru un singur om, sau chiar pentru o generație întreagă. Este mult mai bine să descoperi puțin, dar sigur, și să lași restul pentru cei care vor veni după tine, decât să explici toate lucrurile prin presupuneri, fără a fi sigur de nimic.
Isaac Newton în Optica (1704)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Caracteristicile în aparență noi pe care individul le manifestă în cadrul mulțimii nu reprezintă de fapt decât manifestări ale inconștientului în care se află înmagazinați germenii a tot ce există mai rău în sufletul omenesc; dacă vocea conștiinței încetează sau dacă sentimentul responsabilității dispare în aceste circumstanțe iată un fapt pe care nu ne este greu să-l înțelegem.
Sigmund Freud în Psihologia colectivă și analiza eului
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Anumite vise, în special acelea care au loc în timpul curei psihanalitice, scapă pur și simplu unei interpretări complete. Cum ele irump din ansamblul materialelor psihice, pe care încă îl ignorăm, nu pot fi înțelese decât odată cu terminarea curei. Comunicarea acestor vise ar necesita să se dezvăluie toate necunoscutele unei nevroze; acest lucru nu intră în intențiile psihanaliștilor, deoarece, după părerea noastră, studiul visului constituie o pregătire pentru acela al nevrozelor.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Nu cunoaștem nici originea, nici mecanismul, nici legăturile reciproce ale simptomelor din care se compun aceste tablouri nosologice; nici o modificare demonstrabilă a organului anatomic al sufletului nu le corespunde; cât despre modificările invocate, acestea nu dau nici o explicație referitoare la simptome.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Când psihanalistul tratează un nevropat, interesul său nu se îndreaptă în primul rând spre caracterul acestuia. Mai curând el dorește să afle care este semnificația simptomelor pacientului, ce tendințe instinctuale se ascund în spatele lor și se satisfac prin ele și care este calea misterioasă ce duce de la aceste dorințe instinctuale la simptome.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Aceia care aud pentru prima oară vorbindu-se despre uitare ca mijloc de apărare contra amintirilor penibile, rareori pierd prilejul de a formula obiecția că, potrivit propriei lor experiențe, mai degrabă amintirile penibile se șterg cu greu, revenind pururea, orice am face să le înăbușim, torturându-vă fără încetare, cum este cazul, de pildă, cu amintirea unor ofense și umiliri. Faptul este exact, dar obiecția nu rezistă. Ne interesează să nu pierdem din vedere faptul că viața psihică este un câmp de bătălie și o arenă unde se înfruntă tendințe opuse sau, ca să vorbim într-un limbaj mai puțin dinamic, că ea se compune din contradicții și din cupluri antinomice. Dovedind existența unor tendințe determinatoare, nu dovedim prin aceasta absența unei alte tendințe care acționează într-un sens contrar. Există loc și pentru una și pentru cealaltă. Problema e numai să cunoaștem raporturile care se stabilesc între termenii opuși, acțiunile care emană atât de la una, cât și de la cealaltă.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Tabu-ului i se atașează, în consecință, ceva cu ideea de reținere și evident, se manifestă esențialmente în interdicții și restricții. Expresia "teama de cele sfinte" corespunde adesea sensului tabu-ului.
Sigmund Freud în Totem și Tabu
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Nevroza apare doar când există un conflict între dorințele libidinale și acea latură a psihicului uman pe care o numim "eu", expresia instinctelor de autoconservare a individului, eu care este totodată și sediul idealurilor pe care acesta și le-a propus. Un astfel de conflict patogen ia naștere doar când libidoul tinde să se angajeze pe căi și spre scopuri pe care eul le-a depășit și repudiat de multă vreme și care sunt deci interzise pentru viitor; libidoul manifestă asemenea tendințe dacă îi este refuzată o satisfacție conformă cu idealurile eului. În acest mod frustrația, privațiunea de o satisfacere reală devine condiția principală, deși nu singura, pentru delanșarea nevrozei.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Prin raporturile sale cu conștiința și cu activitatea voluntară, această funcție, de refulare, este investită cu o putere considerabilă asupra întregii vieți psihice a adultului. Or, ea condamnă, ca improprii și superflue, multe din tendințele infantile, punând astfel în stare de refulare toate modurile de a gândi și a simți care derivă din aceste tendințe.
