Nu plaiurile noastre sunt mioritice, ci cei care le populează și care știu ca nimeni alții "a-și da cu stângu'-n dreptu'": cât de idiot trebuie să fii pentru ca, aflând că în noaptea următoare vei fi ucis, tu să nu faci altceva decât să începi a te văicări? Da... suntem mioritici... Din păcate!
citat din Marian Pătrașcu (iulie 2015)
Adăugat de Marian Pătrașcu (Chircutz)
Votează! | Copiază!
Mircea Monu [din public] a spus pe 11 septembrie 2015: |
Da, românii sunt "mioritici", adică au o percepție poetică a realității, nu una pragmatică, ceea ce prea rar aduce un câștig...
Dacă textul "aflând că în noaptea următoare..." face trimitere la balada "Miorița", interpretarea "începi a te văicări" este o interpretare eronată, ca atitudine fatalistă, de acceptare resemnată a morții plănuită de către cei 2 "tovarăși" de stână: ciobănelul moldovean spune doar "Și de-o fi să mor" este la modul verbal condițional. În limba româna, condiționalul poate fi folosit și pentru relatarea unui fapt despre realitatea căruia nu există certitudine (vezi site-ul ro.wikipedia.org/wiki/Condițional).
Poate părea paradoxal că balada, în loc să descrie planul ciobănelului moldovean de a contracara planul asasinării sale, el este preocupat de... funeraliile sale EVENTUALE. De ce are o asemenea comportare stranie?... Nu, nu pentru că este fatalist sau pentru că se simte în inferioritate numerică, ci tocmai pentru că a fost prevenit în mod miraculos de oița sa năzdrăvană, precum și pentru că, așa cum se spune în textul baladei, el este "mai ortoman" (conform dicționarelor, ORTOMAN înseamnă, printre altele, viteaz, voinic, puternic), dar are "Și cai învățați/Și câini mai bărbați", nu mai este preocupat de planul său de luptă sau de salvare (dat fiind mijloacele de care dispunea, inclusiv oița năzdrăvană), ci de înmormântarea sa eventuală, dacă va cădea ca victimă.
Cred că preocuparea pentru funeralii, fie ele și EVENTUALE, vine de la concepția dacică despre viața după moarte și că moartea era văzută ca o sărbătoare.
Descrierea obiceiurilor de înmormântare este superbă (e drept, textul a fost stilizat de către Vasile Alecsandri) și plină de metafore...
Desigur, aceste aspecte sunt mai greu de înțeles, mai alaes la vârsta gimnaziului, când elevii fac cunoștință cu această baladă, iar profesorii nu le explică aceste lucruri (poate chiar necunoscute de către unii dintre profesori).
Cred c-ar trebui să privim mai dialectic "mioritismul" nostru (adică, are și ceva bun în el, nu doar rău) - problema este cine credem că este "majoritar": "plusul" sau "minusul"?... Ideea ar fi să plusăm pe "plus" și minorăm pe "minus" - desigur, cine poate!... În caz contrar, ce-ai avea de făcut: emigrarea sau sinuciderea!?... Ba nu, există și a treia posibilitate: resemnarea! (Probabil că depinde și de constituția psihică a individului, nu doar de educația/autoeducația sa.) |
Marian Pătrașcu [autorul] a spus pe 22 septembrie 2015: |
Mircea, sunt sătul până-n gât de semnificațiile extraordinare și nemaipomenite ale acestei "opere": da, aș fi filozofat și eu pe marginea ei dacă comportamentul poporului român nu ar indica o conformitate uluitoare cu comportamentul ciobanului moldovean: acela de a aștepta să i se dea, să i se facă și să i se dreagă iar el să nu facă altceva decât să cârtească și să se vaicăre! |
Agamemnon [din public] a spus pe 23 septembrie 2015: |
Despre "Miorița",
unul din cei mai mari
poeți moderni ai literaturii noastre,
Tudor Arghezi, spunea:
Poezia cultă românească nu a atins nivelul
Mioriței decât, poate, în Luceafărul lui Eminescu
Ciobanul moldovean nu se "văicăre"!
Teza resemnării în fața morții este sublimă.
Scrieți:"aș fi filozofat și eu pe marginea ei dacă.."
Ca să puteți filozofa ar trebui să aveți vână de filozof.
În loc să filozofați, cârtriți și vă văicăriți.
Comportament tipic românesc |
Marian Pătrașcu [autorul] a spus pe 22 noiembrie 2015: |
Agamemnon, ce vă îndreptățește să credeți că puteți hotărî cine are "vână" de filozof și cine nu? În ultima dvs. "strofă", după ce că mă plagiați, nici nu aveți habar că-mi dați dreptate! Da..., comportament tipic românesc, nu-i așa? |
Toamnă Arămie [din public] a spus pe 22 noiembrie 2015: |
Bine ziceți domnule Patrascu. |