Capitularea nopții
Asceto! Închide-mă în bezna ta, în cele
Stânci muntene, reci și albastre!
Roua de sânge curge dintre astre;
Crucea se-nalță-n licăriri de stele.
Violet rupsese guri, minciună
În cămăruța ruinată, rece;
Joc auriu mai râde și petrece,
Și ultimului clopot limba îi mai sună.
Nor de lună! Cad îndurerate
Sălbaticele fructe noaptea pe pământ
Și spațiu-ntreg devine un mormânt
Și vis se face brazda pe-nserate.
Comentarii
În această poezie, Georg Trakl ridică ritmul și limbajul la un nivel accesibil în care sensurile pot fi schimbate și preluate (întregul sens: V 12)
"Și spațiu-ntreg devine un mormânt / Și vis se face brazda pe-nserate."
Sub această premisă el ridică numeroase întrebări de urmărire continuă: în poeziile lui domină limba sau limba este determinată de aspectele muzicale? Poate oare logica limbii sau a sensului înlocuite prin elemente muzicale? La o cercetare mai amănunțită stau atât elementele muzicale cât și sunetul lucrării în centrul poeziei.
Pentru a realiza relația dintre reciprocitatea limbajului și structurile muzicale, două poezii din diferite faze creative ale artistului sunt juxtapuse în mod conștient pentru a ține seama de procesul creativității sale. O varietate de elemente muzicale pot fi găsite în poezie. Un singur sunet sau succesiunea anumitor sunete formează o melodie. Deși limba nu este muzică în adevăratul sens al termenului, ea are totuși un sunet propriu, determinat în special de folosirea și combinarea vocalelor și consoanelor.
Dacă ne uităm la geneza textului "Micului Concert", se pare că Georg Trakl face unele schimbări în poezie, dar cele mai multe se referă la ortografia cuvintelor, cum ar fi "Cad îndurerate/ Sălbaticele fructe noaptea pe pământ" (V. 9-10).
Efectele acestor schimbări asupra nivelului muzical sunt prezentate în analiza rimei și a ritmului. "Stânci muntene, reci și albastre/ Roua de sânge curge dintre astre".
"Capitularea nopții" este dispusă în trei strofe a câte patru versuri, cu rimă îmbrățișată care, cu excepția asociațiilor de asamblări, asigură stabilitate, în special în cadrul setării cadrelor individuale. Sunetul unificator al rimelor până la sfârșitul versurilor formează un element de structurare în poezie în care Georg Trakl folosește iambul catrenelor, care dă întregului poem o cadență feminină.
În combinație cu structura propoziției și cu punctuația, "Capitularea nopții" câștigă un ritm alert, pulsatoriu, care este întrerupt doar cu câteva excepții; în primul rând în versul 8 (" și ultimului clopot limba mai sună") și în versul 12 ("Și vis se face brazda pe-nserate").
Prin sincopări Trakl pune un accent care "cade" mai devreme decât ar fi fost anticipat, adică deviază de la sensul de bază. Astfel, în centrul poemului, există două accente, și anume conceptele de liniște și de Dumnezeu, "crucea" și "jocul auriu" care determină o oprire în cursul prelegerilor. Pauza este susținută suplimentar la nivelul punctuației de punct la sfârșitul fiecărui catren, care necesită o cădere a intonării propoziției în curs și transformă ruperea ritmului într-un spațiu de respirație.
poezie de Georg Trakl din Versuri - traducere, prefață și comentarii de Christian W. Schenk, traducere de Christian W. Schenk
Adăugat de Hyperion
Votează! | Copiază!
Vezi și următoarele:
- poezii despre poezie
- poezii despre muzică
- poezii despre versuri
- poezii despre sunet
- poezii despre ritm
- poezii despre schimbare
- poezii despre râs
- poezii despre ortografie
- poezii despre noapte
Nu sunt comentarii până acum. Ne-am bucura să vedem o primă impresie despre textul de mai sus.