Fără îndoială, psihologia individuală are ca obiect, individul, cercetând mijloacele de care acesta se servește, căile pe care le urmează, pentru obținerea satisfacerii dorințelor și nevoilor sale, însă, în această căutare, psihologia individuală nu reușește decât arareori, în cazul cu totul excepționale, să facă abstracție de raporturile existente între individ și semenii săi.
Sigmund Freud în Psihologia colectivă și analiza eului
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Citate similare
Poziția dintre psihologia individuală și psihologia socială sau colectivă, care, la prima vedere, poate părea foarte profundă, își pierde mult din acuitate când este examinată mai îndeaproape.
Sigmund Freud în Psihologia colectivă și analiza eului
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
În viața individului, "celălalt" joacă întotdeauna un rol de model, de obiect, de asociat sau de adversar, iar psihologia individuală se prezintă chiar de la început ca fiind în același timp și o psihologie socială, în sensul larg, dar pe deplin justificat al cuvântului.
Sigmund Freud în Psihologia colectivă și analiza eului
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Când conținutul visului se prezintă sub o formă lipsită de sens și de interes, analiza descoperă căile de acces pe unde aceste elemente fără valoare le întâlnesc pe celelalte, care sunt de primă importanță pentru psihologia subiectului.
Sigmund Freud în Interpretarea viselor
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Angoasa este o stare afectivă, adică o combinație între unele sentimente din seria plăcere-neplăcere și descărcările corespunzătoare. Percepția lor reprezintă, totuși, fără îndoială prin transmisie ereditară, reziduul unor evenimente importante. Această stare este comparabilă accesului de isterie individuală.
Sigmund Freud în Angoasa și viața instinctuală
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Nici filozofia speculativă, nici psihologia descriptivă, nici psihologia denumită experimentală și care se alătură fiziologiei simțurilor nu sunt capabile, așa cum sunt predate ele în școli, să furnizeze date utile cu privire la raportul dintre corp și suflet și să ofere mijlocul de a înțelege o tulburare psihică posibilă.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Atitudinea noastră față de acest proces de creștere (a umanității) ar trebui să se orienteze după exemplul unui educator înțelept, care nu se opune transformării în fața căreia se află, ci, dimpotrivă, caută s-o favorizeze, limitând violența surpării. Desigur că această analogie nu epuizează esența religiei. Dacă, pe de o parte, ea comportă obstacole de ordin compulsional, așa cum numai nevroza obsesională individuală prezintă, pe de altă parte implică un sistem de iluzii generat de dorință, asociat cu negarea realității, cum găsim într-o formă izolată doar în amenția, o stare de confuzie halucinatorie, însoțită de beatitudine. Toate acestea nu sunt însă decât comparații, cu ajutorul cărora ne străduim să înțelegem fenomene sociale, patologia individuală neoferindu-ne nici un echivalent absolut viabil.
Sigmund Freud în Viitorul unei iluzii
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Psihologia colectivă privește individul ca pe un membru al unui trib, al unui popor, al unei caste, al unei clase sociale, al unei instituții, sau ca pe un element aparținând unei mulțimi umane care, la un moment dat și în virtutea unui scop precis, s-a organizat într-o masă, într-o colectivitate.
Sigmund Freud în Psihologia colectivă și analiza eului
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Anumite simboluri au o folosință generală și se întâlnesc la toți cei ce visează, care vorbesc aceeași limbă și au aceeași formație intelectuală. Altele, de o folosință limitată, sunt create de către individ pe măsura nevoilor sale.
Sigmund Freud în Interpretarea viselor
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
După ce am stabilit limitele, punctul de plecare poate fi considerat acela că actele ratate sunt acte psihice care rezultă din interferența a două intenții. Acesta este primul rezultat al psihanalizei în ceea ce privește actele ratate; psihologia n-a bănuit nicicând aceste interferențe și nici fenomenele care decurg din această cauză. Psihanaliza a reușit acest lucru extinzând considerabil domeniul psihicului, anexând psihologiei fenomene care anterior nu-i aparțineau.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Viața ta este traversată de către alte vieți, sub diverse forme, tocmai pentru ca tu, identitatea individuală, să te regăsești în entitatea individuală care intră în relație, conștientă sau nu, cu tine.
citat din Cătălin Manea
Adăugat de Micheleflowerbomb
Comentează! | Votează! | Copiază!
Criminologia are o poziție similară cu știința medicinii, în sensul că este o știință privind un obiect complex, un obiect care are o structură complexă și care, din această cauză, este studiat de mai multe științe - anatomia, fiziologia, psihologia etc. Tot așa și criminologia are un obiect complex, studiat și de alte științe - medicale, sociale, psihologice, sociologice.
Ion Oancea în Probleme de criminologie (1998)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Mijloacele de care se servește nevroza obsesională pentru a exprima gândurile cele mai secrete, nu reprezintă decât un fel de dialect al limbajului isteric. Este un dialect care ar trebui înțeles mai ușor, dată fiind puternica sa înrudire cu expresia gândirii conștiente, spre deosebire de limbajul isteric.
