Anumite argumente bine conturate ne îndeamnă să încercăm cu seriozitate să tragem concluzia că Moise a fost un nobil egiptean, iar în acest caz ni se deschid perspective extrem de interesante și de bogate în consecințe. Cu ajutorul unor ipoteze, putem face inteligibile motivele care l-au călăuzit pe Moise în neobișnuita sa acțiune și în strânsă legătură cu aceasta, putem percepe motivația rezonabilă a numeroaselor caracteristici și particularități ale legislației și religiei pe care el le-a dat-o evreilor, însuși acest fapt stimulând idei de o oarecare însemnătate cu privirea la originea religiei monoteiste, în general.
Sigmund Freud în Moise și monoteismul
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Citate similare
Chiar dacă ar fi să acceptăm ca istoric faptul că Moise ar fi fost un nobil egiptean, ne-ar mai trebui încă cel puțin un punct de sprijin, ca să punem la adăpost posibilitățile care ni se deschid față de critica de a fi produse ale imaginației, prea departe de realitate. O dovadă obiectivă privind perioada în care s-a desfășurat viața lui Moise, inclusiv exodul din Egipt, ar fi fost probabil suficientă. Dar cum aceasta nu ne-a stat la îndemână, ar fi mai bine să punem capăt inferențelor care s-ar putea face în legătură cu intuiția că Moise ar fi fost egiptean.
Sigmund Freud în Moise și monoteismul
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Dacă Moise a trăit cu adevărat, aceasta a fost în secolul al XIII-lea sau al XIV-lea înaintea de era noastră; nu avem nici o altă informație referitoare la el, cu excepția cărților sfinte și a tradițiilor scrise ale evreilor.
Sigmund Freud în Moise și monoteismul
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
De ce și cum putem uita, în general și între altele, evenimente care, așa cum sunt acelea din primii ani de copilărie, cu siguranță că ne-au lăsat o impresie din cele mai profunde? Este aici o problemă de un ordin cu totul diferit, în soluționarea căreia putem foarte bine să atribuim un anumit rol apărării împotriva senzațiilor de suferință, atrăgând în același timp atenția asupra faptului că acest factor este departe de a explica fenomenul în totalitatea sa. Este un fapt incontestabil că impresiile dezagreabile sunt uitate cu ușurință. Numeroși psihologi au sesizat acest fapt care a făcut asupra marelui Darwin o impresie atât de profundă încât el și-a impus ca "regulă de aur" să noteze cu deosebită grijă observațiile care păreau devaforabile teoriei sale și care, după cum el a avut ocazia s-o constate, nu voiau să se fixeze în memoria sa.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Mitul lui Moise, în forma în care îl cunoaștem azi, rămâne mult în urma mobilurilor sale secrete. Dacă Moise nu este de viță regească, atunci legenda nu poate să autentifice în el un erou; dacă rămâne un copil evreu, legenda nu a făcut nimic spre a-i ridica rangul. Din întregul mit rămâne de fapt un singur element activ, anume asigurarea că copilul a trăit, în pofida puternicelor forțe care doreau contrariul, iar acest element se repetă în istoria copilăriei lui Iisus, unde regele Irod își asumă rolul faraonului.
Sigmund Freud în Moise și monoteismul
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Am studiat angoasa nevrotică și am spus că ea se manifestă în trei maniere diferite: mai întâi ca anxietate generală, angoasa imprecisă, gata să se atașeze oricăror interpretări noi; capabile să-i furnizeze un pretext; aceasta este ceea ce se numește anxietatea de așteptare, așa cum este, de exemplu, în nevroza de angoasă tipică. Apoi, ca angoasă puternic legată de unele reprezentări determinate, așa cum este cazul a ceea ce numim fobii; totuși, putem găsi chiar și aici o legătură cu un pericol exterior oarecare, dar teama de acest pericol pare extrem de exagerată. În sfârșit, ca angoasă isterică sau angoasa care însoțește nevrozele grave.
Sigmund Freud în Angoasa și viața instinctuală
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
În complexul lui Oedip găsim începuturile simultane ale religiei, moralei, societății și artei, în deplină concordanță cu constatările psihanalizei că acest complex formează nucleul tuturor nevrozelor, în măsura în care am reușit noi să-l înțelegem.
Sigmund Freud în Totem și Tabu
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Abaterea legendei lui Moise față de celelalte din această categorie ar putea fi raportată la o trăsătură specifică vieții lui Moise. Pe când în celelalte cazuri eroul se înalță deasupra începuturilor sale umile pe măsură ce înaintează în viață, viața eroică a omului Moise a început odată cu descinderea de la înălțimea sa la nivelul copiilor lui Israel.
