Tensiunea, dacă ordinul compulsional nu a fost executat, este intolerabilă și este percepută sub forma unei angoase intense. Drumul însuși spre această acțiune substitutivă, chiar deplasată pe un mic detaliu, este atât de aprig disputată, încât acțiunea nu poate fi impusă decât sub formă de măsură de apărare, strâns legată de un impuls care trebuie îndepărtat.
Sigmund Freud în Omul cu șobolani
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Citate similare
Legea morală nu exprimă deci altceva decât autonomia rațiunii pure practice, adică a libertății, și această autonomie este însăși condiția formală a tuturor maximelor, singura prin care ele pot fi de acord cu legea practică supremă. Dacă prin urmare materia volițiunii, care nu poate fi altceva decât un obiect al unei râvniri, care este legată, cu legea, intervine în legea practică ca condiție a posibilității acestei legi, de aici rezultă heteronomia liberului arbitru, anume dependența de legea naturală, de a urma vreun impuls sau vreo înclinație, și voința nu-și dă ea însăși legea, ci numai preceptul pentru supunerea rațională la legile patologice; dar maxima, care în chipul acesta nu poate conține în sine niciodată forma universal legislativă, nu numai că nu creează în acest mod nicio obligație, ci este ea însăși contrară principiului unei rațiuni pure practice, prin aceasta contrară deci și simțământului moral, chiar dacă acțiunea care provine din el ar fi conformă legii.
Immanuel Kant în Critica rațiunii practice, Legea fundamentală a rațiunii pure practice (1788)
Adăugat de Avramescu Norvegia - Elena
Comentează! | Votează! | Copiază!
Orice creație este o formă de sunet. Forma prin care te exprimi este o formă de sunet. Un gând este o formă de sunet. Un sentiment este o formă de sunet. O bară de oțel este o formă de sunet. Prin schimbarea frecvenței, reașezi dansul dansatorului, însă această schimbare poate provoca atât fericire, cât și tristețe. Acesta este motivul pentru care orice formă de sunet trebuie să fie conștientă de melodia pe care dansează. Nimeni și nimic nu poate stopa acest mecanism existențial. Chiar dacă omul se împotrivește, Liniștea continuă să rămână, indiferent de încercările omului de a face zgomot, căci Liniștea nu poate fi eliminată - Ea este De Sine Existentă. Din Liniște provine orice sunet, în Liniște se întoarce orice sunet.
Cătălin Manea în Întoarcerea la Liniște, Conștiința pură
Adăugat de George Aurelian Stochițoiu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Un sentiment nu poate deveni o sursă de energie decât dacă este el însuși expresia unei puternice trebuințe.
Sigmund Freud în Angoasă în civilizație
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Există tendința de a afirma că angoasa nu este niciodată rațională. În cazul în care spaima devine prea intensă, constituie un obstacol care paralizează acțiunea și chiar fuga. De cele mai multe ori, reacția la pericol este un amestec în care se include sentimentul de teamă și acțiunea de apărare. Animalul speriat încearcă frica și fuge, dar singură, doar fuga corespunde scopului și nu frica.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Dar cel mai adesea, atunci când conținutul visului oferă o trimitere la impresiile zilei, acesta nu este decât un amănunt atât de mic, atât de insignifiant, că trebuie să facem un efort pentru a ni-l reaminti. În acest caz conținutul visului, chiar dacă este coerent și comprehensibil, ne pare alcătuit din astfel de bagatele încât nu este surprinzător că, în mod obișnuit, toate aceste manifestări sunt considerate demne de dispreț.
Sigmund Freud în Interpretarea viselor
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
O cunoaștere mai precisă a formațiunilor obsesive se poate obține pe două căi specifice. În primul rând, se observă că visele pot aduce veritabilul text al unui comandament compulsional, text care nu este cunoscut în timpul zilei decât într-o formă mutilată și denaturată, ca o telegramă deformată. Textul obsesiilor apare, în vise, sub formă de fraze enunțate, împotriva regulii potrivit căreia discursurile din vise provin din discursurile din starea de veghe.