Sigmund Freud în Interpretarea viselor
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
În erorile de lectură cele mai frecvente, cei doi factori care au un rol important în actele ratate nu îndeplinesc decât un rol cu totul secundar; ne referim la conflictul celor două tendințe și la refularea uneia dintre ele, refulare care se manifestă tocmai prin efectul actului ratat. Nu este vorba de faptul că erorile de lectură ar prezenta caractere aflate în dezacord cu acești factori, dar conflictul conținutului de idei, care duce la eroarea de lectură, este mult mai puternic decât refularea pe care acest conținut de idei a suferit-o anterior. Acești doi factori se reliefează foarte net în diversele modalități ale actului ratat provocat de amnezie.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Formarea incertitudinii este una din metodele de care nevroza se servește pentru a îndepărta bolnavul de realitate și a-l izola de lumea externă, ceea ce, în fond, este o tendință comună tuturor tulburărilor psihonevrotice.
Sigmund Freud în Omul cu șobolani
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Nu există niciun domeniu în care gândirea și simțirea noastră să se fi schimbat atât de puțin din vremurile străvechi, sau unde ceea ce este originar să se fi conservat atât de bine sub un înveliș subțire, ca atitudinea față de moarte.
Sigmund Freud în Opere I, Eseuri de psihanaliză aplicată, Straniul (1999)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Diverse cauze determină apariția caracterelor speciale ale mulțimilor. Prima constă în faptul că individul din mulțime dobândește, prin conștiința apartenenței la un număr, sentimentul unei puteri de neînvins, ce îi permite să cedeze unor instincte pe care dacă ar fi singur, ar fi obligat să și le reprime. El va ceda în fața acestora cu atât mai ușor cu cât (mulțimea fiind anonimă și ca atare, iresponsabilă) sentimentul responsabilității, care îi înfrânează totdeauna pe indivizi, ar dispărea în întregime. Prin urmare, este suficient să spunem că individul din mulțime se află plasat în niște condiții care îi permit să-și relaxeze reprimarea tendințelor sale inconștiente.
Sigmund Freud în Psihologia colectivă și analiza eului
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Uitarea de proiecte este un fenomen a cărui interpretare nu prezintă nici o dificultate și așa cum am văzut, nu este contestată nici chiar de profani. Tendința care perturbă proiectul constă întotdeauna într-o intenție contrară, într-o nonvrere, despre care rămâne să aflăm pentru ce nu se exprimă în alt mod și într-o manieră mai puțin disimulată. Dar existența acestei voințe contrare este incontestabilă. Uneori izbutim să aflăm câte ceva despre motivele care obligă la disimularea acestei contra-voințe; disimulându-se, aceasta își atinge întodeauna scopul, pe care și-l realizează în actul ratat, în timp ce ar fi sigură de respingere dacă s-ar prezenta ca o contradicție fățișă.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Inconștientul este asemănător cu un cerc mare care ar include conștiința ca pe un cerc mai mic. Nu poate exista fapt de conștiință fără o preparație inconștientă, în timp ce inconștientul se poate lipsi de stadiul conștient, având totuși o valoare psihică. Inconștientul este psihicul însuși în realitatea esențială. Natura sa intimă este la fel de necunoscută ca și aceea a realității exterioare, iar conștiința se informează despre el într-un fel atât de incomplet ca și organele noastre de simț despre lumea exterioară.
Sigmund Freud în Psihologia vieții cotidiene
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Actele ratate rezultă dintr-un compromis; ele arată că fiecare din cele două tendințe este pe jumătate ratată și pe jumătate izbutită, că intenția nu este nici complet suprimată și făcând abstracție de unele cazuri izolate nici cu totul intactă. Producerea acestor efecte de interferență sau de compromis cere anumite condiții particulare.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Mulțimea este extraordinar de influențabilă și de credulă, este lipsită de simț critic, pentru ea nu există neverosimil. Gândește prin imagini care se cheamă unele pe altele pentru a susține asocierea, ca în stările în care individul dă curs liber imaginației, fără ca vreo instanță rațională să intervină pentru a judeca gradul de verosimitate al acestor imagini. Sentimentele mulțimii sunt totdeauna foarte simple și foarte exaltate. Tot astfel, mulțimea nu cunoaște nici îndoială, nici incertitudine.
Sigmund Freud în Psihologia colectivă și analiza eului
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!