Sigmund Freud în Moise și monoteismul
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Acela care s-a aflat adesea în situația penibilă de a nu regăsi un obiect pe care el însuși l-a pus undeva de-o parte, nu va recunoaște că o intenție oarecare i-a dictat acest accident. Cu toate acestea, nu sunt rare cazurile în care împrejurările care însoțesc o uitare de acest gen dezvăluie o tendință de a îndepărta în mod provizoriu sau pe o durată mai lungă obiectul cu pricina.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Semnalez acest interesant fapt de observat: sunt oameni care au obiceiul de a citi, înainte de expediere, scrisorile pe care le-au scris. Alții nu au acest obicei, dar când o fac câteodată, din întâmplare, ei au totdeauna prilejul de a găsi și corecta o eroare izbitoare. Cum să explicăm acest fapt? S-ar spune că acești oameni ar ști totuși că, scriind, au săvârșit un lapsus. Poate fi admis acest fapt ca fiind real?
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
În ceea ce privește tendința tulburată, nici o îndoială nu este cu putință în legătură cu aceasta: persoana care săvârșește un act ratat o cunoaște și o revendică. Îndoieli și ezitări nu pot lua naștere decât în legătură cu cealaltă tendință, aceea perturbatoare. Ori, există o întreagă serie de cazuri în care și această din urmă tendință este manifestă. Ea ne este revelată de efectul lapsusului, cu singura condiție de a avea curajul să examinăm acest efect în sine însuși.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Putem descoperi în mod sigur originea atitudinii religioase dacă urmărim sentimentul de dependență al copilului. Și dacă cumva îndărătul acestuia se mai ascunde ceva, acest ceva rămâne încă învăluit în ceață.
Sigmund Freud în Angoasă în civilizație
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Esența religiei e să nu te vezi doar pe tine și pe cei cu care ești în legătură, ci Totul, Totul infinit, și relația ta cu acest Tot, cu Dumnezeu. Asta e religia.
Lev Tolstoi în Despre Dumnezeu și om din jurnalul ultimilor ani
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!
Cuvântul de spirit care folosește anumite greșeli de gândire, părând din acest motiv lipsit de sens, poate avea și un efect comic. Dacă problema nu poate fi rezolvată doar prin analiza cuvântului de spirit, atunci putem apela din nou la istorioara comică, la anecdota hazlie.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Iată un alt exemplu de lapsus: O doamnă cere medicului ei informații cu privire la o altă doamnă pe care ei doi o cunosc, numind-o cu numele ei de fată. Cât despre numele pe care aceasta îl poartă după căsătorie, l-a uitat cu desăvârșire. Întrebată în legătură cu acest fapt, ea declară că este foarte nemulțumită de căsătoria prietenei sale și că nu-l poate suferi pe soțul acesteia.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Religia ar fi acea nevroză obsesională generalizată a umanității, care, ca și aceea a copilului, își are originea în complexul lui Oedip, în relația cu tatăl. Potrivit acestei concepții, s-ar putea emite ipoteza că abandonarea religiei trebuie să aibă loc cu inexorabilitatea fatală a unui proces de creștere și că în prezent ne aflăm la mijlocul acestei faze de dezvoltare.
Sigmund Freud în Viitorul unei iluzii
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
În dezvoltarea culturii umane nu putem fixa un punct în care mitul se termină și religia începe. În întregul curs al religiei, aceasta rămâne indubitabil legată și pătrunsă de elemente mitice.
Ernst Cassirer în Eseu despre om (1994)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Nu este ușor de spus ce se petrece în sufletul celui care trăiește plăcerea umorului. Ne putem face totuși o idee în această privință, dacă analizăm cazurile în care umorul ne-a fost comunicat sau în cele în care luăm cunoștință de el prin sim-patie; astfel ajungem, prin înțelegerea persoanei umoristice, la aceeași plăcere ca și ea. Umorul cel mai grosolan, așa-numitul "umor negru", ne poate instrui în acest sens.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Omul Moise, eliberatorul poporului evreu, acela care i-a dat religia și legile, aparține unei epoci atât de îndepărtate, încât întrebarea preliminară care se pune este dacă el a fost o personalitate istorică sau o creație legendară.
Sigmund Freud în Moise și monoteismul
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Se poate presupune că opoziția se confruntă cu o tendință perturbatoare, având o posibilă legătură cu o chestiune de împrumut. Într-adevăr, am aflat că vorbitorul nostru avea mereu nevoie de baniși că tocmai făcuse o nouă cerere de împrumut. Putem deci, să identificăm cauza intenției perturbatoare în ideea următoare: ai face bine să fii moderat în opoziția ta, căci te adresezi unor oameni care pot să-ți acorde sau să-ți refuze imprumutul pe care-l soliciți.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Un lapsus poate fi în realitate totalmente lipsit de sens, poate să nu fie decât un accident psihic sau să nu aibă sens decât în chip excepțional, fără a-i putea refuza poetului sau scriitorului dreptul de a-l spiritualiza prin înzestrarea cu un sens, spre a-l pune astfel în serviciul intențiilor pe care le urmărește. Prin urmare, în legătură cu acest subiect putem fi lămuriți mai bine citindu-i pe poeți decât studiind lucrările filologilor și psihiatrilor.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!