Contradicția dintre observații și principiul conform căruia omul se îmbolnăvește datorită frustrării nu este insolubilă; distincția dintre frustarea exterioară și frustarea interioară o rezolvă. Când lipsește obiectul real prin care se poate satisface libidoul, este vorba de o frustare exterioară.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Citate similare
Frustarea internă este prezentă în toate cazurile, dar nu intră în acțiune până când frustarea exterioară reală nu a pregătit terenul pentru ea.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
În cazurile excepționale, în care oamenii se îmbolnăvesc din cauza succesului, frustarea internă a acționat singură; ea s-a putut manifesta doar după ce frustarea exterioară a fost înlocuită de realizarea dorinței.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Frustarea exterioară, prin sine însăși, nu are consecințe, nu este patogenă, atâta timp cât nu i se asociază o frustare internă. Aceasta din urmă trebuie să-și aibă originea în eu și să interzică libidoului accesul la obiectele spre care acesta vrea să se reorinteze. Doar atunci se naște conflictul și odată cu el posibilitatea unei îmbolnăviri nevrotice, adică, a unei satisfacții substitutive obținută pe calea ocolită a inconștientului refulat.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Dumnezeu nu se arată ca Dumnezeu în Sine, din sau prin observare exterioară, ci prin experiență interioară. Și, atunci când experiența interioară L-a arătat pe Dumnezeu în Sine, observația exterioară nu mai este necesară. Iar dacă observația exterioară este necesară, experiența interioară nu este posibilă.
Neale Donald Walsch în Conversații cu Dumnezeu, volumul I (1995)
Adăugat de Doina Bumbuț
Comentează! | Votează! | Copiază!
Cum se face că pacienții mei au uitat atâtea fapte din viața lor interioară și exterioară?
citat celebru din Sigmund Freud
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
În cazul comicului de situație, însușirile persoanei comice nu au o importanță decisivă; râdem chiar dacă ne spunem că în situația dată ne-am fi comportat la fel. Comicul provine din raportul omului cu lumea exterioară, care, adesea, îl domină; pentru procesele psihice umane, această lume exterioară este reprezentată de convențiile și cerințele societății, ba chiar de propriile necesități corporale.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Omul trebuie să fie adaptat la 2 lumi: cea exterioară, cu familia, profesia, relațiile sociale și de iubire și cea interioară, cu propriile gânduri, trăiri, zbateri și cu propria sa natură. Neglijarea uneia dintre acestea poate să ducă la boală psihică.
Pera Novacovici în Descoperă-ți vocația
Adăugat de Micheleflowerbomb
Comentează! | Votează! | Copiază!
Un al doilea factor va contribui la detașarea eului de ansamblul senzațiilor, adică să-l facă să recunoască un "afară", o lume exterioară: senzațiile de durere și de suferință, frecvente, variate și inevitabile, pe care principiul plăcerii, ca stăpân absolut, le cere suprimate sau evitate.
Sigmund Freud în Angoasă în civilizație
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Legătura cu o excitație exterioară nu este esențială pentru formarea visului. Cel care doarme poate neglija această excitație, el poate fi trezit de către ea, fără a avea vreun vis, sau o poate include în visul său; există numeroase vise ale căror conținut nu este determinat de excitarea vreunuia din simțurile celui care doarme.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Drumul de la minte la inimă, de la lumea exterioară la cea interioară este cel mai lung, mai complex și mai ademenitor drum pe care-l poate parcurge omul în viață. Începutul lui este războiul nevăzut al gândurilor.
Ioan Ianolide în Întoarcerea la Hristos
Adăugat de Dan Nicorescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Angoasa crează refularea, iar situația temută instinctual este provocată, în ultimă instanță, de o situație exterioară periculoasă.
Sigmund Freud în Angoasa și viața instinctuală
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Conștiința nu este decât un organ de simț care permite perceperea calităților psihice... Aparatul psihic, care este deschis asupra lumii exterioare prin organele de simț ale sistemului său de percepție, este el însuși lume exterioară pentru organul de simț al conștiinței, care de altfel își găsește în acest raport justificarea sa teleologică.
