Școala de văduvi
Iată cearta revoluției cu lumea,
și cum se face de ne-ajunge lanțul mecanic al istoriei,
ca o cătușă unsă pentru a rupe: proscrisă
e jumătatea mare din viața omului simplu dar prost,
jumătatea cealaltă aparținându-i de drept lui Dumnezeu!
Cărămizile igrasioase ale memoriei colective,
lăsându-se greu pe brațele fine, gălbui,
de țăran degenerat, preacurvit și amețit de benzină...
Memoria colectivă lor le aparține, ei pretind că au obligația
morală de a ține minte pentru noi toți. Și pentru ei.
Nici lăzile de lemn strunjite, încă aspre, cu care au venit
ca pentru un fel de asalt, de război fratricid și sfânt,
nu le-au uitat și nu le-au aruncat. Ei nu uită nimic.
Și le mai fac perne, din când în când, așa tari cum sunt,
însemnate chimic pe viață, aidoma fierului înroșit,
răsuflând cald a pâine râncedă dinlăuntru, a dimie soioasă
și a fier coclit, de seceră neudată.
Ei nu uită nimic, ei sunt banda magnetică,
jurnalul viu al istoriei. Datorită lor se îneacă bourii naționali
și scuipă din râturi cheaguri de petrol, culcați pe-o parte,
fiindcă ei le-au furat gardul rezervațiilor, ei, care altădată
le-ar fi bătut și cu ochiul haraci în talpa casei.
O boală străină cară în trupurile lor, ale lor și-ale copiilor,
și-ale nepoților lor, poate fără știre și fără pricină,
stigmat feudal mai vechi decât orice feudă,
păcat al pământului și-al nevoilor,
o boală străină au adus în trupurile noastre.
Am vrut să construim ceva, să punem umărul, să inovăm
un alt Testament, Cel de Mijloc, cu o singură Lege,
coerentă și funcțională, ne-am vorbit numai pe numele
mic însoțit, am ridicat încrederea la nivel de jurământ,
ne-am tescuit ultimele semințe din cusătura hainei,
și-am aprins zorii noii burghezii la lumina mică
a seului vegetal.
Degeaba! Se năștea o Lege hoitară, pe defuncția unui suflet!
N-au știut-o nici vechii stăpâni ai urbei și mai ales cei noi.
S-au mai întâlnit o vreme unii cu alții,
s-au făcut ca nu se cunosc; cei vechi s-au ascuns
cu milogii pe sub poduri și-au băut din aceeași sticlă,
cei noi i-au mai scuipat o vreme și înjurat prin piața
de vechituri, așa ofticoși cum erau de-acum,
cu fularele peste gură...
Se mai moare pe mese, se dansează în lanț,
se mai sparge în dinți cupa resemnării,
mucedă ca un vin prea vechi, se mai instalează
canale pentru vieți subterane, salvatoare,
pentru traiul celor care ne mai numim: copiii lor.
Ne-au lovit îngerii cu pumnul în tâmplă, au atentat
la echilibrul lor fragil de pe cornișa umărului,
au năvălit cu ranga în vestiarele unde ne mai iubeam
pe-ascuns, impregnate cu miros iute, de animal tânăr
Ne onorau, mai apoi, ciocănind ca gloabele sub pământ,
unde nu se ciocăne niciodată, unde nu se cere voie,
fiindcă te-așteaptă ori lumânarea, ori vinul...
Cei fără de greutatea sufletului ne schilodesc
și astăzi umbra clipei cu sălbăticia celui văduvit de simț.
Dacă milenii de istorie s-au născut din credințe,
conștiințele putrede n-au creat nici o secundă de religie.
Ei au sufocat religiile în spasmele constrictoare
ale neputinței, ei ne dau zilnic să bem otrava care ne
amorțește nervii. Ei, urmașii lor. Niciodată copii.
Născuți bătrâni și morți fără rușine.
Cică ultimii lupi, bolnavi, așteaptă trenurile pentru a se
sinucide. Le-au tras spre cantoane fitile de sânge, grase,
de porc, și ei tot nu coboară. I-ar detuna acolo, pe loc,
de n-ar fi linia de fier; cu pulberea de la cariere.
Degeră lupii, cu ochii albi, și nu coboară,
și nu se mănâncă...
Rămân înveliți, cu ochii deschiși, înspre linia pustie,
de parcă-i viscolește cu miros de țuică.
poezie de Dragoș Niculescu din Hibernaris (2001)
Adăugat de Dragoș Niculescu
Votează! | Copiază!
Vezi și următoarele:
- poezii despre religie
- poezii despre timp
- poezii despre suflet
- poezii despre ochi
- poezii despre naștere
- poezii despre lupi
- poezii despre lumină
- poezii despre istorie
- poezii despre fier
Nu sunt comentarii până acum. Ne-am bucura să vedem o primă impresie despre textul de mai sus.