Doamne, pot să mă odihnesc sub... talpa ta?
aforism de Costel Zăgan din Inventeme (mai 2008)
Adăugat de Costel Zăgan
Votează! | Copiază!
40 de aforiști reuniți într-o colecție memorabilă
Vezi detalii despre o antologie de referință!
1 Andreea Trifu [din public] a spus pe 28 mai 2008: |
L-am apucat pe Dumnezeu de picior și am vazut că poartă la pantof infinit minus oamenii. |
2 Roman Valevschi [din public] a spus pe 28 mai 2008: |
Vrei să te odihnești sub talpa lui Dumnezeu, Costele? E vorba de un pui de somn, sau de o odihnă de veci? Biblia (cea adevărată, nu a lui Cerin) dă de înțeles că omul a fost făcut după chipul și asemănarea lui Dumnezeu. Iar noi ne-am și grăbit să impunem reciproca acestei axiome (spun axiomă, pentru că nu are demonstrație). În consecință, creștinii și-l imaginează pe Dumnezeu ca pe un bătrânel simpatic, cu tabieturi și papuci de casă. Un Zeus îmbătrânit al monoteismului, lipsit de pasiunile erotice ale acestuia, un Iliescu al Cerului, specializat în miracole și fapte bune. Aici noi creștinii ne deosebim fundamental de mozaici, dar și de musulmani, grupări religioase mari care au aceleși Dumnezeu ca și noi, numai altfel reprezentat. În nicio moschee sau sinagogă nu veți găsi poze de album cu Dumnezeu, acest lucru fiind de neconceput. O entitate care a clădit ditamai Universul nu poate să fie finită, nu poate avea statura și talia unui primar de municipiu. După Spinoza, Dumnezeu este entitate panteică, deci se confundă cu Universul. Așadar, oriunde te vei odihni, Costele, vei fi înglobat în Divinitate. Dar a vorbi de talpa lui Dumnezeu, înseamnă a-i contesta infinitatea, înseamnă a-i impune limite inferioare, înseamnă a gândi părți de lume în afara Lui. Tu ai un stil frumos, Costele. Meriți un loc de odihnă ceva mai confortabil. Bunăoară sânul de cinci stele al lui Avraam. Un sfat prietenesc. Indiferent unde te vei odihni, te-aș ruga să nu mai abuzezi de punctele de suspensie. Nu trebuie să semnalezi cititorului locul unde ești, sau vrei să fii spiritual. Puntele de suspensie țin de foileton, de proza ieftină și facilă. Iar tu, cel puțin în viziunea mea, ai profunzime de sondor. Succes! |
3 Lucian Velea [webmaster] a spus pe 28 mai 2008: |
Dacă știu bine, chiar și teologia creștină (cel puțin cea ortodoxă) este împotriva reprezentărilor lui Dumnezeu ca om. Numai Iisus este o personificare umană a divinității. "Moșul" Dumnezeu ține mai mult de povești și alte asemenea. Mă gândesc că ar vrea Costel Zăgan, cum cu frumoasă smerenie spune, să se odihnească sub metaforica talpă divină, dar îi urez ca Dumnezeu să nu-i răspundă: "..." |
4 COSTEL ZĂGAN [din public] a spus pe 28 mai 2008: |
Mulțumesc pentru comentariile DVS.! Mi-ați atins, cum se spune sufletul. Voi ține cont de părerile DVS. stilistice. |
5 Georgeta Nedelcu [utilizator înregistrat] a spus pe 24 iunie 2010: |
Criticul nepriceput se recunoaște după felul în care începe să vorbească despre poet, în loc să discute despre poem. (Ezra Pound) |