Inervarea somatică ce corespunde conținutului reprezentat stă la originea mimicii, ca mijloc de comunicare; a fost suficient ca ea să fie accentuată, să devină vizibilă pentru altcineva, pentru a putea servi acestui scop.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Citate similare
Cercetarea mimicii care însoțește reprezentarea se poate dovedi rodnică și în alte domenii ale esteticii, așa cum a fost și pentru înțelegerea comicului.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Caricatura, travestirea, parodia, precum și demascarea sunt procedee ale minimalizării, cuvânt pentru care există în limba germană un corespondent fericit (herabseitzen). Ceva elevat este, în sens psihic, figurat, ceva mare și presupun că acesta, ca și ceva mare în sens fizic, este reprezentat printr-un consum mai mare. Observația cea mai obișnuită ne arată că, dacă vorbim despre ceva elevat, vocea are alte inflexiuni, mimica este deosebită, iar întreaga noastră ținută încearcă să se acorde cu demnitate lucrului reprezentat. Ne impunem o constrângere solemnă care nu diferă mult de cea adoptată în prezența unei înalte personalități, a unui monarh, a unui prinț, a unui om de știință. Nu vom greși dacă vom admite că această inervație deosebită a mimicii de reprezentare corespunde unui consum suplimentar.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Dacă s-a apreciat drept interesant, din punct de vedere practic, studiul nașterii și dezvoltării imaginilor psihopatice, aceasta s-a datorat faptului că a fost demonstrat experimental că este suficientă descoperirea căilor inconștiente prin care ideile morbide ale unui individ întâlnesc restul conținutului lui psihic pentru ca simptomul nevrotic să fie rezolvat și ca ideea morbidă să devină complet reprimabilă. Psihoterapiei i se datorează, deci, procedeul de care mă folosesc pentru a rezolva problema visului.
Sigmund Freud în Interpretarea viselor
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Pentru a se apăra de dezagregarea realizată de conștiință, ideea obsesivă are obiceiul de a se servi de termeni vagi și echivoci (dacă vrem să separăm acest mijloc de mecanismul veritabil al deformării). Acești termeni, rău înțeleși, pot să se integreze în "deliruri" și tot ceea ce derivă din obsesii și li se substituie apoi se atașează la acest text rău înțeles și nu la cel corect. Se poate remarca faptul că "delirurile" se străduie să dobândească noi legături cu conținutul obsesiei, care nu a fost admis în gândirea conștientă.
Sigmund Freud în Omul cu șobolani
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Teoria susține că o angoasă (Angst) corespunde unei dorințe de odinioară, acum refulate. Aceasta corespunde de asemenea și faptului că inconștientul este opusul contradictoriu al conștientului.
Sigmund Freud în Omul cu șobolani
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Dorințele ce-și au originea în copilarie reprezintă forța motrice indispensabilă pentru formarea viselor.
citat celebru din Sigmund Freud
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Nu cunoaștem nici originea, nici mecanismul, nici legăturile reciproce ale simptomelor din care se compun aceste tablouri nosologice; nici o modificare demonstrabilă a organului anatomic al sufletului nu le corespunde; cât despre modificările invocate, acestea nu dau nici o explicație referitoare la simptome.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Ceea ce se numește oficial "reprezentarea obsesivă" conține, astfel, prin deformarea conținutului primitiv, urmele luptei primare de apărare. Deformarea face reprezentarea obsesivă viabilă, pentru că gândirea conștientă este obligată să înțeleagă greșit, la fel ca în cadrul conținutului visului, care este el însuși un produs al compromisului și al deformării și pe care gândirea din starea de veghe nu o înțelege.
Sigmund Freud în Omul cu șobolani
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Descoperirea puterii de a face ca semenii noștri să devină comici ne-a oferit un mijloc neașteptat de a obține plăcere comică și a dat naștere unei tehnici foarte rafinate.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Tratând legăturile visului cu viața cotidiană în stare de veghe și originea materialului oniric, vedem că atât cercetătorii cei mai vechi, cât și cei mai moderni, au fost de părere că omul visează despre ceea ce îl preocupă în timpul zilei și îl interesează în viața sa în stare de veghe. Această preocupare care trece de la starea de veghe la starea de repaus - stimulii din timpul repausului - ar fi suficientă pentru a explica originea tuturor imaginilor onirice.
