Frustarea exterioară, prin sine însăși, nu are consecințe, nu este patogenă, atâta timp cât nu i se asociază o frustare internă. Aceasta din urmă trebuie să-și aibă originea în eu și să interzică libidoului accesul la obiectele spre care acesta vrea să se reorinteze. Doar atunci se naște conflictul și odată cu el posibilitatea unei îmbolnăviri nevrotice, adică, a unei satisfacții substitutive obținută pe calea ocolită a inconștientului refulat.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Citate similare
Contradicția dintre observații și principiul conform căruia omul se îmbolnăvește datorită frustrării nu este insolubilă; distincția dintre frustarea exterioară și frustarea interioară o rezolvă. Când lipsește obiectul real prin care se poate satisface libidoul, este vorba de o frustare exterioară.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
În cazurile excepționale, în care oamenii se îmbolnăvesc din cauza succesului, frustarea internă a acționat singură; ea s-a putut manifesta doar după ce frustarea exterioară a fost înlocuită de realizarea dorinței.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Frustarea internă este prezentă în toate cazurile, dar nu intră în acțiune până când frustarea exterioară reală nu a pregătit terenul pentru ea.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Fobiile infantile, la fel ca așteptarea anxioasă proprie nevrozei angoasate, ne oferă exemplul formării unei frici nevrotice prin transformarea directă a libidoului.
Sigmund Freud în Angoasa și viața instinctuală
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
S-a arătat în repetate rânduri (de către mine și în special de către Th. Reik) până unde poate merge analogia dintre religie și nevroza obsesională, care dintre particularitățile și dintre vicisitudinile constituirii religiei pot fi înțelese pe calea aceasta. Cele afirmate sunt în deplină concordanță cu faptul că smeritul credincios este în cel mai înalt grad protejat împotriva pericolului anumitor îmbolnăviri nevrotice; acceptarea nevrozei universale îl scutește de povara contractării unei nevroze personale.
Sigmund Freud în Viitorul unei iluzii
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Surprinderea volutară a unei dezgoliri nu este pentru cel care spionează un caz comic, căci efortul său anulează posibilitatea unei plăceri comice, iar el obține doar plăcere sexuală pe cale vizuală. Dar dacă ulterior cel care spionează povestește altcuiva descoperirea sa, atunci persoana surprinsă dezbrăcată redevine comică, deoarece cea de-a treia persoană consideră aceasta a neglijat efortul necesar intimității sale.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Caricatura realizează minimalizarea prin evidențierea din ansamblul expresiei unei persoane proeminente a unei singure trăsături, în sine comice, care ar fi trecut neobservată în contextul ei firesc. Izolarea acestei trăsături poate produce un efect comic ce se extinde în memoria noastră, asupra întregului, cu condiția ca persoana vizată să nu fie de față pentru a ne obliga să păstrăm o atitudine respectuoasă. Dacă în realitate nu există o astfel de trăsătură neglijată, atunci caricatura o creează fără dificultate prin exagerarea unei trăsături, în sine nerizibile. Este caracteristic pentru originea plăcerii comice faptul că efectul caricaturii nu este substanțial diminuat prin astfel de falsificări ale realității.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Teama proprie coșmarului corespunde unui act sexual, unei senzații libidinale, ca de altfel orice teamă nevrotică și este rezultatul refulării libidoului.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Când cineva are intenția să refuleze o anumită tendință în loc s-o lase să se exprime, ar trebui să ne găsim în prezența unuia din următoarele două cazuri: ori refularea este obținută și atunci nimic nu trebuie să apară din tendința perturbatoare; ori refularea nu este obținută și atunci tendința cu pricina trebuie să se exprime franc și complet.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Datorită unei rezistențe față de viața erotică, amintirile refulate nu pot fi active decât în spațiul inconștientului.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Dacă noi concepem conținutul visului ca pe reprezentarea unei dorințe realizate și îi explicăm obscuritatea prin modificările operate de cenzura asupra materialului refulat, nu ne mai vine greu nici să deducem funcțiile visului. Într-o stranie opoziție cu faptul că se spune că somnul este tulburat de către vise, noi trebuie să recunoaștem visul drept gardian al somnului.
Sigmund Freud în Despre vis
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Din comportamentul eului care se servește de o investire de încercare și pune în funcțiune, prin semnalul de angoasă, automatismul plăcere-neplăcere, se pot produce diferite reacții, uneori mai mult sau mai puțin încâlcite: sau accesul de angoasă ajunge la deplina sa înflorire și eul renunță atunci să mai joace vreun rol în emoție, sau eul instituie în locul investirii experimentale o contra-investire; acest ultim caz se asociază cu energia emoției refulate și poate, fie să formeze simptomul, fie, odată captată de către eu, să se instaleze definitiv, în calitate de formație reacțională, unele dispoziții fiind întărite.
