Cartea "Despre omul frumos" de
Dan Puric este disponibilă pentru
comandă online cu preț redus, la doar
-21.19- 15.99 lei.
Vezi citate despre libertate sau citate despre instinct
Mihai Arin [din public] a spus pe 17 ianuarie 2014: |
Omul liber
nu funcționează
"pe" instincte?
Serios?
Chiar simțul libertății
este instinctual!
O pasăre închisă
caută fereastra,
din pur instinct.
Omul liber
"funcționează"
pe bază de legi
și norme de conviețuire.
Altfel spus,
omul liber
funcționează
pe bază de constrângeri.
Așa că
luați-o mai încet
cu libertatea aceea
"absolută",
"dată de Dumnezeu".
Ce libertate "absolută"
dă Dumnezeu,
stimabile?
Că Biblia,
cap-coadă
este o înșiruire
de porunci și canoane...
Acum pricep de ce volumul
"Despre omul frumos"
se vinde cu 15,40 lei,
deși prețul real era 22,00 lei.
Aștept cu încredere
volumul 2
(Depre omul deștept). |
daniel stanciu [din public] a spus pe 20 ianuarie 2014: |
Serios, omul liber nu functoneaza dupa instincte. Daca e cu adevarat om are o constiinta, e responsabil (de alegerile si faptele sale) si isi reprima instinctele atunci cand imprejurarileo cer.
Libertatea omului este conditionata social, nu instictual. Un om e cu adevarat liber atunci cand converteste regulile de convietuire in indatoriri (datorii morale), nu in obligatii. Cand norma morala devine principiu de conduita, omul nu mai actioneaza dintr-o constrangere exterioara, ci dintr-o determinare interioara. Adevarata libertate e autocontrol, autodeterminare, nu un reglaj exterior (social) al conduitei individuale.
Mariner, d-l Puric nu spune in acest aforism (sau ce-o fi) ca omul dispune de o libertate absoluta. Daca il citezi facand referire la alt gand al dumisale, corect ar fi sa precizezi acest lucru. E adevarat, libertatea acordata de Dumnezeu omului nu e absoluta. Ea e relativa la porunca (sau vointa) lui Dumnezeu. Omul e liber sa aleaga intre a se supune sau nu comandamentelor divine. Libertatea omului nu are o valoare in sine, ci este una instrumentala. Libertatea e un mijloc (un instrument) care ar trebui subordonat unui scop mai inalt: stabilirea unei legaturi adecvate (comuniunee) cu Divitatea. |
Iulia Mirancea [din public] a spus pe 23 ianuarie 2014: |
Tentația dreptului la libertate a omului e fascinantă!
Dar, libertatea dezbaterii unui concept atât de pretențios, funcționează, oare, pe instincte? Căci, hazardarea sa, ne-ar putea prinde în plasa celor trei sfere, care compun psihicul uman: inconștientul, subconștientul, conștientul!
Desigur, cu psihologia e mai greu! Dar ne poate veni în ajutor filozofia lui Schopenhauer (Schelling, Nietzche, Hartman), cu gheșeftul uneia dintre cele două entități ale existenței umane, aflate, nota bene, în război, pe viață și pe moarte: omul-uman și omul-bestie!
Dacă e liber, în exclusivitatea noțiunii de libertate, omul e liber, în adevăr, să opteze pentru una dintre aceste două libertăți!
Libertatea omului e truism, sau doar ipoteză? |