Diferența care produce plăcere se poate obține și dintr-o singură parte: fie prin intermediul sim-patiei, fie din procesele ce se desfășoară în propriul eu. Aceasta dovedește că între sentimentul de superioritate și plăcerea comică nu există o legătură esențială. O comparație este însă necesară pentru nașterea unei asemenea plăceri, iar ea se realizează între două consumuri de investire ca se succed cu rapiditate și care privesc aceeași performanță; cele două consumuri sunt produse prin sim-patie sau le găsim, fără o astfel de raportare, în propriile noastre procese psihice.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Citate similare
Contrastul care ne oferă prin intermediul sim-patiei diferența comică se produce între interesul deosebit manifestat pentru respectiva activitate psihică înaintea perturbării și interesul minim care i se arată după intervenția perturbării. Persoana la care constatăm această diferență ni se pare comică datorită inferiorității; însă ea este inferioară în raport cu eul ei anterior și nu în comparație cu noi, căci știm că în aceeași situație nu ne-am fi putut nici noi comporta altfel. Totuși, să notăm că această inferioritate umană devine comică doar prin sim-patie, deci la alți oameni, în timp ce dacă ne-am afla noi înșine într-o astfel de încurcătură, nu am avea decât sentimente penibile. Probabil că doar certitudinea că nu riscăm să ajungem într-o asemenea situație delicată ne permite să vedem o sursă de plăcere în diferența dintre cele două investiri succesive, diferență obținută prin compararea lor.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Respingerea obiecțiilor și explicarea contradicțiilor descoperite în definițiile comicului vor deveni posibile doar dacă admitem că plăcerea comică provine din diferența constatată prin comparație, dintre două consumuri psihice. Plăcerea comică și râsul, exteriorizarea ei, pot apărea doar când această diferență nu este utilizabilă în alt scop, devenind deci aptă pentru a fi descărcată. Dacă, de îndată ce constatăm diferența, îi dăm o altă utilizare, atunci nu obținem acel efect durabil de plăcere, ci cel mult un sentiment fugitiv de plăcere, lipsit de caracter comic.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Efectul comic depinde de diferența dintre cele două consumuri de investire consum prin sim-patie și consum al propriului eu indiferent cui îi este favorabilă diferența. Această ciudățenie care derutează judecata dispare de îndată ce ne amintim că sensul dezvoltării noastre spre o treaptă de cultură superioară constă în limitarea activității musculare și în sporirea activității mentale. Prin augmentarea consumului cerebral obținem o diminuare a consumului de mișcare pentru respectiva performanță, strădanie al cărei succes în planul culturii este atestat de mașinăriile noastre.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Pentru a evita neînțelegerile, precizez că deriv plăcerea comică produsă de comparație nu din contrastul termenilor acesteia, ci din diferența celor două consumuri de abstractizare. Ceea ce este necunoscut, abstract, într-adevăr elevat din punct de vedere intelectual este greu de înțeles; însă prin afirmarea concordanței sale cu ceva vulgar, familiar, a cărui reprezentare nu ne cere nici un consum de abstractizare, el este demascat ca fiind la fel de vulgar. Deci, comicul de comparație nu este decât un caz de minimalizare.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Plăcerea umorului obținută prin sim-patie cu cel care produce umorul este rezultatul unei tehnici deosebite, asemănătoare deplasării. Datorită acestor tehnic, afectul pe cale a se manifesta este "dezamăgit" și investit în altceva, de ordin secundar. Dar o asemenea explicație nu ajută la înțelegerea procesului care realizează la persoana producătoare de umor deplasarea ce blochează dezvoltarea afectivă. Vedem că persoana care receptează umorul imită pe creatorul acestuia în ce privește procesele psihice care fac cu putință acest proces la creator.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
O comparație poate fi în același timp spirituală și comică, fără ca între cele două aspecte să existe vreo legătură; aceasta se întâmplă când comparația devine un auxiliar și anumitor tehnici ale cuvântului de spirit, de exemplu al unificării sau aluziei.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Deoarece derivăm plăcerea comică în genere dintr-o comparație ne revine sarcina să cercetăm însuși comicul de comparație, care de asemenea este un mijloc al ridiculizării. Vom spori interesul pentru această analiză dacă ne amintim că nici în cazul comparației nu am putut întotdeauna decide cu ajutorul intuiției dacă anumite producții psihice trebuie numite spirituale sau comice.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Nu este ușor de spus ce se petrece în sufletul celui care trăiește plăcerea umorului. Ne putem face totuși o idee în această privință, dacă analizăm cazurile în care umorul ne-a fost comunicat sau în cele în care luăm cunoștință de el prin sim-patie; astfel ajungem, prin înțelegerea persoanei umoristice, la aceeași plăcere ca și ea. Umorul cel mai grosolan, așa-numitul "umor negru", ne poate instrui în acest sens.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Comparația care asimilează memoria cu un "magazin" este și comică și spirituală: comică, deoarece conceptul psihologic comparat cu un "magazin" este supus unei extraordinare minimalizări; spirituală, prin faptul că autorul comparației este un vânzător care realizează pe această cale o surprinzătoare unificare, între psihologie și propriul său domeniu de activitate.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Procesul comic nu suportă concentrarea atenției asupra sa; el trebuie să se desfășoare cu totul neobservat, condiție care de altfel este valabilă și pentru cuvântul de spirit. Dacă cineva ar dori cu tot dinadisul să caracterizeze acest proces drept inconștient ar contrazice termenul de "proces conștient" pe care l-am folosit nu fără temei în "Interpretarea viselor". Mai curând procesul comic ține de preconștient, iar astfel de procese care se desfășoară în preconștient, în afara câmpului atenției legată de conștiință, pot fi calificate drept "automate". Pentru a produce plăcere comică, procesul comparării consumurilor psihice trebuie să fie automat.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
În cazul în care persoana străină joacă încă un anumit rol, independent însă de o comparație directă cu propriul eu, diferența dintre consumurile de investire sursa plăcerii este produsă de influențele extern, pe care le desemnăm sintetic prin cuvântul "situație". De aceea, acest tip de comic se numește "comic de situație".
