Adaugă un citat | Citate la întâmplare | Votează! | Votate recent | Adăugate recent | Comentarii recente | Top general

Sigmund Freud

Analizând angoasa reală, am redus-o la acea stare de atenție senzorială și de tensiune motrice pe care o numim dispoziție către angoasă, din care decurge reacția de angoasă. Această reacție poate avea două consecințe alternative: sau formarea angoasei, când repetarea vechiului act traumatic este doar un semnal și în acest caz, restul reacției servește la preîntâmpinarea unei noi situații periculoase, fie prin fugă, fie prin apărare; sau, vechiul act traumatic își păstrează întreaga putere, reacția fiind atunci în totalitate de angoasă și ca urmare, starea afectivă paralizantă se dovedește inoportună în condițiile actuale.

în Angoasa și viața instinctuală
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
cumpărăturiCartea "Pachet Opere Esentiale Sigmund Freud 11 volume" de Sigmund Freud este disponibilă pentru comandă online cu o mare reducere de preț, la -499.00- 299.99 lei.

Citate similare

Sigmund Freud

Din comportamentul eului care se servește de o investire de încercare și pune în funcțiune, prin semnalul de angoasă, automatismul plăcere-neplăcere, se pot produce diferite reacții, uneori mai mult sau mai puțin încâlcite: sau accesul de angoasă ajunge la deplina sa înflorire și eul renunță atunci să mai joace vreun rol în emoție, sau eul instituie în locul investirii experimentale o contra-investire; acest ultim caz se asociază cu energia emoției refulate și poate, fie să formeze simptomul, fie, odată captată de către eu, să se instaleze definitiv, în calitate de formație reacțională, unele dispoziții fiind întărite.

în Angoasa și viața instinctuală
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Nu este clar dacă limbajul current desemnează prin angoasă, frică, groază, același lucru sau lucruri deosebite. Angoasa se raportează mai degrabă la stare și face abstracție de obiect, pe când, în cazul fricii, atenția este precis concentrată asupra unui obiect. Cuvântul groază, în schimb, pare a avea o semnificație cu totul specială, desemnând îndeosebi un pericol în legătură cu care nu am fost pregătiți printr-o stare prealabilă de angoasă. Se poate afirma că omul se apără împotriva groazei prin angoasă. Oricum ar fi, cuvântul angoasă este folosit în sensuri multiple, ceea ce îi dă un character vag și nedeterminat.

în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Prin angoasă se înțelege cel mai adesea starea subiectivă provocată de perceperea dezvoltării sentimentului de teamă și numim această stare subiectivă "stare afectivă".

în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Am studiat angoasa nevrotică și am spus că ea se manifestă în trei maniere diferite: mai întâi ca anxietate generală, angoasa imprecisă, gata să se atașeze oricăror interpretări noi; capabile să-i furnizeze un pretext; aceasta este ceea ce se numește anxietatea de așteptare, așa cum este, de exemplu, în nevroza de angoasă tipică. Apoi, ca angoasă puternic legată de unele reprezentări determinate, așa cum este cazul a ceea ce numim fobii; totuși, putem găsi chiar și aici o legătură cu un pericol exterior oarecare, dar teama de acest pericol pare extrem de exagerată. În sfârșit, ca angoasă isterică sau angoasa care însoțește nevrozele grave.

în Angoasa și viața instinctuală
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Putem vorbi îndelung despre angoasă, fără a aminti nimic despre nervozitate, în general. Angoasa reală (manifestată în prezența unei primejdii reale), spre deosebire de angoasa nevrotică, apare ca fiind un termen foarte rational și comprehensibil. Este o reacție la percepția unui pericol extern, asociată cu reflexul de fugă și în consecință poate fi considerată ca o manifestare a instinctului de conservare.

în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Distincția între o angoasă reală și o angoasă nevrotică este următoarea: prima este o reacție la perceperea unui pericol exterior, adică la o eventuală rănire, iar a doua rămâne întru totul misterioasă și inutilă.

în Angoasa și viața instinctuală
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Maladia numită agorafobie, spre exemplu, debutează cu un acces de angoasă în stradă. Acest acces s-ar reînnoi la fiecare ieșire, dar formarea simptomului, care poate fi considerat ca o inhibiție, ca o îngustare funcțională a eului, aplanează accesul de angoasă.

în Angoasa și viața instinctuală
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Principiul plăcerii și instinctul de conservare sunt departe de a-și veni unul altuia în ajutor de la început. Dar există ceea ce poate da, probabil, soluția căutată. Este vorba de mărimi relative; mărimea sumei emoțiilor care au o influență asupra factorului traumatic care paralizează acțiunea principiului plăcerii este aceea care conferă gravitate situației periculoase. În acest caz, angoasa nu ar mai fi un simplu semnal, ci ar acționa ca o creație nouă și pentru motive noi.

în Angoasa și viața instinctuală
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Ideea ce urmează a fi refulată poate fi deformată până într-atât încât să devină de nerecunoscut, dar încărcătura sa afectivă, indiferent ce formă ia (agresiune sau dragoste), este cert transformată în angoasă.

în Angoasa și viața instinctuală
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Cauza cea mai frecventă a nevrozei de angoasă este excitația frustrată, excitația libidinală provocată care nu este nici satisfăcută, nici utilizată. Anxietatea apare atunci în locul acestui libido deturnal din funcția sa. Cred că pot afirma că libidoul nesatisfăcut se transformă direct în angoasă.

