Patologia ne aduce la cunoștință o mulțime de stări în care delimitarea eului de lumea exterioară devine incertă, granițele dintre ele fiind într-adevăr greu de trasat; în anumite cazuri, părțile din propriul nostru corp și chiar elemente din propria noastră viață psihică, percepții, gânduri, sentimente, ne apar ca străine, părând să nu mai facă parte din eu; în alte cazuri se atribuie lumii exterioare ceea ce în mod vădit a fost generat de către eu și ar trebui să fie recunoscut de dânsul. Așadar, însuși sentimentul eului e supus unor alterări, limitele sale nefiind constante.
Sigmund Freud în Angoasă în civilizație
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Citate similare
Psihanalizei nu i se întâmplă des să conteste ceea ce au afirmat alții; în general, ea nu face decât să adauge lucruri noi și în anumite cazuri, se dovedește că ceea ce a fost omis de către alții și adăugat de psihanaliză constituie tocmai esențialul.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Sub influența lumii exterioare (a mediului)o parte a sinelui dotată cu organe de percepere a excitațiilor și cu organe de apărare împotriva lor, se dezvoltă treptat devenind Eu. Acesta este mijlocitorul între Sine și lumea exterioară. Percepția și conștiința constituie doar partea cea mai mica și mai superficială a Eului, parte care topografic este situată cel mai aproape de realitatea externă. Cu ajutorul acestor instrumente (sistemul percepție -conștiință), eul îsi conservă existența, observă și examinează realitatea pentru a obține o "imagine adecvată" a ei, se adaptează la realitate și o modifică cu interesele lui. Astfel "Eul" își asumă sarcina de a reprezenta lumea externă în fața Sinelui, pentru binele acestuia.
Sigmund Freud în Psihologia Inconștientului
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!
Prin natura lor, cuvântul de spirit și comicul sunt două lucruri distincte, ele suprapunându-se pe de o parte doar în anumite cazuri speciale și pe de altă parte în ceea ce privește tendința de a obține plăcere din surse intelectuale.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Ura, ca relație cu obiectul, este mai veche decât iubirea. Ea provine din primordiala repudiere narcisică de către eu a lumii exterioare cu revărsarea ei de stimuli. Ca o expresie a reacțiilor de neplăcere provocate de obiecte, ura rămâne mereu într-o relație strânsă cu pulsiunile de autoconservare; astfel încât pulsiunile sexuale și pulsiunile eului pot oricând dezvolta o antiteză care o repetă pe cea dintre dragoste și ură.
citat celebru din Sigmund Freud
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Trecutul poate persista în psihicul nostru, el nefiind în mod necesar expus distrugerii. Se poate, pe de altă parte, ca în acest domeniu în mod normal sau în mod excepțional un număr mare de elemente vechi să fie suficient de șterse sau resorbite, pentru ca nici un vechi eveniment să nu le mai facă de acum încolo să reapară sau să reînvie, după cum se poate ca, în general, conservarea lor să implice anumite condiții favorabile.
Sigmund Freud în Angoasă în civilizație
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Un al doilea factor va contribui la detașarea eului de ansamblul senzațiilor, adică să-l facă să recunoască un "afară", o lume exterioară: senzațiile de durere și de suferință, frecvente, variate și inevitabile, pe care principiul plăcerii, ca stăpân absolut, le cere suprimate sau evitate.
Sigmund Freud în Angoasă în civilizație
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Sensul propriu al actului ratat apare în anumite cazuri de o manieră impresionantă și irecuzabilă.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Sentimentul eului la adult nu este nimic altceva decât reziduul atrofiat al unui sentiment de o întindere mult mai vastă, atât de vastă încât îmbrățișa totul, corespunzând unității celei mai intime dintre eu și mediul său.
Sigmund Freud în Angoasă în civilizație
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vechile motive de teamă ar trebui să dispară în cursul evoluției, pentru că situațiile periculoase corespunzătoare și-au pierdut valoarea datorită consolidării eului; dar, în realitate, lucrurile nu se petrec chiar așa.
Sigmund Freud în Angoasa și viața instinctuală
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Ceea ce numim întâmplare în lumea exterioară poate fi redus, după cum se știe, la legi; de asemenea, ceea ce numim arbitrar în viața psihică se bazează pe legi, pe care, deocamdată, mai mult le presimțim.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Am constatat că cele trei modalități principale ale angoasei: angoasa reală, angoasa nevrotică și angoasa conștiinței, pot fi ușor raportate la cele trei dependențe ale "eului": lumea exterioară, sinele și supraeul.
Sigmund Freud în Angoasa și viața instinctuală
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Sentimentul eului, pe care îl posedă adultul, nu a putut fi unul și același încă de la origine. El trebuie să fi suferit o evoluție pe care, evident, nu o putem demonstra, dar care, în schimb, se lasă reconstituită cu suficientă verosimilitate.
