Actele compulsionale în doi timpi prezintă un interes teoretic particular, pentru că ne permit să recunoaștem un nou tip de formare de simptome. În loc să găsească, cum este cazul de isterie, un compromis, o expresie unitară pentru cele două contrarii (omorând două muște dintr-o lovitură), cele două tendințe opuse se mulțumesc aici, să se satisfacă una după alta, nu fără a încerca să creeze între ele o legătură logică (nu de puține ori în pofida oricărei logici).
Sigmund Freud în Omul cu șobolani
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Citate similare
Compararea unei alterări de caracter cu nevroza obsesională este sugestivă. În ambele cazuri întâlnim opera regresiei care urmează, în primul caz, unei refulări (sau reprimări) realizate fără dificultate. În cazul nevrozei, întâlnim un conflict, un efort pentru a nu admite regresia, cu formațiuni reacționale contra ei, o formare de simptome prin realizarea unui compromis între cele două părți, clivaj al activităților psihice în activități susceptibile de a fi conștiente și activități inconștiente.
Sigmund Freud în Omul cu șobolani
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Simptomele delirului fantasme, cât și acțiuni sunt rezultatele unui compromis între cele două tendințe psihice; ori, în cazul unui compromis, trebuie să se țină seama de cerințele ambelor părți, fiecare dintre ele trebuind să renunțe la o parte din pretenții.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Între cele două intenții perturbatoare poate exista un raport de conținut, caz în care intenția perturbatoare contrazice intenția perturbată, o rectifică sau o completează. Sau, dimpotrivă, nu există nici un raport între cele două tendințe și atunci cazul devine mai obscur și mai interesant.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Actele ratate nu sunt accidente, ci acte psihice determinate, având semnificația lor și fiind produse de concursul sau, mai degrabă, de opoziția a două intenții diferite. Se constată, în plus, că din cele două tendințe concurente ale unui act ratat, una este întotdeauna evidentă, cealaltă nu.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Actele ratate rezultă dintr-un compromis; ele arată că fiecare din cele două tendințe este pe jumătate ratată și pe jumătate izbutită, că intenția nu este nici complet suprimată și făcând abstracție de unele cazuri izolate nici cu totul intactă. Producerea acestor efecte de interferență sau de compromis cere anumite condiții particulare.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Poate exista între cele două intenții un raport de conținut, caz în care intenția perturbatoare contrazice intenția perturbată, o rectifică sau o completează. Sau, dimpotrivă, nu există nici un raport între conținutul celor două tendințe și atunci cazul devine mai obscur și mai interesant.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Diferența care produce plăcere se poate obține și dintr-o singură parte: fie prin intermediul sim-patiei, fie din procesele ce se desfășoară în propriul eu. Aceasta dovedește că între sentimentul de superioritate și plăcerea comică nu există o legătură esențială. O comparație este însă necesară pentru nașterea unei asemenea plăceri, iar ea se realizează între două consumuri de investire ca se succed cu rapiditate și care privesc aceeași performanță; cele două consumuri sunt produse prin sim-patie sau le găsim, fără o astfel de raportare, în propriile noastre procese psihice.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Din cele două tendințe concurente ale unui act ratat, una este întotdeauna evidentă, cealaltă nu.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
În erorile de lectură ne aflăm în prezența unui context psihic care diferă net de acela al lapsusurilor verbale și de grafie. Una din cele două tendințe concurente este aici înlocuită printr-o excitație senzorială, ceea ce poate că o face mai puțin rezistentă. Ceea ce citim nu mai constituie o emanație a vieții noastre psihice, ca în cazul a ceea ce ne propunem să scriem noi înșine. De aceea erorile de lectură constă, în cea mai mare parte a cazurilor, într-o substituție completă. Cuvântul de citit este înlocuit printr-un altul, fără a mai exista în mod necesar un raport de conținut între text și efectul erorii, substituția făcându-se în general în virtutea unei simple asemănări între două cuvinte.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
O comparație poate fi în același timp spirituală și comică, fără ca între cele două aspecte să existe vreo legătură; aceasta se întâmplă când comparația devine un auxiliar și anumitor tehnici ale cuvântului de spirit, de exemplu al unificării sau aluziei.
