Din cauza sărăciei în care se zbăteau tinerii români, consecință a stărilor materiale grele, în care se aflau păturile sociale mai umile din mijlocul cărora proveneau majoritatea studenților, îi transformau într-o pradă ușoară în fața tențatilor politice, în veșnică căutare de clientelă. Acestea le promiteau situații optime în viitor și le ofereau chiar ajutoare materile pe parcursul studenției, în formă de sinecure statale. Condiția era ca să se înscrie și să militeze în rândurile partidului respectiv. Prin urmare, valorile latente ale individului, pe câteva monede, necesare pentru a trăi. O serie întreagă de tineri culți, inteligenți și bine pregătiți, sătui de mizeria și de lipsurile pe care le sufereau în cursul vieții lor de studenți, se înscriau în partide. Ei se vedeau împinși acolo numai de niște nevoi organice, pe care societatea românească, condusă de aceleași partide, nu voia să li le satisfacă pe alte căi mai demne pentru individ. Căci dacă este legitim și necesar chiar, să te alipești unei idei politice când ea coincide cu concepția ta de viață și cu necesitatea interioară de a te face părtaș al unei acțiuni sociale, este total inadmisibil și degradant, este o prostituare a omului și a intelectului său, o stâlcire periculoasă a demnității, ca să-l atragi într-un partid, prin specularea nemiloasă a mizeriei în care, în parte, i-a fost într-adins provocată.
Nicolae Roșca în Ce este Frăția de Cruce
Adăugat de Cornelia Georgescu
Votează! | Copiază!
Nu sunt comentarii până acum. Ne-am bucura să vedem o primă impresie despre textul de mai sus.