în Angoasa și viața instinctuală
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Subiectul care se eliberează de amintirea unui eveniment traumatic reacționează prin plânsete, strigăte, fugă. Absența reacției motorii și emoționale face ca procesul să fie patogen.

în Introducere în psihanaliza lui Sigmund Freud
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Printre visele inteligibile se găsesc și cele al căror conținut este penibil și care, totuși, nu generează la cel care doarme nici un sentiment de angoasă. Ele nu pot fi puse în rândul viselor de angoasă și servesc drept argument celor care vor să conteste orice semnificație și orice valoare manifestărilor visului.

în Interpretarea viselor
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Firește că și frica e naturală, dar oare realizezi că e frica biologică, nu cea psihologică, programată să te extermine prin intermediul educației? Frica psihologică este doar o închipuire paralizantă a ceea ce ar putea fi, ea este nocivă din rădăcini, a trăi fiindu-ți frică să nu ți se întâmple ceva înseamnă a trăi larvar, a "trăi viața unui coșmar". Frica biologică este naturală și nu este un gând despre ce mi s-ar putea întâmpla, ci este o reacție biologică naturală a conștiinței, a lui "Eu-Sunt", în încercarea de a-și păstra forma. Frica biologică se poate manifesta ca fugă sau luptă, dar niciodată ca angoasă paralizantă în fața vieții.

citat din
Adăugat de George Aurelian StochițoiuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

"Sensul" unui act psihic nu este altceva decât finalitatea pe care o servește și locul pe care actul îl ocupă într-o procesualitate psihică. Am putea chiar înlocui termenul "sens" prin termenii "finalitate" sau "tendință". Ei bine, această finalitate pe care o credem a discerne în actul ratat, ar putea să nu fie decât o aparență înșelătoare sau o exagerare poetică?

în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Motivul pentru care încărcătura libidinală este anihilată contează prea puțin, fie ca urmare a slăbiciunii infantile a eului, ca în fobiile copiilor, fie ca urmare a proceselor somatice din viața sexuală, ca în nevroza angoasată, fie ca urmare a refulării, ca în isterie. Deci, cele două mecanisme ale formării angoasei nevrotice coincid.

în Angoasa și viața instinctuală
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Aristotel

Simțirea constă în a fi mișcat și afectat, precum am spus, întrucât ea pare a fi o alterare... Prin urmare, este evident că sensibilitatea nu este o realitate în act, ci una doar în potență, iar din acest motiv ea nu produce senzația, tot așa cum nici obiectul care poate arde nu se aprinde de la sine fără combustibil; altminteri el ar arde singur și nu ar mai avea nevoie de un foc carefie în act.

în Despre suflet, II, 5
Adăugat de Simona EnacheSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
în alte limbiTextul original este scris în limba greacă. Dacă îl găsești, îl poți adăuga la Gr.Citatepedia.net. Dacă există deja, ne poți semnala pagina, ca să creăm legătura.
Sigmund Freud

Formele de manifestare a umorului sunt determinate de două particularități care depind de condițiile apariției sale. Mai întâi, umorul se poate contopi cu vorba de duh sau altă varietate a comicului; rolul său este de a înlătura posibilitatea unei dezvoltări afective conținute în situație, dezvoltare care ar bloca efectul hedonic. Apoi el poate suprima această dezvoltare afectivă sau o poate anula doar parțial, ceea ce reprezintă cazul cel mai frecvent, pentru că presupune un efort mai mic; în acest din urmă caz apar diferite forme ale umorului "atenuat", ale umorului care zâmbește printre lacrimi. El ia afectului o parte din energia sa și îi dă în schimb o nuanță umoristică.

în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Când se încearcă să se intervină în formarea simptomului se constată exact inversul (în acte obsedante, de exemplu). Dacă bolnavul este împiedicat să-și îndeplinească ceremonialul de spălare, el cade într-o stare foarte neplăcută de anxietate de care, evident, simptomul său l-ar fi ocrotit. Într-adevăr, se pare că producerea angoasei ar preceda formarea simptomului, ca și cum simptomele ar fi create pentru a împiedica apariția stării anxioase. O altă confirmare: primele nevroze ale copilăriei sunt fobiile, stări care arată cu evidență că producerea inițială a angoasei este stopată prin formarrea ulterioară a simptomului; avem impresia că nimic n-ar putea, mai bine ca aceste relații, să ne facă să înțelegem angoasa nevrotică.

în Angoasa și viața instinctuală
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Uneori, starea afectivă prezintă aceeași structură ca și criza isterică și este, ca și aceasta, constituită de o reminiscență sedimentată. Deci, criza isterică poate fi comparată cu o stare afectivă individuală nou formată, iar starea afectivă normală poate fi considerate ca expresia unei isterii generice, devenită ereditară.

în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Diferența care produce plăcere se poate obține și dintr-o singură parte: fie prin intermediul sim-patiei, fie din procesele ce se desfășoară în propriul eu. Aceasta dovedește că între sentimentul de superioritate și plăcerea comică nu există o legătură esențială. O comparație este însă necesară pentru nașterea unei asemenea plăceri, iar ea se realizează între două consumuri de investire ca se succed cu rapiditate și care privesc aceeași performanță; cele două consumuri sunt produse prin sim-patie sau le găsim, fără o astfel de raportare, în propriile noastre procese psihice.

în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Căutare

Căutări recente | Top căutări | Info

Fani pe Facebook