Sigmund Freud în Psihologia vieții cotidiene
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Bolnavul operează o deplasare în fobia sa și se neliniștește de o situație exterioară. El crede cu siguranță că astfel își asigură o protecție mai eficace. De un pericol exterior se poate scăpa prin fugă, dar cum să fugi de un pericol interior?
Sigmund Freud în Angoasa și viața instinctuală
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Prejudiciul frustrării inițiale a plăcerii sexuale se manifestă prin faptul că libertatea care îi este acordată ulterior acesteia în căsnicie nu mai are un efect pe deplin satisfăcător. Dar nici libertatea sexuală neîngrădită încă de la început nu conduce la un rezultat mai bun. Este ușor de stabilit că valoarea psihică a nevoii erotice scade imediat ce satisfacția îi este la îndemână. Este nevoie de un obstacol pentru ca libidoul să fie împins la un nivel înalt, și, acolo unde piedicile naturale contra satisfacției nu sunt suficiente, oamenii din toate timpurile au introdus unele convenționale pentru a putea savura iubirea.
Sigmund Freud în Studii despre sexualitate
Adăugat de Homo Novus
Comentează! | Votează! | Copiază!
Biserica și Armata sunt niște mulțimi artificiale, adică mulțimi a căror coeziune este menținută printr-o constrângere exterioară care se opune în același timp modificărilor structurii sale.
Sigmund Freud în Psihologia colectivă și analiza eului
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Ochii văd doar ceea ce mintea este pregătită să vadă. Realitatea ta interioară, gândurile și emoțiile tale îți direcționează percepția exterioară. Observă și tu acest fenomen: când ai o zi "proastă" vei extrage din realitatea înconjurătoare acele elemente care sunt în acord cu ceea ce simți tu în interior. În mod similar, când ești bucuros, vei observa frumusețea din exteriorul tău. Lumea este un loc cu bune și mai puțin bune. Lucrurile pe care te focalizezi sau pe care le atragi sunt cele care intră în rezonanță cu starea ta interioară. Schimbă-ți starea și realitatea exterioară se schimbă și ea. De asemenea, adu-ți aminte mereu că ești un creator - creezi în exteriorul tău realitatea ta interioară. Dacă în interior hrănești gânduri pozitive - bucurie, acceptare, compasiune, și așa mai departe., asta vei aduce și în lume, prin tot ceea ce faci. Reciproca este și ea valabilă: fiind înnegurat în interior, vei crea o realitate negativă. Noi toți reprezentăm un întreg, iar contribuția ta la acest întreg este dată de felul în care alegi să gândești și să trăiești. Tu ce aduci în lume?
citat din Ursula Yvonne Sandner
Adăugat de George Aurelian Stochițoiu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Sugarul nu-și deosebește încă eul de o lume exterioară, pe care o consideră ca pe o sursă de senzații care afluează spre dânsul.
Sigmund Freud în Angoasă în civilizație
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Omul poate să-și realizeze esența doar atunci când o realizează obiectual, adică atunci când prin "forțele sale esențiale" produce o lume exterioară, materială, obiectuală, în crearea căreia el există cu adevărat. Crearea practică a unei lumi de obiecte, prelucrarea naturii neorganice este autoafirmarea omului ca ființă generică conștientă. În această activitate omul se manifestă conform genului său, ca ființă umană, spre deosebire de plante, animale și lumea anorganică.
Immanuel Kant în Critica rațiunii pure
Adăugat de Andrei
Comentează! | Votează! | Copiază!
Nu-i lipsit de o profundă rațiune faptul că se insistă asupra analogiei dintre comunitatea creștină și o familie și că fidelii se consideră ca niște frați, adică frați prin dragostea datorită căreia Cristos este însuflețit de respectul lor.
Sigmund Freud în Psihologia colectivă și analiza eului
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Inconștientul este asemănător cu un cerc mare care ar include conștiința ca pe un cerc mai mic. Nu poate exista fapt de conștiință fără o preparație inconștientă, în timp ce inconștientul se poate lipsi de stadiul conștient, având totuși o valoare psihică. Inconștientul este psihicul însuși în realitatea esențială. Natura sa intimă este la fel de necunoscută ca și aceea a realității exterioare, iar conștiința se informează despre el într-un fel atât de incomplet ca și organele noastre de simț despre lumea exterioară.
Sigmund Freud în Psihologia vieții cotidiene
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!