Sigmund Freud în Omul cu șobolani
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
- modă (vezi și îmbrăcare)
- Moda este o formă de urâțenie atât de intolerabilă, încât trebuie să o schimbăm la fiecare șase luni.
definiție celebră de Oscar Wilde
Adăugat de Lucian Velea
Comentează! | Votează! | Copiază!
Spune-ți părerea!
Necesitatea răului poate fi înțeleasă astfel. Fiindcă nu există doar binele, trebuie să existe o limită a ieșirii din el, sau dacă cineva vrea să spună altfel, a coborârii neîntrerupte sau a depărtării de el, iar această limită, după care nimic nu mai poate exista este răul. De aceea este necesar ca ceea ce urmează după cel dintâi să existe, astfel încât și ultimul să existe, acesta este materia, care însă nu are nimic din bine. Aceasta ar fi necesitatea răului. Când materia devine stăpâna formei întruchipate în ea, o distruge și o corupe, aplicându-i propria natură, opusă ei, nu ducând recele spre cald, ci punându-si propria lipsă de măsură peste forma caldului, și diformitatea peste formă și excesul și defectul peste ceea ce este măsurat, până când va determina forma să fie a ei și să nu-și mai aparțină, ca și în cazul hranei animalelor, când este mâncată nu mai este deloc ca și când a venit. Așadar dacă trupul este cauza relelor, materia ar putea deveni, prin ea însăși cauza relelor. Viciul care este ignoranța și lipsă de măsură în privința sufletului este al doilea rău.
citat clasic din Plotin
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!
Omul Moise, eliberatorul poporului evreu, acela care i-a dat religia și legile, aparține unei epoci atât de îndepărtate, încât întrebarea preliminară care se pune este dacă el a fost o personalitate istorică sau o creație legendară.
Sigmund Freud în Moise și monoteismul
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Mulțimea este impulsivă, mobilă și iritabilă. Ea se lasă condusă aproape în exclusivitate de inconștient. Impulsiunile de care ea ascultă pot, după împrejurări, să fie nobile sau crude, eroice sau lașe, însă acestea sunt întotdeauna atât de imperioase încât însuși interesul consevării se șterge în fața lor. Nimic nu este premeditat în această mulțime.
Sigmund Freud în Psihologia colectivă și analiza eului
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Devin compulsionale procesele de gândire care se efetuează cu energie atât din punct de vedere calitativ, cât și cantitativ (și ca urmare a unei inhibiții a părții motrice a sistemului gândirii) care nu este de obicei destinată decât acțiunii, adică gândurile care, în mod regresiv, înlocuiesc acțiunea.
Sigmund Freud în Omul cu șobolani
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Gelozia este unul dintre cele mai puternice sentimente umane, iar persoana geloasă se consideră atât de înjosită în cercul social, atât de mare e rușinea și suferința, încât ajunge să considere că are dreptul să își ucidă ființa iubită sub deviza: "Dacă eu nu te pot avea, nu te va avea nimeni!" Nu cred că există formă mai egoistă decât aceasta de a iubi pe cineva. Gelozia, ca formă a temerii de a pierde, e foarte strâns legată de nesiguranța unei persoane de a păstra pe cineva. Știi că nu ești cel mai bun și ți-e frică de altul mai bun, că o să îți ia obiectul/ființa iubirii tale.
citat din Pera Novacovici
Adăugat de George Aurelian Stochițoiu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Din Oceanul de Liniște, s-a format un val - un val care călătorește atât cât este necesar să călătorească, după care se va reîntoarce în Ocean. Pentru a călători conștient, valul a fost dotat cu conștiență proprie, însă, văzându-se separat de celelalte valuri, a început să simtă frică - frica de a fi pe cont propriu. Această frică, la fel ca oricare formă de frică, apare în clipa în care privești Viața ca fiind separată de tine. Această percepție distructivă a valului a creat numeroase fobii, temeri și anxietăți, care nu îi permit valului să conștientizeze Cine Este El Cu Adevărat. Valul își privește forma, se identifică total cu forma și uită că, de fapt, el nu este forma valului, ci apa care se manifestă prin respectiva formă. Cu cât va fi mai aproape de mal, cu atât forma valului se va diminua, iar atunci el va deveni mai conștient de Sine - și suferința va lua sfârșit.