Sigmund Freud în Angoasă în civilizație
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Constatând că într-un mare număr de cazuri uitarea unui proiect se reduce la o contra-voință, extindem aceeași concluzie și la o altă serie de cazuri în care persoana analizată, nemulțumindu-se să nu confirme contra-voința reliefată, pur și simplu o neagă (de exemplu, numeroasele cazuri în care se uită restituirea cărților împrumutate, achitarea facturilor sau plata datoriilor). Trebuie să avem curajul să spunem persoanei interesate că ea are intenția de a păstra cărțile, de a nu plăti datoriile, chiar atunci când această persoană va nega intenția pe care i-o atribuim, nefiind în stare să explicăm prin alte motive atitudinea sa. Îi vom spune că are această intenție și că nu își dă seama de ea, dar că, în ceea ce ne privește, ne este de ajuns că ea se dă în vileag prin efectul uitării. Celălalt ne va răspunde că tocmai de aceea nu-și amintește. Deci, ajungem la o situație în care ne-am mai găsit o dată. Voind să dăm întreaga dezvoltare logică interpretările pe cât de variate, pe atât de justificate ale actelor ratate, suntem fără doar și poate determinați să admitem că există tendințe capabile să acționeze fără știrea lui. Formulând însă această idee, venim în contradicție cu toate concepțiile aflate în vigoare în viață și în psihologie.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Diverse cauze determină apariția caracterelor speciale ale mulțimilor. Prima constă în faptul că individul din mulțime dobândește, prin conștiința apartenenței la un număr, sentimentul unei puteri de neînvins, ce îi permite să cedeze unor instincte pe care dacă ar fi singur, ar fi obligat să și le reprime. El va ceda în fața acestora cu atât mai ușor cu cât (mulțimea fiind anonimă și ca atare, iresponsabilă) sentimentul responsabilității, care îi înfrânează totdeauna pe indivizi, ar dispărea în întregime. Prin urmare, este suficient să spunem că individul din mulțime se află plasat în niște condiții care îi permit să-și relaxeze reprimarea tendințelor sale inconștiente.
Sigmund Freud în Psihologia colectivă și analiza eului
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
La copil se dezvoltă tendința de izolare a eului, de expulzare a tot ceea ce poate deveni sursă de neplăcere și de formare pe această cale a unui pur eu-plăcere, căruia i se opune un "afară" străin și amenințător. Limitele acestui primordial eu-plăcere nu vor putea scăpa rextificărilor impuse de experiență.
Sigmund Freud în Angoasă în civilizație
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Categoric este dificil de dat o definiție a ceea ce, convențional, este numit "caracter"; totuși poate fi remarcat faptul că acesta din urmă poate fi atribuit eului în mod univoc și am putut cunoaște câțiva dintre factorii care îl determină: în primul rând transformarea vechii instanțe părintești în supra-eu, fapt care este de departe cel mai important și cel mai decisiv dintre toate, mai târziu identificarea cu părinții sau cu alte persoane influente, apoi încă alte identificări care sunt reziduurile relațiilor obiectuale abandonate. La toate acestea se adaugă formațiile reacționale care își joacă întotdeauna rolul în formarea caracterului și pe care eul le acumulează prin mijloace mai normale, mai întâi în refulările sale și mai apoi când el respinge impulsiunile instinctuale indezirabile.
Sigmund Freud în Angoasa și viața instinctuală
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Inconștientul este asemănător cu un cerc mare care ar include conștiința ca pe un cerc mai mic. Nu poate exista fapt de conștiință fără o preparație inconștientă, în timp ce inconștientul se poate lipsi de stadiul conștient, având totuși o valoare psihică. Inconștientul este psihicul însuși în realitatea esențială. Natura sa intimă este la fel de necunoscută ca și aceea a realității exterioare, iar conștiința se informează despre el într-un fel atât de incomplet ca și organele noastre de simț despre lumea exterioară.
Sigmund Freud în Psihologia vieții cotidiene
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Astfel se explică faptul binecunoscut al reprezentării simbolice a ideilor visului, fapt cu atât mai remarcabil cu cât se știe astăzi că toți cei care folosesc aceeași limbă se servesc când visează de aceleași simboluri. Aș adăuga chiar că, în anumite cazuri, comunitatea simbolurilor se întinde dincolo de comunitatea limbilor.
Sigmund Freud în Interpretarea viselor
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
În cazul lapsusurilor, pe lângă relațiile tonale și similitudinea cuvintelor, trebuie să admitem și influența asociațiilor de cuvinte. Dar nici aceasta nu ajunge. Există o întreagă serie de cazuri în care explicația unui lapsus observat nu reușește decât dacă se ține seama de propoziția care a fost enunțată sau măcar gândită anterior. Sunt și acestea cazuri de acțiune la distanță, de felul acelora citate de Meringer, dar de o amploare mai mare.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Conștiința nu este decât un organ de simț care permite perceperea calităților psihice... Aparatul psihic, care este deschis asupra lumii exterioare prin organele de simț ale sistemului său de percepție, este el însuși lume exterioară pentru organul de simț al conștiinței, care de altfel își găsește în acest raport justificarea sa teleologică.
Sigmund Freud în Psihologia vieții cotidiene
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!