Sigmund Freud în Interpretarea viselor
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
De raportul dintre copil și adulți ține și comicul minimalizării, căruia îi corespunde situarea adultului la nivelul copilului. Nu există pentru copil o plăcere mai mare decât aceea de a vedea că un adult renunță la superioritatea sa copleșitoare și se joacă de la egal la egal cu el. Această ușurare, care-i produce copilului plăcere pură, devine la adult, ca minimalizare, un mijloc al ridiculizării și o sursă a plăcerii comice.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Psihanaliza vrea să ofere psihiatriei baza psihologică care îi lipsește, sperând să descopere terenul comun care să facă înțeleasă întâlnirea dintre o tulburare somatică și o tulburare psihică. Pentru a ajunge aici, psihanaliza trebuie să se țină la distanță de orice presupoziție de ordin anatomic, chimic sau fiziologic, să nu se sprijine decât pe noțiuni pur psihologice, ceea ce va fi tocmai motivul pentru care ea va părea la început ciudată.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Cunoașterea simbolurilor ne poate ajuta, într-o mare măsură, să traducem ceea ce rămâne obscur în conținutul manifest al visului, dar ea nu face inutilă folosirea procedeului de mai sus. Cu atât mai mult ea ne va servi ca mijloc de investigație în cazul în care ideile visului ar fi nule sau insuficiente.
Sigmund Freud în Interpretarea viselor
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Visul este, s-ar putea spune, delirul fiziologic al oricărui om normal. Înainte ca refulatul să fi devenit suficient de puternic pentru a se impune ca delir în starea de veghe, el poate obține primul succes, în condițiile mai prielnice somnului, sub forma unui vis cu efect de durată.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Revizia finală a conținutului visului are drept unic scop să facă visul inteligibil și înțelegem prin aceasta, care este natura acestei activități. Ea intervine asupra conținutului visului care este prezentat, în aceeași manieră ca și activitatea noastră psihică normală asupra tuturor obiectelor percepției. Ea le sesizează cu ajutorul noțiunilor prealabile pe care le posedă, le ordonează în conformitate cu cele mai mari șanse de inteligibilitate și reduce astfel riscul de a le falsifica. Căci dacă obiectul percepției nu poate fi asimilat niciunui alt obiect cunoscut, interpretarea sa va da naștere celor mai neobișnuite erori.
Sigmund Freud în Interpretarea viselor
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Cuvântul de spirit, considerat ca o subspecie a comicului, mi s-a părut suficient de interesant prin sine însuși, pentru a deveni obiectul nemijlocit al atenției mele, așa că am lăsat deoparte, pe cât a fost posibil, relațiile sale cu categoria mai cuprinzătoare a comicului; totuși, pe parcurs, am scos în evidență anumite aspecte utile pentru studiul comicului.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Nu este același lucru să știi ceva tu însuți sau să ți se spună de altcineva, medicul preluând rolul eficient al acestui altcineva; el face uz de influența pe care un om o exercită asupra altuia sau, dacă ne amintim că psihanaliza înlocuiește ceea ce este derivat și atenuat prin ceea ce este originar și radical, atunci vom spune că medicul apelează în această operă de educare la anumite componente ale iubirii.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Procesul de transformare a visului latent în vis manifest îl voi numi lucrarea visului. Munca opusă, cea care duce la o transformare în sens invers, o voi numi travaliul analizei. De celelalte probleme privind natura incitării la vis, originea materialului visului, sensul său probabil, funcția sa, motivele care-l fac să fie uitat atît de ușor mă voi ocupa mai tîrziu, cînd voi trece de la problema visului manifest la cea a conținutului său latent.
Sigmund Freud în Interpretarea viselor
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Am putea admite că, într-un mod cu totul asemănător copiilor, umanitatea în ansamblul ei trece, în cursul dezvoltării ei milenare, prin stări analoage nevrozelor și anume din aceleași cauze, pentru că în timpurile ignoranței și debilității ei intelectuale, numai prin forțe pur afective a reușit ea să realizeze reprimarea instinctelor, indispensabilă vieții în comun a oamenilor. Sedimentul acestui incident represiv, petrecut în preistorie, a impregnat pentru multă vreme civilizația.
Sigmund Freud în Viitorul unei iluzii
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Dacă deci există un principiu practic suveran și, în ce privește voința omenească, dacă există un imperativ categoric, el trebuie să fie un astfel de principiu încât din reprezentarea a ceea ce este în mod necesar scop pentru oricine, fiindcă este scop în sine, să constituie un principiu obiectiv al voinței, prin urmare care poate servi ca lege practică universală. Fundamentul acestui principiu este: natura rațională există ca scop în sine. Astfel își reprezintă omul în mod necesar propria lui existență și în acest sens el este un principiu subiectiv al acțiunilor omenești. Dar la fel își reprezintă și orice altă ființă rațională existența ei în virtutea aceluiași principiu rațional care este valabil și pentru mine; deci el este în același timp un principiu obiectiv, din care, ca dintr-un principiu practic suveran, trebuie să poată fi deduse toate legile voinței. Imperativul practic va fi deci următorul: acționează astfel ca să folosești umanitatea atât în persoana ta, cât și în persoana oricui altuia totdeauna în același timp ca scop, iar niciodată ca mijloc.
Immanuel Kant în Întemeierea metafizicii moravurilor
Adăugat de Avramescu Norvegia - Elena
Comentează! | Votează! | Copiază!