Sigmund Freud în Omul cu șobolani
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
O altă formațiune colectivă tinde să ia locul comunității religioase (acesta este, se pare, cazul a ceea ce se cheamă "partidul socialist") și vom vedea curând cum manifestă, față de cei care vor rămâne în afara acestei formațiuni, aceeași intoleranță precum cea care caracteriza luptele religioase; și dacă diferențele care există între concepțiile științifice vor putea dobândi, în ochii mulțimii, o importanță egală cu cea a diferențelor religioase, se va vedea fără îndoială (și din aceleași motive) producându-se același rezultat.
Sigmund Freud în Psihologia colectivă și analiza eului
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
A. Maeder relatează cazul unei doamne care, în ajunul căsătoriei, a uitat să meargă la proba rochiei sale de mireasă și nu și-a amintit, spre marea disperare a croitoresei, decât seara târziu. El vede o legătură între această amnezie și divorțul petrecut puțin după cununie. Personal cunosc o doamnă, astăzi divorțată, căreia i se întâmpla adesea, cu multă vreme înainte de despărțire, să semneze cu numele ei de fată actele care se refereau la administrarea bunurilor sale. Cunosc și cazuri privind alte femei care, în cursul călătoriei de nuntă, și-au pierdut verigheta, accident căruia evenimentele ulterioare i-au conferit o semnificație fără echivoc. Se citează cazul unui vestit chimist german, a cărui căsătorie n-a putut avea loc, pentru că el uitase ora la care fusese fixată ceremonia și în loc să se ducă la biserică, se dusese la laborator. El a fost destul de chibzuit ca să se limiteze la această unică tentativă și a murit la adânci bătrâneți, celibatar.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Specificul național există fără îndoială. În artă, el este întrunirea tuturor locurilor comune. Gradul de specificitate indică astfel și gradul de platitudine. De aceea a crea înseamnă mereu depășirea acestui specific. Un artist este el însuși sau nu e nimic. Dar a fi el însuși înseamnă a trăi adevărurile sale, a suferi de experiențele sale, a inventa stilul său. Toate acestea nu se făptuiesc însă decât prin renunțarea la facilitate, iar cea mai funestă dintre facilități o constituie așa-zisele valori specifice care se formează prin sedimentarea mediocrității colective și pe care le găsești de-a gata. Specificul național este în definitiv ceea ce rămâne dintr-o cultură după ce i-ai luat efortul personal de gândire, experiențele de viață individuală, izbânzile singurătății creatoare. Acesta este.
Mihail Sebastian în De două mii de ani
Adăugat de Avramescu Norvegia-Elena
Comentează! | Votează! | Copiază!
În cazul actelor ratate, tebuie ținut cont de diviziunea în cele trei grupe a acestor fenomene: a) lapsusul, cu subdiviziunile sale în erori de scris, de lectură, falsă audiție; b) uitarea, cu subdiviziunile sale corespunzătoare obiectului uitat (nume proprii, cuvinte străine, impresii); c) confuzia, pierderea, imposibilitatea de a regăsi un obiect pus de-o parte; erorile nu interesează, decât în măsura în care decurg din confuzie, uitare etc.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Nu este clar dacă limbajul current desemnează prin angoasă, frică, groază, același lucru sau lucruri deosebite. Angoasa se raportează mai degrabă la stare și face abstracție de obiect, pe când, în cazul fricii, atenția este precis concentrată asupra unui obiect. Cuvântul groază, în schimb, pare a avea o semnificație cu totul specială, desemnând îndeosebi un pericol în legătură cu care nu am fost pregătiți printr-o stare prealabilă de angoasă. Se poate afirma că omul se apără împotriva groazei prin angoasă. Oricum ar fi, cuvântul angoasă este folosit în sensuri multiple, ceea ce îi dă un character vag și nedeterminat.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
"Conținutul manifest" al visului și substitutul alterat al "ideilor onirice latent" ca și alterarea reprezintă opera unui "eu" care se apără; ea naște rezistențe ce interzic cu totul dorințelor inconștiente să intre în conștiință în stare de veghe; dar în neputința somnului, forțele au destulă putere pentru a impune cel puțin dorințelor o mască ce le ascunde. Cel ce visează nu mai descifrează sensul viselor sale, așa cum istericul nu pătrunde semnificația propriilor simptome.
Sigmund Freud în Despre psihanaliză. Cinci prelegeri ținute la Universitatea Clark, A treia prelegere (2010)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Sub influența sugestiei, mulțimile sunt în egală măsură capabile de resemnare, de dezinteres, de devotament față de un ideal. În timp ce la individul ideal avantajul personal constituie aproape singurul mobil al acțiunii, acesta nu determina decât arareori comportamentul mulțimii. Se poate vorbi chiar de o moralizare a individului prin intermediul mulțimii.
Sigmund Freud în Psihologia colectivă și analiza eului
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!
Psihanaliza obișnuiește să identifice psihicul cu conștientul, socotind tocmai conștiința drept o caracteristică definitorie a psihicului, pentru psihanaliză psihologia constând în studiul conștiinței. Această identificare a psihismului cu conștiința mi se pare atât de firească încât aș considera o absurditate manifestă în cea mai mică obiecție care i s-ar opune. Cu toate acestea, nu se poate ca psihanaliza să nu obiecteze împotriva echivalării psihicului cu conștientul.
Sigmund Freud în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!