Cătălin Manea în Întoarcerea la Liniște, Conștiința pură
Adăugat de George Aurelian Stochițoiu
Comentează! | Votează! | Copiază!
- vis
- Visul nu e altceva decât o formă particulară a gândirii noastre, făcută posibilă de starea de somn, și activitatea onirică, ce produce această formă și nu alta, este esențialul visului, explicația caracterului său aparte.
definiție celebră de Sigmund Freud
Adăugat de Silvia Velea
Comentează! | Votează! | Copiază!
Nevăzutul există în Liniște, fără a deranja sunetul. Oceanul nu pretinde atenția valului, chiar dacă Oceanul susține existența valului. Însă, oare, valul își amintește că el este apă sub forma unui val? Aceasta este călătoria de cunoaștere de Sine, aceasta este călătoria de întoarcere la Sine și de renunțare la sine. Căci tot ceea ce vezi în lumea manifestată sunt fragmente ale Unicului Sine, care se exprimă prin toate formele existente. Nu există separare între vlăstarii Unicului Sine, la fel cum nu există separare între mal și apă. Dacă apa nu exista, malul nu avea niciun sens. Apa și malul sunt Una, exprimate în forme diferite, unice, dar interconectate. La fel este și forma pe care tu o ai acum: este un fragment al Unicului Sine - al Conștiinței Absolute - exprimată într-o formă unică și interconectată cu celelalte forme, la rândul lor unice. Însă, cu adevărat, nu ești forma pe care o vezi în oglindă - ești Viața din această formă, care se exprimă prin această formă. Iar faptul că ai inteligență proprie, se datorează unui mecanism natural prin care forma își păstrează direcția de mers. Însă, ce face forma? Se identifică total cu forma, deoarece uită de ceea ce ea era înainte să fie sub forma unei forme. Înainte ca forma ta să existe, era Fără De Formă. Și încă mai este, căci Nevăzutul este în continuare în forma ta, susținându-ți existența formei.
Cătălin Manea în Întoarcerea la Liniște, Conștiința pură
Adăugat de George Aurelian Stochițoiu
Comentează! | Votează! | Copiază!
În domeniul psihic, supraviețuirea unei stări primitive, alături de starea evoluată derivată din ea, este atât de frecventă, încât devine de prisos să o dovedim prin exemple. Cel mai adesea ea este consecutivă unei scizuri intervenite în cursul dezvoltării.
Sigmund Freud în Angoasă în civilizație
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Ceea ce a reușit să ajungă la conștiință, sub formă de gând obsesiv foarte puternic, trebuie să fie asigurat contra eforturilor gândirii conștiente care tinde să-l dizolve. Această apărare se realizează prin deformarea pe care o suferă gândul obsesiv înainte de a deveni conștient.
Sigmund Freud în Omul cu șobolani
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Dacă la această acțiune de condensare se adaugă o acțiune de deplasare nu va mai rezulta o imagine mixtă, ci o imagine mediană în funcție de cele două idei inițiale, pe care n-o pot compara decât cu rezultanta unui paralelogram de forțe în funcție de componentele sale.
Sigmund Freud în Interpretarea viselor
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Omul, așa cum îl concepe existențialismul, dacă nu poate fi definit, se datorează faptului că nu este la început nimic. El nu va deveni decât ceva pe urmă și va fi ceea ce el însuși se va fi făcut... Nu există realitate decât în acțiune... omul nu este altceva decât propriul său proiect, nu există decât în măsura în care se realizează pe el însuși, nu este nimic altceva decât ansamblul actelor sale.
Jean-Paul Sartre în Existențialismul este un umanism
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Iată care este inventarul complet al unei nevroze: un instinct erotic și o împotrivire contra lui, o dorință care nu este încă obsesivă și o teamă, cu un caracter deja obsesiv, care i se opune, un afect penibil și o tendință (Drang) către acțiuni de apărare.
Sigmund Freud în Omul cu șobolani
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!