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Comicul nu se naște decât dacă avem prilejul să utilizăm pentru același proces reprezentativ, în mod simultan sau într-o succesiune de intervale apropiate, două moduri diferite de reprezentare între care se stabilește comparația; diferența comică rezultă din această comparație. Asemenea diferențe de consum psihic se nasc din compararea a ceea ce ne este străin cu ceea ce ne este propriu, a obișnuitului cu neobișnuitul, a evenimentului așteptat cu evenimentul real.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Numim plăcere preliminară sau premiu de seducție plăcerea care ne este oferită în vederea obținerii unei plăceri și mai intense, provenite din surse sufleteși profunde. Cred că orice plăcere estetică pe care o datorăm scriitorului are caracterul unei astfel de plăceri preliminare, în timp ce plăcerea propriu-zisă, produsă de opera literară, ia naștere din eliberarea sufletului de tensiuni.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Actele compulsionale în doi timpi prezintă un interes teoretic particular, pentru că ne permit să recunoaștem un nou tip de formare de simptome. În loc să găsească, cum este cazul de isterie, un compromis, o expresie unitară pentru cele două contrarii (omorând două muște dintr-o lovitură), cele două tendințe opuse se mulțumesc aici, să se satisfacă una după alta, nu fără a încerca să creeze între ele o legătură logică (nu de puține ori în pofida oricărei logici).
Sigmund Freud în Omul cu șobolani
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Efortul obișnuit presupus de o inhibiție devine, la auzul unei naivități, dintr-o dată inutil, descărcându-se prin râs; aici, abaterea atenției nu este necesară, probabil că suprimarea inhibiției se produce direct și nu prin intermediul unei operații induse. În acest caz, ne comportăm la fel cu cea de-a treia persoană implicată în relația cuvântului de spirit, care beneficiază de o ridicare a inhibiției fără efort personal.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Sursa plăcerii produsă de cuvântul de spirit trebuie situată în inconștient; nu același lucru poate fi susținut și despre comic. Sursa plăcerii comice constă mai curând, așa cum arată toate analizele de până acum, în compararea a două consumuri psihice, care țin amândouă de preconștient. Așadar, cuvântul de spirit și comicul se deosebesc în primul rând prin localizarea psihică. Cuvântul de spirit este o contribuție adusă comicului din domeniul inconștientului.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Alt gen de raporturi între cele două intenții interferente pare bizar. Dacă nu există nici o legătură între conținuturile lor, de unde provine intenția perturbartoare și cum se face că ea își manifestă acțiunea sa tulburătoare în cutare punct precis? Observația, singura în stare să ne ofere un răspuns la această întrebare, ne permite să constatăm că tulburarea provine dintr-o suită de gânduri care preocupase persoana respectivă cu puțin timp înainte și care se manifesta în acest mod, indiferent dacă își găsește expresia sau nu în discurs. Este un veritabil ecou, care însă nu este întotdeauna și în mod necesar produs de cuvintele pronunțate. Există o legătură asociativă între elementul tulburat și elementul perturbator, dar această legătură, în loc să rezide în conținut, este pur artificială și formarea sa este rezultatul unor asociații forțate.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
În erorile de lectură ne aflăm în prezența unui context psihic care diferă net de acela al lapsusurilor verbale și de grafie. Una din cele două tendințe concurente este aici înlocuită printr-o excitație senzorială, ceea ce poate că o face mai puțin rezistentă. Ceea ce citim nu mai constituie o emanație a vieții noastre psihice, ca în cazul a ceea ce ne propunem să scriem noi înșine. De aceea erorile de lectură constă, în cea mai mare parte a cazurilor, într-o substituție completă. Cuvântul de citit este înlocuit printr-un altul, fără a mai exista în mod necesar un raport de conținut între text și efectul erorii, substituția făcându-se în general în virtutea unei simple asemănări între două cuvinte.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Surprinderea volutară a unei dezgoliri nu este pentru cel care spionează un caz comic, căci efortul său anulează posibilitatea unei plăceri comice, iar el obține doar plăcere sexuală pe cale vizuală. Dar dacă ulterior cel care spionează povestește altcuiva descoperirea sa, atunci persoana surprinsă dezbrăcată redevine comică, deoarece cea de-a treia persoană consideră aceasta a neglijat efortul necesar intimității sale.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Compararea unei alterări de caracter cu nevroza obsesională este sugestivă. În ambele cazuri întâlnim opera regresiei care urmează, în primul caz, unei refulări (sau reprimări) realizate fără dificultate. În cazul nevrozei, întâlnim un conflict, un efort pentru a nu admite regresia, cu formațiuni reacționale contra ei, o formare de simptome prin realizarea unui compromis între cele două părți, clivaj al activităților psihice în activități susceptibile de a fi conștiente și activități inconștiente.
Sigmund Freud în Omul cu șobolani
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!