Sigmund Freud în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Cazurile de uitare de proiecte sunt în general atât de uniforme și de evidente încât nu prezintă nici un interes pentru cercetare. Totuși, sub două aspecte, studiul acestui tip de act ratat (uitarea de proiecte) este susceptibil să ne învețe ceva nou.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Motivul pentru care încărcătura libidinală este anihilată contează prea puțin, fie ca urmare a slăbiciunii infantile a eului, ca în fobiile copiilor, fie ca urmare a proceselor somatice din viața sexuală, ca în nevroza angoasată, fie ca urmare a refulării, ca în isterie. Deci, cele două mecanisme ale formării angoasei nevrotice coincid.
Sigmund Freud în Angoasa și viața instinctuală
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Actele compulsionale, în doi timpi, în care primul este anulat de cel de-al doilea sunt fenomene tipice în nevroza obsesională. Ele sunt înțelese, desigur, greșit de către gândirea conștientă a bolnavului, care le atribuie o motivație secundară le raționalizează.
Sigmund Freud în Omul cu șobolani
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Alt gen de raporturi între cele două intenții interferente pare bizar. Dacă nu există nici o legătură între conținuturile lor, de unde provine intenția perturbartoare și cum se face că ea își manifestă acțiunea sa tulburătoare în cutare punct precis? Observația, singura în stare să ne ofere un răspuns la această întrebare, ne permite să constatăm că tulburarea provine dintr-o suită de gânduri care preocupase persoana respectivă cu puțin timp înainte și care se manifesta în acest mod, indiferent dacă își găsește expresia sau nu în discurs. Este un veritabil ecou, care însă nu este întotdeauna și în mod necesar produs de cuvintele pronunțate. Există o legătură asociativă între elementul tulburat și elementul perturbator, dar această legătură, în loc să rezide în conținut, este pur artificială și formarea sa este rezultatul unor asociații forțate.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
La limita separării dintre cele două funcții, chiar în punctul în care prima o întâlnește pe cea de-a doua, există o cenzură care nu lasă să treacă decât ceea ce este agreabil și respinge restul. Produsele respinse de către cenzură se găsesc atunci, pentru a folosi propria noastră expresie, în stare de refulare.
Sigmund Freud în Interpretarea viselor
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Când ideile latente nu au nimic comun, lucrarea visului, care are întotdeauna drept scop formarea unei imagini unice, ajunge totu și să le contopească într-una singură. Stratagema pe care ea o folosește pentru a uni astfel două idei care nu au nimic comun este aceea de a schimba expres ia orală a uneia din cele două, adesea chiar a ambelor, dintr-o dată, lucrare care ajunge la apogeu turnând două imagini disparate într-o singură formă de limbaj. Această funcție ar putea fi asimilată celei a versificatorului care găsește în concordanța sunetelor unitatea dorită.
Sigmund Freud în Interpretarea viselor
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Chestiunile cele mai interesante pe care le-am formulat cu privire la actele ratate și cărora încă nu le-am dat o dezlegare, sunt următoarele: actele ratate rezultă din interferența a două intenții diferite, din care una poate fi calificată ca perturbată, iar cealaltă ca perturbatoare. Ori, dacă intențiile tulburate nu ridică nici o altă problemă în ceea ce privește intențiile perturbatoare, interesează în primul rând să stabilim care sunt acele intenții capabile să le tulbure pe altele și în al doilea rând, ce raporturi se stabilesc între intențiile perturbate și cele perturbatoare. Lapsusul este reprezentantul principal al întregii specii de acte ratate.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Identificarea sufletului maselor cu sufletul primitivilor este justificată. În cazul mulțimilor, ideile cele mai potrivnice pot coexista, fără a se deranja mutual, fără a rezulta vreun conflict din contradicția lor logică. Ori, psihanaliza a arătat că așa se întâmplă și în cazul individului-copil sau al individului nevrotic. În afară de aceasta, mulțimea este eminamente sensibilă la forța cu adevărat magică a cuvintelor, care sunt capabile fie să provoace în sufletul colectiv furtunile cele mai violente, fie să-l calmeze și să-l domolească.
Sigmund Freud în Psihologia colectivă și analiza eului
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Cele mai excitante atracții se întâmplă între două contrarii care nu se vor întâlni niciodată.
citat din Andy Warhol
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
- paradox
- Paradoxul este puntea de legătură între două contrarii în locul ce pare cel mai puțin probabil.
definiție aforistică de Ștefan Mîrzac din Cuvinte cu dor de miez, Paradoxuri (2016)
Adăugat de Ștefan Mîrzac
Comentează! | Votează! | Copiază!
40 de aforiști reuniți într-o colecție memorabilă
Vezi detalii despre o antologie de referință!