Sigmund Freud în Angoasa și viața instinctuală
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Bolnavii de nevroză obsesională, în toate conflictele vitale, așteaptă moartea unei persoane importante pentru ei, de obicei a unei persoane iubite, care poate fi un părinte, a unui rival, a unuia dintre obiectele iubirii față de care tendințele lor oscilează.
Sigmund Freud în Omul cu șobolani
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Germenul de adevăr ascus în delir a fost de mult timp refulat; când în cele din urmă reușește, de astă dată deformat, să pătrundă în conștiință, convingerea care-l însoțește este, ca pentru compensare, hipertrofiată și investită în substitutul deformat al adevărului refulat, apărându-l împotriva oricărei critici. Convingerea se deplasează de la adevărul inconștient la eroarea conștientă și rămâne fixată aici tocmai datorită acestei deplasări.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Legea morală nu exprimă deci altceva decât autonomia rațiunii pure practice, adică a libertății, și această autonomie este însăși condiția formală a tuturor maximelor, singura prin care ele pot fi de acord cu legea practică supremă. Dacă prin urmare materia volițiunii, care nu poate fi altceva decât un obiect al unei râvniri, care este legată, cu legea, intervine în legea practică ca condiție a posibilității acestei legi, de aici rezultă heteronomia liberului arbitru, anume dependența de legea naturală, de a urma vreun impuls sau vreo înclinație, și voința nu-și dă ea însăși legea, ci numai preceptul pentru supunerea rațională la legile patologice; dar maxima, care în chipul acesta nu poate conține în sine niciodată forma universal legislativă, nu numai că nu creează în acest mod nicio obligație, ci este ea însăși contrară principiului unei rațiuni pure practice, prin aceasta contrară deci și simțământului moral, chiar dacă acțiunea care provine din el ar fi conformă legii.
Immanuel Kant în Critica rațiunii practice, Legea fundamentală a rațiunii pure practice (1788)
Adăugat de Avramescu Norvegia - Elena
Comentează! | Votează! | Copiază!
Biserica și Armata sunt niște mulțimi artificiale, adică mulțimi a căror coeziune este menținută printr-o constrângere exterioară care se opune în același timp modificărilor structurii sale.
Sigmund Freud în Psihologia colectivă și analiza eului
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Omul poate să-și realizeze esența doar atunci când o realizează obiectual, adică atunci când prin "forțele sale esențiale" produce o lume exterioară, materială, obiectuală, în crearea căreia el există cu adevărat. Crearea practică a unei lumi de obiecte, prelucrarea naturii neorganice este autoafirmarea omului ca ființă generică conștientă. În această activitate omul se manifestă conform genului său, ca ființă umană, spre deosebire de plante, animale și lumea anorganică.
Immanuel Kant în Critica rațiunii pure
Adăugat de Andrei
Comentează! | Votează! | Copiază!
Se înțelege de la sine că trăsătura esențială a acestor cazuri (în care interpretarea trebuie, spre a-și găsi confirmarea, să aștepte evenimente ulterioare) constă în faptul că contextul psihic actual ne este necunoscut sau este inaccesibil investigației noastre. Interpretarea are în acest caz doar valoarea unei simple prezumții căreia nu-i acordăm prea mare importanță. Mai târziu survine un fapt care arată că prima interpretare era justificată.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
În cazul halucinației reliefăm ca element esențial conflictul cu realitatea, pe când iluzia nu trebuie să fie necesarmente falsă, adică irealizabilă sau în opoziție cu realitatea.
Sigmund Freud în Viitorul unei iluzii
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Analizând angoasa reală, am redus-o la acea stare de atenție senzorială și de tensiune motrice pe care o numim dispoziție către angoasă, din care decurge reacția de angoasă. Această reacție poate avea două consecințe alternative: sau formarea angoasei, când repetarea vechiului act traumatic este doar un semnal și în acest caz, restul reacției servește la preîntâmpinarea unei noi situații periculoase, fie prin fugă, fie prin apărare; sau, vechiul act traumatic își păstrează întreaga putere, reacția fiind atunci în totalitate de angoasă și ca urmare, starea afectivă paralizantă se dovedește inoportună în condițiile actuale.
Sigmund Freud în Angoasa și viața instinctuală
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!